Evolve

Discussion in 'Uutiskeskustelu' started by nnirvi, Jan 20, 2015.

Pelit-brändi toivottaa teille neutraalia vuosineljännestä!

  1. nnirvi

    Niko Nirvi (Pelit) nnirvi Staff Member Admini

    Ennakossa Evolve

    [​IMG]

    Evolve

    Ilmestyy helmikuussa 2015


    [SIZE=6]Suurten asioiden perässä[/SIZE]


    "Kun metsästät hirviöitä, varo ettet itse muutu hirviöksi." Voi Nietzsche-hyvä, välillä on pakko tai Evolvessa ei saa matsia käyntiin!

    Left 4 Deadin tehnyt Turtle Rock Studios on löytänyt tyylilajinsa eli epäsymmetriset co-op-pelit. Evolve on jo idealtaan omaperäinen: neljän hengen metsästäjäjoukkue metsästää valtavaa hirviötä. Tai siitä tulee valtava, kunhan se panee murua rinnan alle.

    Hirviötä jahdataan rajoitetulla alueella, ja jahtaamista haittaa paikallinen eläimistö, joka vaihtelee kiltistä vihaiseen ja pienestä isoon.

    [​IMG]
    [SIZE=4]Lihaa koneeseen[/SIZE]


    Pienenä ja heikkona aloittavan Hirviön urakka on tosi helppo: pitää vain pysyä metsästäjien edellä, syödä lihaa, kasvaa keskikokoiseksi, syödä lisää lihaa ja kasvaa isoksi. Sitten voikin pistää metsästäjät kasaan tai vaihtoehtoisesti tuhota vapaan vaeltelun estävän voimakentän.

    Tämä ei ole metsästäjäviisikon intresseissä. Hirviö pitää löytää mahdollisimman nopeasti, sillä mitä pienempi se on, sen pahemmin se ottaa vahinkoa. Kasvaminenkin on vaikeaa, sillä metamorfoosi vie aikaa, joten se olisi syytä tehdä piilossa.

    Metsästäjien onneksi hirviö jättää käpälänjälkiä, jotka tuoreina hehkuvat sinisinä. Tarkkakorvainen voi myös kuulla missä hirviö liikkuu, ja viimeistään lintuparvet antavat osviittaa ison pahan liikkeistä. Teoriassa viides metsästäjä, tekoälyn ohjaama "koira" Daisy jäljittää hirviötä, mutta minulle ei ollut ihan selkeää koska se oli jäljillä ja koska se vain juoksenteli.

    [​IMG]
    [SIZE=4]Kasassa mennään![/SIZE]


    Koska tekijät ovat left4deadereita, pelissä on kysymys yhteistyöstä. Ihmisten ohjastamia metsästäjiä on neljä, jokaisella oma tärkeä roolinsa. Jokaisella on tietysti ase, mutta vahingon tekeminen ei ole kaikille pääasia. Karkeasti ottaen joka metsästäjällä on kaksi asetta, joku laite ja joku taito.

    Medic on tärkein, sillä hänen päätyönsä on parannussäteellään pitää ryhmän hiparit korkealla. Siksi medic on vähänkin taitavamman hirviön ykköskohde. Toinen elossa pysymiseen tiukasti liittyvä hahmo on support, jonka sädepyssy luo vahingon blokkaavan suojankentän hirviön myllytyksen kohteelle.

    Trapperin tärkein ominaisuus on luoda areena, eli kannettavan voimakentän rajaama alue, joka estää hirviötä häviämästä kaukaisuuteen. Silloin assault pääsee iskemään raskailla aseillaan ja varsinkin ilma-iskuillaan.

    Jos metsästäjät saavat hirviön hengiltä, matsi on voitettu. Ja päinvastoin.

    [​IMG]
    [SIZE=4]Klimppinä kuusikossa[/SIZE]


    Evolvesta järjestettiin kahden kentän suljettu beta, ja vaikka kyse oli enemmänkin bugien etsimisestä ja teknologian testaamisesta, sai siitä hyvää kuvaa itse pelistäkin. Tekniikka toimi alpha-versioksi yllättävän hyvin. Alussa oli matchmaking-ongelmia, jotka hävisivät päivityksessä kuin hirviö kiven taakse.

    Toteutukseltaan Evolve on yhtä miellyttävän näköinen kuin Left 4 Dead. Meno on kovin vertikaalista, sillä hirviö osaa kiivetä ja loikkia, eivätkä metsästäjät rakettireppuineen viihdy hekään jalat maanpinnalla. Jotenkin vuonna 2014 tuntuu tulleen poikkeuksellisen paljon pelejä joissa poukitaan ja lennetään.

    Muutaman kerran olin hirviö, enkä mikään maailman vaarallisin tai vaikeimmin löydettävä hirviö ollut. Hirviöelämän elossapysymisdoktriinin omaksuminen olisi vaatinut paljon enemmän pelaamista.

    En tiedä, kuinka scifihirvestäjät suhtautuvat Evolveen. Mielestäni varsinaisen metsästystaidon osuutta voisi lisätä, sillä nyt peli oli minusta liikaa sitä, että juostiin rykelmänä hirviön perässä, jolloin väliviihdettä tarjoaa vain tappelu paikallisen villielämän kanssa. Esimerkiksi jäljittämisessä oli outoa, että välillä kun hirviön jäljet selkeästi veivät itään, yht’äkkiä metsästäjätoverini alkavatkin matsata sen kanssa lännessä. Ehkä tässä on taas joku logiikka.

    Ongelma on vähän myös siinä, että kun seuraa johtajaa, ei tiedä onko tämä kartalla, vai onko tällä vain joku visio liikkua eteenpäin siinä toivossa että törmää hirviöön. On nimittäin aika tärkeää rouhia hirviöltä terveyttä pois mahdollisimman paljon, ennen kuin se löytää täyden voimansa.

    Koska toiminta sinänsä on aika itseään toistavaa, Evolven porkkana on nostaa pelaajia tasoissa, jolloin he saavat parempia aseita ja uusia pelihahmoja. Bonushirviö Kraken tuntuikin olevan selvästi hankalammin tapettava kuin perushirviö.

    Lisäksi tällaiseen saman toistoon perustuvan pelityyppiin oleellisesti kuuluvan epämiellyttävän “U R N00bs! Me quit!” -pelaajan noususta sai jo nyt ikävää viitettä.

    Evolvea oli ihan kiva pelata viikonlopun ajan, mutta riittääkö sen yksinkertainen pelimekaniikka pitämään otteessaan pitemmän ajan? Siis minua, koska suuri yleisö on selkeästi innostuneempi, ja nähtävästi monet jaksoivat veivata betan kahta kenttää 24/7.

    Ensi vuoden alussa nähdään vieläkö Evolve kehittyy.



    Nnirvi

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    Alkuperäiseen kirjoitukseen.
     
    Last edited by a moderator: Feb 9, 2015