GTA V nousi kaikkien aikojen tuottavimmaksi viihdetuotteeksi, laskee analyysifirma MarketWatch. Yhteensä GTA V on tahkonnut noin 6 miljardia dollaria, mikä on enemmän kuin mikään muu yksittäinen peli, levy, kirja tai elokuva. Tuloksessa on huomioitu inflaatiokorjaus, mutta siinä harrastetaan myös tarkkaa jaottelua, jossa esimerkiksi World of Warcraftin lisälevyt lasketaan eri tuotteiksi. GTA V on pelimaailman säännöt rikkova poikkeus. Peli on myynyt 90 miljoonaa kappaletta ja pelkästään viime vuonna GTA V -myynniksi arvioitiin noin 15 miljoonaa kappaletta. Myynnin häntä on poikkeuksellisen pitkä, koska peli ilmestyi syyskuussa 2013 eli PS3:n valtakaudella. Pelimyynnin lisäksi GTA V kerää mikromaksuja nettipelistään. GTA Onlinen tuloiksi arvioidaan noin 500 miljoonaa euroa vuosittain. Tasaisen vauhdin taulukolla GTA VI:n olisi pitänyt ilmestyä jo viime vuonna, mutta julkaisija 2K Games ei ole vielä puhunut mahdollisesta jatko-osasta mitään. Kultamunia munivaa hanhea ei kannata tappaa.
Videogame viittaa siihen, että puhuvat vain pc- ja konsolipeleistä. Kärki on ainakin lähellä. Isoimmat nimet tahkoavat noin 2 miljardia vuodessa, jos uskoo analyytikoiden laskelmia.
WoW on ihan mielenkiintoinen huomio. Lasketaanko tilausmaksut siis jatkuvasti eri lisäreille sitä mukaa, kuin sattuvat ilmestymään? Ei esimerkiksi emopelille ja lisäreille sitten oma myyntinsä? Ellei joku ole muuttunut, niin lisäreillä ei kuitenkaan voi pistää kuukausimaksua rullaamaan, vaan se vaatii allensa emopelin.
Todennäköisesti jaetaan lisäreiden tahtiin, koska World of Warcraftin tulojen veikataan olevan yli 10 miljardia dollaria.
Se on kyllä hyvä pelikin tuo GTA V. Online oli tosin kertakokeilulla vuosia sitten liian päämäärätöntä, että sitä olisin jaksanut.
Luulisi että joku World Of Warcraft olisi tuottanut huomattavasti enemmän kuin GTA V! E: Huomaan juuri että syöksyin kirjoittelemaan hieman liian hätäisesti lukematta tekstejä numero 5 ja 6. E2: Oikeastaan perehtymättä mihinkään teksteihin kunnolla.
Ymmärrän Marketwatchin tiukan rajauksen. Jos laskettaisiin koko brändin tulot, niin tulokärki olisi paljon vaikeammin laskettavissa ja arviotavissa.
Ehkä, mutta toisaalta voi myös kysyä, mitä ihmeen iloa tällaisesta listauksesta sitten on. Varsikin tuo WoWin hajauttaminen useampaan eri lisälevyyn tuntuu todella keinotekoiselta: onhan GTA Onlineenkin tullut kymmeniä isoja päivityksiä täynnä uutta sisältöä, niistä on vain revitty rahat free-to-play-henkisesti mikromaksuilla.
Voisiko tässä olla sitten laskettu niin, että mukaan otetaan kaikki se mitä saa emopelin ostamisen hinnalla? Meinaan eikös nuo kaikki GTAV:n päivitykset ole kuitenkin ilmaisia? WoWiin kuitenkin aina pitää ostaa ne lisäosat ihan omana "pelinään."
Sitähän siinä on varmasti haettu, omana mielipiteenä vain jako on todella keinotekoinen. Kysehän on kuitenkin vain siitä, mikä tuote on tehnyt eniten rahaa.
Jako on keinotekoinen, koska kokonaisuus levähtää ilman rajausta nopeasti käsiin. Esimerkiksi tässä Pokemon voittaa -brändilistassa ei ole musiikkia mukana: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_highest-grossing_media_franchises
Hyvin ovat tahkonneet rahaa haikorteilla ilmeisesti. Hakkerit ovat pilanneet Online-kokemuksen aika hyvin, mutta se ei liene haitannut tuloja ilmeisesti vielä paljoa.