Katamari Forever (PS3) – Siivoustalkoot

Tahdon katamarin: pallon, joka kerää kaikki roinat koko kämpästä nopeasti ja siististi yhteen kasaan.

Keita Takahashin omalaatuisten aivoitusten pohjalta viisi vuotta sitten syntynyt We Love Katamari Damacy (Pelit 1/2006, 89 p) on yksi niistä peleistä, joka jää taatusti mieleen. Katamari (suomeksi klöntti tai klimppi) on pallo, johon tarttuu kaikki katamaria pienemmät esineet. Mitä suuremmaksi katamari paisuu, sitä isompia esineitä siihen tarttuu.

Katamari Foreverin tarina on sarjalle tuttuun tapaan aivan päätön. Kosmoksen kuningas, katamaria pyörittelevän viisisenttisen prinssin isä, kolauttaa päänsä pyrstötähteen, menettää muistinsa ja nukahtaa. Prinssi yrittää korjata tilanteen keinotekoisella robottikuninkaalla, jonka toimintavirhe tuhoaa kaikki tähdet. Universumi palautuu ennalleen vain prinssin kokoamilla katamaripalloilla, jotka muuttuvat Kosmoksen kuninkaan ja tekojaan katuvan RoboKingin kourissa tähdiksi.

Katamaria ohjataan kahdella tatilla samaan tapaan kuin panssarivaunua: Kun molemmat tatit työnnetään ylös, katamari rullaa eteenpäin. Jos toinen tatti osoittaa ylös ja toinen alas, katamari kääntyy jyrkästi joko oikealle tai vasemmalle. 180 asteen pikakäännös ja hyppy viimeistelevät suoraviivaisen liikearsenaalin. Erikoinen ohjaus ei ole itsetarkoituksellista temppuilua, sillä sen myötä tunne omituisen hökötyksen kontrolloinnista välittyy hienosti pelaajalle.

Kentät ovat yhdistelmä uutta ja vanhaa Katamaria. Kosmoksen kuninkaan kentät ovat remiksattuja vanhoja tuttuja edellisistä osista, mutta RoboKingin katamaritoiveet täytetään uunituoreilla areenoilla. Miljööt ovat suhteellisen todenmukaisia, loogisia ja ennen kaikkea avaria. Lastenhuoneen pöydältä alkava kenttä sisältää koko kämpän, autotallin ja pihamaan. Huikeimmillaan skaala vaihtelee roskapöntöistä valtamerilaivoihin jopa yhden kentän sisällä.

Teemaan sopivaa tavaraa lojuu kahmalokaupalla pitkin lattioita, maanteitä ja mantereita. Maailma muistuttaa hyperaktiivisen tenavan räjäyttämää lastenhuonetta. Keräilyssä on roppakaupalla kieroa huumoria, sillä kaikki mahdollinen kelpaa pallon täytteeksi, jopa outoa klönttiä pakenevat ihmiset, koirat ja kirahvit.

Kiirettä pitää

Kenttien läpäisy ei ole vaikeaa, mutta hyvien pisteiden saaminen on. Humoristisesti veistelevät kunkut haukkuivat minua lähes jokaisen kentän jälkeen liian hitaasta toiminnasta. Yleisin tavoite on mahdollisimman suuren katamarin kasaaminen, mikä edellyttää kireimmillä aikarajoilla jonkin verran tuumailua, optimaalisen reitin etsintää ja harjoittelua.

Rullailuun tuodaan vaihtelua tarkkuutta vaativilla erikoistehtävillä, joista yleisimpiä ovat kerää tietyn kokoinen katamari- tai kerää tiettyjä esineitä -operaatiot. Tarkkuuskeikoissa ei onneksi ole aikarajaa. Muita harvinaisia tehtäviä ovat maan kastelu märällä katamarilla ja palavan katamarin liekin ylläpitäminen.

Veikeä elektrovoittoinen musiikki tuo muutaman minuutin toimintarykäyksiin oman letkeän pohjavireensä. Lupsakat biisit ovat etupäässä japanilaisten alan artistien luomuksia, sillä tunnistin nimeltä ainoastaan ysärivuosien teknoveteraani Hardfloorin. Musiikki on sen verran vetävää, että Japanissa on jopa julkaistu Katamari Forever -kokoelma-albumi.

Saman koneen kaksinpelit rullaavat nätisti, mutta jaetun ruudun tylsä kasaa isompi katamari kuin kaverilla -kilpailu kannattaa unohtaa saman tien. Yhteistyöpelissä on enemmän ideaa. Yhteistyöpelissä toinen hoitaa katamarin vasemman puolen ohjauksen ja toinen oikean, joten potentiaali hupaisiin ristiriitoihin ja sanaharkkoihin on melkoinen. Huomasin nopeasti, että kauniimman osapuolen myötäily on helpoin etenemistapa. Nettimoninpeliä ei ole, mutta halutessa kenttien ennätykset siirtyvät verkkoon, jolloin voi kilpailla pisteillään koko maailmaa vastaan.

Tahkosin aikoinaan alkuperäistä PS2:n We Love Katamari Damacya, mutta sen jälkeen jätin katamarit sikseen vuosikausiksi. Katamari Forever on edelleen sama omaperäinen, yksinkertaisen charmantti toimintapulmapeli, johon tutustuin silloin joskus. Se on vain hiukan nätimpi ja pulleampi. Vastaavaa peli-ideaa ei ole, ellei sitten laske sarjan edellisiä inkarnaatioita kilpailijoiksi.

70