Magic The Gathering - Pakanrakennuksen perusteet

Magic The Gatheringin tietokoneversion ansiosta peli on varmasti saanut uusia ystäviä ja ennen peliin vihkiytymättömät ovat siitä innostuneet. Eikä syyttä, sillä niin tietokonekäännös kuin aiheena oleva pelikin ovat erinomaisia.

Onko jatkuva Shandalarin asukkaille häviäminen alkanut turhauttaa, eikä duelistakaan tunnu tulevan yhtään mitään? Magicin perustana toimii pelaajan oma pakka, jonka sopusuhtainen rakentaminen ei välttämättä ole helppoa. Killeripakka syntyy silti keneltä tahansa, kunhan pitää mielessä tärkeimmät perussäännöt.

Manan majoilla

Ensimmäinen ja tärkein, mutta silti yllättävän monen unohtama seikka, on manan oikea määrä. Vaikka pakkasi on täynnä mitä hienoimpia kortteja, et saa niitä taiottua ilman manaa. Perussääntönä voidaankin pitää, että pakassa pitää olla manaa noin 33 prosenttia, mutta tarve vaihtelee jonkin verran pakasta riippuen. Jos mukana on pelkästään halpoja hirviöitä ja taikoja, voi manaa olla hieman vähemmänkin, ja isojen, kalliiden örkkien ja taikojen ympärille rakennettu pakka taasen vaatii enemmän manaa toimiakseen. Oikean suhteen oppii vain kokemuksella, joskus se on yhdestä kortista kiinni.

Pelkän määrän lisäksi manan täytyy olla myös oikean väristä. Tämä kuulostaa idioottimaisen selvältä, mutta moinen seikka unohtuu usein ensimmäistä pakkaansa kyhäävältä pelurilta. Moniväriset pakat eivät yksinkertaisesti toimi, joten rakenna kokonaisuus korkeintaan kolmen värin ympärille. Mitä vähemmän pakassa on eri värejä, sitä varmemmin sinulla on pöydässä oikean väristä manaa. Parhaat pakat ovat usein kaksi- tai yksivärisiä.

Helpoiten saat jaettua manan oikeisiin suhteisiin jakamalla kokonaismanan niin, että erivärisiä maita on samanvärisiin kortteihin verrattuna, arvasit oikein, 33 prosenttia. Kaikki edellä mainitut säännöt korttien hintaan suhteuttamiseen pätevät myös tähän. Pakan analysointiin voi käyttää ohjelmiakin, esimerkiksi erinomainen Magic Suitcase (Pelit-BBS, http://shoga.wwa.com/~garyk/) lukee suoraan tietokoneversion pakkatiedostoja.

Nopeat syövät hitaat

Pakka voi olla "hidas" tai "nopea". Yksinkertaisimmillaan nopeus riippuu suoraan siitä, kuinka kallista pakkasi korttien peliin tuominen on. Mutta kuten yleensäkin Magicissa, asioilla on monta eri puolta.

Pelaaja, jolla on hitaampi pakka, häviää yleensä. Mitä nopeampi pakka sinulla on, sitä pikaisemmin peli on myös voitettu. Pikavauhti ei kuitenkaan välttämättä ole oikotie onneen, sillä pöydällinen otuksia poistuu pelistä liiankin helposti. Hitaampikin pakka voi toimia, jos se pystyy pitämään vastustajan kurissa siihen asti, kun omat isot otukset tulevat peliin.

Yksinkertaisin tapa tehdä nopea pakka on täyttää pakka lähes pelkästään halvoilla loitsuilla ja jättää suurin osa kalliista taiasta pois. Halvan taian yläraja kulkee jossain neljän manan rajapyykillä, mutta pakan runko muodostuu yleensä parin manan hintaisista otuksista. Näin pystyt tuomaan jotain peliin jo ensimmäisellä vuorolla. Tällaisen ruipelopakaksi (weenie deck) kutsutun pakan strategiana on useimmiten hukuttaa vastustaja valtavan pikkuotuksista koostuvan massan alle.

Nopeuden ei kuitenkaan tarvitse olla suoraan riippuvainen taikojen hinnasta. Kalliiden loitsujen ympärille rakennettu pakkakin voi olla nopea, kun mukaan liittää oikeita kortteja, niin sanottua nopeaa manaa (fast mana). Tällaisia ovat muun muassa manaa tuottavat halvat otukset kuten Llanowar Elves tai Birds of Paradise, joista molemmista saa manaa pelkällä tappaamisella. Nämä sopivat kuitenkin lähinnä vain vihreään pakkaan, sillä ne ovat molemmat vihreitä otuksia. Mustassa pakassa ehdottomia nopeuttajia ovat Dark Ritualit, joista saa kolme manaa yhden hinnalla.

Artifaktit eivät ole väririippuvaisia, joten ne sopivat kaikkiin pakkoihin. Parhaita ovat Mana Vaultit, Sol Ringit, eriväriset Moxit ja tietysti Black Lotus. Tietokoneversion iloja onkin juuri näistä kahden viimeisen, tosielämässä maltaita maksavan pelinnopeuttajan käyttäminen. Shandalarissa Black Lotusta ja Moxeja saattaa joutua metsästämään kissojen ja koirien kanssa, mutta ne ovat kyllä vaivan arvoisia.

Pieni on kaunista

Yleisin aloittelijan tekemä virhe on kasata massiivisen kokoinen pakka, josta ei ikinä ilmesty käteen sitä toivottua korttia. Älä siis tunge kaikkia hyvältä tuntuvia kortteja pakkaasi, vaan valitse vain parhaat päältä. Runsaan korttimäärän kanssa pienen pakan tekeminen saattaa tuntua vaikealta, sillä kaikki kortit tuntuvat tarpeellisilta.

Pakan kunnollinen toimimaan saaminen on sitä vaikeampaa, mitä enemmän siinä on kortteja. Hyvä koko on 40-60 korttia, ja yli sadan kortin pakat harvoin toimivat hyvin.

Kova totuus on kuitenkin se, että pieni pakka voittaa lähes aina isomman. Pienessä pakassa korttiyhdistelmät, compot, pääsevät oikeuksiinsa. Monet pakat saattavat syntyä yhden voittajayhdistelmän ympärille, ja loput korteista ovat mukana vain kyseistä kokonaisuutta tukemassa. Esimerkkinä vaikkapa Channel-Fireball-pakka, jolla oikeiden korttien kanssa voi tappaa vastustajan ensimmäisellä vuorolla.

Fireball tekee yhdellä punaisella manalla jo yhden vahingon, ja Channelilla pelaaja voi muuttaa 19 elämäänsä 19 värittömäksi manaksi, jolla Fireballin saa ladattua tekemään 20 pistettä vahinkoa. Mikä eliminoi vastustajan kerralla. Tästä syystä Channel-kortti onkin kokonaan kielletty oikeassa Magicissa...

Pelin rikkaus piileekin usein juuri tällaisessa eri korttien menestyksellisessä yhteiskäytössä, sillä yhdistelmiä on satoja. Kukaan ei kuitenkaan pakota pelaajaa käyttämään minkäänlaisia compoja, sillä ilman niitä pelaaminen on usein aivan yhtä tehokasta.

Kaikki alkaa hyvästä ideasta

Pakkaa suunniteltaessa kannattaa määritellä ensin se perusta, jolla juuri tämä nimenomainen pakka tulee voittamaan, ja vasta sen jälkeen voi siirtyä valikoimaan kortteja. Yleisimmin pakka rakentuu joko otusten tai suoran vahingon (esimerkiksi Lightning Bolt) ympärille, mutta pelin voi voittaa myös hoitamalla homman niin, että vastustaja ei saa mitään aikaiseksi. Tämä onnistuu joko tuhoamalla hänen maansa, estämällä niiden käyttö tai vain suoraan pakottamalla vastustaja heittämään jatkuvasti korttejaan hautausmaalle. Seuraavassa lyhyet esimerkit suosituimmista pakanrakennuksen perusideoista.

Weenie-pakka kasaantuu kokonaan pienistä hirviöistä, joista osa voi uhrautua vastustajan isompien örkkien tielle, mutta pian massa jyrää vastustajan hengiltä. Nämä pakat luottavat nopeaan alkuun ja pikaiseen pelin lopettamiseen. Yleisin weenie-väri on valkoinen, mutta lähes kaikista väreistä saa kyhättyä halvan pakan (esimerkiksi massiivinen goblin-armeija). Koska halvat hirviöt ovat myös heikkoja, on pakassa yleensä mukana erilaisia enchantmentteja, joilla voi nostaa pikku-ukkojen voimia. Esimerkkejä tällaisista ovat muun muassa Morale, Blood Lust, Holy Strength tai parempi Unholy Strength. Weenie-pakkojen perusotuksia ovat Savannah Lion, mustat ja valkoiset ritarit, goblinit ja merfolkit sekä erilaiset mustat pumppikset (manasta lisää tehoa saavat otukset).

Suora vahinko ei vaadi paljoakaan mielikuvitusta: pakka on täynnä erilaisia taikoja, joilla saadaan vahinkoa paljon ja nopeasti suoraan vastustajaan. Tällaisessa pakassa ei ole paljon värivaihtoehtoja, vaan punainen on oikeastaan ainoa mahdollinen valinta, vaikka mustallakin on muutamia tarkoitukseen sopivia loitsuja. Fireball, Disinte

grate, Incinerate ja Lightning Bolt ovat suoraan vahinkoon nojaavan pakan peruskortteja. Mukana täytyy yleensä olla myös pari otusta hidastamassa vastustajan otuslaumoja.

Maantuhoamispakka (land destruction) yllättäen toimii tuhoamalla kaikki vastustajan maat, jolloin tämä ei saa mitään aikaiseksi. Ideana on saada itse peliin pari nopeaa otusta, jotka sitten jauhavat puolustuskyvyttömän vastustajan hengiltä. Tällaisissa pakoissa on myös yleensä mukana Black Vise, josta käsi täynnä turhia kortteja viruva vastustaja saa joka vuoro vahinkoa.

Maantuhoamispakan ei tarvitse olla minkään tietyn värinen, sillä lähes jokaisella värillä on asiaan sopivat omat taikansa. Yleisimmät värit ovat kuitenkin musta, punainen ja valkoinen, joista löytyvät muun muassa Sink Hole, Stone Rain ja Armageddon. Tietokoneversiossa ei mustalla ole kuitenkaan mitään toimivaa maantuhokorttia, joten se putoaa pois laskuista. Kaikissa maantuhoamispakoissa on aina mukana neljä Strip Minea.

Lupa-pakka (permission deck) toimii sillä periaatteella, että vastustajan ei anneta tehdä mitään sopimatonta. Pakka on täynnä erilaisia counterspellejä, joilla pysäytetään vastustajan peli kokonaan. Jos hän vaikka yrittää tuoda peliin Serra Angelia, se counteroidaan (eli vastaloitsitaan) suoraan hautuumaalle. Lupa-pakka on aina sininen, sillä muilla väreillä ei paljoakaan countereita ole. Pakassa pitää kuitenkin olla jokin keino voittaa, joten mukana voi olla vaikka pari ratkaisevaa otusta, joita sitten urakalla suojellaan kaikelta harmilta. Mukaan voi myös heittää suoraa vahinkoa vastustajan hengenlähtöä nopeuttamaan.

Discard-pakka luottaa siihen, että vastustaja ei voi saada mitään aikaiseksi ilman kortteja. Korttien repiminen vastustajan kädestä on lähes pelkästään mustan hommia, ja tällaisen pakan perusotus on ehdottomasti Hypnotic Spectre, joka korttien pöllimisen sivussa vielä vaurioittaakin vastustajaa. Lisäksi mukana ovat aina Mind Twist, Hymns to Tourach ja The Rack, joka imee elämää vähäkorttiselta pelaajalta.

Vaikeuksien kautta voittoon

Shandalarin alussa pelaajan virtuaalikäteen iskettävistä korteista ei heti saa yrittämälläkään kunnolla toimivaa pakkaa, joten joudut parin duelin verran tulemaan toimeen heikommalla kokoonpanolla. Peli kannattaakin oman mielenterveyden takia aloittaa toiseksi "vaikeimmalla" tasolla, sillä hankalimmassa tasossa aloituskortit ovat todella järkyttävän huonot, vaikka pelissä ei muuten paljon eroa olekaan.

Hyvällä tuurilla kortteja on alussa vain kolmea eri väriä, joista yhden voi poistaa pakasta suoraan. Myy poistetut kortit ja osta saamallasi rahalla pari kaipaamasi korttia, yleensä pari pientä hirviötä. Shandalarissa suurin osa pakoista on rakennettu weenieiden ympärille, joten oman pakkasikin on pakko koostua suurilta osin niistä. Mukana kannattaa kuitenkin pitää paria isompaa mörssäriä, joiden peliintuloa odotellessa pikkuotukset pitävät vastustajan joukot kurissa.

Koska tietokoneversiossa on vain rajattu korttivalikoima, on otuksettoman, pelkkiä taikoja sisältävän pakan tekeminen melko vaikeaa, ellei peräti mahdotonta. Asioita vaikeuttaa edelleen tietokoneen rähmäkäpäläinen sekoitustapa, jonka ansiosta pakasta ei joko tule lainkaan manaa, tai sitten käsi on täynnä pelkkiä maita. Parhaimman suoraa vahinkoa luovan pakan saakin aikaiseksi lisäämällä mukaan pari halpaa otusta, kaikki mahdolliset Ball Lightningit ja Blood Lustit. Näin vastustajalla on jotain miettimistä myös silloin, kun tulipallot tai salamat eivät lennä hänen suuntaansa. Jos ei todellakaan halua mukaan yhtään otuksia, saa neljänkymmenen kortin pakan aikaiseksi myös ottamalla mukaan sinisen värin countereineen, joiden avulla vastustaja pidetään hiljaisena loitsujen välillä.

Loppupahiksen voittaminen on oma luku sinänsä, sillä monen sadan elämäpisteen kuluttaminen nolliin ei ole helppo homma. Onneksi matsia ei ole pakko voittaa, mutta homma hoituu kyllä hyvällä ja kompaktilla, mutta kuitenkin tarpeeksi isolla pakalla. Paras idea on tehdä Stasis-Black Vise -pakka, joka estää manankäytön ja antaa samalla vauriota kädessä olevista korteista. Myös riittävän monen Force of Naturen ja Spirit Linkin ympärille rakennettu pakka saattaa toimia. Ainoa ongelma on tarpeeksi monen kortin kerääminen, sillä pelkästään yli kymmenen Black Visen löytäminen vie aikaansa.

Kannattaa ottaa tilaisuudesta vaari ja tallentaa aina ennen Mind Stealereita (liikkuvat soisilla ranta-alueilla) vastaan tappelua, sillä kyseiset otukset suostuvat joskus kloonaamaan korttejasi. Eniten lopputappelussa tarvitset kuitenkin hyvää tuuria. Onnea matkaan.

Lisää aiheesta