NHL 11 (Xbox 360) – Kausikortti

En pikkupoikana arvannut, että vielä aikuisenakin vaihtelen lätkäkortteja.

EA uhoaa uudistaneensa NHL-sarjan fysiikkamoottorin, joten mailat katkeilevat ja taklauksissa noudatetaan liki newtonilaista lentomallia. Kausipäivitys lunastaa valtaosan markkinapuheista.

Fyysinen virtuaalikiekko on jopa viihdyttävämpää kuin todellisuus, sillä tilanteita ja ryminää riittää. Vaativa lonkkataklaus tuo osuessaan  häijyä mielihyvää, kun hyökkääjä lentää kerien kiertoradalle. Välillä kävelyvauhdilla osuneet taklaukset menevät naurettaviksi, mutta onneksi torppaukset eivät aina ole pyörätuoliin vieviä pommeja. Pelkkä vastustajan tasapainon horjuttaminen riittää kiekonriistoon.

Rajussa taklauksessa maila lentää kourasta, ellei se ole hajonnut jo lämärin voimasta kappaleiksi. Mailaton ukko voi vain taklata tai yrittää potkia kiekkoa omille, kunnes pääsee hakemaan vaihtopenkiltä uuden. Hajoavat mailat on yksi kauden uudistuksista, joten EA:n pojat valmistivat varret komposiitin sijaan spagetista. Mailoja hajoaa matsin aikana naurettavan tiheään.

Fyysisyys tuntuu myös aloituksissa. Aloituksen voi yrittää voittaa puhtaasti tai häiritä vastustajaa joko sitomalla tai nostamalla mailaa ja potkia kiekon kavereille. Ottelun loppuhetkillä B-pistealoituksessa voi jopa yrittää suoraa laukausta maaliin.

Rautavaaran korttipakka

FIFA-sarjan pari vuotta vanha Ultimate Team -laajennus siirtyy virtuaalikaukaloon. Pelimuodossa kootaan huippujoukkue hamstraamalla pelaajakortteja ja taistellaan kuukausittaisten nettiliigojen mestaruudesta. Keräiltävää riittää, sillä tietokannasta löytyy äijiä kymmenistä sarjoista aina NHL:stä SM-liigaan.

Idea on sama kuin keräilykorttipeleissä aina. Alkutaipale on kivinen, sillä käteen lyödään ässätön pakka. Hankintalistaa pidentävät joukkueelle välttämättömät treeni-, sopimus- ja valmentajakortit. Uusia korttipakkoja voi hankkia joko otteluista irtoavilla EA-kiekoilla tai rahalla Microsoft-pisteillä. EA-kiekkotili karttuu konetta vastaan pelattavissa otteluissa ja turnauksissa, mutta pääpaino on selvästi online-peleissä.

Joukkueen pyörittämisessä riittää hommaa. Pelaajasopimukset kestävät vain muutamia otteluita ja ne on uusittava sopimuskorteilla. Asetelma pitää managerin sopivasti varpaillaan, sillä sopimuksettomilla ukoilla ei ole jäälle asiaa. Nousevia kykyjä kehitetään treenikorteilla, mikä tuo touhuun pitkäjänteisyyttä.

Kilpailijoiden kanssa käydään pelaajakauppaa. Siirtomarkkinoilla käytetään EA-kiekkoja, mutta myös suorat pelaajavaihdot ovat sallittuja. Huutokaupan korttihaku auttaa täsmähankinnoissa, ja omia ylijäämä-äijiään voi jopa tarjota kaupantekijäisinä.

Hockey Ultimate Team vakuuttaa managerimaisuudellaan, mutta kaukalossa ei ole yhtä kivaa kuin pukukopissa. 1 vs 1 -nettimatsit olivat karu muistutus siitä, miksi olen viime vuosina keskittynyt verkkopelaamisessa tiimityöskentelyyn. Tappioasemassa luovuttavat maalikikkojen toistajat ovat tekoälyäkin rasittavampia vastustajia.

Syöttö kaukalossa

Viime kauden parasta uudistusta eli manuaalisyöttelyä on hiottu entisestään. Passit suunnataan vapaasti, mutta syötön voimakkuus määritellään aiempaa kätevämmin. Mitä pidemmälle liipasinta painaa, sitä kovempaa syöttö lähtee.

Voimakkuuden on oltava just oikea, sillä liian kovat passit saattavat kimmota pelikaverin lavasta ja hitaan syötön ehti vastustaja katkomaan. Aggressiivisesti puolustava tekoäly vartioi tarkasti kiekottomia miehiä ja katkoo syöttöjä kovalla prosentilla. Maalien eteen joutuu paiskimaan hiki hatussa hommia, sillä one-timerit ovat koneen prässissä tiukassa.

Tekoälyn punakonenamuttelusta on kitketty naurettavimmat rönsyilyt pois, mutta kone pyörittää edelleen hyökkäysalueella epärealistista syöttörulettia. Moinen syö fiilistä, sillä nykykiekon realistisin vaihtoehto eli maalinteko suorasta vastaiskusta, ei tunnu vieläkään slaaviälyä kiinnostavan.

Pelikaverina tekoäly on puolustusalueella ärsyttävän passiivinen. Konepakit eivät viitsi syöksyä maalin edessä pomppivien irtokiekkojen perään tai häiritä syöttökuvioita. Pakkien tunarointi tarttuu aika ajoin myös veskareihin, joille sattuu ihmeellisiä imurointeja. Tekoäly oli NHL 10:n suurin kompastuskivi, joten sen laiminlyöminen tälläkin kaudella tuntuu käsittämättömältä.

Verkko tötteröllä

EA:n usko Hockey Ultimate Team -korttipelin vetovoimaan on ilmeisen vahva, sillä muita pelimuotoja ei juuri ole viilattu. Ihmisten muodostamien joukkueiden tiimipeleihin keskittyvään EASHL-verkkopeliliigaan on lisätty erillinen harjoitusosio. Testihetkellä EASHL toimi kangerrellen, toivottavasti päivitys korjaa asian.

Yksinpelimuodot ovat käytännössä entisellään. Kausipeli eksyttää yhä syvemmälle NHL:n loputtomaan pykäläviidakkoon lisäämällä siirtomarkkinoille rajoitetut vapaat agentit. Managerit voivat hioa joukkueen kuvioita runkosarjaa edeltävissä harjoitusmatseissa. NHL:n lisäksi pelataan eurooppalaisia huippusarjoja, joihin SM-liiga edelleen kuuluu. Uusina tulokkaina ovat Kanadan junioriliiga CHL:n kolme aluesarjaa.

Roolipelimäisessä Be a Pro’ssa ura alkaa CHL:n pudotuspeleistä, joissa täytyy vakuuttaa NHL:n kykyjenetsijät taidoistaan. Tekoälyn tiivistynyt puolustustyöskentely näkyy etenkin hyökkääjänä pelatessa. Maalin eteen ei mennä ilmaiseksi tekemään maskia, eikä laidassa saa odotella läpisyöttöjä ilman päällystakkia. Koneen kaksijakoisuus tulee myös Be a Pro’ssa ärsyttävästi esille, sillä pelikaverina tekoälypakit ovat omassa päädyssä patalaiskoja.

Vanhan koulukunnan pelimiehenä keskityn yksinpeliin, mutta NHL 11:n painopiste on yhä vahvemmin nettipelissä. Hiottu manuaalisyöttely ja monipuolistuneet kontaktitilanteet eivät täysin paikkaa tekoälyn idioottimaisuutta, mikä näkyy arvosanassa.

70