Pikaesittelyssä Hackin Pojat

Ascii-merkeillä toteutettu rooliseikkailu ei suinkaan lepää pelkästään Nethackin sinänsä leveillä harteilla. Itse asiassa Nethack on suuren peliperheen tunnetuin poika, ja on aika mainita myös sen sukulaiset.

Nethack kuuluu osana peliperheeseen, jota kutsutaan nimellä Rogue-like games eli Rogue-tyyppiset pelit. Vaikka ne nopeasti vilkaistuna muistuttavat toisiaan, joitain yleisiä juttuja lukuunottamatta ne ovat kovin erilaisia. Lähes jokainen on ilmainen, ja miltei kaikista on myös lähdekoodi saatavilla.

Esi-isät ja muut kuolleet

Tyyppitermi Rogue-like games johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että koko pelityypin kantaisä on nimeltään Rogue. Jo Roguessa haikailtiin Yendorin amuletin perään. Sen pohjalta kehittyi sitten aikanaan Hack, josta kehittyi Nethack.

Toinen suoraviivainen peli menneisyydestä on Larn, jossa urhea seikkailija komppaa läpi vankiluolaston ja tulivuoren pelastaakseen sairauteen kuolevan lapsensa. Simppelin menevässä pelissä suorituspaineita luo aikaraja.

Mines of Moria siirsi hackailun Tolkien-henkiseen alamaailmaan, jossa tavoitteena oli tappaa balrog. Moria sinänsä on jo käytännössä kuollut, mutta Pits of Angband on sen suora jälkeläinen, ja jopa lähes yhtä kuuluisa kuin Nethack itse. Erikoisuutena sekä Moria että Angband tarjoavat valtavan isot vankiluolastot.

Omega on monipuolinen (ja vaikea) viritys, joka tarjosi luolissa rymyämisen lisäksi kaupungin kiltoineen kauppoineen kaikkineen, sekä ulkomaailman. Sinänsä hyvässä pelissä haittasi ärsyttävä esineiden hallinta.

Pojat

Koska Nethackin lähdekoodi on julkisessa jakelussa, ovat jotkut urhoolliset virittäneet siitä omia versioitaan, joista tärkeimmät ovat SLASH ja Nethack Plus. Kumpikin pohjautuu vielä toistaiseksi Nethackin 3.1-lähdekoodiin. Nethack Plus tarjosi muutaman uuden hamon lisäksi nykyiseen Nethackiin kelpuutetut asetaidot ja loitsusysteemin.

SLASH (Super Lotso Added Stuff Hack) on Tom Proudfootin, mainiosta Nahlakh-roolipelistä tunnetun ohjelmoijan, käsialaa. Nethackiin on lisätty Nethack plussan ominaisuuksia, 150 uutta hirviötä, kiljoona uutta erilaista esinettä ja sun muuta. SLASH on tehty NetHack 3.1:n pohjalta, ja vaikka uutta versiota on luvattu, on Proudfoot niin kiireinen mies, ettei uutta versiota ole vielä kuulunut.

Sukulaiset

Hackia norjalaisen mytologian mukaan ja grafiikalla maustettuna tarjoaa Ragnarok, reippaan suora Hack-versio. Peli julkaistiin alunperin nimellä Valhalla (jos oikein muistan), ja vieläpä kaupallisena. Ilmeisesti kauppa ei käynyt, sillä nyt se on SW-peli. Graafista otetta tarjoaa myös Rogue's Quest, yksinkertainen Rogue-variantti.

Suomalaisugrilaista roolipelaamista tarjoaa Sami Määräsen Unreal World. Unreal World käyttää taitopohjaista peliotetta taikomisen asemasta, ja ihan toimivaa merkkipohjaista grafiikkaakin.

Alan uusin yrittäjä lienee Thomas Biskup, jonka Ancient Domains of Mystery on laajentunut perusluolaseikkailusta jo maan pinnalle. Ancardian maata pelastellaan Kaaoksen kourista, yllättävästi tunkeutumalla isoon luolastoon. ADOM ei ole yhtään hassumpi, ja Internetin News-alueiden palautteesta päätellen sillä on valoisa tulevaisuus edessään.

Roguen tyyppiset pelit onnistuvat siis edelleen pitämään pintansa, vaan onko seuraava sukupolvi tulossa? Blizzardin Diablo tuntuu olevan graafinen menoversio Roguesta, joten ehkäpä jonain päivänä näiden pelien tarjoama monipuolisuus saadaan naitettua näyttävän toteutuksen kanssa.

Pelit löytyvät Pelit-BBS:stä. Internetissä Rogue-like-pelejä kannattaa metsästää osoitteesta http://www.win.tue.nl/games/roguelike/

Lisää aiheesta