PlayStation - Sonyn uusi menestys?

Kaikilla ei ole varaa nykypelien vaatimaan PC:hen eikä PC-pelien päivitysrumbakaan innosta satunnaista pelaajaa. Tuohon markkinarakoon parin tonnin moderni pelikonsoli sopii erinomaisesti. Nyt siihen rakoon tunkee Sonyn PlayStation.

Kiihottavat kolikkopeli- ja laadukkaat tietokonepelikäännökset tekevät PlayStationista himoittavan koko perheen lahjan. Tyypillinen PlayStationin omistaja on tähän mennessä ilmestyneiden pelien perusteella kolikkopeliluolassa viihtyvä innokas ajopelien pelaaja ja mätkintäpelifanaatikko.

Riski bisnes

PlayStationin sydän on integroitu 32-bittinen 33 MHz:n RISC-prosessori. Pääprosessorin apuna puurtavat lisäksi 66 MHz:n GTE-grafiikkapiiri ja MDEC:ksi kutsuttu tiedon purkaja, joka vastaa muun muassa pakatun videokuvan siirrosta CD:ltä kuvaruudulle. Äänipiiri suoltaa mekkalaa 24 kanavan voimalla. Muistia on käytettävissä niukat neljä megatavua, josta osa (512 kt) on varattu käyttöjärjestelmälle, osa äänille (512 kt).

Sony lupaa laitteelleen melkoista 3D-suorituskykyä: 1,5 miljoonaa pinnoittamatonta ja 500 000 kuvioitua (texture-mapped) polygonia kuulostavat hunajaiselta. Totuus on kuitenkin ainakin toistaiseksi toisenlainen, esimerkiksi Toshinden-mätkinnässä arvioitu polygonimäärä on noin 80 000. Tästä huolimatta tähän mennessä ilmestyneet pelit ovat nopeita, näyttäviä ja sujuvia.

Peliohjain on persoonallinen mutta onneksi toimiva ja hetken totuttelun jälkeen hyvin käteen sopiva. Näppäimiä on sormien ulottuvilla riittävästi eli kymmenen. Pelien tallennus onnistuu näppärästi erillisille muistikorteille. CD-ROM-konsoleja vaivaava tallennustilan puute ei näin äidy ongelmaksi. Hiirtä kaupataan sitä kaipaaville.

Maailman markkinat

Sonyn PlayStation tuli Japanissa kauppoihin yhtä aikaa Segan uuden 32-bittisen Saturn-pelikonsolin kanssa viime vuoden lopulla. Saturnin myyntivaltti oli eittämättä kolikkopeliluolat villinnyt Virtua Fighter, PlayStationin menestystä siivittivät Ridge Racer -ajopeli ja vaikuttava Toshinden 3D-mätkintä.

Yhdysvalloissa ja Euroopassa PlayStation on mennyt kaupaksi huomattavasti kilpakumppaniaan Saturnia paremmin. Syinä tähän ovat olleet sopuisa hinta, sutjakat pelit ja pelitalojen avoin innostus Sonyn superkonsolia kohtaan.

Menestymisen esteeksi saattaa koitua oman maineikkaan talonsisäisen pelintekotiimin puuttuminen. Segalla on legendaarinen AM2-kolikkopeliyksikkö ja Nintendolla Shigeru Miyamoton - Nintendon Carl Barksin - kultainen kosketus. Sony joutuu tukeutumaan maailmanvalloituksessaan vahvoihin pelitaloihin.

Autolla ajan ja turpiin mätkin...

Namcon ensimmäinen PlayStation-käännös Ridge Racer on nopea, sujuva, hauska ajopeli, jonka kuvallista antia kurjistaa esikuvastaan selvästi riisuttu väripaletti. Niukka ratavalikoima (käytännössä yksi ainoa rata!) ja yksioikoiset kontrollit tekevät pelistä nopeasti tylsän.

Takaran Toshinden ja Namcon Tekken ovat vaikuttavia 3D-mätkintöjä. Toshindenissa innostaa upean grafiikan lisäksi ohjaimen takanapeilla tapahtuma sivuttaisliikkuminen. Tekken on huhujen mukaan jopa kolikkopeliesikuvaansakin jouhevampi kokemus.

Sonyn ostama Psygnosis luo uskoa futuristisella, komealla ja mukaansatempaavalla WipEout-ajopelillä ja takaa todelliset peltienrytistysorgiat Destruction Derbylla. Kaksinpelikin onnistuu molemmissa kahden PlayStationin ja linkkikaapelin avulla.

Tasohyppelyistä erikoisin on Jumping Flash, jossa hypitään ja pompitaan kolmiulotteisessa söpömaassa. Hypyt ovat kerrostalon korkuisia ja tapahtumia seurataan pomppijan näkövinkkelistä! Jumping Flash on hauska, joskin helppo piristysruiske perinteisten (2D-) tasohyppelyjen seassa.

Konsolipelejä kavahtavalle on luvassa koko joukko kehuttuja ja kohuttuja tietokonepelikäännöksiä. Discworld ja Fade to Black tyydyttävät seikkailunnälkää, X-COM: UFO Defence, Syndicate Worlds ja Magic Carpet tarjoavat toimintapainotteista strategiaa ja strategiapainotteista toimintaa. Ongelmanratkontaa kaipaavat voivat sukeltaa Lemmingsien kolmiulotteiseen maailmaan. Ja mitäpä olisi superkonsoli ilman ikiomaa, entistä ehompaa Doomia.

Jo joutui armas aika ja Sony suloinen...

Vuoden loppuun mennessä ilmestyvien pelien lista on vakuuttava: lähes kaikki suuret pelitalot ovat edustettuna. Pelibisneksestä tutut viivästymiset ja ilmestymispäivien taajat siirtymiset ja peruutukset ovat kuitenkin myös Sonyn uutukaisen riesa. Odotetuimpien pelien ilmestymispäivät vaikuttavat kaikkein häilyvimmiltä. Silti joulumarkkinoille on odotettavissa melkoinen PlayStation-pelien buumi.

Sonyn rynnistys pelimarkkinoille vaikuttaa onnistuvan yllättävänkin helposti. Nintendon Ultra64 vaanii kuitenkin jo nurkan takana eikä viihde-elektroniikkajätti Matsushita/Panasonic aio antaa Sonylle kuin hetken hengähdystauon sijoitettuaan 100 miljoonaa dollaria 3DO:n kehittämään uuteen 64-bittiseen M2-teknologiaan. PlayStationin pahin kilpailija ei silti ole yksikään konsoli vaan Windows 95 uusine 3D-grafiikkakortteineen.

Historian havinaa

Sonyn betamax hävisi aikoinaan suuren videonauhurisodan VHS:lle, mutta Walkman-sarja palautti uskon Sonyn markkinointiin. Biljoonien pelibisneksessä Sony PlayStationeineen on kokematon, mutta vakavasti otettava tulokas. Siilin ja putkimiehen pöksyt tutisevat taatusti.

Vuosia sitten Nintendo ja Sony aloittivat yhteistyön, jonka tarkoituksena oli kehittää CD-asema Nintendon 16-bittiseen Super Nintendo -konsoliin. Kyseisen projektin työnimenä oli enteellisesti PlayStation. Nintendo kuitenkin sanoutui irti suunnitelmasta ja ajautui myöhemmin Silicon Graphicsin himoittavan teknologian pariin.

Sony ei jäänyt suremaan vaan päätti kehittää kokonaan uuden 32-bittisen CD-ROM-pelikonsolin. Huhut laitteen hurjasta suorityskyvystä otettiin innolla vastaan hypeä myyvissä lehdissä. Kahden ensimmäiseksi markkinoille ehtineen superkonsolin Atari Jaguarin ja Trip Hawkinsin 3DO:n ohdakkeinen alkuvauhti käänsi pelifirmojen katseet uuden tulokkaan suuntaan: erittäin monet pelitalot tekevät pelinsä nykyisin PlayStationille ja PC:n CD-ROMille, vieläpä tässä järjestyksessä.

Tekniset tiedot

Integroitu keskusprosessori: 33 MHz R3000

- johon sisältyvät:

Geometry Transfer Engine (GTE)

DMA Controller

MDEC tiedon purkaja

GPU (Graphics Prosessing Unit)

-vastaa grafiikan piirrosta kuvaruudulle

Muisti:

- 2 Mt DRAM päämuisti

- 1 Mt VRAM videolle

- 512 kt RAM äänille

- 512 kt muuta muistia, OS ROM

16-bittinen ääniprosessori

- 24 kanavaa

- ADPCM 44,1 kHz

Resoluutio:

- 256x240-640x480

- 6-16 milj. väriä

Tuplanopeuksinen CD-ROM-asema

Hintatietoja:

PlayStation, ohjain, demo-CD 2000-2500 mk

Muistikortit pelitilanteen yms. tallennukseen 200 mk/kpl

Lisäohjaimet 245-395 mk

Hiiri noin 200 mk

Pelit 349-399 mk

Linkkikaapeli noin 200 mk

Lisää aiheesta