Sid Meier: Sivilisaatioita ja magiaa

Sid Meier tuskin on kenellekään tuntematon, MicroProsen toinen perustaja on vastuussa peleistä, joihin aika ei pysty. Viimeistään Civilizationin myötä nimi juuttui lopullisesti pelaajien mieliin, vaikka hän niitti mainetta jo sitä ennen muun muassa Railroad Tycoonilla, Piratesilla ja F-15 Strike Eaglella. Civilization kuitenkin nosti miehen sarjaan, jossa nimeä käytetään markkinoinnissa: tulossa on Sid Meier's CivNet.

Nykyään Sid Meier työskentelee MicroProsen pelintekopuolen johtajana Microprosen studioilla Hunt Valleyssä Marylandissa Yhdysvalloissa. Meidän piti tavata hänet ECTS-messuilla Lontoossa, mutta herra teki pahemmanlaatuisen katoamistempun, kuten lehdessä 8/95 kerroimme. Saimme kuitenkin faksihaastattelun monen mutkan kautta, ja kysymykset ovat Pelit-BBS:n käyttäjiltä. Take it away, Sid.

Kuinka luot pelisi, suunnittelemalla ne yksityiskohdittain etukäteen ja sitten ohjelmoimalla, vai ohjelmoimalla sitä mukaa kun ideoita tulee?

"Useimmiten suunnittelen pelin ensin ja sitten alan ohjelmoida. Ei kuitenkaan ole olemassa tarkkaa tapaa, miten ohjelmoin ja suunnittelen pelejä. Usein työstän montaa eri projektia yhtä aikaa. Saatan kuluttaa enemmän aikaa yhdessä projektissa ja panna toiset lepäämään siksi aikaa, ja sitten puolen vuoden kuluttua jatkaa lepovuorossa olevien kanssa."

Tuleeko lisää Civilizationeita ja Colonizationeita?

"Juuri nyt teemme monen pelaajan versiota Civilizationista. Uuden version nimi on Sid Meier's CivNet, ja siitä tulee Windows-peli, jossa on kaksinpeli modeemilla, paikallisverkossa, vuorotellen ja internetissä."

Entäpä Civilizationin päivittäminen yksityiskohtaisemmaksi?

"Olemme tekemässä Windows 95 -peliä nimeltä Civilization 2000, jossa on parannetun pelaamisen lisäksi enemmän teknologiaa, yksiköitä ja Maailman ihmeitä, parempi kauppareittisysteemi ja laajennettu diplomatia.

Olemme myös lisänneet kuudennen vaikeustason - divinity-tason, koska Civ-fanit ovat kirjoittaneet minulle ja vaatimalla vaatineet jotakin haastavampaa kuin emperor-taso."

Mikä on mielestäsi paras pelisi? Pelaatko itse pelejä?

"Suosikkini "Sid"-peleistä on Civilization, koska peli on lähellä sitä, mitä alun perin suunnittelin. Pidän kaikenlaisten tietokonepelien pelaamisesta, myös niiden, jotka olen itse tehnyt."

Mikä on suosikkipelisi?

"New World Computingin Empire."

Olet ollut mukana jo pitkän aikaa. Kuinka alun perin tulit mukaan?

"Opiskelin tietojenkäsittelyä Michiganin yliopistossa ja pidin pelaamisesta, joten yhdistin kaksi intohimoani: koodaamisen ja pelaamisen."

Mitä ajattelet tulevaisuudesta? Uskotko virtuaalitodellisuuteen? Siirrytkö Windows 95:een? Teetkö vielä lentosimulaattoreita?

"Seuraavan kolmen-viiden vuoden kuluessa monen pelaajan pelien merkitys tulee kasvamaan uskomattoman paljon. Virtuaalitodellisuus on mielenkiintoinen konsepti ja alan kehitys on ollut hämmästyttävää. Tällä hetkellä teen Magic: The Gatheringia ja Sid Meier's CivNetiä Win95:lle."

Kerro hiukan seuraavasta projektistasi.

"Teen parhaillaan uutta seikkailua, joka perustuu Magic: The Gathering -korttipeliin, joka on myynyt yli miljardi korttia ympäri maailmaa. Tietokonepelissä ihmiset pelaavat tietokonevastustajien kanssa tarkoituksenaan saada haltuunsa lisää kortteja tietokonepakkaansa, ja tietokonevastustajat on luotu Magic: The Gathering -korttien pohjalta. Peliin tulee myös itsenäinen kaksintaisteluosa, jossa voi haastaa tietokoneen kaksintaisteluun ilman että pelin seikkailuosuus tulee tielle."

Lisää aiheesta