Xenocide - Pienräiskintä Oulusta

Oululainen indie-räiskintä kulkee tuttuja polkuja, mutta avaa paikallisesti uusia ovia.

Kirjoitin puolitoista vuotta sitten maaliskuussa Oulu Game Lab -pilottikoulutuksesta (OGL), jossa opiskelijat oppivat tekemisen kautta ja toimivat oikeissa pelinkehitystiimeissä. Neljättä vuotta pyörivä OGL antaa potentiaalisille pelintekijöille käyttöön hyvät tilat, käytännöllistä koulutusta ja työkalut pelien kehittämiseen. Jokaisen OGL:ään osallistuvan opiskelijan ja opiskelijoista muodostettujen tiimien tavoitteena on tehdä vuoden mittaisen koulutuksen aikana valmiiksi oma peli, mutta aina urakka ei huipennu konkreettiseen lopputulokseen.
Klassinen skenaario kulkee seuraavasti: aloitteleva pelinkehittäjä haukkaa liian ison palan (Tuomakselta voi kysyä aiheesta lisää), tajuaa alkuperäisen aikataulun mahdottomaksi, musertuu työtaakan alle, masentuu ja pelinkehitys jää kesken. Tämän takia suurin osa OGL:ssä valmistuvista peleistä on tähän asti ollut pienehköjä mobiilipelejä. Hyvästä yrityksestä huolimatta pc-pelejä ei ollut valmistunut elokuun puoliväliin mennessä yhtään.
 Mutta kuun lopussa tuli jo yksi.


 
Oululaiset zombialienit

Mikko Kropsu ja Teemu Kinnunen aloittivat opiskelun OGL:ssä syksyllä 2014. Hiljattain työttömäksi jääneellä Kropsulla oli takanaan pitkä työura Nokialla ja Microsoftilla, Kinnunen oli päätoiminen opiskelija. Kaksikko ajautui samaan pelinkehitystiimiin, joka alkoi ideoida räiskintäpeliä. Kropsun mukaan asiat haluttiin pitää riittävän yksinkertaisina.
”Aiheet jaettiin koulutuksen alussa. Meidän aihepaperissamme puhuttiin zombeista, alieneista ja ylhäältäpäin kuvatusta pc-räiskinnästä. Vaikka paperilla oli myös paljon liirumlaarumia otusten välisistä suhteista, keskityimme itse asiaan: vauhdikkaaseen räiskintään, jota piristäisivät sarjisgrafiikat. Nimesimme räiskinnän luonnollisesti Xenocideksi.”
Projekti käynnistyi takkuillen, sillä yhdeksästä tiimin pelinkehittäjästä käytännössä kaikki olivat noviiseja. Ryhmässä työskentely ja kokonaisuuden hahmottaminen olivat haasteita, eikä kireä aikataulu helpottanut asioita. Kinnunen ei halua kuitenkaan harrastaa jälkiviisastelua.
”Muutama lisägraafikko ei olisi ollut pahitteeksi ja kokenut pelisuunnittelija olisi varmasti osannut väistää monet kohtaamistamme karikoista. Kyselimme kuitenkin aktiivisesti vinkkejä aiemmilta opiskelijoilta, joten osasimme pitää tavoitteemme realistisina. Ensimmäistä peliään kehittävän porukan ei kannata heittäytyä liian kunnianhimoiseksi, muuten aika loppuu kesken.”
Alkuperäinen idea oli kehittää Xenocidestä tarinavetoinen selviytymisräiskintä, hieman kotimaisen Dead Nationin tapaan, mutta tarinakenttien teko kesti liian kauan. Optimistiset arviot kaksi viikkoa per kenttä -kehitystahdista konkretisoituivat käytännössä puolitoista kuukautta per kenttä -tahtiin. Keväällä 2015 Kropsu, Kinnunen ja kumppanit päättivät heittää tarinan romukoppaan.
Xenociden visio kirkastui: räiskintä keskittyi survival-tyylisiin areenakenttiin, pirteään ulkoasuun, power-uppeihin ja paikalliseen coop-moninpeliin. Vaikutteita otettiin Dead Nationin lisäksi Crimsonlandista.
 


Kaunis vihreä kajastus

Keväällä kehittäjiä kiehtoi ajatus pääsystä Steamin Greenlightiin. Tuottaja James Woodham jalkautui Lontoon Insomnia-pelifestivaaleille tekemään tärkeää promotyötä. Xenocide herätti kiinnostusta ja ihmiset peukuttivat räiskintää ahkerasti Steamissa. Tiimillä oli tiedossa, että ensimmäiset viikot olivat kriittisiä, sillä äänestäjien aktiivisuus hiipuu yleensä nopeasti. Kropsu kertaa Greenlight-kokemuksia tyytyväisenä.
 ”Pääsimme Greenlightista kuukaudessa läpi, mikä oli pieni yllätys. Valve ei ilmoita missään tarkkoja läpäisykriteerejä, mutta Xenocidelle riitti vajaa tuhat peukkua. Ilmeisesti joku näki pelissämme jonkinlaista potentiaalia. Greenlightin läpäisy oli hieno juttu, joka antoi koko porukalle aivan uudenlaista motivaatiota ja selkeän tavoitteen. Samalla pääsimme pidemmälle kuin yksikään OGL-tiimi meitä ennen, ainakin pc-pelien saralla.”
Konstailematon Xenocide on rehellisen yksinkertainen ja menevä areenaräiskintä, jota pelatessa mieleen muistuvat nuoruuden Tapan kaikki -muistot. Aalloittain päälle syöksyvät zombit ammutaan palasiksi ja alienit räjäytetään taivaan tuuliin. Tiivistunnelmaiset taistot ovat parhaimmillaan kaverin kanssa saman ruudun äärellä, kun yrittää kohota netin tuloslistoilla ylöspäin.
Täysihintaiseksi peliksi Xenocide olisi sisällöltään suppea ja graafisesti vaatimaton, mutta jaksanko valittaa viiden euron pikkupelin kohdalla näistä asioista? Enpä juuri, oululaisten ensimmäinen peli on ihan pätevä työnäyte.
Tästä se lähtee. 

 

Xenocide
Mikko Kropsu ja Teemu Kinnunen
Julkaistu: 28. elokuuta Steamissa