nnirvi submitted a new blog post: Microsoft osti Minecraftin Microsoft osti Minecraftin hintaan 2.5 miljardia dollaria. Microsoftin mukaan Minecraft tulee edelleen olemaan saatavilla kaikille alustoille. Eiköhän Minecraft 2 only for Xbox One -julkistus saada ennen vuodenvaihdetta. Mojangilta lähtevät paitsi Markus Persson, myös Mojangin muut perustajat [COLOR=#000000]Carl Manneh ja Jakob Porsér.[/COLOR] Notchin selitykset löytyvät hänen blogistaan. Continue reading the Original Blog Post
Noh, Mojangin pojat turvasivat oman ja sukunsa talouden pariksi sukupolveksi joten ihan hyvä päätös siinä mielessä. Nyt jää tietty nähtäväksi mitä kauheuksia M$ tolla lisenssillä tekee.
Nyt pitäisi saada joku kauppakorkean professori selittämään tätä, sillä nämä luvut alkavat olla jotain, jota tälläinen perustallaaja ei enää käsitä. Tuolla summalla olisi saanut muutaman pelin tuotettua uudelle Xboxille.
Paljonkos Microsoft lopulta maksoi Suomen kruununjalokivi Nokiasta? 6-7 miljardia? Nyt sitten kaksi miljardia Notchin pelistä? LOL En tykkää. Odotettavissa brändin ryöstöviljely.
Todellakin Mikkikseltä aika epäloogisen oloinen veto, kun Minecraft löytyy jo nyt mitä todennäköisimmin käytännössä kaikilta pelistä edes etäisesti kiinnostuneilta. En toki epäile etteikö brändillä saisi enää rahastettua, mutta aika hiton kovaa saavat vääntää jos meinaavat saada ostohinnan kuitattua.
Minecraft nimellä voi tuottaa laumoittain halpoja pelejä. Microsoft aika selkeästi uskoo, että uusia craftaajia tulee riittämään vielä tulevaisuudessakin. Minä taasen olen sen suhteen hieman skeptisempi, olisin aika todennäköisesti tehnyt Notchin ratkaisun myös.
Tuskin tässä Minecraftista sinänsä ollaan kiinnostuneita, vaan Minecraft 2, 3, 4, Worlds (netti-MMO), leffa-mahdollisuus, älytön kasa Minecraft-krääsää ja kaikkien näiden mobiiliversiot. Minecraft on kuitenkin näistä rakentelupeleistä se ehdottomasti kovin brändi.
Toki, kysymys vaan kuuluukin että onko Minecraftin pelaajilla enää tarpeeksi mielenkiintoa tulevien jatko-osien suhteen tuon 2,5 miljardin kauppahinnan edestä. Brändissä on toki älyttömästi potentiaalia, sitä en kiistä - jatkokehittäminen pelillisesti voi vain olla melko vaikeaa.
Hyvä kysymys todellakin. Minecraftin potentiaali on minusta siinä mielessä hyvä että käsittääkseni peli vetoaa aika lailla nuorempaan sukupolveen ja lapsiin ja on brändinä erittäin koko perhe-ystävällinen (lievästä väkivallasta ja survival horror-vaikutteista huolimatta), joten etuna on se että koko ajan tulee teoriassa uusia Minecraft-sukupolvia. Myös naiset ovat käsittääkseni löytäneet Minecraftin aika hyvin. Olisi kiva tietää onko kerätty ihan oikeita tilastoja siitä onko keskiverto-cräftääjä muihin pelaajiin verrattuna nuorempaa ikäpolvea.
Ainahan riittää ihmisiä jotka ostavat jok-ikisen uuden jatko-osan ja kännykkämallin, vaikka niissä olisi miten vähän uutta. Ikifaneista ja löysistä kukkaronnyöreistä ei ikinä ole puutetta.
Toisaalta en ole koskaan käsittänyt ketkä kahjot ostavat aina Call of Dutyn / Medal of Honorin uudestaan ja uudestaan... Niihin (ilmeisesti miljoonia tahkoviin pelisarjoihin) verrattuna Minecraftilla on häkellyttävä määrä potentiaalia vaikka potkittaisiin vain kuolleita kuutiokaakkeja.
Minecraft "next gen" grafiikoilla voi olla melko iso juttu. Toisaalta Minecraft pyörii nyt millä tahansa laitteella joten se on sille iso etu.
Aika moni on modannut peliinsä paremmat tekstuurit ja ziljoona lisätoimintoa yms. eli ei MC2 todellakaan huono investointi olisi. Tilausta varmasti löytyy. Ok, ostan siulta kolme miljardia euroa kahdella miljardilla.
Sitten kun suhteuttaa tuon oston näihin parin kuukauden takaisiin uutisiin: http://www.extremetech.com/computing/186443-microsoft-will-cut-18000-jobs-15-of-its-global-workforce Jotenkin tuo vain tuntuu vähän väärältä.
Kyllähän minä tämän vastauksen arvasin. Sen takia laitoinkin, että jotenkin tuntuu väärältä tuo, että leikataan noin paljon jengiä ja sitten seuraavassa kääntessä ostetaan yksi peli aikamoisella summalla. Hyvä jos sinä et näe asiassa mitään ongelmaa kenenkään näkökulmasta.
Pitihän sitä vähentää sakkia että riitti rahat tuohon ostokseen. Jossain törsätään, toisaalla säästetään.
Voi Jeesuksen perseiden visvasyylä...miksi mikkikselle? Kai nyt olisi ollut muitakin ostajia, jotka olisivat pitäneet Minecraftin edes vähän ihmisläheisempänä. Nyt varmaan ensimmäisenä lähtee multiplatform tuki ja lisäosat ostettava jostain kälysestä Mösömarketista. PERKELE...
Tätä on ihan kiva verrata Disneyn ja Lucasin kauppoihin. Henk. Koht. Pidän Star Warsia paljon isompana juttuna kuin minecraftia.
Minecraft on yksinkertaisesti menestynein videopeli. Viimeksi kun asiasta luin kesällä, oli peliä myyty eri alustoilla yhteensä 55 miljoonaa kpl. Tällä hetkellä pc/mac version omistaa yli 16 miljoona henkilöä. Peli maksaa noin 20€ / kpl. Pikaisella arvionnilla voi päätellä että Microsoft tulee vielä tahkoamaan rahansa takaisin monin kerroin.
Mutta kysymys on, että kuinka moni vielä tulee ostamaan Minecraftin? Jatko-osiin pistetään aika paljon luottoa, mutta ne ovat vielä täysiä kysymysmerkkejä.
Mikkiksen edutainment osasto ottaa tuon haltuun, tekee kouluystävällisen version ja myy lisenssejä ihan hirvittävän määrän, koska se tukee lasten digitaalista opiskelua. Profit. Saa käyttää, mutta ei oo pakko.