Tuksa submitted a new blog post: Destinyllä on ennätyssuuri budjetti Activisionin toimitusjohtaja Bobby Kotick paljasti paneelikeskustelussa, että Bungien tekemä Destiny-moninpeliräiskintään panostetaan ennätyssuurella 500 miljoonan dollarin budjetilla. Budjettiin lasketaan kehistykulujen lisäksi myös markkinointi, jakelu, rojaltit ja muut menot. "Jos veikkaa 500 miljoonalla dollarilla, riskiä ei kannata ottaa kenenkään muun IP:llä", Activisionin toimitusjohtaja Bobby Kotick kommentoi peliä Milken-instituutin Entertainment: The Big Picture -paneelissa. Analyytikoiden veikkausten mukaan scifiräiskintää pitää myydä noin 15 miljoonaa kappaletta, että Destiny yltää edes nollatulokseen. Viime vuoden suurin hitti, GTA V, on myynyt helmikuuhun mennessä 32,5 miljoonaa kappaletta. Paneelissa käsiteltiin viihdeteollisuutta tv-ohjelmista elokuvien kautta peleihin, mutta Kotickin mielestä peleillä ja elokuvilla on vain vähän yhteistä. "Olemme hyvin erilaisella alalla. Elokuvaihmiset miettivät koko ajan tarinaan eläytymistä, me pyrimme vastakohtaan: vapauttaamaan sisäisen rokkistaran, vapauttamaan sotilaan, luomaan pelaajasta päähenkilön. Peleissä dialogiosuudet muistuttavat huonoja 50-luvun japanilaisia dubattuja elokuvia. Ennen kuin ilmeet, suun ja silmien liikkeet voidaan mallintaa suoraan, elokuvamaisuus ei nouse peleissä menestyskonseptiksi. " Koko paneelikeskustelun voi katsoa täällä. Continue reading the Original Blog Post
Onko se edes mahdollista myydä tuota 15 miljoonaa? PS3 & 360 pelimyynnit on rommannu ja PS4 & Yxbox koneita ei ole vielä myyty tarpeeksi.
Veikkaan, että Activision laskee eri tyyliin kuin analyytikot. Uskovat saavansa rahaa myös lisäreistä ja jatko-osista.
Onhan tuo myös sijoitus tulevaisuuteen. Uusi tuote activisionille lypsettäväksi moneksi vuodeksi. Tietenkin sillä ehdolla, että Titanfalliin ihastuneet pelaajat ottaa tuon omakseen. Nyt käydään vastaavaa pudotuspeliä tulevaisuuden taistelukentillä, kuin Ea ja Activision kävivät aiemmin modernilla taistelukentällä.
Veikkaan myös, että tässä panostetaan koko pelisarjaan eikä vaan ensimmäiseen osaan. jatko-osilla ja delsuilla sitten taotaan sitä rahaa.
Destinyssä on kuitenkin myös Bungien hohtoa. Vaikka höpsöt xboxaajat muuta luulevatkin, ei Halo menestynyt siksi, että siinä oli erinomainen aNmuskelumekaniikka tai kehuttu tekoäly vaan siksi, että peli loi todella kiehtovan ja mystisen maailman, jonka "lore" kiinnosti myös niitä, joita purppuranväristen ötöjen präiskyttely noin muuten ei hirveästi napannut. Destinyssä on paljon samaa potentiaalia ja on mielenkiintoista nähdä pystyykö Bungie toistamaan menestysreseptin. Jos pystyy, on kyseessä uusi megaluokan franchise, joka tulee tekemään rahaa oheistuotteinakin ihan hillittömät määrät.
Aika harva peli rikkoo edes 10 miljoonan rajan, joten voittoa tuskin on tulossa lähiaikoina. Jos taas hyväksytään ensimmäisen osan tuottamat tappiot / pienet voitot osaksi uuden sarjan markkinointia ja sitten revitään isot voitot vasta jatko-osista ja lisäreistä niin saattaa tästä tulla ihan passeli bisnessi. Edit. Mikäli peli on edes hyvä...
Once I was in my ship and like Darth Vaders ship came all behind me like I just zoomed around the galaxy like disappeared so Vader was like whaaaaaat
Toivottavasti tekevät myöskin sen PC-version mutta siitä lienee toiveita vasta kun muut versiot on jo julkaistu. Tai siis kun ovat saaneet pumpattua parisenkymmentä DLC:tä pihalle.
Hienoa sinänsä että peliin käytetään lähes seitsemän kertaa niin paljon kuin Intia käyttää Mars-lentoonsa (73 miljoona).
Tähän asti eilisen ennätys on ollut huomisen normi, onko tämä nyt viimeinen kiihdytys ennen suuuuurta romahdusta.
Mitä hittoo? No ei kyllä tolla hinnalla mennä mihinkään Marsiin. Johan Enon lukion IV-remonttikin oli arvoltaan yli miljoona euroa.
http://www.newyorker.com/online/blogs/elements/2013/11/a-mission-to-mars-on-the-cheap.html "Mangalyaan’s mission to Mars cost India seventy-three million dollars."
No niinpä näkyy olevan aika halpaa, mutta en usko ennen kuin näen totena! Tuossa artikkelissahan olikin listattu noita ihan perusprojekteja, jotka maksaa jo enemmän, joten en ihan hakoteilla ollut suuruusluokasta.
Destiny on vähän kuin Black & White 15 vuotta sitten. Vaikka olen lukenut pelistä aika montakin erityyppistä ennakkojuttua, katsellut kuvia jne. minulle on edelleen melko epäselvää, onko kyseessä ennemminkin ekan persoonan WOW vai ekan persoonan Diablo, ja keskittyykö homma PVE vai PVP-sisältöön. Jos molemmissa tapauksissa ensimmäinen, odotan tätä kieli pitkällä, jos jälkimmäinen, EVVK.
Borderlandsissa on se huono puoli, että jos ei ole pelistä pitäviä kavereita, on tuomittu pelaaman sitä yksin. Destinyn kaltaisessa massiivimoninpelissä tätä ongelmaa ei ole, haluaa linjoille mihin aikaan tahansa.
Tosin Borderlands kakkosta jaksaa pelata yksinkin erinomaisen käsikirjoituksen ansiosta. Harvoja toistuvasti ääneen naurattavia pelejä.
Kyllä sieltä on tulossa vähintään Halon tasoinen yksinpeli. Siihen kun lisätään mausteita Borderlandsilta ja WOWISTA niin kyllä kelpaa.
Joo, totta sinänsä. Ihan hilpeä asenne pelissä on, vaan vähän turhan löyhä rakenteeltaan omaan makuun. Toivottavasti Destiny pistää paremmaksi.
Tuo massiivinen budjetti on tavallaan aika huvittava. Katselin tuossa pari päivää sitten onko pelistä tulossa PC-versiota. Löysin uutisia missä Bungie totesi, että resurssit eivät riitä PC-versioon. 500 miljoonaa ei siis riitä PC-versioon. Jep jep.
Kuten sanottu, suurin osa budjetista on markkinointirahaa. PC-tiimin pieraiseminen neljän konsolitiimin rinnalle varmaan maksaisi aika huomattavan lisäsumman, plus saavutetut voitot suhteessa aikaan ja vaivaan olisivat aika suhteellisia. Bungie on konsolijumala, PC:llä yksi tiimi muiden joukossa.
Kuten sanoin aikasemmin mielestäni tilanne on huvittava. Se on nimenomaan siksi huvittava miten rahaa tungetaan aivan jumalaton määrä markkinointiin. Se PC-version tekeminen toki maksaa lisää, mutta 500miljoonan budjettiin nähden se on varmaan aika mitätön summa. Jos Wikipediaan on luottaminen Destinyllä on melkein kaksi kertaa isompi budjetti mitä tämän hetken kalleimmalla pelillä (GTA5). Tämän takia tuo "ei riitä resurssit" on hieman naurettava väite. Wikin mukaan Destinyn kehittämiseen käytetään 140 miljoonaa dollaria ja markkinointiin 360(luvut arvioita). Mielestäni olisi ihan kohtuullista ottaa tuosta massiivisesta markkinointibudjetista muutama kymppi PC-versioon. Sen PC-version ei edes tarvisi myydä mitään älyttömiä määriä ollakseen kannatava veto.
En ihmettele yhtään miksei pelintekijöitä/julkaisijoita kiinnosta tehdä pc-versioita. Eihän siitä saa palkaksi kuin itkua ja valitusta paskasta käännöksestä, esim. GTAIV ja Dark Souls.
Ja Dark Soulsissa ei oltu viitsitty tehdä edes alkeellisinta työtä homman toimimisen eteen, siis sellaista jota PC-pelitalot ovat jo parin kymmenen vuoden ajan tehneet. Ihan aiheesta saivat kuulla kunniansa, nythän Dark Souls 2:ssa asia on hoidettu jo heti alussa paremmin. Tuskin olisi jos lauma sopuleita olisi ollut hiljaa ja pelannut peliä kiitollisena siitä uskomattomasta kunniasta, että yksi peli päätettiin kääntää laitteelle, jolla on jo tuhansia huippupelejä.