Aliens vs. Predator

www.sega.com

Jos alien, ihminen ja predator tappelis, kuka voittais? Riippuu ihan kentästä.

Rebellionin Aliens vs. Predator -sarja lasketaan erinomaisten lisenssipelien kerhoon. Merijalkaväen, alieneiden ja predatorin kohtaamisesta kertova räiskintä nojaa tekijöiden lähdemateriaalituntemukseen ja aina ajankohtaiseen nettipeliin.

Aliens vs. Predator on saman pelin ännäs inkarnaatio, vaikka järjestysnumero puuttuukin nimestä. Rebellionin toimitusjohtaja Jason Kingsley kiistää epäilyni, että Rebellion olisi jäänyt hittisarjansa vangiksi: "Aloite uuden Aliens vs. Predator -pelin tekemisestä lähti meiltä. Saimme painia rajusti Foxin ja muiden lisenssinomistajien kanssa, ennen kuin saimme luvan ryhtyä pelintekoon. Sen jälkeen teimme kaksikin pelattavaa demoa, ennen kuin Sega innostui ideasta. Varsinkin nykyisessä taloustilanteessa omia juttujaan joutuu myymään aggressiivisesti, jotta saa projektilleen rahoittajan."

Jotain vanhaa, jotain uutta, jotain pimeässä

"Suurin ero alkuperäisideaan on se, että mukana on vahva, tarinallinen yksinpeli. Selviytymiskauhumainen avaruusjalkaväkijuoni lomittuu predatorin ja alieneiden näkökulmaan. Kyse on melkeinpä kolmiulotteisesta kerronnasta", Kingsley tiivistää.

Ihmiskampanjassa keskitytään selviytymistarinaan, jonka tunnelma perustuu pimeällä pelotteluun. Nurkissa kuulee jonkun rapistelevan, eikä liiketunnistin havaitse mitään, ennen kuin kääntää taskulamppunsa kohti loikkaavaa hirviötä. Avaruusjääkärin kohtalo kulkee pääjuonena, jonka ennakkotapahtumia valotetaan alien-tarinassa. Predator hiipii seassa keräämässä kalloja, sillä voitonmerkit voi kiskoa irti selkärankoineen.

Kaava on tuttu, joten uudistukset piilevät yksityiskohdissa: "Nykyanimaatiolla hahmot ovat aikaisempaa ilmeikkäämpiä. Kun raahaa ihmisen kuningattaren kammioon, kauhu paistaa uhrin kasvoilta. Myös kontrollit toimivat aikaisempaa paremmin, sillä monet olivat pulassa alienin ohjauksen kanssa. Seinillä kiipeily yritetään saada yksinkertaisemmaksi ja pyrimme auttamaan pelaajaa hahmottamaan paremmin suuntia, ettei lattia olisi aina hukassa." Tosin helppouden alttarilla uhrattiin myös alienin muita laajempi näkökenttä, sillä putkinäkö korvaa alienin selkäpuolellekin näkevän kalansilmäkameran.

Kenet tänään syötäisiin

Suunnittelussa lähdettiin siitä, että jokainen kolmesta rodusta olisi palkitseva pelattava. Predatorilla on parhaat aseet, alien on nopein ja jääkärit joutuvat tyytymään aina epäluotettavaan tiimityöhön.

Hahmojen välinen tasapaino riippuu ympäristöstä. Predator tarvitsee ympärilleen tilaa, jossa väijyä ja piiloutua uhrien tavoittamattomiin. Umpikujaan ahdistettu predator pystyy lähitaisteluaseillaan tappamaan ensimmäisen päälle ryntäävän alienin, mutta seuraava on usein jo liikaa.

Alienit taas tarvitsevat ahtaita soppia, jossa ne voivat eristää vastustajansa ja iskeä läheltä kynsillään, hampaillaan tai hännällään. Avoimella käytävällä alien pääsee vain hengestään, ellei luo pimeydellä suojaa rikkomalla kaikki valonlähteet.

Avaruusjalkaväelle jäi ominaisuuksien jaossa luu käteen. Ihmisten pitää luottaa kavereiden taitoon ja apuun. Kun tiiviisti yhteen pelaavalla porukalla on turvanaan rynnäkkökivääri, smart gun (kohteeseen hakeutuva kuularuisku), liekinheitin ja automaattihaulikko, nippua ei voi lähestyä turvallisesti mistään suunnasta. Viimeistään liiketunnistin paljastaa lähestyvät uhat.

Mukana ovat klassiset moninpelimuodot perinteisistä tappomatseista alkaen. Teemaan päästään paremmin käsiksi epidemiassa, jossa vain yksi pelaajista on alien. Jokainen tapettu jääkäri muuttuu alieniksi, ja ideana on selvitä hengissä pisimpään. Metsästys-pelimuodossa yksi on predator, jonka tehtävänä on pudottaa jääkäreinä häärivät muut pelaajat. Jos saa predatorin hengiltä, pääsee itse saalistajaksi saalistajan paikalle. Avaruusjalkaväellä pelataan neljän hengen kimppapeliä hyökkääviä tekoälyalieneita vastaan ja tarkoituksena on selvitä mahdollisimman pitkään.

Moninpeli on ennakkoon tärkein valtti, mikä on tekijöidenkin tiedossa: "Ladattavassa materiaalissa keskitymme moninpeliin. Siihen on monta syytä. Yksinpelikartan rakentaminen vie enemmän aikaa ja on myös kalliimpaa kuin moninpelikentän suunnittelu. Riittää, että tekee ympäristön ja siihen uusia herkkuja, pelaajat luovat pelaamisellaan varsinaisen sisällön."

Ajankohtaiseen kysymyksen dedikoiduista servereistä Kingsleyn vastaus kuului: "We have to think it over." Suomeksi se tarkoittaa ei.

Tähtäin kohdillaan

Lisenssipeliksi kokonaisuus on suunniteltu erinomaisesti, sillä peli ei tyydy toistamaan Alien-, Predator- ja Aliens vs. Predator -elokuvien tapahtumia, vaan luo maailmaan uutta: "Käytämme viittauksia elokuviin ja aikaisempiin peleihimme vain luomaan tunnelmaa. Haluamme välttää lisenssipelileimaa, joten kopioimme äärimmäisen pieniä yksityiskohtia elokuvien laboratorioista, asemista ja tukikohdista. Suurin yksittäinen laina taitaa olla Aliens vs. Predators -elokuvasta nappaamamme idea jatkuvasti muuttuvasta kentästä, jossa käytävät muuttavat muotoaan tasaisin väliajoin."

Ennakkotilaisuudessa kokeiltavana oli PS3-version moninpeli, joka maistui muuten mainiolta, mutta kentät olivat turhan ahtaita. Predator-parka pystyi hyppimään vain ennakkoon määrätyille oksille, joilta pesivä yksilö oli harvinaisen helppo ampua alas, oli saalistaja näkymätön tai ei. Tekijät vastasivat kritiikkiin vannomalla, että pelissä piisaa suurempiakin kenttiä ja journomäärän takia (kahdeksan) esittelyssä olivat vain kaikkein tiiviimmät. Pelaajamaksimi on 18 henkeä.

Aliens vs. Predator vaikuttaa alkuperäisidean (Pelit 4/99, 88 p) uusinnalta, mikä ei sinänsä ole väärin, paraneehan chilipatakin jokaisella lämmityskerralla. Räiskintä ilmestyy helmikuussa PC:lle, PS3:lle ja Xbox 360:lle. Hämäävästi Sega julkaisee ensi vuonna myös Aliens: Colonial Marines -räiskinnän. Colonial Marines nojaa moninpelin sijasta tiimipelattavaan kampanjaan, joten pelejä ei kannata sekoittaa keskenään.

Jos alien, ihminen ja predator tappelis, kuka voittais? Riippuu ihan kentästä...

Lue koko artikkeli Pelit-lehden marraskuun numerosta tai www.pelit.fi:ssä 7.1.2010.

Sillä aikaa, kun olemme odotelleet Suomen kuuluisimman pelitalon Remedyn uusinta tuotosta, muut pelitalot eivät ole levänneet laakereilla. Viime aikoina suomipelejä on ilmestynyt tiuhaan tahtiin eivätkä tulokset ole hassumpia.

Jo pari vuotta sitten Housemarquen Ilari Kuittinen huomautti, että konsolien latauspalvelut ja yleensäkin digitaalinen jakelu voivat olla monen pelitalon pelastus. Niin kävi. Pelien tarve nettipalveluissa on huikea, jotta niihin saadaan kävijöitä (eli rahaa) ja toisaalta pikkupelien kehittäminen ei ole niin kallista ja aikaa vievää kuin suurempien projektien.

Eivät suomipelit kuitenkaan pelkästään pikkupelejä ole, hyvänä esimerkkinä entisen avustajamme Kim Soaresin johtaman Nitro Gamesin East India Company, johon on julkaistu jo kaksi ladattavaa laajennusosaa. East India Company on huhujen mukaan päässyt kehityskustannusten suhteen jo omilleen.

Toinen iso julkaisu Shattered Horizon on pitkään 3D-mark-ohjelmia tehneen Futuremarkin ensimmäinen varsinainen peli, joka on arvosteltu sivulla 45. Shattered Horizonia levittää firman omien nettisivujen lisäksi Steam.

Varsinainen menestystarina on RedLynxin Trials HD, jota on Livessä myyty jo yli puoli miljoonaa kappaletta. Trials HD on laajenemassa verkkolatauksina, eikä pelkästään uusina ratoina, vaan sisältöä on luvassa enemmänkin. RedLynxin loikka puhelimista Xboxiin onnistui yli odotusten.

Frozenbyten Trine käväisi jenkkilatauslistan kakkosena ja se on myynnissä Steamissa ja PS3 Networkissä. Trinen tekemistä muistellaan sivulla 64.

AppStoren suomipeleistä Elias Pietilän Pajatzon jälkeinen Wooden Labyrinth 3D palkittiin parhaana opiskelijan tekemänä iPhone-pelinä Apple Design Awards -gaalassa. Amerikkalainen uutiskanava MSNBC puolestaan valitsi Secret Exitin tekemän Zen Boundin vuoden parhaimpien iPhone-pelien joukkoon. Aikaisemmin jo Petri Purhon Crayon Deluxe on kerännyt useita palkintoja.

Mikäpä tässä siis on ensi vuotta odotellessa. Silloin ilmestyvät ainakin Sauma Technologiesin Hours of War, selaimella pelattava massiivimoninpeli, joka sijoittuu toiseen maailmansotaan, Pixolanen Rust Buccaneers -merirosvopeli PS3 Networkiin, Housemarquen Dead Nation samaan palveluun sekä ensimmäinen suomalainen Wii-peli Lead the Meerkats Inaria Interactivelta.

Suomipelattavaa siis riittää. Myös se Alan Wake on ilmestymässä kevään kuluessa.

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta kaikille lukijoillemme!

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…