Alpha Centauri [4]

Odoteltaessa Sid Meierin Civilization III:sta täytyy tyytyä miehen aikaisempiin tuotoksiin, joista avaruuden Civilization on yksi ehdottomia kärkinimiä. Seuraavassa muutamia ohjeita, joilla peli sujuu mukavammin.

Laajene nopeasti alussa. Kun rakennat Colony Podin, menetät yhden asukkaan sen rakentaneesta kaupungista. Tämän voi kuitenkin välttää, sillä jokaisen vuoron alussa tietokone tarkastaa ensin, mitkä rakennusprojektit valmistuvat, ja vasta sen jälkeen kaupunkien asukasluvun. Siis kun rakennat Colony Podin samalle vuorolle, kun kaupunki kasvaa, saat uuden asukkaan ja Colony Podin, etkä menetä asukasta. Eli kannattaa vaikka hidastuttaa (alla mainitulla menetelmällä) tai nopeuttaa (hurry) Colony Podin rakennusta juuri kyseiselle vuorolle.

Tallenna peli aina ennenkuin tutkit Unityn kapseleita. Peli arpoo kapseleiden sisällön, jolloin valtaisa mielimatolauma saattaa latauksen jälkeen uudelleen yrittäessä muuttua iloiseksi yllätykseksi. Tämä on hieman vellipöksy-toimintaa, mutta ei sitä kahdeksan ruutua peittävää Demon Boil -laumaakaan vastaan kiva ole tapella.

Jos olet pikaisen rahan tarpeessa, muuta kaikkien kaupunkien rakennusprojektit Stockpile Energyksi, sillä Stockpile Energy ei hävitä edellisen, keskeneräisen rakennusprojektin mineraaleja. Jos kaikki kaupungit siirtää tuottamaan rahaa vaikka yhdeksi vuoroksi, mammonaa tulee nopeasti parikin sataa. Tämän jälkeen tuotanto voidaan siirtää takaisin vanhoihin projekteihin ilman, että jo rakennetut mineraalit katoavat. Väliin jätetyllä vuorolla eivät rakennukset tietenkään ole edistyneet. Erittäin käytännöllinen tämä temppu on silloin, kun joku järjestelmän tähdistä päästää suuren energiapurkauksen ja kaikki kaupungit tuottavat moninkertaisia energioita yhden vuoron ajan. Tällöin tuotto voi lähennellä viittäkin sataa.

Jos olet rakentamassa jotain, ja suunnittelet kyseisen rakentamisen nopeuttamista, kannattaa olla tarkkana. Hyvin helposti sitä vain maksaa tietokoneen kysymän, projektin nopeuttamiseen kuluvan maksun, vaikkei ole pakko. Tietokone nimittäin kysyy hintaa sen verran, että valmistukseen kuluu "0 vuoroa". Käytännössä rakennus valmistuu kuitenkin vasta seuraavalla kierroksella, jolloin olet maksanut turhaan yhden vuoron mineraaleista.

Laske siis kuinka paljon maksaa projektin nopeuttaminen yhdellä vuorolla ja vähennä se tietokoneen kysymästä hinnasta (Make Partial Payment). Esimerkiksi siis näin: Kaupunki tuottaa 2 mineraalia vuorossa. Formerin rakentamiseen tarvitaan 10 mineraalia (5 vuoroa) tai 20 krediittiä. Näin ollen yhden vuoron nopeuttamisen hinta on 4 krediittiä. Täten siis 20-43D16 krediittiä. Pääsimme siis kahdenkymmenen krediitin maksusta maksamalla 16 ja tulos on sama. Ei ehkä niinkään huima säästö, mutta sama keino pätee suurten ihmeiden rakentamisessa, jolloin puhutaan sadoista krediiteistä.

Lisää aiheesta