Alpha Centauri [5]

Civilization 3:n odottelu sujuu paljon rattoisammin, kun hioo kynsiään johtamalla avaruuteen lähetettyjen siirtolaisten yhdyskuntia. Seuraavassa on erilaisia pelityylejä ja ohjeita, joilla kynnet saa hiottua entistäkin terävämmiksi.

Vihreät (Gaians & Believers)

Vihreät pyrkivät elämään planeetan kanssa ja käymään taisteluita sillä. Gaianseille on suotu heti aluksi korkea planeetta-arvo, minkä ansiosta niillä voi heti kaapata villejä mielimatoja. Tämän ansiosta gaialaiset ovat aluksi todella tehokkaita, ja niillä kannattaakin tutkia ja valloittaa surutta.

Kun vastustajat saavat rakennettua joukkojaan, on parasta rauhoittua ja rakentaa kaupunkeja. Teknologiassa on hyvä suuntautua exploren puolelle, jotta voisi mahdollisimman pian rakentaa omia mielimatoja ja jotta saisi sienestä pian kaiken irti. Toisin kuin muilla ryhmillä, gaianeilla ei kannata raivata kaikkea sientä pois vaan jättää ja istuttaa sitä kuiville seuduille.

Yhteiskunnan talous kannattaa rakentaa Greeniksi ja tulevaisuudessa Cyberneticsiksi, koska ne nostattavat psi-taistelussa tärkeää Planet-arvoa. Loppuja arvoja voi muutella pelityylin ja liittolaisten mukaan. Aluksi soditaan erilaisilla alieneilla, ja kun saat keksittyä psi-aseen ja -puolustuksen, niitä kannattaa käyttää. Vaikka ne tuntuvatkin kalliilta, niihin saa yhdisteltyä psi-taisteluun edullisia lisäyksiä. Salaisista projekteista hyviä ovat Neural Amplifier ja Dream Twister, sillä ne tuovat etuja psi-taisteluun kaikille yksiköille.

Tiedemiehet (University)

Tiedemiesten tavoite on transcendenceen pääsy tai muiden ryhmittymien liiskaaminen ylivoimaisella tekniikalla. Alussa kannattaa yrittää laajentua nopeasti, mutta ilman sotimista. Solar Collectereita on hyvä rakentaa paljon, ja nettipäätteitä kannattaa rakentaa, jos niitä ei ole. Teknologiassa suuntana on discovery ja on hyvä koittaa rakentaa kaikenlaisia laboratorioita.

Yhteiskunnan kohteena on Democracy, Knowledge ja tulevaisuudessa Cyberneticsit, sillä nämä nostavat tehokkuutta ja tutkimusta. Salaisista projekteista ensimmäinen on Hunter-Seeker Algorithm, koska se paikkaa tiedemiesten matalan Probe-arvon ja estää vihollisten vakoojia pääsemästä käsiksi arvokkaaseen teknologiaan. Lisäksi on syytä rakentaa tutkimusta nopeuttavat Theory of Everything ja Supercollider sekä verkkopäätteiden hyödyllisyyttä lisäävä Virtual World.

Loiset (Believers)

Loiset ovat erikoinen pelityyppi. Sillä pelatessa ei tarvitse keskittyä teknologian keksimiseen, vaan suurin osa toimista hoidetaan probe-tiimeillä. Alussa kannattaa laajentua ja rakentaa paljon tukikohtia ja keskittyä teknologiassa mahdollisimman nopeasti keksimään Planetary Networks, jotta pystyy rakentamaan probeja. Myös probejen moraalia nostavat teknologiat, kuten Digital Sentience, Mind/Machine Interface, Polymorphic Software, Self-Aware Machines ja Pre-Sentient Algorithms tulevat tarpeeseen.

Loisena pelatessa yritä etsiä jokin loiskansa, jolle lähetät probe-tiimejä kovalla tahdilla varastamaan teknologiaa ja krediittejä. Parhaita loisia ovat Universityn pojat, sillä heidän matala probe-arvonsa ja korkea knowledgensa takaavat parhaan mahdollisuuden teknologian varastukseen, tai Morganin porhot, koska heiltä saa krediittejä kiitettävästi varsinkin loppupelissä, mikäli he yrittävät saada energiamonopolin. Koita pysyä loiskansaasi isompana, mutta varo tuhoamasta sitä liikaa, sillä silloin se tuottaa vähemmän varastettavaa. Hallitusmuodoista Fundamentalism on ehdoton, mutta muitakin voi miettiä pelin kuluessa, kunhan ei päädy Knowledgeen.

Rahamiehet (Morgans)

Rahamiehet koittavat kerätä energiaa kaikilla voimillansa ja lopulta saavuttaa energiamonopolin. Alkupelissä Morganeita auttavat 100 ylimääräistä energiakrediittiä, jotka voi käyttää vaikka nopeaan laajentumiseen tai hallitusmuodon vaihtamiseen. Oikeastaan koko pelin ajan on hyvä keskittyä teknologiassa Buildiin sekä hyvien puolustusyksikköjen kehittelyyn.

Rakennuksista energiapankit ovat luonnollisia ratkaisuja, ja kun tekniikka sallii, on hyvä rakentaa myös paljon Orbital Power Transmittereita. Hallitusmuodoista Free Market on haitoistaan huolimatta paras ja ainoa vaihtoehto. Jos -5 Police-arvoa ei kestä, voi valita Police Staten. Kannattaa myös pitää diplomatiassa yllä rauhan ajatusta, sillä matala Police-arvo ei suosi sotia.

Kun energiamonopolin keruu on mahdollista, kannattaa kerätä rahaa kaiken tutkimuksen unohtaen. Silloin Stockpile Energyt pistetään jylläämään ja niin edelleen, jolloin rahaa saa yllättävänkin nopeasti. Energiamonopolin hankkimista auttaa, jos on itse valloittanut suurimman osan vastustajista, jolloin monopolin saavuttaminen on paljon halvempaa. Myös maailmansotien aikaan monopolin hankkiminen on helpompaa, koska silloin kansat kapinoivat.

Täytyy vain pitää mielessä, että kun joku on saanut Voice of Planetin rakennettua, tippuvat rahavarasi 90 prosenttia, mikä voi tuntua kohtalaisen ilkeältä.

Merimiehet (Peacekeepers & Believers)

Merimiehet jylläävät suurella laivastollaan ja merikaupungeillaan. Alkupelissä on hyvä laajeta nopeasti rannoille ja välttää sisämaahan menoa. Kannattaa keksiä nopeasti Doctorine: Flexibility, jotta voi rakentaa sotalaivaston ja meritukikohtia. Meritukikohtia kannattaakin sitten rakentaa ahkerasti rannikon tuntumaan ja kehittää niitä paremmaksi kelpillä, mining platformeilla ja tidaleilla.

Huomaa, että kelp leviää todella tehokkaasti, joten sitä ei tarvitse välttämättä kylvää kuin yhteen ruutuun kaupungin tuntumaan. Sodissa vallataan ylivoimaisella laivastolla vihollisen meritukikohdat ja vihollisen maan viereen tehdyistä meritukikohdista tehdään lentokoneiden ja laivaston tukemana maihinnousuja amphibious-yksiköillä vihollisen alueelle.

Lopuksi vielä eräs ilkeä taktiikka, joka on todella tehokas, jos se onnistuu. Kun olet planetaarinen kuvernööri, pistä neuvostoon ehdotus, että merenpintaa nostettaisiin. Jos sinulla on rakkaita liittolaisia, rahaa tai muuten vain onnea, hanke toteutuu. Sen jälkeen parin vuoden päästä pyydä uudestaan merenpinnan laskemista. Kun merenpinta laskee, joutuvat vihollisen kaupungit veden varaan ja voit vallata ne todella helposti laivastollasi.

Tällöin myös omat rantakaupunkisi joutuvat veden varaan, mutta se ei haittaa, koska voit nopeasti rakentaa niiden lähelle kelppiä tai muita apuja. Tämä kikka toimii parhaiten, jos olet tehnyt Custom-planeetan ja siihen erosive forces kaikkein kovimmalle, jolloin yhä suurempi osa kaupungeista joutuu veden varaan kerrallaan.

Lopuksi vielä joitain yleisiä vinkkejä. Taisteluissa on hyvä pitää mielessä vanha mongolien sananlasku: parempi Laser Squad mk 2 kivikossa kuin kolme pellolla. Käytä maastoa hyväksesi kaikin keinoin: piiloudu sieneen, odota kivikossa, pidä tykistöä vuorilla. Taktiikka on puoli voittoa.

Vaikka tuntuisi, että olet armottomassa teknologisessa alakynnessä pelin lopussa, älä huoli. Voitto on helppoa, sillä kun joku on keksinyt transcendencen ja rakentanut Voice of Planetin, kuka tahansa voi alkaa rakentaa voiton mahdollistavaa Ascent to Transcendencea. Eli Morganit voivat ostaa sen raa'alla rahalla, Hive voi tuottaa sen nopeasti piilossa olleilla Supply Crawlereilla ja sitä rataa.

Kun valitset eri hallitusmuotoja, on niitä syytä valita muutenkin kuin oman pelityylinsä mukaan. Esimerkiksi suunnitelmatalous voi näyttää paperilla hyvältä, mutta Morganit ja Gaiansit eivät pidä sen käyttämisestä. Jopa Hive hyötyy Greenin valitsemisesta, sillä sillä saa Gaianseista hyvän liittolaisen. Toisaalta jos Morganit ja Gaiansit ovat aivan pikkuvaltioita tai jopa tuhottuja, on Planned hyvä vaihtoehto. Sama toistuu Wealth-vaihtoehdon kanssa. Kannattaa katsoa ohjekirjasta kunkin ryhmittymän arvot ja vaihdella niitä sen mukaan.

Hyvä tyyli saada energiaa tai mineraaleja lisää on tehdä jonnekin kuivalle alangolle, joka olisi muuten aivan turhaa maata, Thermal Borehole -alue, johon sitten lähetät Supply Crawlereja ottamaan niistä hyödyn. Tämä tyyli antaa Boreholejen hyvät puolet, mutta ei huonoja puolia.

Yleensä ottaen kannattaa pitää mahdollisimman paljon liittolaisia, mahdollisimman vähän vihollisia, mahdollisimman paljon teknologiaa, mahdollisimman vähän droneja, mahdollisimman paljon suunnittelua ja mahdollisimman vähän Save/Loadin käyttämistä!

Lisää aiheesta