Assetto Corsa Dream Pack DLC #1-3 - Sadisti snadisti sladissa

Ferrari, Bugatti ja Assetto Corsa todistavat, että Italiassa osataan tehdä muutakin kuin erinäköisiä nuudeleita.

Aika tasii mutta Assetto Corsa paranee. Tätä yhtä kaikkien aikojen parasta ajosimua on päivitetty ahkerasti, jopa rengasmallinnusta on autokohtaisesti päivitetty jo kuuteen kertaan. Suurimpana parannuksena pelimoottori hyrrää nyt 64-bittisenä, kunnolla raakaa moniydintehoa hyödyntäen. Yksinpelikisojen raskaus on nyt historiaa kun peli pyörii niin kuin pitääkin. Myös yksinpelin tekoäly on päivittynyt kelpo kuntoon. Vieläkin se rokottaa jos kääntää itse päin, mutta sen järjettömät äkkijarrutukset ovat lakanneet, mitä nyt lähdöissä vielä rytisee. Silti kisaaminen tekoälyä vastaan toimii hyvin ja siitä saa kunnolla vastusta.

Moninpelin puolella serverit pelaavat hienosti, ja moninpeliä vaivannut, kuskien määrän mukaan kyykkäävä ruudunpäivitys ei enää pilaa menoa. Muun muassa trellet.net järjestää liigoja tasaisesti, joten sinne mukaan!

Assetto Corsassa riittää enemmän autoja ajettavaksi kuin aikaa riittää, varsinkin nyt kun rata- ja autovalikoimaa on kasvatettu kolmella paketilla. Ennen kuin alan listata autoja, kehaisen sitä odotetuinta lisäystä: mukana on nyt legendaarinen 20,8 kilometriä pitkä, metsämaisemaa kiemurteleva Nordscheleife, joka yhdistyy F1-sarjasta tuttuun Nürburgring-rataan.

Rata on ensimmäistä kertaa laserskannattu ja tulos on töyssyineen ihan toista kuin silmämääräisesti mallinnetut versiot. Syherikkö edustaa mitä parasta rataprofiilia ja tarjoaa loputonta hauskuutta ajelemiseen. Myös iRacing lisäsi radan kokoelmaansa Corsan vanavedessä.

Tästä DLC-kolmikosta suosittelen jokaista yhtä paljon.

Ykkönen: Grüne Hölle

Ykköspaketissa tulee runsaasti laatukärryjä. Nissan GT-R Nismo 2014 laajentaa GT3-valikoimaa räväkällä, hieman yliohjaavalla tuntumallaan. Legendaarinen Sauber-Mersu C9 on todellinen hirviö, jonka moottorin järjetöntä vääntöä on vaikea hallita kun renkaat vain sutivat alla. Se vaatii täyttä keskittymistä, ja onkin yksi suosikkikärryistäni koko simussa.

Benzin 190E EVO II:sta puuttuu vain nopat, se laahaa ympäri rataa vakaasti, mutta käryttäen. McLarenit ovat ajo-ominaisuuksiltaan maailman kehittyneimpiä autoja. F1 GTR on kuin C9 tehoiltaan, mutta puskee minun makuuni vähän liikaa. P1 on erittäin pehmeä ajaa ja kärry sladittaa juuri sinne minne ohjaa. Rattia saa veivata ilman pelkoa yllätyksistä.

GM Corvette C7R on F1 GTR:ää hieman kulmikkaampi, mutta erittäin vakaa, se ei spinnaa vaikka itse haluaisi. BMW M235i Race Car reagoi ratin liikkeisiin hitaasti, sen sladia on helppo korjailla mutta nopeutta on vaikea pitää yllä.

Alfa Romeoita paketin mukana tuli kolme. 4C ajelee pehmeästi kuin P1, mutta vääntöä kaipaisi lisää. Klassinen GTA on ihmeellisen pehmeä, vaikea uskoa että esikuva tuntuisi samalta ajaa. Onneksi 155 Ti V6 ’93:ssa on jo puhtia ja tuntumaa.

Kakkonen: Aneeminen parsa

Kakkosessa ratana on Catalunya F1-rata, ilman ja viime mutkan shikaanin kanssa. Meno on liukasta mutta tilaa löytyy. Radan lättänä profiili antaa laserskannauksesta kyllä aika vähän iloa.

Ja lisää peltilehmiä… Hyvin paljon ajettavuudeltaan iRacingin ARX:ia muistuttava Scuderia SCG003 kulkee kuin imuefektillä. Ajelu ei yllätä, paitsi silloin kun kärryn voimakas aliohjaus vie nurmikolle. RUF RT12 R on simun yksi haastavimmista ja parhaimmista autoista, joka sladittaa jo mutkaan mentäessä ja perä tulee herkästi vierelle. Vakaiden kierrosaikojen löytäminen vaatii pitkää harjoittelua, mutta sepä se onkin simujen punainen lanka. Kärryn ero verrattuna iRacingin visioon on jatkuva suditus.

Lamborghini Huracan GT3 on yksi luokan yllätyksettömistä yrittäjistä, vaikka mutkista poistuessa kaasulla saakin hauskasti buustattua perää liikkeelle. Countach 5000 QV on tuulahdus 80-luvulta, ajalta jolloin autoissa oli sohvan ajo-ominaisuudet. Se on yksi hauskimmista ajaa loivissa kaarteissa, pienessä sladissa. AUDI R8 Ultra 2014 on todellinen kilpuri ja kulkee mukavan irti tiestä: renkaat vinkuvat joka mutkassa ja korjausliikkeitä on helppo tehdä.

Ford GT40 MKI:ssa on järjettömästi vääntöä, mutta ei juuri pitoa. Se on kunnon haaste treenattavaksi, perä kun lähtee alta todella herkästi eikä sladia ole helppo hallita. BMW M4 Coupesta tarjotaan perusmalli ja kilpa-autoisempi Akrapovic. Auto kulkee todella pehmeästi, mutta sen äärirajoja on vaikea löytää ja painava massa kostaa virheet armotta. Toisaalta pitoa on helppo hallita.

Kolmonen: Mäkimontussa sauhuaa

Ratana on mäkinen Brands Hatch, kahtena versiona. Rata on erinomainen, sen kaarteisiin kelpaa lasketella millä tahansa autolla.

Lotus 72 nousi suosikkiautojeni joukkoon. Sen aliohjausta mutkissa vältetään pistämällä kärry hienoiseen sladitukseen. Lotus kulkee vakaasti, kunhan ei vispaa rattia, ja vauhdintunne saa veren kohisemaan.

Lotus 25:ssa huomaa heti ettei takasiipeä ole, jo varomaton vaihteiden käyttö tönäisee ostoskärryn kumirinkelit savuttamaan. Kärryä on erittäin vaikea hallita ilman harjoittelua. Vetopidon massiivisuus molemmissa formuloissa kyllä hieman kummastuttaa.

Lamborghini Gallardo SuperLeggera on kuin tehty TopGearin pelleilyyn, rungon pehmeys ja vahva moottori sallii renkaiden savuttamisen joka mutkassa. Ajettavuus on hyvin ennalta arvioitavaa ja reagointi hidasta, rattia saa veivata sladeissa vapaasti ilman pelkoa spinnaamisesta.

Huracan SuperTrofeo on kunnon yliohjaava kilpa-auto, jolla on helppo tykittää tasaisia kierrosaikoja. Äärirajoilla pito napsahtaa helposti pois kuten kuuluukin. GT3-luokkaan uutuudet ovat McLaren 650 ja AMG-Mersu. Siinä missä Project CARSissa autoluokan sisällä erot olivat minimaalisia, Corsassa on kaksi hyvin erilaista ajotuntumaa. Macci on hyvin pehmeä ja vakaa, mutta AMG:llä ratinohjausliikkeiden pitää olla varovaisia, sillä auto kulkee kulmikkaan epäsymmetrisesti. Kummallakin kiertää rataa koukuttuneena, GT3 on selvästi yksi parhaista sarjoista, ja legendaarisimmat radat on kuin tehty niillä kisaamista varten. Vauhtia riittää, kärryillä on helppo ajaa toisten perässä kiinni ja tuntuma on juuri sopivan haastavaa.

Ford Escort RS1600 liukuu ympäriinsä moottori huutaen. Sillä on vaikea ajaa tasaisesti, ellei saa sitä vietyä mutkiin sopivasti nojaten ja sladirajaa hipoen. Vauhtia pitää varjella koska kiihtyvyys on hidasta. Abarth 500 AC on hieman samantyylinen, mutta puskee ja matelee, toivottavasti romuttamolle.

 

Assetto Corsa é il Automobile Simulazione Eccellente.

Arvosteltu: PC

Kunos Simulazioni

Versio: 1.4.3

Minimi: Win Vista SP2/7SP1/8/8.1/10, Athlon X2 2.8Ghz tai Intel Core 2 Duo 2.4Ghz, 2Gb RAM, Direct10.1 kortti (AMD Radeon HD6450 tai Nvidia Geforce GT460), 15Gb kovalevyä, netti

Suositus: AMD Six-Core CPU, Intel Quad-Core CPU, 6Gb RAM, DX11 kortti (AMD Radeon 290x tai Nvidia Geforce GTX970), 30Gb kovalevyä

Testattu: i7 5820K, 32Gt DDR2400, GTX780, G27, Win10 64bit

Moninpeli: 1 – lähtöruutujen määrä

Muuta: Uplay-tili vaatimus

Ikäraja: 7

 

Yhteenveto: Erittäin laadukkaat lisäykset emopeliin eikä hinnalla pilattu.

+ Pelit Suosittelee

91