Baba is You - Äly ON peli JA koukuttava

Tästä pitäisi päästä lipulle, mutta seinät estävät. Onneksi pelimaailman kappaleiden ominaisuuksia on helppo muutella.

Eräs pelin määritelmän keskeinen tekijä ovat ennalta määrätyt säännöt ja rajoitteet. Tai ainakin yleensä.

Puzzlepeleissä geenipooli kiehuu ja kuohuu, nyt siihen holahtaa entuudestaan tuntematon DNA-rihma, kun suomalainen Baba is You soi ja innovoi.

Baban perusidea on yksinkertainen. Lintuperspektiivistä kuvatut kentät ovat yhden ruudun kokoisia kaksiulotteisia hiekkalaatikoita, joista jokaisessa on ratkaistavana yksittäinen puzzle. Sankari on muutamasta pikselistä koostuva valkoinen möykky, jota liikutellaan pitkin pelikenttää.

Kuusnepapeliä muistuttava pulmailu näyttää kuvakaappauksissa jälleen yhdeltä uusretropeliltä, mutta ulkokuoren ei kannata antaa hämätä. Konepellin alla on juuri oikealla tavalla pirullinen älypeli, jonka keskeinen kikka tarttuu tiukasti pelaajan hanuriin ja näppäilee siinä Järkijärven polkan.

Tässä kentässä sankari ei kellu.

Muuribaban seikkailut

Jokaisessa kentässä on omat sääntönsä, ja tavoitteena on yleensä saavuttaa voittoehdoksi määritelty lippu tai jokin muu kapistus. Peleihin oleellisesti kuuluvat säännöt, kuten Wall IS Stop, Baba IS You, Skull IS Defeat, ovat Baban tapauksessa fyysisiä objekteja pelilaudalla, joita voi ja pitääkin manipuloida.

Systeemi on auki kirjoitettuna monimutkaisemman oloinen kuin miltä todellisuus tuntuu. Säännöt ovat kolmen laatikon komboja. Yksi ruutu on kohde, toinen verbi ja kolmas ominaisuus. Näitä lootia voi yhdistellä oman mielensä mukaan. Pelimaailman esineistöä voi työnnellä, sillä säännöt ovat kuin mitä tahansa muitakin ruutupohjaisen pelin liikuteltavia kappaleita. Osia vaihtamalla säännöt muuttuvat.

Pelihahmo on nimeltään Baba, ja nimensä peli on saanut jokaisen kentän pääsäännöstä, eli Baba ON sinä. Lippu ON voitto, seinä ON este ja ovi ON stop. Jos avain ON avaa, sen käyttökohde on varsin looginen.

Alkupään pulmat opettavat pelisysteemin perustemput, sitten taitoja on opittava soveltamaan. Ratkaisut ovat usein ihanan elegantteja, mutta niihin päätyminen pakottaa ajattelemaan asioita eri tavalla. Esimerkiksi eräässä pulmassa voittolippu oli muurien ympäröimä. Pitkällisen pohdinnan jälkeen tilanne ratkesi, kun lykin Wall-boksin Baba-boksin tilalle, eli nyt Wall IS You, ja liikuttelin uuden pelihahmomuurini lipulle.

Pelin edetessä sääntöobjekteille voi lisätä ominaisuuksia JA-sanan muodossa. Esimerkiksi seinä ON stop JA defeat, jolloin seinä paitsi pysäyttää myös tuhoaa. Vastaavasti JA-attribuutilla Baballe voi lisätä vaikkapa kyvyn kellua, jolloin esimerkiksi vesistön ylittäminen onnistuu.

Baban vahvuus on se, etteivät tekijät ole tyytyneet pelkästään hyvään ideaan, vaan sen ympärille on rakennettu peli, jossa tätä keskeistä ajatusta lähestytään monesta eri suunnasta. Olin ehtinyt jo unohtaa, miten riemastuttavalta tuntuu, kun pitkän jumituksen jälkeen alitajunta ehdottaa kummallista ratkaisua, joka käytännössä toimiikin. Babassa näitä hetkiä pääsi kokemaan ilahduttavan usein.

Toki mukana on muutamia totaalisen kryptisiäkin kenttiä, jotka koettelisivat vulkaaninkin logiikkaa. Pari pulmaa jäi ratkaisematta, mutta onneksi pelissä ei tarvitsekaan ihan joka kenttää selättää, jotta homma etenee.

Ratkaisu on yksinkertainen, mutta sen keksiminen ei.

Se mikä ei baba, vahvistaa

Hyväkään idea ei riitä, jos sitä ei osaa soveltaa. Baba is You ei astu tähän ansaan, sillä pelin tasokattaus on paria poikkeusta lukuun ottamatta erinomainen. Peli haastaa ajattelemaan, mutta samalla se myös keksii itseään jatkuvasti uudelleen.

Perustemppujen sisäistämisen jälkeen pelimekaniikkaa varioidaan ja siihen lisätään kierrettä juuri sopivalla tavalla. Baba kannustaa kokeilemaan, eikä vääriä vastauksia ole olemassakaan. Aika moneen pulmaan löytyy useampi erilainen ratkaisu, joten ei tarvitse vain arvailla pelisuunnittelijan ajatuksenjuoksua.

Jos jostain pitää napista, vanhoja tiiligrafiikka-Ultimoita muistuttava visuaalisuus ei minuun vetoa. Taustamusiikin mollivoittoisuus kuulostaa kivalta tiettyyn pisteeseen asti, mutta sitten iskee mute fuka.

Baba venyttää pelin käsitettä, mutta ei sentään romuta sitä. Sääntöviidakkoseikkailun tavoitteena on edelleen siirtyä alkutilasta lopputilaan, kuten kaikissa muissakin peleissä. Pitäähän jotain jättää jatko-osaakin varten.

Baba is You on erinomainen pulmapeli, joka onnistuneesti haastaa perinteistä pelin määritelmää. Sitä, jonka mukaan säännöt ja rajoitteet ovat ennalta määrättyjä ja ulkoa annettuja, ja niihin pelaajan on mukautettava toimintansa.

Baban kaltaista sääntöpallottelua kaipaisi toden totta myös arkielämään. Leipätyö ON stop, raha ON loputon ja vapaa-aika ON win. Pomo ON väärässä, kunto ON ranta ja auto ON Porsche. Vielä kun tämä onnistuisi fyysisiä laatikoita siirtelemällä eikä tahkoamalla myllykiveä kahdeksasta neljään viitenä päivänä viikossa. Haaveilu ON sallittua.

Hempuli Oy voi ylpeydellä tuijottaa omaan Babaansa. 

Jos lippu ON kivi, kivi ON kivi ja lippu ON voitto, mikä on ratkaisu?

90