Battlefield 4: China Rising DLC – Luolia ja lohikäärmeitä

Premium-tilillä varustettu Battlefield 4 on yli sadan euron peli. Saako rahoille vastinetta?

Mitä siitä, että jatko-osana se esitteli enemmän bugeja kuin uudistuksia, Battlefield 4 on tämän hetken ehdoton suosikkipelini. Ai miksi? Koska se tekee enemmän asioita oikein ja sallii suurempia vapauksia kuin mikään muu pelaamani verkkoräiskintä. Kerrankin peli, jossa ei väkisin pakoteta mihinkään tiettyyn rooliin. Jokainen saa keksiä taisteluroolinsa itse.

En siis epäröinyt korottaessani pelitilini tavallisesta Premiumiksi. Uuden pelin hintaiseen Premium-diiliin kuuluu, että saan kaikki peliin julkaistavat viisi lisäosaa ja vielä pari viikkoa etuajassa.

Lisäosista ensimmäinen on Kiinan maaperälle sijoittuva China Rising. Se ilmestyi varsin kiistanalaisissa tunnelmissa, sillä nettirahvaan mielestä tekijätiimi DICE:n pitäisi keskittyä DLC:n sijaan rikkinäisen pelinsä korjaamiseen. Ei mitenkään tuulesta tempaistu pointti.

Silkkitie, jalkamiestä vie

Paperilla China Risingissa on kaikki kohdillaan: neljä uutta moninpelikenttää, kourallinen uusia varusteita ja joukkotuhoa kylvävä pommikone. Battlefield 3:ssa Premium oli erinomaista vastinetta rahoille, mutta nelosessa en ole enää niin varma. Valitettavasti paperi ei kerro kaikkea, sillä pelkät postikorttimaisemat eivät oikein riitä kantavaksi teemaksi. Toisin kuin Battlefield 3:n lisärit, China Rising ei edes yritä keksiä uutta näkökulmaa tuttuun pelikonseptiin. Se ei ole mitään muuta kuin lisää samaa.

Uusista kentistä Silk Road on Armored Kill -tyylistä tankkitaistelua suojattomalla aavikolla, jossa jalkaväellä ei ole osaa eikä arpaa. Koska itse suhtaudun ajoneuvoihin ja niiden kuljettajiin kuin luokkavihollisiin, Silk Roadista muodostui nopeasti eniten inhoamani Conquest-kenttä koko Battlefield 4:ssä.

Jyrkkien kukkuloiden ympäröimään jokilaaksoon sijoittuva Dragon Pass jatkaa samaa ajoneuvovaltaista linjaa, tosin sillä erotuksella, että jalkaväki maastoutuu sentään vähän paremmin vehreään aluskasvillisuuteen. Enemmän kuin jokitörmälle ruikuttamaan jäävät tankit, Dragon Passissa harmittaa liikkumisen yleinen vaivalloisuus. Etäisyydet ovat pitkiä ja joen ylittäminen tekee siirtymistä väistämättä suojattomia. Maisemat ovat sentään eksoottisen kauniita.

Vuoristokenttä Altai Range saa hyväksyntäni. Jyrkkine korkeuseroineen se tuo elävästi mieleen Battlefield 3:n hienon Alborz Mountains -kentän. Kovimmat taistelut käydään huipulle rakennetusta kiinalaisesta sääasemasta. Altai Range on myös varsin hieno Rush-kenttä, kunhan vain hyökkäävä joukkue selviytyy ensimmäisen segmentin kuluttavasta rynnäköstä paljasta vuorenrinnettä alas.

Neljän kentän satsista parhaaksi nimeän epäröimättä Guilin Peaksin, jossa leivotaan jalkamiehistä luolamiehiä. Eroosio on kuluttanut kentän keskellä kohoavan karstikukkulan miltei ontoksi. Hämärä ja pinnanmuodoiltaan rikkonainen luolaverkosto on ylivoimaisesti suorin reitti Conquest-valloituspisteeltä toiselle. Säkkipimeissä luolissa ystävät on pidettävä lähellä, sillä vihollinen saattaa väijyä vielä lähempänä.

Kiinalainen pannukakku

Yksi hyvä (Guilin Peaks), yksi kehno (Silk Road) ja kaksi keskinkertaista lisäkenttää ei ole China Risingilta kummoinenkaan suoritus. Uusia aseita en osannut edes kaivata, sillä entisiäkin on jo niin paljon, että niiden eroja hädin tuskin havaitsee.

Uusista lisävarusteista UCAV tuntuu suorastaan huononnukselta, sillä kauko-ohjattava lennokkipommi on säädetty rankasti ylitehoiseksi. Se kun tappaa tankkia kevyemmät kohteet kertalaakista. Koettuani matseja, joissa vastapuoli syyllistyi systemaattiseen lennokkispämmiin, olisin taipuvainen vaatimaan jopa UCAVien täyskieltoa. China Risingin oikea pommikone, kertaluonteisesti taivaalla käväisevä B1B Lancer (amerikkalaisilla) tai Xian H-6 (kiinalaisilla), on UCAVeihin verrattuna suorastaan huomaamaton.

Ellet suorastaan rakasta lentämistä, China Risingin uusi pelimoodi Air Superiority on yhtä tyhjän kanssa. Henkilökohtaisesti sanoin kyseiselle moodille ei kiitos jo Battlefield 3:ssa.

Kuten sanottua, Battlefield 4 on tämän hetken suosikkipelini, mutta China Rising ei ole erityisen hyvä lisäosa. Vanhojen kenttien pariin palaaminen jo uuden kenttäpaketin julkaisuviikolla ei ole koskaan hyvä merkki. Premium-asiakkaana minulla on oikeus vaatia parempaa!

Seuraavassa Bäfä-delsussa Second Assaultissa palataan Battlefield 3:n suosikkikenttiin Caspian Borderiin, Gulf of Omaniin, Operation Metroon ja Operation Firestormiin. Se tietää DICE:lle näytön paikkaa.

 

Arvosteltu: PC

Saatavilla: PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One,

DICE/EA Games

Testattu: Intel i7 2600, 8 Gt keskusmuistia, Nvidia GTX 760 2 Gt videomuistia

Suositus: Sama kuin emopelillä.

Moninpeli: 2–64 pelaajaa

Ikäraja: 16

Muuta: China Rising on lisäosa ja vaatii alkuperäisen Battlefield 4:n toimiakseen.

 

 

79