Battlefield 4: Final Stand

Final Stand ja taistelu venäläisestä sahasta.

Karjalasta mechin minä löysin…

Battlefield 4:n viimeisessä lisäosassa on talvi kaikilla ja raidetykki harvoilla.

Battlefield 4:n tekniset ongelmat ovat puhuttaneet pelaajia melkein enemmän kuin peli itse. Vaikka en koskaan ole epäillyt niiden olemassaoloa, pelikoneeni on jotenkin maagisesti ollut peli-iloa kampittaneiden bugien yläpuolella. Käytän mennyttä aikamuotoa, koska Battlefield 4:n viidennessä ja viimeisessä lisäosassa Final Standissa se viimein tapahtui. Tekniset ongelmat läiskähtivät päin näköäni kuin DICE LA:n laukaisema märkä rätti.

Talvisiin maisemiin sijoittuva Final Stand näyttäytyi minulle verkkoräiskinnän kiirastulena, kun en pystynyt tähtäämään yhtäkään laukausta ilman, että grafiikka pysähtyi hetkellisesti kuin seinään. Pysähdykset olivat täysin selittämättömiä, sillä niiden ulkopuolella peli rullasi tasaisesti 60-80 ruutua sekunnissa.

Kävin läpi kaikki perinteiset vaihtoehdot. Käynnistin koneen uudelleen. Ei apua. Päivitin Nvidia-ajurini. Ei vaikutusta. Suljin näytönohjaimellani kuokkivan Frapsin. Yhä tökkii. Säädin detaljiasetuksia. Ruudunpäivitys nousi, mutta pysähtely pysyi samana. Aloin jo hermostua. Mitä helvettiä tämä oikein on olevinaan?

Kahlattuani aikani foorumeita pääsin viimein teknisen ongelmani jäljille. Battlefield 4:n taustalla normaalisti täysin näkymättömästi uinuva Electronic Artsin Origin-verkkolataamo oli päivittänyt itsensä tilaan, jossa se oli konfliktissa Battlefield 4:n kanssa - suunnilleen ainoan pelin, jota Originin kautta pelasin. Grafiikan tökkiminen päättyi sillä kellonlyömällä kun ruksin Battlefield 4:n Origin-asetuksista yhden ainoan kohdan: "Poista Origin - Pelissä käytöstä tässä pelissä."

Enää minun tarvitsi keksiä, että mikä oli koko Final Stand -lisäosan pointti.

Talvi kaikilla, raidetykki harvoilla

Battlefield 4:n kylkiäisenä myyty Premium-tilaus on ollut kauniisti sanottuna epätasainen kokoelma karttapaketteja vailla tarkoitusta. Battlefield 4:n lisäreissä on ollut kaikkea muuta lisää (aseita, ajoneuvoja, you name it) paitsi uusia ideoita. Rumemmin sanottuna täysihintaisen pelin verran maksava Premium ei ole ollut erityisen hyvää vastinetta rahalle - ei ainakaan, jos sitä vertaa Battlefield 3:n Premium-viisikkoon.

Final Standiin kulminoituu oikeastaan kaikki mikä uuden Battlefieldin lisäosissa on ollut vikana. Neljässä uudessa talvikentässä ei ole sinänsä mitään vikaa, mutta ne ovat Battlefield-kartoiksi täysin yleisluonteisia ja hengettömiä. Samat kentät olisivat oikeastaan voineet kuulua mihin tahansa aiempaan karttapakettiin.

Final Standia höystävästä lähitulevaisuusteemasta ei oteta juuri mitään irti. Ilmassa leijuva tankki ja kenttävarusteena poimittava kertalaukaistava raidetykki eivät kehittynyttä sodankäyntiä tee. Giants of Karelia -kentän bunkkerista löytyvät taistelurobotit ovat ihan kiva yksityiskohta, mutta yhtä kaikki, ne ovat pelkkää kenttädesignin taustatapettia. Taistelurobotteja enemmän huomioni kiinnittyi oikeastaan siihen, ettei losangelesilaisten kenttäarkkitehtien taiteilema Karelia muistuta pätkääkään laulujen Karjalaa.

Final Standin kovin vähistä tulevaisuuden aseista onnistunein on konekivääripesäkkeitä korvaava metallimyrskyase Schipunov 42. Sen viuhkamaisia tähtäimiä ei tarvitse kohdistaa kuin summittain, sillä ase sylkee ilmoille vertauskuvallisen ladonseinän edestä tulta ja tulikiveä.

Ellei jää Schipunovin tai raidetykin saaliiksi, Final Standissa on vaikea huomata pelaavansa muuta kuin samaa perus-Battlefieldiä kuin ennenkin. Edes Rush-moodin helmasynnistä eli hyökkääjiä masentavista rynnäköistä pitkin avomaastoa ei ole päästy uusissa kentissä eroon. Operation Whiteout -kartan arktisissa olot ja näkökenttää valkaisevat lumipyryt riittävät melkein kätkemään hyökkääjien yritykset, mutta vain melkein.

Giants of Karelia -kentässä tetsataan karjalaisessa vuoristolaaksossa.

Nettikoodi yllätti

Kaikesta negailustani huolimatta Battlefield 4, eikä pelkästään Final Stand, ansaitsee myös kehuja. Pelaajilta satanut kritiikki on purrut Battlefieldin kehittäjiin siinä määrin, että peliä on pätsitty ja hiottu urakalla aivan näihin päiviin asti. En ollut koskenut Battlefieldiin pariin kuukauteen, joten olin suorastaan ällistynyt kuinka paljon yleinen pelituntuma oli syksyn mittaan kehittynyt. Suurin kiitos responsiivisemmasta liikkumisesta ja asekontrollista kuuluu ilmeisesti lokakuun alussa ilmestyneelle suurelle Fall Patchille.

Eikä siitä pääse yli eikä ympäri, Battlefield 4 on pirun hyvä nettiräiskintäpeli, jolla on kyky luoda uudestaan ja uudestaan maagisia sattuu ja tapahtuu -hetkiä. Kun kaveri ohjaa moottorikelkkansa miinaan suoraan lähdöstä ja itsekin räjähdän siinä mukana, niin kyllähän se aika fifty-sixtysti naurattaa ja ketuttaa.

Omaan makuuni uusien kenttien painopiste on vähän liikaa ajoneuvoissa, mutta ei Final Stand sentään ole mikään Armored Kill,  eli se viharakastamani klassikkodelsu, jossa ei ollut muuta kuin tankkisotaa ja jalkamiehen kyyneliä.

Jos Final Stand olisi vienyt teemansa loppuun asti ja pelkän kiusoittelun sijaan iskenyt pelaajille kunnon scifi-vermeet kouraan, viiden karttapaketin maratonista olisi jäänyt muutakin kuin veren maku suuhun. Pakollista bäfäytettävää ovat omissa kirjoissani vain temaattisesti eheät Naval Strike ja Dragon's Teeth. Premium-vinkkelistä katsoen Final Stand on pelkkää filleriä fillerin päälle.

Voin vain avata Premium-Battlepackeja murheeseeni...

 

Tuomas Honkala

 

Battlefield 4: Final Stand

DICE LA/EA Games

Arvosteltu: PC

Saatavilla: PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One

Testattu: Intel i7 2600, 8 Gt keskusmuistia, Nvidia GTX 760 2 Gt videomuistia

Suositus: Sama kuin emopelillä.

Moninpeli: 2-64 pelaajaa

Ikäraja: 16

 

Battlefield 4:n viimeinen lisäosa sisältää neljä varsin hyvää kenttää peliin, jossa on jo tarpeeksi varsin hyviä kenttiä. Battlefield 2142:n suuntaan flirttailu jää valitettavasti pelkäksi silmänlumeeksi.

80