Artikkeli on luettavissa 4.6.2008.
Battlefield Heroes
www.battlefield-heroes.com
Pelit katsasti -logo
Nuo iloiset miehet verkkosodissaan
Ilmainen verkkopeli hauskalla grafiikalla, kuulostaako nettiroolipeliltä? Ei aivan, mutta samoja ideoita hyödynnetään Battlefield-sarjan maksuttomassa versiossa.
Electronic Arts julkisti jonkin aikaa sitten uuden Play 4 Free -konseptinsa, jonka ideana on tarjota pelit ilmaiseksi ja rahoittaa toiminta pääosin mainonnalla. Ensimmäinen tällä idealla toteutettava projekti on tukholmalaisen Dice-studion veikeän erilainen versio omasta Battlefield-räiskintäsarjastaan.
Räiskinnöistä yleensä tutun yrmeän realistisen ulkoasun sijaan Battlefield Heroesin koukku on iloinen karkkigrafiikka ja huumorilla kyllästetty maailma. Vaikka kyseessä onkin pohjimmiltaan tavallinen nettiräiskintä, ei siinä herkutella verellä tai irtojäsenillä. Totisten taistelijoiden sijasta vastakkain asettuvat iloisesti hymyilevät herrasmiehet kuninkaallisesta armeijasta (britit) ja kansallisesta armeijasta (saksalaiset).
Pikaisella vilkaisulla Heroes näyttää Team Fortress 2:n suoralta sukulaiselta, sillä tyyli on lähes identtinen. Pelin pääsuunnittelija James Salt kieltää tahallisen plagioinnin. "On vain sattumaa, että Heroes ja Team Fortress 2 näyttävät niin samanlaisilta. Siinä vaiheessa kun aloittelimme oman pelimme suunnittelua, ei Team Fortressista ollut ulkona kuin vasta pari luonnosta. Sitä paitsi Fortressissa on selvä 70-lukulainen svengi, kun Heroesissa on enemmän 1900-luvun alun herrasmiesmäinen ilmapiiri".
Yhtäläisyyksistä huolimatta Heroesissa on omaa luovaa hulluuttaan, jonka ansiosta peli tuntuu hauskan erilaiselta. Pienet yksityiskohdat, kuten lelumaisen pyöreäkulmaiset kulkuvälineet, nostavat suupielet huomaamatta ylöspäin. Lentokoneissa istutaan kupu auki pää ilmaa viistäen ja panssarivaunut ovat malleina tunnistettavia toisen maailmansodan aseita, mutta hauskoina miniversioina. Hellyttävästi liioiteltujen Shermanien ja Panzer IV:n taistelua on vaikea ottaa vakavasti, mihin on nimenomaan tietoisesti pyritty.
"Haimme kulkuvälineiden designiin innoitusta muun muassa animesta ja mangasta, sillä Japanissa on aina osattu hassujen tankkien suunnittelun salainen taito", naurahtaa Salt.
Sotaan verkkosivun kautta
Pelkästään mainostuloilla rahoitettava peli kuulostaa heti epäilyttävältä: ei kai pelimaailma ole täynnä sinne täysin sopimattomia mainosbannereita? Onneksi näin ei Saltin mukaan ole, sillä Heroesissa ei ole pelin sisäisiä mainoksia varsinaisessa maailmassa. Mainonta keskittyy vain nettisivuille ja latausruutuihin, muuten iloiset sarjakuvasotilaat eivät joudu temmeltämään vilkkuvien virvoitusjuomamainosten keskellä.
Pelin sisäinen mainonta on voitu välttää siksi, että Heroes on pakko käynnistää aina pelin nettiportaalin kautta. Sivulla on iso pelaa nyt -nappula, josta aluksi imuroidaan koko peli ja myöhemmin käynnistetään se. Näin mainonta voidaan keskittää sivuille, jotka kaikki näkevät aina peliin siirtyessään.
Teknisesti sivut toimivat tällä hetkellä vielä ActiveX-komponentilla, mikä aiheuttaa välittömästi vastareaktion kaikille tekniikasta mitään tietäville. Eihän voi olla totta, että Heroesin sivuja voi käyttää vain Internet Explorerilla?
"Olemme vielä suunnitteluvaiheessa. Sivut eivät tällä hetkellä toimi Firefoxilla, mutta asiaan pitäisi olla tulossa muutos. Julkaisun aikaan kaikkien selainten käyttäjien pitäisi päästä käsiksi Heroesiin", tyynnyttelee Salt.
Luo oma hahmosi
Heroesin suurin ero tavallisiin moninpeliräiskintöihin on nettiroolipelimäinen hahmosysteemi. Sivuille luodaan oma tili, jolle puolestaan luodaan oma hahmo. Tässä vaiheessa hahmoja voi vielä olla vain yksi per tili, mutta Salt lupaa asian muuttuvan ennen pelin julkaisua. Tarkkaa hahmomäärää tiliä kohden hän ei vielä osannut sanoa, mutta paikkoja on varmasti useampi.
Hahmonluonti on tuttu kaikille nettiroolipeliin joskus kirjautuneille. Sankarin ulkoasua muokataan erilaisilla vaihtoehdoilla ja hahmoluokkia on valittavissa kolme erilaista: soldier, gunner ja commando. Näistä ensimmäinen on tavallisin perussotilas, gunner on isolla aseella varustettu hidas tankki ja commando puolestaan hiipii selustaan tai hoitaa hommat kaukaa kiikarikiväärillä. Kaikilla luokilla on omia erikoisominaisuuksiaan, joku voi esimerkiksi nähdä hetkellisesti seinän läpi ja toinen kestää iskua tavallista enemmän.
Kolmen aloitusluokan lisäksi Salt lupailee, että uusia luokkia tulee lisää pelin vanhetessa. Heroesissa on 20 hengen live-tiimi, joka nettiroolipelien tapaan päivittää peliä ajan myötä.
Mainosmyynnin lisäksi Heroesin bisnesmallin toinen rahanlähde ovat pienet mikro-ostokset, joilla hahmolleen voi hankkia lisää bling blingiä. Näiden luonteesta tai hinnasta oltiin vielä kovin vähäsanaisia, mutta Saltin mukaan rahalla myytävät asiat jaetaan lähinnä kahteen kategoriaan: hauskoihin pikkukoristeisiin (kuten esimerkiksi uusi viiksimalli tai asevyö) ja kätevyysesineisiin (vaikkapa ihan vain tavallista kokemusta nopeampaa tasoissa nousua varten).
"Se, mitä rahalla ei varmasti tulla saamaan, on jokin pelitasapainoa epäreiluksi muuttava asia, kuten ylitehokas ase tai ominaisuus. Ostoksilla on tarkoitus vain antaa pelaajille jotain hauskaa pikkulisää, jolla hahmon saa paremmin erottumaan massasta. Tällaiset asiat ovat yleensä erittäin suosittuja oikeissa nettiroolipeleissä."
Kerää kokemusta ja näe maailmaa
Oman hahmon kehittäminen on Heroesissa isossa roolissa, niinpä sankari kerää taistellessaan kokemusta ja nousee tasoissa. Tasokatoista ei juuri puhuttu, mutta sellainen luultavasti on ja se nousee hiljalleen pelin vanhetessa. Tasojen myötä hahmo voi muun muassa oppia uusia luokalleen sopivia ominaisuuksia.
Nettiroolipelimäisyyttä korostetaan myös kuvakulmalla: tutun silmien kautta syynätyn maailman sijasta Heroesissa ympäristöä ihaillaan aina hahmon olan yli kolmannesta persoonasta. Kuvakulma hyppää hahmon silmiin vain kiikarikiväärillä tähdättäessä.
"Halusimme pitää hahmot koko ajan näkyvissä, koska se tekee omasta sankarista henkilökohtaisemman ja saa pelaajan panostamaan itseensä enemmän. Se myös sopii Heroesin veikeään graafiseen tyyliin", sanoo Salt.
Tasosysteemin takia pelaajat jaetaan sopiviin ryhmiin, eli maksimitason hahmo ei vahingossa pääse kyykyttämään aloittelijoita. Tässä tehdään kuitenkin myönnytyksiä, jos uusi tulokas esimerkiksi haluaa pelata jo pitkään Heroesia vääntäneen kaverinsa kanssa. Tällöin korkeamman tason hahmo heitetään kaverin tasoiseen peliin.
"Kokenut pelaaja tietenkin omistaa aloittelijoiden keskellä, mutta yksi arpinen veteraani ei vielä käännä koko taistelun tasapainoa päälaelleen. On tärkeämpää, että kaverit voivat viihtyä keskenään".
Yhteisöllisyys kuuluu Heroesiin muita nettiräiskintöjä voimakkaammin. Hahmoilla on esimerkiksi erilaisia emoteja eli eleitä, joita he voivat nettiroolipeleistä tuttuun tapaan heitellä toisilleen. Tällä hetkellä pelaajat eivät voi vielä muodostaa kiltoja, klaaneja, jengejä, heimoja, sakkeja tai posseja, mutta ne ovat Saltin mukaan mukana tulevaisuuden suunnitelmissa.
Helposti alkuun
Tyylitellyn graafisen ilmeen ansiosta Heroesin lupaillaan pyörivän ongelmitta hiukan vanhemmallakin PC:llä. Peliin hyppääminen yritetään pitää mahdollisimman helppona, eikä pelityylejä ole tällä hetkellä kuin yksi: joukkuepohjainen deathmatch lipunryöstöllä maustettuna. Lisää pelityylejä on luvassa myöhemmin.
Taitopelaajaa saattaa harmittaa tiettyjen asioiden helpottaminen, mutta niillä pyritään välttämään äkkikuolemia. Tähän sopien mikään ase ei tapa kertalaakista, vaan kohteelle annetaan aina hiukan aikaa reagoida ja syöksyä suojaan. Vastaavasti aikaisemmista Battlefieldeistä taitokikkana tunnettu kaverin kaappaaminen koneen siivelle on muutettu featureksi: jokaisen lentokoneen siivillä on istumapaikka, josta kaveri voi räiskiä ohi kiitäviä vihollisia omalla aseellaan. Tämä sopii typerältä kuulostavasta ideastaan huolimatta Heroesin sarjakuvahenkeen.
Lussut aseet pois lukien Battlefield Heroes vaikuttaa olevan menossa oikeaan suuntaan. Pelaajien määrä kentällä on 16 ja kentät ovat riittävän pieniä, jotta tapahtumat eivät sirpaloidu ympäri lääniä. Kertaosumasta kuolemisen estämisestä voi olla monta mieltä, mutta muuten Heroesin hauska nettiroolipelimäisyyden ja räiskinnän yhdistelmä näyttää viihdyttävältä ajanvietteeltä. Graafisen ilmeen ja yleisen herrasmiesmäisen tunnelman ansiosta räiskintä ei ole vakavaa ryynäämistä, vaan hommasta jää hymy naamalle.
Tapio Salminen
PC
Ilmestyy
loppuvuodesta 2008