Battletech - Crescent Hawk's Inception (ratkaisu)Robottiryminää

Kaukaisessa tulevaisuudessa linnunrata on sodassa. Viisi Successor Statea taistelee keskenään varaosista ja harvoista jäljellä olevista tehtaista. Taistelukenttiä hallitsevat valtavat, kymmenien tonnien painoiset robotit, BattleMechit, joista jo yhdellä on enemmän tulivoimaa kuin 20. vuosisadan panssaripataljoonalla.

Infocomin Battletech herätti huomiota poikkeamalla firman tekstipelilinjasta. Suosiokin oli melkoinen, joten julkaisemme ratkaisun.

Kultaa ja kuolemaa

Pelissä on huomattava määrä satunnaistekijöitä, muun muassa ryhmään liittyvien ihmisten nimet, jäsenien määrä ja heidän sijaintinsa. Eli löytääksesi kaikki ihmiset, sinun on käytävä joka paikassa. Varo: yksi ryhmääsi liittyvistä "ystävistä" on itse asiassa vastavakooja ja kääntyy sinua vastaan ensimmäisessä taistelussa.

Pelin alkaessa olet Pacifica Training Schoolissa välittömänä tavoitteenasi valmistua Mech Warrioriksi. Aluksi on kerättävä iso läjä rahaa, mikä tapahtuu osakkeilla leikkimisellä. Tee seuraavasti: tallenna peli Comstarin ulkopuolella ja astu sisään. Pistä rahasi BAKPHARin osakkeisiin. Tule ulos ja tutki paikkoja jonkin aikaa, sitten palaa Comstariin. Jos olet tienannut, tallenna peli. Jos ei onnistunut, lataa tilanne ja sijoita rahat toisiin osakkeisiin. Osakkeet käyttäytyvät kukin omalla tavallaan: yksi tuottaa hitaasti voittoa, toinen voi antaa nopeita voittoja tai viedä rahat.

Jossain vaiheessa aika ei enää tunnu kuluvan. Tällöin mene Training Centeriin ja treenaa itseäsi. Pyri viivyttelemään mahdollisimman paljon vaikka tarkoituksellisesti töppäämällä Training Centerin alkutesteissä, jotta opiskelun alkaminen veisi kauemmin. Kun harjoittelet Training Centerissä, mieti tarkasti mitä `Mechiä käytä missäkin tehtävässä. Locustilla ei esimerkiksi ole käsiä, joten älä koeta kerätä sillä esineitä.

Jossain vaiheessa osta Flak Suit, konekivääri ja treenaa itsesi mahdollisimman hyväksi Rifle- ja Machine Gun -taidoissa.

Myöhemmin Kuritanit hyökkäävät Citadeliin, mikä sattuneesta syystä keskeyttää opiskelusi. Hyökkäys tapahtuu yleensä 6. ja 7. 'Mech-session välissä, mutta tämäkin on satunnaista eli hyökkäys voi tulla myöhemminkin.

Invaasion selvittämiseen on kaksi tapaa. Toisessa kävelet 'Mechisi tuhouduttua Starportiin. Toisessa taistelet itsesi Chameleonissa ulos: se on mahdollista, mutta erittäin vaikeaa.

Kasva ja kehity taistelun ohessa

Päästyäsi Starportiin tallenna tilanne. Kuritan sotilaita parveilee joka puolella, joten etsi vaatekauppa ja hankkiudu eroon univormusta. Etsi sitten Inauguration Hall ja käy siellä kahdesti, jolloin löydät kaverin itsellesi.

Löydät myös Areenan, jossa voit taistella kerätäksesi rahaa. ÄLÄ käytä omaa 'Mechiäsi, korjaukset maksavat liikaa. Nopeampi tapa rahan keruuseen on tarkkailla osakemarkkinoita, mutta onhan taistelu aina hauskaa. Kun sinulla on kylliksi rahaa käytä Mechit-Lubea 'Mechiesi modifointiin.

Pelissä on paljon kaupunkeja, jotka pitäisi tonkia läpikotaisin. Puhu jokaiselle, jonka tapaat. Todennäköisesti löydät neljästä kuuteen jäsentä.

Eräästä kaupungista löydät pormestarin talon. Täällä voit valita kolmesta toiminnosta, joten lue sanomalehteä tai käytä holodiskiä. Starportista koilliseen sijaitsevasta kaupungissa on vankila, jossa on potentiaalinen jäsen ryhmääsi. Hän saattaa olla petturi, mutta sitä et tiedä kokeilematta.

Suurimman osan ajasta kukaan ei välitä puhua sinulle. Nostaaksesi mahdollisuuksiasi notku rakennuksien ulkopuolella. Nähtyäsi jonkun astuvan sisään seuraa ja koeta puhua välittömästi.

Aina kun uusi henkilö liittyy ryhmääsi, treenaa heitä sairaalassa ja Mechit-Lubessa - vaikka he olisivatkin experttejä. Varusta jokainen Infernoilla, ne ovat kalliitta mutta ihastuttavan tehokkaita. Medkitit ovat halpoja, varmista että jokaisella on vähintään yksi. Muista että 'Mechejä ei voi kehittää Speed shopeissa kuin kahdesti.

Monivärinen älykkyystesti

Seuraava tavoitteesi on löytää keksijän talo. Palaa Citadelin raunioille ja etsi Dormitoryn raunioista holodisk player. Käytä saamaasi vaurioitunutta holodiskiä siinä ja saat selville keksijän sijainnin. Sisälle pääseminen on vaikeampaa, koska sinulta kysytään useita kysymyksiä. Sinulla pitäisi olla maksimiin treenattu pilotti, lääkäri ja teknikko ja hieman lisää taistelukokemusta niin johan ovi aukeaa.

Dr.Tellhimin tapaamisen jälkeen olet valmis loppupeliä varten: etsi salainen varasto. PC-versiossa se on risteyksessä 55.60/39.60, toisissa koneissa paikka vaihtelee. Varastoon pääseminen on helppoa, mutta kaikkien ovien aukaisu on jo vaikeampaa.

Kukin ovi tarvitsee auetakseen tietyn värikoodin, jotka selviävät kartasta. Muista, että koodikorttisi voi sisältää vain yhden numeron per väri kerrallaan, joten älä törmäile vahingossa vääriin masiinoihin.

Kysymysmerkeillä täytetty alue ei ole pelkkää seinää, vaan sieltä löytyy isäsi salainen 'Mech. Päästäksesi sinne kulje etelään pitkin käytävää, jolta löysit Y21-masiinan. Jatka vaikka käytävä näyttääkin päättyvän.

Saatuasi kaikki ovet auki kulje portaista. Toisen takaa löytyvät salaiset aseet, toisesta taasen löytyy karttahuone. Karttahuone on osa Infocomin suojausta, joten et selviä siitä ilman manuaalia (joka tulee originaalin mukana, mikä kaikilla tietenkin on). Sinun täytyy törmätä oikeisiin tähtiin ja astua länsiseinällä olevan tietokoneen luo joka antaa sinulle oikean valkoisen koodin.

Olet käytännöllisesti lopussa. Palaa yläkertaa Power Roomiin ja laita virta päälle. Jatka Transmitter roomiin ja käynnistä transmitteri ja... Ei se ollut vaikeaa, eihän?

Lisää aiheesta