Bits, pixels and RAM 'n' ROM

Mitä saadaan, kun pistetään yhteen reilut viisituhatta nuorta, tuhatkunta tietokonetta, julmettu määrä teknomusiikkidesibeleitä ja Helsingin Messukeskus? Assembly '95 - maailman suurin nuorten tietokonetapahtuma.

Assembly '95 pidettiin elokuun puolivälissä, viimeisenä viikonloppuna ennen koulun alkamista. Suuremmaksi kuin koskaan paisunut Assembly oli tänä vuonna kasvattanut kylkeensä pari pienempää tapahtumaa: Play 95 -pelimessut ja RoPeCon-roolipelitapahtuman. Kaikki tilaisuudet nivoutuivat yhtenäiseksi kokonaisuudeksi ja parhaan annin tapahtumasta saikin ottamalla osaa kaikkiin kolmeen.

Koodaajien festarit

Alun perin demoscenen sisäisestä kokoontumisesta alkanut Assembly on laajentunut tietokonenuorison jokavuotiseksi tapaamiseksi. Siinä missä poninhäntäpojat ja hevitytöt kokoontuvat rypemään rokkifestareille, koodaamisesta kiinnostuneet rypevät Assemblyssä. Molemmat valvovat viikonlopun enemmän tai vähemmän sekavissa tunnelmissa.

Helsingin messukeskukseen olikin raahattu tuhatkunta tietokonetta (ja muutama jääkaappi ja mikroaaltouuni), ja jokainen sai liittää koneensa päähallin pöytien alla luikertelevaan Internet-verkkoon. Muuhun maailmaan Assembly-verkko oli yhteydessä ISDN-liittymän kautta. Kaiken kaikkiaan 'nettiin liitettiin kolmisensataa konetta.

Rahaa! Rahaa!

Assemblyn kasvaminen on saanut myös sponsoreiden rahahanat aukemaan. Tapahtuma onkin selvästi kaupallistunut, mikä aiheutti suoranaista närää tietoverkoissa ennen tapahtumaa. Paikallaolijoista kuitenkin lähes jokainen suhtautui kaupallistumiseen rauhallisesti ja tahdikkaasti.

Pekka Aakko, yksi tapahtuman pääorganisaattoreista, ihmettelikin kaupallisuudenvastaista asennetta: "Tämänkaltaista tapahtumaa on mahdoton järjestää ilman sponsoreita. Suuret raamit sitä paitsi tukevat koko demosceneä", hän korosti.

Sponsoreina esiintyi monta tuttua nimeä aina IBM:stä Tertoniin asti. Pienoista kohua herätti edellisten vuosien sponsorin amerikkalaisen Graviksen poisjäänti - huhuttiin jopa, että firma olisi lopettanut kokonaan äänikorttien valmistamisen. Loppujen lopuksi poisjäännin syyksi selvisi uusi johtaja.

Future Crew - kuollutko?

Maailman kuuluisimpiin kuuluva suomalainen Future Crew on viettänyt hiljaiseloa jo pitkän aikaa. On jopa huhuttu, että koko porukka on hajonnut tai että se keskittyy pelintekemiseen. Ryhmä ei myöskään ole parina viime vuonna enää kuulunut Assemblyn järjestäjiin.

Onneksi paikalla pyöri Future Crew'sta ainakin Skaven ja Gore. "Emme me ole todellakaan lopettaneet", he vahvistivat. "Vielä tämän vuoden puolella Future Crew'lta on tulossa jotain todella mahtavaa, aivan odottamatonta." Mutta mitä?

Nykyajan tecnotaidetta

Assembly 95:n demotarjonta pudotti leukoja ja antoi ajattelemisen aihetta. Tarjonta rajoittui pääosin PC:lle, mutta vielä olivat Amiga ja kuusnelonenkin mukana.

Demot ja demoscene ovatkin nykyajan teknotaidetta parhaimmillaan: matemaattisilla yhtälöillä aikaansaatu grafiikan, äänen ja animaation yhteisjuhla on parhaimmillaan todella mahtavaa.

Amigan surkea tilanne heijastui korostetusti Assemblyssä. Kun vuonna 1992, vain kolme vuotta sitten, Amiga hallitsi demoalaa lähes suvereenisti, nyt Amigoja sai etsimällä etsiä. "Saa nähdä tuleeko Amiga-kisoja ensi vuonna... Amiga on kuoleva kone, ellei jo kuollut", Aakko tuumaili.

Pienet pelimessut

Henkeä tapahtumalle puhalsivat omalta osaltaan Play '95 -messut, jotka kuitenkin jäivät odotettua vaisummiksi. Näytteilleasettajien vähäisyys korostui autionnäköisessä hallissa ja kolikkopelit vaativat rahaa toimiakseen.

Mielenkiintoa herätti erityisesti Toptronicsin osastolla esitelty virtuaalikypärä sekä vanha tuttu pelimessukävijä Megazone, josta varsinkin saksalaiset vieraat olivat innoissaan - Saksassa lasersota on kielletty liian väkivaltaisena.

Örkkejä ja miekkoja

Yksi kokonainen hallikompleksi oli varattu RoPeCon-tapahtuman roolipelaajien käyttöön. Roolipeliluola oli kuin vanhan peruskoulunopettajan unelma: kasa nuoria istui nenä kiinni sääntökirjassa ja tuhersi numeroita ja käsittämättömiä taikamerkkejä paperiin lyijykynä sauhuten. Tunnelmaa voi kuvailla parhaiten adjektiivilla "ahkera".

Ehdoton ykköspeli oli Magic The Gathering, joka valtasi noin puolet koko pelisalialueesta.

Lisää aiheesta