Bloodlines (PSone) – Hippasilla

Yksinkertaiset ideat ovat parhaita. Bloodlines on poikkeus, joka vahvistaa

säännön: hippaleikki yhdistettynä lähitaisteluun on kyllä simppeliä ja

erikoista, mutta lopputulos on silkkaa töröä.

Animaatio pyörii ja menevä musiikki pauhaa, kun ruudulle vyörytetään

esittelykierrokselle pelin sankarit. Kaiken maailman muodikkaat

piikkikampaukset, kasvomaalit ja hämärät kumiasusteet näyttävät olevan oudon

joukkion mieleen. Siinä tennari viuhuu, tanssiliikkeet suhahtelevat ja

energialelut paukkuvat, kun heput esittelevät taitojaan.

Ensivaikutelma:

sekavan tekoviileä.

Sekavuus vain pahenee, kun kokeilee itse peliä. Tapahtumat sijoittuvat

pienelle areenalle, jota sivusuunnissa liukuva kamera kuvaa varsin

vapaamielisesti edestakaisin zoomaillen. On välkettä ja värinää, pauketta ja

efektejä, punainen lanka vain on hukassa.

Bloodlines on kilpailu,

jossa merkitään voimakenttiä siniseksi tai punaiseksi juoksemalla niiden

yli. Eräänlainen tulevaisuuden urheilulaji siis. Hipaksi homma muuttuu,

koska vain toinen pelaajista voi olla kerrallaan aktiivinen ja vain

aktiivinen pelaaja voi merkitä voimakenttiä. Aktiivisuus varastetaan lyömällä vastustaja maahan lähitaistelussa.

Karmea pelattavuus

Koska kenttä on pieni ja täynnä pomppupatjoja, telesiirtimiä sun muita

vipstaakeja, on takaa-ajo todella kaoottista. Idena on vain juosta toinen

kiinni, lyödä turpaan ja sitten merkitä tarpeeksi voimakenttiä toisen

hyökkäyksiä samalla varoen. Köyhää antia on yritetty rikastaa kaikenlaisilla

bonusaseilla, joilla ei osu kuin tuurilla. Aseiden graafiset efektit ovat sentään onnistuneita.

Pelattavuus on surkea. Analogitatilla miekkoset menevät minne tahtovat,

eivät sinne, minne pelaaja niitä yrittää ohjastaa. Harvoin ovat kädet kyynärpäihin

asti kipeät pelisession jälkeen, mutta Bloodlines siinä onnistui. Nuolilla

ohjattuna tuntuma on hiukan parempi, mutta silti huono.

Vaikka kenttää tiirataan koko ajan samasta suunnasta, tuntuu kameran

liikehdintä vaikuttavan miekkosten liikkeisiin. Kamera ei myöskään näytä

riittävästi aluetta reunalla juoksevan pelaajan ympäriltä, ja varsinkin

etukulmissa sijaitseviin energiakenttiin on hankala juosta, kun ruutua

ei paljastunut sivusuunnassa nenää pidemmälle.

Tekoälyä eivät tietenkään pelleilevä kamera tai surkeat kontrollit

haittaa, joten konevastustajat ovat huimassa etulyöntiasemassa.

Tuskaansa voi jakaa pelaamalla kaksin- tai nelinpeliä MultiTapilla.

Turnajaispelissä voi pelaajia olla jopa kahdeksan, joista kaksi kerrallaan on kentällä.

Karu tosiasia on, että Bloodlines on epäpelattava, typerä ja turha. On

vaikea käsittää, miten moista jöötiä on edes vaivauduttu julkaisemaan. Vielä

vaikeampi on tajuta, miten peliin on jaksettu rakentaa niin hirmuisesti

merkityksettömiä pikkutoimintoja, kun perusta on niinkin mätä.

Bloodlines ansaitsisi huippupisteet PSX-ohjelmointikurssin lopputyönä,

muttei tämän lehden sivuilla. Minulle tuli fyysisesti huono olo, kun pakotin itseni pelaamaan sitä, ja peliseuraa jouduin lahjomaan kaljakorilla ja sipseillä. Sivullisen kommentti: "Tuota on hirveä katsellakin."

25