Bugs Bunny Lost In Time (PSone) – What's up doc?

Jos se on piirretty, siitä täytyy tehdä myös peli, tuntuu olevan monien pelitalojen toimintastrategia. Disney takoo hyönteisillään selvää rahaa ja nyt pikkulapsilta nyhdettyjen rahakasojen ääreen hamuaa myös Warner Bros.

Infogrames teki jokin aika sitten merkittävän investoinnin ja hankki oikeudet Warner Bros. Looney Tunes -piirrettyihin. Nyt lisenssi on otettu hyötykäyttöön, sillä Infogrames on haistanut pelimarkkinoilla myllänneen suuntauksen pelien muuttamisesta animaatioiksi ja piirrettyjen siirtämisestä 3D-pelimaailmaan. Niin kävi myös ärsyttävän rakkaalle velikullalle Väiski Vemmelsäärelle.

Wabbit, Wabbit!

Kuten piirretyille sopii, myös juoni on mitä kummallisin. Sankarina ohjaillaan kaikkien rakastamaa porkkananjäystäjä Väiski Vemmelsäärtä. Matkalla kohti kotiaan Albuquerqueta, Väiski törmää vahingossa aikakonehärveliin ja suihkailee sillä läpi viiden erilaisen aikavyöhykkeen. Hölmöä, niin kuin vain piirretyissä on tapana.

Tavoitteena on saada jänöpupu takaisin omaan aikaansa. Mutta nykypäivään päästäkseen on taisteltava läpi viiden vaarallisen aikavyöhykkeen, kivikauden, pimeän keskiajan, merirosvoaikakauden, 1930-luvun ja tulevaisuuden. Tehtävää vaikeuttamassa ovat jo tutut veitikkahahmot Elmeristä Viiksi-Valluun. Tasoja saa hypellä läpi yhteensä 24 kappaletta. Suunnittelijoilla lienee ollut tarkoituksena, että yhden tason läpäisemiseen kuluisi yksi tunti, jolloin peli-iloa riittäisi kokonaista vuorokausi.

Tehtävä on tuttuakin tutumpi: pompi, keräile ja potki. Tasoille on siroteltu kelloja ja kultaisia porkkanoita, joita keräämällä Väiski on aina askeleen lähempänä kotia. Vihollisten hyökkäyksistä väsähtäneenä voi poskionteloihin rouskuttaa myös tavallisia porkkanoita, jolloin Väiski saa taas lisäpuhtia pomppia kohti päämääräänsä.

Missä on se Väiski?

Väiski seikkailee 3D-reaaliaikamaailmassa ja kamerakin rullaa ympäriinsä 360 astetta. Ainakin osittain. Väiski nimittäin saattaa jäädä kallioiden tai esteiden taakse piiloon kameran jäädessä jälkeen. Kuvakulmaa saa toki pyörittää mielensä mukaan, mutta vain mikäli kameran liikkumatila on esteetön. Pelattavuus moisesta mokasta kärsii. Turhan monet kuolemat aiheutuvat Väiskin jyrkänteeltä tai veteen tippumisesta, koska kamera päätti tehdä lakon.

Asiaa ei myöskään helpota se, että Väiskin liikkumasuunta vaihtuu automaattisesti kameran liikkuessa. Jos lähtee juoksemaan lankkua pitkin suoraan, huomaakin hetken kuluttua olevansa hainruokaa, koska kamera pyörähti oikealle ja Väiski perässä. Infogramesin kaltaisen pelitalon ei luulisi sortuvan moisiin perusvirheisiin.

Grafiikka ei hätkäytä, mutta siitä saa selvää. Maailma ei onneksi muistuta tyhmää Toy Story -grafiikkaa, koska Vemmelsääri ei ole ilmestynyt elokuviinkaan uudella digitaalitekniikalla.

Hauskuutta on yritetty tuoda puoliväkisin tutuilla teemoilla. Jo monesti nähdyt Elmerin Wabbit, Wabbit -huudot ja Väiskin koloonsyöksyt jaksavat hihityttää ehkä juuri sen 10 minuuttia, mitä kaupassa kehtaa ilmaiseksi pelata. Äänimaailma on siirretty suoraan piirretyistä, joten Väiskin ja kumppaneiden tokaisut tuovat mieleen lapsuusajan pätkikset. Musiikki on niin ikään myös originaalia tavaraa.

Yritys on hyvä, mutta peli tarvitsee muutakin kuin pelkän Väiskin. Se kuuluisa punainen lanka valitettavasti puuttuu ja tylsyys iskee pian. Bugs Bunny Lost in Time on suunnattu lapsille, joten helppous on sen mukaista. Hankalan siitä tekee vieras kieli ja varsinkin pelattavuus, joka on sitä luokkaa huonoa, että juniorit vuokraavat mieluummin vaikkapa Väiski ja kumppanit -videon.

64