Bullet Witch (Xbox 360) – Teknonoita

Goottikaunotar Aliciassa on enemmän munaa kuin kymmenessä Potterissa: pikkusievän taikasauvan sijaan ilkiöitä niistetään konetykillä.

Miksi tulevaisuus kuvataan videopeleissä synkkänä ja kuolemalta löyhkäävänä paikkana? Ovatko kaikki pelikäsikirjoittajat ahdistuneita scifihörhöjä, jotka ovat katsoneet liikaa Evil Deadia? Cavian Bullet Witch -räiskintäseikkailu kääntää kurjuusnupit kaakkoon: vuoteen 2013 mennessä maailma luisuu demonien komentoon ja hurjasti harventunut ihmiskunta kiikkuu sukupuuton partaalla.

Demonien lahtaaminen on tunnetusti naisten työtä, joten rintamavastuu sälytetään Alicia-noitatytön hennoille harteille. Luotinoidan ammuskeluvoittoinen tarina kuvataan kuudella suurin piirtein tunnin mittaisella kentällä, joten taistelua ei ole pituudella pilattu. Maaseudulle ja kaupunkiin sijoittuvissa koukeroisissa putkissa on kohtuullisesti liikkumavaraa, joten demoneita päin rynniminen ei ole ainoa etenemisvaihtoehto.

Lennokkaaseen räiskintään sopivat kentät ovat omituisen sekalaista seurakuntaa. Vehreässä luonnossa tallustelee mielellään, mutta tarinan pääkaupungin (ilmeisesti Espoo) keskusta on ruma, pimeä ja monotoninen laatikkokokoelma. Metsään sijoitettu vitoskenttä pilataan ilmeisesti taiteellisista syistä levitetyllä sakealla hernerokkasumulla.

Goottistylistin käsittelystä karannut vähäpukeinen noita kantaa metallista luutaa muistuttavaa jättikanuunaa, jolla ammutaan viileästi lonkalta. Maaginen pyssy muuttaa kuolleiden vihollisten energian luodeiksi. Ase taipuu mahtisanan mukaan konekivääriksi, haulikoksi, tarkkuuskivääriksi tai minitykiksi. Lähitaistelu sujuu ongelmitta, mutta kauas räiskiminen tökkii ahtaissa paikoissa. Jos tulilinjan tuntumassa on esteitä, luodit eivät osu, vaikka silmä olisi toista mieltä.

Pahojen ihmisten sieluista luodut julmat geist-sotilaat ovat noitarambon tykinruokaa. Tylsiltä teknozombeilta näyttävät geistit liikkuvat aktiivisesti, joten juoksevien ja jatkuvasti ampuvien geistien lahtaaminen ei ole helppoa. Pelottavasti mylvivät gigas-jättiläiset ovat käytännössä vaarattomia, sillä ne eivät seuraa edes matalien esteiden yli, vaan ottavat jumipaikassa kiltisti osumaa, kunnes kuolevat.

Maagista vainaa

Viholliset ryntäävät Alician kimppuun yksitellen tai pienissä ryhmissä. Se kuitenkin riittää, sillä geistit sietävät ärsyttävän paljon kurmotusta. Yhteen geistiin uppoaa helposti sekuntikaupalla sarjatulta. Valtavat laumat verisumuna kaatuvaa rupusakkia olisi huomattavasti munakkaampaa, ja siitä syntyisi mehevämpi omelettikin. Nyt Alician hurja kanuuna tuntuu ponnettomalta prutkulta.

Geistien tarkka-ampujat yrittivät polttaa koko pärevarastoni kerralla, sillä noita kuukahti yhdestä snipuosumasta. Aliciaa ei onneksi palauteta kuoleman jälkeen kentän alkuun asti. Malttini petti vasta viimeisen kentän pitkässä loppumatsissa. Valtava demoni tekee paljon äkkikuolemahyökkäyksiä kapealla ja pimeällä kadulla, jolloin matsi rapautuu puuduttavaksi onnenkaupaksi.

Onneksi Alician taikavoimat ovat luoteja järeämpää kamaa. Tahdonvoima puskee irtaimistoa tynnyreistä autoihin asti riuskasti eteenpäin, mikä on kätevä tapa käynnistää rempseän räjähtävä reaktio palavan auton ja bensa-aseman yhdistelmästä. Muinainen kilpi luo noidan eteen hetkeksi tulitusta kestävän suojan, joka auttaa etenkin lasersihdillä maaleja etsiviä tarkka-ampujia vastaan. Muita loitsuja kaivataan harvemmin. Taikuus kuluttaa hitaasti palautuvaa maagista energiaa, joten Alician täytyy miettiä, mitä loitsii ja milloin.

Dramaattisesti animoitu meteoriittisade ja muut todella voimakkaat superpommit kuluttavat manavaraston kerralla loppuun. Ukkospilvestä manattu salama korventaa geistien panssariajoneuvot. Valtavia esineitä viskovan tornadon pyörityksen jälkeen sisustuksen feng shui ja geistien helikopterit kärsivät raskaasti.

Kaikesta kitinästäni huolimatta tunnelma ja jännitys nousevat välillä sisuskaluja kuristavalle tasolle. Kun sumun ja pitkän heinikon seasta raikaa nopealiikkeisten mutanttien ällöttävää kikatusta ja älämölöä, paniikki iskee väistämättä. Muutamasta ihastuttavan kiperästä paikasta huolimatta vaikeustaso ei ole kovin tiukka. Jos lopputaistelu ei saa pasmoja sekaisin, koko hoito on nähty muutamassa illassa.

Bullet Witch on lyhyt, mutta ei liian lyhyt. Aiheesta esitetään kaikki olennainen, joten venyttäminen on turhaa. Jos välttämättä haluaa lisää samanlaista, Luotinoidassa on useita vaikeustasoja. Bullet Witchissä olisi ainesta, mutta lukuisat suurpiirteisyydet pudottavat sen auttamatta keskikastiin.

73