Trials Fusion: DLC-kuusikko - Maailmanlopun trialia

Paha paikka Mech Unleshed -radalla.

Arvosteltu: PS4

Saatavilla: Xbox One, Xbox 360, PC

RedLynx/Ubisoft

Moninpeli: 2–8

Muuta: DLC:t vaativat alkuperäisen Trials Fusionin toimiakseen.

Ikäraja: 12

Redlynxillä karkasi mopo taas käsistä: Trials Fusionissa on nyt pelattavaa enemmän kuin kenelläkään voi olla vapaa-aikaa.

Moottoripyöräilyä nokkelasti 2D-tasoloikkaan yhdistävä Trials-sarja on yksi Suomen peliteollisuuden helmistä. Tekijät varioivat yksinkertaisista pelisäännöistään koko ajan uusia ja yllättäviä ratoja, joissa moottoripyörän painopistettä ja jousitusta pitää osata käyttää oikein, että radasta edes pääsee läpi. Peli on samaan aikaan yksinkertainen ja syvällinen, mikä on aina klassikon merkki.

RedLynxillä ymmärrettiin aikaisin myös digimyynnin mahdollisuudet, joten ei ihme, että Trials Fusioniin on tehty jo kuusi maksullista laajennusta. Yhdessä lisärissä on trialratoja 8–10 kappaletta, yksi FMX-temppubaana, yksi “aja mahdollisimman pitkään erikoisissa olosuhteissa” -minipeli ja lisää kamaa rataeditoriin.

Delsu Uzala

DLC-sixpack lihottaa Trials Fusion -maailmaa. DLC:t paljastavat esimerkiksi, miten Atlantiksen löytymisestä käynnistynyt katastrofi varsinaisesti aiheutettiin. Tarinaa kerrotaan vähäeleisesti lyhyillä kentän esittelyteksteillä, ajamista siivittävillä kuulutuksilla ja perinteisen fataaleilla loppuanimaatioilla, joten yksityiskohdat sivuuttaa helposti.

Motskareita lennokkaasti hyppyyttävissä baanoissa on hyviä oivalluksia ja uutta ilmettä. Ne eivät ole vain uusia ratoja vanhoissa maisemissa. Kenttien teemana ovat kiiltävät scifi- ja/tai ufomiljööt ja maailmanlopun meininki vähän eri mausteilla. Laatusetistä mieleen jäivät etenkin Fire in the Deepin ripeästi etenevän tavarajunan kyydissä huristelu ja After the Incidentin eeppinen syöksy hiuksia nostattavan syklonin murjoman maaseudun läpi. Pidätin hengitystä koko kentän läpi.

Mainioiden ratojen ansiosta munaskuista asti nappaava vielä kerran -addiktio on tallella. Kadotin tunnin jos toisenkin kullatessani inhimillisiä medium-tason vauhtibaanoja. Hardeissa tavoitteenani oli vain päästä rata maaliin asti, missä yleensä onnistuin. Epic failasin tosin ajan loppumiseen yhden Fault One Zeron hard-kentän, scifilainauksia suoltavan jättimechan ympärillä pyörivä Mech Unleashed osoittautui kipakaksi tapaukseksi. Suurin osa lisärien radoista on onneksi räväköitä mediumeja ja kaljuuntuvien kriitikoiden synapseille sopivia hardeja.

Niin, ne extremet, joita on yksi tai kaksi per delsu. Ei hitsin pimpulat, en vain pysty kykenemään, hyvä kun pääsen edes lähdöstä ensimmäiselle tarkistuspisteelle. Mikään määrä aikaa, uusintoja ja treeniä ei vie minua maalin asti. Puolen tunnin aikarajat tulivat ennen uusintojen loppumista vastaan. Ihmisellä on rajansa ja minulla yksi menee empiirisen todistusaineiston pohjalta Trialsien extreme-radoissa.

No, kitinä sikseen, mukava että oikeille pelimiehillekin tehdään ratoja, vaikka soppakourilta menee siinä sivussa osasia tarinasta ohi. Vastapainoksi en hikoillut nopeissa FMX-radoissa, mutta toisaalta en näe temppuilua temppuilun vuoksi osana Trials-teemaa.

Joskus ajokeli on aika erikoinen.

Mausteet päälle

En ole ehtinyt paneutumaan ratojen tekemiseen kevyttä kokeilua enempää, vaikka editori on helppotajuinen. Onko muilla ollut enemmän aikaa? Jep, sillä yhteisön ratoja on jo yli 35 000. Ilveksenosa on tietysti tylsää sekundaa, mutta suureen joukkoon mahtuu laatukamaakin, joka nostetaan framille erilaisilla listoilla ja suosikeistaan voi koostaa oman listan. Yksittäisiä ratoja on oikeastaan turha mainita, hyvät ovat luonnollisesti listojen kärkipäässä ja parhaimmisto on ammattilaistasoa. Myös delsuissa tulleet editoriosat, kuten erilaiset rampit ja hyppyrit, ovat selkeästi nimettyjen lisäriotsikoiden alla, joten niitä ei tarvitse etsiskellä.

Ilmaisista päivityksistä tärkein on moninpeli, jota saatiin odotella muutama tovi. Venttaaminen kannatti, sillä kahdeksan vierekkäisen radan motocrossissa on oma kutkuttavan kilpailutilanteen tuoma lisäjännitteensä. Krossiradoissa on muutama treeniä vaativa mukavan kiperä rata, joita ei ehdi ajamaan maalin asti, jos ajokki ei ole hanskassa. Trial-kilpailumuodossa ajetaan yksinpelin radoilla ja muut kuskit näkyvät haamuina. Kisojen pisteet jaetaan sijoituksista ja kämmien määrästä.

Delsuilla terästetyn Trials Fusionin pisteet nousevat, sillä ammattilaisten suunnittelemaa sisältöä on nyt viimein riittävästi – ajofysiikassa ei mitään vikaa ole koskaan ollutkaan. Delsut ovat julkaisujärjestyksessä Riders of the Rustlands, Empire of the Sky, Welcome to the Abyss, Fire in the Deep, Fault One Zero ja hiljattain ilmestynyt After the Incident. Lisäreissä on yhteensä sisältöä emopelin verran, mutta niin pitääkin sillä parin kympin ”kausikortti” maksaa yhden Trialsin verran ja yksittäin vitosen hinnalla ostettuina vielä enemmän.

Trials Fusionin saattohoito on esimerkillistä luokkaa. Eikun tappi nurin ja takaraivo asfalttiin!

Kuusi sisältömäärän kiitettävälle tasolle päivittävää ja viihdyttävää lisäriä Trials Fusioniin.

90