Chaos Strikes Back (ratkaisu)Vastaisku Kaaoksen vastaiskuun

Dungeon Masterilla ja sen jatko-osalla Chaos Strikes Backilla on vaatimaton maine: monet pitävät pelejä kaikkien aikojen parhaina tietokonepeleinä ja jostain syystä myös vaikeimpina. Chaoksen kartat julkaistiin Pelit 1991 Syksy -kirjassa, nyt seuraa lisäapua tekstin muodossa.

Chaoksen rakenne on seuraavanlainen: risteyksestä pääsee neljään eri käytävään, jotka on nimetty eri ammattien mukaan, eli soturi-, varas-, velho- ja pappikäytävät. Jokainen käytävä johtaa paikkaan nimeltä Demon Director, josta taas haarautuu näiden käytävien toinen osuus. Corbumin saamisen jälkeen tasot yhtyvät demonitasolla. Jos ratkaisu tuntuu oudolta, se johtuu siitä, että peli yhdistää tiettyjä osioita sattumanvaraisessa järjestyksessä.

Chaos Strikes Back kannattaa aloittaa "tyhmällä" tempulla eli reinkarnoimalla uudet hahmot tavallisen henkiinherättämisen sijaan. Seuraus: alastomia mokuja, jotka eivät osaa mitään, mutta kun myöhemmin osaavat ovat kaksi-kolme kertaa parempia kuin etukäteen koulutetut. Muista, että freezatut lohikäärmeet kuolevat parhaiten myrkkypilveen ja joka kellarista on kaksi tietä pois.

Ja sitten esiin Pelit 1990 Syksy -kirja, josta löytyvät Chaoksen kartat ovat painonsa arvoiset kultaa. Kun viittaamme karttoihin, viittaamme juuri näihin. Tekstissä esiintyvät koordinaatit ovat muodossa taso,x,y.

Oletamme, että olet päässyt edes alkuun Chaoksessa ja jätämme ensi hetket väliin siirtyen suoraan eri reittien "risteykseen".

NETA - Papit pulassa

Suunnista risteyksestä käytävään, jossa on torvi. Jatka käytävän päähän ja palaa takaisin alttarille, jonne on ilmestynyt avain. Käytävän pää heittää sinut sattumanvaraisesti johonkin seuraavista osioista.

1) Huoneeseen, jossa on paljon ovia, joiden takana ei näytä olevan mitään. Tapa täällä asustava pikkuvelho. Käyttämällä avainta löydät paitsi vettä myös teleportin, joka johtaa screamereilla täytettyyn huoneeseen.

2) Käytävään, jonka päässä on nappi. Napin painallus avaa seinän ja päästää vapaaksi kymmeniä lentäviä kolmipäisiä hirviöitä. Älä haaskaa manaa, vaan käytä heikkoja tulipalloja. Salaluukusta pääset kellariin.

3) Screamereita täynnä olevaan huoneeseen. Varo huoneeseen silloin tällöin ilmestyviä hämähäkkejä, Horn of Fear on tehokas niitäkin vastaan. Koillisnurkassa on illuusioseinä, jonka takana ovat portaat kellariin. Käy hakemassa tavarat ja palaa takaisin. Mene nurkassa olevasta ovesta ja käänny aina ensimmäisestä kulmasta vasemmalle. Kannattaa pitää pari heikkoa tulipalloa valmiina lentäviä "kärpäsiä" vastaan.

Käveltyäsi portaat ylös pääset huoneeseen, jonne ilmestyy muumioita. Aja Horn of Fearilla muumio koppiin (yksi per koppi) ja sulje ovet. Tämän jälkeen huoneen ansaluukku sulkeutuu ja voit painaa sen takana olevaa nappia. Hae avautuneen seinän takaa löytyvä sauva ja mene ovesta.

Oven takana on pitkä käytävä. Kävele viimeisen kuilun vierestä kolme askelta eteenpäin ja yksi oikealle illuusioseinän läpi. Pyöri paikallasi ja pian eräs seinä aukeaa. Hae tavarat ja mene portaista ylös. Nyt kannattaa valmistaa voimakas tulipallo, sillä portaiden takana väijyy varas.

(5,9,0) Kävele ilmassa lentävien esineiden tielle ja ota ne. Kun tulet isoon huoneeseen kävelet vain suoraan eteenpäin ja pääset läpi. Mene portaat ylös, kerää haarniskanpalanen ja mene taas ylös. Pienen vaelluksen jälkeen löydät itsesi paikasta nimeltään Diabolical Demon Director (7,4,16). Ensimmäinen osuus on läpäisty.

NETA - Episode 2

Mene portaat ylös (8,5,16) ja listi demonit, mutta älä kaikkia kivihirviöitä. Houkuttele sitten yksi kivihirviö vesipullon vieressä olevalle lattianapille. Huomaat luukun sulkeutuvan: juokse äkkiä sen yli ja pudota sen takana olevalle lattianapille esine. Ammu ovelle päin ovenavaustaika ja tuhoa sieltä tuleva demoni. Pudota tavara lattianapille. Voit käydä alhaalla, mutta siellä ei ole mitään tärkeää.

Kiipeä portaat ylös ja sudet listittyäsi mene teleporttiin. Voit painaa seinässä olevaa nappia, jos haluat. Etsi portaat alas ja paina nappia. Jos et pääse enää alaspäin tästä, palaa takaisin ja painele lattialuukkuja ja vastaavia ja yritä uudelleen.

Alas päästyäsi houkuttele luuranko kalterioven edessä olevaan syvennykseen (Horn of Fear ja Freeze Life -kuutiot ovat hyvä apuväline) ja paina tiiltä. Mikäli ajoitus pelaa, siirtyy luuranko oven toiselle puolelle, tulipallo laukeaa, luuranko tuhoutuu ja ovi aukeaa. Seinässä oleva silmälle pitää näyttää tiirikoita, niin Ros-käytävä aukeaa Demon Directoriin.

Käy hakemassa arvokas kilpi (muista varoa tulipalloja) ja mene ylös. Olet saapunut Corridor of Fireen, jonka nimen salaisuus selviää äkkiä. Tarkkaile lattiaa, jottet putoa salaluukusta. Salaluukusta pääsee yli menemällä sen viereiseen komeroon, painamalla nappia ja menemällä nopeasti hetkeksi sulkeutuvan luukun yli. Älä käytä hiirtä, vaan näppäimistöä!

Käytävästä selvittyäsi saat ensimmäisen corbumin palasen, jos olet kyllin nopea. Sitten ei muuta kuin tiputtaudut luukusta alas ja pääset takaisin risteykseen.

DAIN - Voi velhoa voi

Dainin alkuosuudella joudut risteykseen, joka tulvii hämähäkkejä. Oikea suunta on suoraan edessäsi, mutta toki sivuhuoneet kannattaa tutkia.

Kun olet paikassa, jossa on paljon teleportteja, olet oikealla suunnalla. Kun kartoitat teleportit löydät reitin ylös.

Valmistele Dispell-taikoja, sillä portaiden yläpäässä olevassa huoneessa on paljon niitä kaipaavia "lätäköitä" (vesielementaaleja?). (Huomaa myös, että löytämästäsi sauvasta voi loihtia Dispell-taikoja). Kerää taikalaatikot ja astu "Laughing Pitin" päältä salamannopeasti kaksi askelta itään. Kun seuraavaksi kävelet kaksi askelta etelään, teleporttaat huomaamattasi toiseen huoneeseen. Etsi käytävä, mutta ÄLÄ mene portaita ylös.

Listi oven takana olevat muurahaismiehet ampumalla tulipalloja teleporttiin. Mene oven taakse ja ammu teleporttiin ovenavaustaika. Kun loput muurahaismiehet hyökkäävät, ansaluukku sulkeutuu. Käytävä näyttää päättyvän umpikujaan, mutta odota, niin seinä aukeaa. Käytävän päässä on nappi, joka ampuu Dispell-taikoja viereiseen huoneeseen. Käytä röntgenkatsetta varmistuaksesi, että osut joka napinpainalluksella. Palaa sen jälkeen näkymättömän teleportin kautta takaisin huoneeseen, jossa on "Laughing Pit" (teleportti on niillä main, mistä tulit tähän käytävänosaan). Avaa ovet joko väkivalloin tai tulipalloilla ja tuhoa niiden takana olevat "lätäköt". Painele nappeja ja mene portaita ylös. Harhailtuasi jonkin aikaa pääset uuteen käytävään.

Käytävä päättyy oveen, jonka oikealla puolella on oviaukko isoon huoneeseen. Mene sinne ja käänny heti oikealle etsimään seinästä nappia. Paina nappia pari kolme kertaa. Napin painallus luo limamiehen, joka kävelee päin huoneessa risteilevää tulipalloa. Jos näin ei meinaa käydä, auta asiaa Horn of Fearilla. Huoneen päästä löytyy suuri aarre: Vorpal Blade! Kun otat sen ja avaimen, jätä jotain tilalle. Huone muuten kuhisee vesielementaaleja.

Avaa ovi ja mene eteenpäin. Käy painamassa illuusioseinän takana olevaa lattianappia. Palaa isoon huoneeseen ja tuhoa lähellä oviaukkoa oleva kalteriovi tulipallolla.

Pian joudut todistamaan olevasi velho. Se onnistuu Zo Kath Ra -loitsulla. Tee loitsu etukäteen, ota se käteesi ja näytä sitä silmälle. Varaudu massiiviseen lentävien käärmeiden hyökkäykseen. Yleensä ottaen varo ampumasta avoimien luukkujen päällä leijuvia käärmeitä, koska yhdellä on tärkeä avain.

Teleporttaudut eteenpäin. Paina seinässä olevaa nappia ja peruuta salamannopeasti hetkeksi ilmestyvään teleportteriin.

Paina käärön luona olevia nappeja kutakin kerran. Kun löydät arkun ja portaat ylös Demon Directoriin on homma hanskassa.

DAIN - Corbumia haluan vain

Houkuttele taas kivihirviö luukulle. Tällä kertaa astu sulkeutuneen luukun päältä vasemmalle. Tuhoa mustaliekki ja mene (toivottavasti) auki olevasta ovesta. Jos ovi on kiinni, käy painelemassa erilaisia lattianappeja ja vastaavia. Löydät hyvin pian oven takaa oven, jonka takana on velholuolaston ratkaisu.

Älä ota ylhäältä löytyvistä tavaroista kaikkia. Ihan lopussa on todettava, että silmät valehtelevat. Kävele siis tyhjän päällä ja hae corbum.

KU - Soturin tie

Taistelijan luolastosta selviää voimalla, kuten alusta löytyvä miekkakin osoittaa. Juota siis hahmoillesi runsaasti lisävoimajuomaa. Muurahaismiehet ja hämähäkit ovat vain esimakua tulevasta. Muumioita potkittaessa ninjalevelit kasvavat kohinalla.

Kun löydät Executionerin, älä ota sitä heti, vaan tuhoa ensin huoneessa olevat kaaosritarit yksi kerrallaan vaikka porteille johdattamalla, jolloin omaa mätkimistä tehostaa metalliovi.

Kun menet portaita alas, pääset lohikäärmeen pesään, josta löytyy jättiaarre (illuusioseinän takana). Palaa luolaston alkuun aarteen haettuasi ja mene illuusioseinän takaa portaat ylös. Tapa skorpioni ja pääset Demon Directoriin.

KU - Corbum on mu!

Astu kuiluun, kuten käsketään, ja palaa ylös. Tuhoa kivigolem ja avaa ovi. Toisin kuin seinällä lukee, oven takana oleva käytävä ei ole umpikuja. Seinä avautuu, kun neljän kaaosritarin retkue tulee tarpeeksi lähelle. Älä tapa niitä, ainakaan ennen kuin seinä on auennut.

Avautuneen seinän jälkeen saatkin kävellä TOSI pitkiä käytäviä pitkin. Kannattaa tutkia seiniä, sillä eräästä paikasta löytyy nappi, joka avaa tien lohikäärmeiden pesään. Tapa asukit.

"Do you have the power?" kysyy seinä. "I have the Tower of Power, you silly eye!" riittänee vihjeeksi siitä, mitä silmälle pitää näyttää.

On taas aika hakea corbumin palanen ja mennä teleporttiin.

ROS - Varas vaikeuksissa

Kun et pääse eteenpäin lattiassa olevan luukun vuoksi, käänny ja heitä joku pieni tavara teleporttiin, jolloin sen pitäisi lentää kaltereiden läpi lattialuukulle.

Vivusta ei kannata vetää, vaikka niin kehotetaankin tekemään. Sen sijaan kannattaa heitellä tavaroita teleportin ohi lattianapeille, mutta ei se niin välttämätöntä ole, koska Rosin kellarista pääsee illuusioseinän läpi toiselle puolelle.

Kaaosritarit saa hengiltä pudottamalla ne luukuista alas, kunhan pitää huolen, että ne tippuvat kaksi kerrosta Rosin kellariin. Yhdellä ritarilla on tärkeä avain.

Death Row-nimiseen paikkaan ei ole pakko mennä, eikä sinne edes usein pääse. Oven takana olevista skorpioneista pääsee kätevästi eroon tulipallojen avulla. Tulipalloja saa ammuttua napin avulla.

Hae jalokivi ja tule varovasti takaisin tulisuojat päällä.

Kun menet portaita ylös, pääset lohikäärmeiden kansoittamaan illuusioseiniä täynnä olevaan huoneeseen. Ei ole syytä paniikkiin: lohharit kuolevat ensimmäisestä myrkkypilvestä. Etsi illuusioseinien seasta avain ja mene etelään. Etsi vielä toinen avain lattialuukkuja täynnä olevan huoneen vierestä. Myös tämä toinen avain on illuusioseinien takana. Sitten ei muuta kuin etelään (taas illuusioseinän läpi, eikö ole mukavaa?) ja Demon Directoriin.

ROS - Corbum, kii-tos!

Mene sinne, missä pelottelit luurankoja pelin alkuvaiheessa ja näytä silmälle tiirikoitasi. Jos luuranko ei tuhoudukaan tulipallolla kun siirrät sen oven taakse, joudut tappamaan sen nuolilla, kivillä, heittotähdillä tai muilla kalterioven läpäisevillä ammuksilla.

Portaiden yläpäässä oleva luukku on nyt sulkeutunut. Paina sen takana olevia irtotiiliä oikeassa järjestyksessä (älä kysy) ja teleportti häviää. Selvittyäsi "karusellista" tarvitset kärsivällisyyttä etsiessäsi oikeaa lattialuukkua, mistä mennä alas. Olet oikeilla jäljillä pudotessasi vain yhden kerroksen alaspäin.

Corbumin palasen haettuasi on aika tehdä tilit selväksi Kaaoslordin kanssa, da-daa.

FUL YA, CREEP!

On olemassa monia tapoja tuhota lopun valtavat demonilaumat. Helpoin on tässä: teleportti demoniluolaan löytyy aika läheltä paikkaa, mistä tulet lopputasolle. Paina nappia ja teleporttaat. Jos löydät huoneesta isot laumat demoneita, olet oikeassa paikassa. Pysy näkymättömän linjan takana, kunnes olet saanut demonit hengiltä, sillä jollei linjaa riko eivät demonit tule yli.

Eräällä demonilla on Master Key, jolla avaat huoneesta löytyvän oven. Seuraavassa huoneessa väijyy itse Kaaoslordi, jota voi yrittää tappaa, mutta välttämätöntä se ei ole. Peli loppuu, kun heität kaikki corbumit Ful Ya -pittiin.

Loppuratkaisu on muuten älyttömän tylsä. FTL:n pojat lienevät kyllästyneet peliin lopussa, ja loppu on jäänyt vähän hätiköiden tehdyksi. Väliäkö tuolla, onhan itse peli loistava. Ja kyllä se Eye of Beholderin lopun päihittää.

Lisää aiheesta