Civilization VI saa ensimmäisen laajennuksen

Civilization VI saa Rise and Fall -laajennuksen, ilmoittaa Firaxis. Laajennus lisää peliin jotain uutta ja runsaasti tutun kuuloisia ideoita aiemmista osista.

Golden Age -mekaniikka palaa ainakin terminä, mutta se saa vastaparikseen Dark Agen. Valtion kultakausi antaa runsaasti bonuksia, mutta jokainen kultakausi on aina edellistä vaikeampaa saada. Dark Age tietenkin heikentää valtiota, mutta antaa mahdollisuuden päästä Heroic Ageen, joka antaa vielä kulta-aikaakin paremmat bonukset.

Kultakauden ja lamakauden pisteitä ansaitaan pelissä tavoitteita täyttämällä. Jos onnistuu, alkaa kultakausi. Jos epäonnistuu, voi ajautua laman kouriin. Lisäksi kultakausi voi käynnistyä historiallisten saavutusten myötä. Saavutuksia ovat muun muassa maailman kiertäminen ensimmäisenä, uskonnon perustaminen tai maailman kulttuuripääkaupungin omistaminen. 

Golden Age / Dark Age -mekaniikka nivoutuu Loyalty-systeemin ympärille, joka muistuttaa vähän edellisten osien kulttuurisotaa. Jos maalla menee hyvin, asukkaat ovat kuuliaisia, kulttuuri kukoistaa ja elämä hymyilee. Jos naapurivaltiossa asiat ovat paremmin, rajakaupunki saattaa yrittää itsenäistyä tai vaihtaa kokonaan puolta. 

Rise and Fall lisää peliin kuvernöörin. Yhden läpipeluun aikana valtakunta voi saada kaikkiaan seitsemän eri kuvernööriä, joiden ominaisuudet vaikuttavat kaupungin saamiin bonuksiin. Pelaaja saa itse päättää käyttääkö hän kuvernaattoripisteensä uusien pestaamiseen vai vanhojen tasonnousuihin, jolloin kuvernöörejä ehtii saada pelissä vähemmän, mutta ne ovat tavallista hyödyllisempiä. Kurvenöörien taidot vaihtelevat sodankäynnistä kauppabonuksiin. 

Liittolaissuhteita voi solmia lisärissä entistä monipuolisemmin. Pelkän sotilasliiton lisäksi voi solmia tutkimus-, kauppa-, kulttuuri- ja uskontoliittoja. Mitä kauemmin liitot ovat voimassa, sitä paremmat bonukset saa, joten toivottavasti tekoäly ei ole jatkossa yhtä jakomielitautinen kuin nykyversiossa.

Loppupelin tylsyyden rikkomiseksi peli saa Emergency-mekaniikan. Emergency-kriisi puhkeaa, jos yksittäinen kansa pääsee liian suureen johtoon jollain osa-alueella tai toimii liian radikaalisti. Esimerkiksi ydinaseen käyttämisen jälkeen muut kansat saavat päättää, liittyvätkö ne rintamaan roistovaltiota vastaan vai annetaanko asian vain olla. Jos Emergency-liittolaiset pääsevät kriisin määräämiin tavoitteisiin, he saavat bonuksia. Jos eivät, kriisin aiheuttaja hyötyy. 

Lisäksi lisärissä luvataan olevan myös uusia johtajia ja kansoja. Ne paljastetaan yksi kerrallaan ennen julkaisupäivää, kuten Twitter-ajan tiedonvälitykseen kuuluu.  

Rise and Fall ilmestyy helmikuun 8. päivä 2018 ja vaatii peruspelin toimiakseen.