Kateelliset joutuvat kärsimään edelleen: Supercell ei tehnyt mokaa vaan mobaa.
Supercellin Clash Royale noudattaa hittitehtaiden menestyskaavaa: tehdään lisää samaa mutta vähän erilaisena. Clash Royale sijoittuu Clash of Clans -maailmaan, mutta tukikohdanrakentamisen sijaan malli otetaankin MOBA-peleistä. Kaksinpeliareenalla on kaksi kaistaa, joita pitkin joukot etenevät kohti vihollisen päätyä. Se voittaa, joka saa tuhottua enemmän torneja kuin vastustaja.
Helppoa, yksinkertaista, hauskaa ja yllättävänkin monipuolista.
Cash Royale
Pelimekaniikka noudattaa klassista kivi-paperi-sakset-ajattelua. Yksiköt ovat toistensa vastapareja: lähitaistelijat eivät pärjää lentäville otuksille, jotka eivät pärjää nuolimiehille, jotka eivät pärjää lähitaistelijoille. Clash Royalessa ei kannata laittaa ensimmäisenä joukkojaan areenalle, koska silloin vastustaja voi rauhassa valita niihin täydelliset vastineet. Tiukassa matsissa alussa hankittu johtoasema kantaa usein loppuun asti ja ratkaisee pelin.
Yllättäen kaikille ei anneta samoja leluja, sillä tutoriaalissa jaetaan ensimmäiseksi epic-yksiköksi joko prinssi, lohikäärme, luurankoarmeija tai noita. Systeemin tarkoituksena on paitsi luoda vaihtelua alkupelin matseihin, myös markkinoida pelin ansaintalogiikkaa. Erinomaisia epic-yksiköitä saa lisää maagisista arkuista, joita saa vain rahalla. Clash Royale noudattaa siis mobiilimaailman free-to-play-ansaintamallia.
Peli on erinomaisesti tasapainotettu. Vaikka Clash Royalessa saa pelaamalla ja rahalla uusia yksiköitä, tutoriaalissakin saadut ukot pysyvät pelikelpoisina koko ajan. Joukot maksavat sitä enemmän eliksiiriä, mitä parempia ne ovat. Ranged-yksiköistä musketööri on voimakkaampi kuin taistelupari amatsoneja, mutta eliksiirin suhteen laskettuna ero ei ole enää selkeä. Koska eliksiirimaksimi on kympissä, armeijaansa ei kannata täyttää pelkillä viiden tai kuuden eliksiirin arvoisilla yksiköillä, sillä armeijan sijasta areenalle saisi vain yksittäisiä sotureita.
Joukot esitetään kortteina, samoin rakennukset ja taiat. Pakkaan saa kahdeksan korttia, joista kädessä on kerrallaan vain neljä, mikä pakottaa miettimään korttien keskinäisiä voimasuhteita. Yleensä käytetään useampaa yksikkökorttia, joita maustetaan rakennuksella ja taialla. Arena 3 -tasolla eniten näin keihäsgoblineita lähettäviä Goblin Huteja ja Tombstoneja, joiden haudasta nousevat luurankosoturit. Minullakin on molemmat: goblinit lentäviä otuksia vastaan ja luurankosotureita pysäyttämään prinssin. Taioista käytetään lähinnä nuolikuuroa ja jäädytystä, joka pysäyttää vastustajan liikkeet.
Voitot palkitaan arkuilla, jotka saa rahalla auki heti ja odottamalla kolmessa tai kahdeksassa tunnissa. En maksanut enkä pelannut ilman arkkupalkintoa, joten aamubussissa hankin yhden voiton, lounaalla toisen, kotimatkalla kolmannen, iltasadun jälkeen neljännen, minkä jälkeen kierto alkoi taas alusta. Teoriassa timantteja, kultaa ja uusia kortteja saa arkuista ilmaiseksikin, mutta hanat ovat tiukalla. Timantit loppuivat ensimmäisenä iltana ja kulta parin päivän aktiivisen pelaamisen jälkeen. Kortteja saa satunnaisesti arkuista, mutta uusia kortteja voi myös ostaa rahalla: ei onneksi suoraan vaan kerran päivässä vaihtuvasta valikoimasta.
Vaikka pelasin vain kerran kolmessa tunnissa, itse matsia jouduin odottamaan vain sekunteja, mikä kielii valtavasta pelaajamäärästä. Supercell on ilmiselvästi tehnyt uuden hitin. App Annie -tilastosivuilla Clash Royale sijoittuu hyvin lataus- ja tuottolistoilla, joten alku on vähintäänkin lupaava. Pelatessani Clash Royale oli vasta soft launchissa. Peli on käytännössä valmis, mutta pelintekijät testasivat Suomessa, Kanadassa ja parissa muussa maassa nettipeliyhteyden toimivuutta ja keräsivät dataa pelaajien ostokäyttäytymisestä. Ideana on saada kaikki valmiiksi jenkkimarkkinoita varten.
Olen kokeillut Clash of Clansia, Haydayta ja Boom Beachia vain yleissivistyksen vuoksi, mutta muksuni huhkivat heinäpäinä Haydayta päivittäin. Clash Royale sai hyväksyvän vastaanoton, mutta sitä ei jääty pelaamaan. Tykkäsin Clash Royalesta, pelasin jopa ilokseni. Eniten tökki tiukalle viritetty rahoitusmalli, sillä pelaan mieluummin omaan kuin pelin määräämään tahtiin.
Pelitille luvattiin Supercell-sukat, jos Niko Nirvi antaa Clash Royalelle 90 pistettä. Koska näin ei käynyt, lahjoitamme sukat Clash Royalelle.
Nixun mielipide
Vaikka Clash Royalen taistelumekaniikka ei ole yhtä hyvä kuin Dark Soulsissa, olen aika vaikuttunut Supercellin taidoista. Rahastusmalli on hienovarainen kuin ryöstäjä pimeällä kujalla, mutta varsinainen pelimekaniikka on paitsi yllättävän kekseliäs, myös ratsastaa näppärästi yhteyksillä Clash of Clansiin jäämättä niiden vangiksi. Kehitystiimi ei samppanjaa ansaitse!
Pisteet kätkin tietysti arkkuun. Journalistiseettisistä syistä sitä ei saa rahalla auki.
Nnirvi
Clash Royale
Arvosteltu: iOS
Supercell
Versio: 1.0
Moninpeli: 2 pelaajaa
Testattu: iPhone 5s
4/5