Command & Conquer: Tiberian Sun [2]

Monien hartaasti odottama jatko-osa on ollut markkinoilla jo jonkin aikaa. Seuraavassa on evästystä ensin puolustukseen, sitten hyökkäykseen ja lopuksi on vielä muutamia yleisohjeita. Suurin osa neuvoista sopii niin yksinpeliin (lähinnä skirmish-moodi) kuin moninpeliinkin.

Puolustus

Tiberian Sunissa puolustuksesta huolehtiminen on paljon tärkeämpää kuin edeltäjissään, koska molemmilla puolilla on omat tapansa päästä selustaasi ja esimerkiksi valloittaa tärkeimmät rakennuksesi nopeammin kuin ehdit sanomaan "One Vision, One Purpose".

Heti kun olet saanut valmiiksi Construction Yardin, tarpeeksi sähköä ja yksikkörakennukset, aloita asvaltointi jos vastassasi on NOD, sillä maan alla kulkevat yksiköt eivät voi nousta asvaltin alta. Sen jälkeen siirry muurin rakentamiseen tukikohtasi ympärille. Muuriin tehdään portteja, joista Harvesterit ja omat joukot pääsevät kulkemaan. Rakenna sitten muurin vierustalle komponenttitorneja (GDI) tai lasertykkejä (NOD). Aseta komponenttitorneihin myös SAMeja lentohyökkäysten varalta. Lasertykkien ainoa huono puoli on niiden kehno taistelukyky jalkaväkeä vastaan, joten laita vihollisen jalkaväen varalle esimerkiksi kyborgeja tykkejä suojaamaan. NODin kannattaa rakentaa myös muutama SAM tukikohtaansa.

Tämän jälkeen voit jatkaa tukikohdan varustelua, kunnes tuntuu, että puolustus on aikansa elänyt. Silloin on vuorossa laseraidat, Firestorm-generaattori (GDI), Stealth-generaattori (NOD), obeliskit (Obelisk of Light, NOD) ja EMP-tykit. Rakenna laseraidat porttien eteen, ota yhdestä tolpasta virta pois ja kun vihollisyksikkö kulkee portista, siitä voi tehdä paistia. Firestorm Generator rakennetaan ensin, jonka jälkeen voit rakentaa Firestorm-suojakenttää. Generaattorin latautumisen jälkeen suojan voi pistää päälle vain hetkeksi aikaa. Suojasta on suuri hyöty, koska siitä ei pääse läpi mikään yksikkö eikä esimerkiksi ohjus. Pistä sisälle asvalttia, jotta vihollinen ei pääsisi suojan alta. Aktivoi suoja vihollisen päästessä liian lähelle tai kun kuulet "Missile launch detected". Näin ohjus ei pääse sisään.

Stealth-generaattori kätkee kaikki kantamansa sisällä olevat omat yksiköt ja rakennukset, joten vihollinen ei näe niitä. Aseta se keskelle tukikohtaa, jossa se piilottaa mahdollisimman monta tärkeää rakennusta. Tästä ei ole valitettavasti hyötyä ainakaan skirmishissä ja moninpelitekoälyä vastaan, koska AI huijaa ja näkee suojan sisään. Ihmispelaajia vastaan se on tosin erittäinkin hyödyllinen.

NODin obeliskit ovat hyviä puolustustorneja kaikkia yksiköitä vastaan. EMP-tykki lamauttaa pieneltä alueelta kaikki ajoneuvot. Sitä voi käyttää puolustukseen, mutta sen pitkähkö latausaika varmistaa sen, että sitä ei ehdi käyttää kuin kerran hyökkäyksen aikana. EMP:ssä on tosin pitkä kantama, joten täysin turha ostos se ei ole.

Hyökkäys, NOD

Ensimmäinen hyökkäys on hyvä tehdä vain tutkimusmielessä, ja nopeat ja halvat yksiköt käyvät siihen hommaan loistavasti. Toista hyökkäystä varten kasaa vähän kehittyneempiä yksiköitä, kuten telatykki, liekinheitintankit, kyborgit ja maan alla kulkevat miehistönkuljetusalukset (Artillery, Devil's Tongue, Cyborg ja Subterranean APC). Ahda APC-yksikköjen mukaan myös pioneereja, joilla voi valloittaa vihollisen rakennuksia. Telatykki isketään maahan kiinni hieman vihollisen tukikohdan ulkopuolelle, APC:t ja liekinheittimet viedään vihollisten keskelle ja toivotaan, ettei siellä ole asvalttia.

Seuraavat hyökkäykset on tarkoitettu vihollisen täydelliseen murskaamiseen ja sitä varten tarvitaan jalkaväkeä, tankkeja, pommikoneita ja ohjuksia. Strategia perustuu omaan versiooni salamasodan periaatteista: ensin lähetetään joukot, jotka tuhoavat SAMit, jonka jälkeen pommikoneet lähetetään vihollisen tukikohtaan ohjusten (Multi-Missile ja Chemical-Missile) saattelemina. Sen jälkeen telatykit aloittavat rakennusten ja vihollisyksikköjen rankan moukaroimisen. Sitten tankit (Tick Tank ja Devil's Tongue) tuodaan vihollistukikohdan sisään jalkaväen, pioneerien ja kommandoyksikköjen (Cyborg Commando ja Mutant Hijacker) kanssa. Mutant Hijackeriä kannattaa käyttää esimerkiksi Mammothin valloittamiseen. Tällaisia hyökkäyksiä jatketaan, kunnes vihollinen kaatuu.

Hyökkäys, GDI

Ensimmäinen hyökkäys kannattaa siis käyttää kartan tutkimiseen. Toinen hyökkäys suunnataan vihollisen tukikohtaan käyttäen hieman kehittyneempiä yksiköitä, kuten lentoreppujalkaväkeä, erilaisia kuljetusaluksia, ilmatyynytankkeja ja tietysti mechoja (Jumpjet Infantry, Carryall, Orca Transport, Amphibious APC, Hover MLR, Wolverine ja Titan). Pioneerit ovat myös käytännöllisiä. Lentoreppujalkaväkeä on paras käyttää tankkien tai jalkaväen neutraloimiseen (ei siis Rocket Infantryn kimppuun, paitsi jos raketinheittimiä on vain pari), koska niillä ei ole IT-aseita.

Kuljetusaluksia käytetään tankkien ja jalkaväen paikalle tuomiseen. Ilmatyynytankit ovat hyviä, koska ne voivat liikkua veden päällä, mutta niiden aseet eivät ole kovinkaan tehokkaita, jollei niitä ole paljon. Kerää siis niitä tarpeeksi omiin tarkoituksiisi.

Wolverine vastaa taistelukyvyiltään kyborgeja, joten se on hyvä jalkaväen tuhoamiseen. Titanit ovat raskaalla tykillä varustettuja mechoja, jotka on hyvä pitää hyökkäyksen kärjessä, jotta ne saisivat tuhottua puolustuksen (muurit jne.) mahdollisimman täydellisesti.

Seuraavat hyökkäykset ovat kuin NODin vastaavat: tarkoitus on nujertaa vastustaja. Strategiana voi käyttää samaa kuin NOD: ensin tuhotaan SAMit, sitten tuodaan esiin pommikoneet Ion Cannonia apuna käyttäen. Sen jälkeen vuorossa ovat tankit, mukaan lukien Mammoth Mk. II joita saa vain yhden kerrallaan, samoin kuin kommandoyksiköt. Jalkaväki siirtyy auttamaan tankkeja kommandojen, pioneerien ja kenttälääkärien mukana.

Lopuksi vielä muutamia sekalaisia vinkkejä. Koska asvalttia ei voi rakentaa esimerkiksi hiekkatien päälle, rakenna tällaisten kohtien päälle rakennuksia, jotteivät vihollisen maanalaiset yksiköt pääse yllättämään.

Firestormia kannattaa rakentaa ainakin Construction Yardin, Firestorm-generaattorin ja muutamien sähkövoimaloiden ympärille. Hunter-Seeker-droidi hyökkää myös siviilirakennusten kimppuun, joten voi olla hyvä idea tuhota niitäkin.

Kemikaali-ohjusta varten täytyy rakentaa Tiberium Waste Facility ja Weed Eater -yksikköjä. Rakenna monta Weed Eateria (esimerkiksi yhdeksän kappaletta), niin ohjuksia tulee valmiiksi lähes koko ajan. Chemical Missile muuten muuttaa jalkaväen Baby Visceroideiksi, ja kun kaksi Baby Visceroidia yhdistyy, tulee yksi Adult Visceroid, joka tekee kivaa jälkeä kaikille, joita se tapaa... Maanalaiset yksiköt eivät voi pysyä maan alla, joten siirrä ne joko suoraan vihollisen kimppuun tai pienen välimatkan päähän vihollisesta.

Jos pelaat GDI:n puolella, voimaloiden tuhoaminen on hyvä tapa aloittaa hyökkäys, koska NOD tarvitsee yleensä hyvin paljon sähköä. Jos taas olet NODin leivissä, voimaloiden suojaaminen on erittäin tärkeää, eikä energiaylijäämästä ole ainakaan haittaa.

Lisää aiheesta