Commandos 2: Men of Courage

Vaikka Commandojen toinen tuleminen ei enää ole läheskään yhtä hankala kuin ensimmäinen, siinäkin on omat pahat paikkansa. Seuraavassa jokseenkin täydelliset ohjeet toisen tehtävän suorittamiseksi.

Ensimmäinen urakka on vedenalaisten miinojen purkaminen. Valitse veneestä Fins ja pue hänet sukelluspukuun. Hyppää Finsin kanssa yli laidan ja sukella. Fins pystyy uimaan jokaisen miinan luo ja purkamaan ne. Anna Finsille purkukäsky hyvän matkan päästä miinasta, jottei Fins ui vahingossa päin miinaa ja muutu jauhelihaksi.

Kun kaikki miinat on purettu, ui Finsin kanssa rannalle oikeaan reunaan lähelle veneramppia. Huomaa paikallaan oleva vartija ja hyökkää vartijan kimppuun sen käännyttyä toiseen suuntaan. Fins osaa esimerkiksi heittää veistään jo etäältä.

Kun vartija on hengiltä, käske joko Infernon tai Spookyn vetäistä laiva rantaan venerampin luo (Spookyn tai Infernon saa ratin taakse, kun käskee jommankumman poistua veneestä ja sitten palata).

Seuraava tehtävä on katkaista piikkilangat ja purkaa maamiinat. Käske Infernon napata univormu Finsin tappamalta vartijalta. Leikkaa sen jälkeen piikkilanka ja etsi ensimmäiset viisi miinaa. Purkamisen jälkeen leikkaa seuraavat piikkilangat ja etsi loput kymmenen maamiinaa. Tämän jälkeen täytyy vielä leikata viimeiset piikkilangat.

Valitse sitten Lupin ja käske hänen tutkia Whiskey-koira. Anna paperit Whiskeylle. Avaa Whiskeyn olinpaikan ovi Lupinin kanssa. Pistä vakooja-Spooky viheltämään Whiskeytä. Kun koira saapuu perille, nappaa Spookyn kanssa paperit.

Sen jälkeen kun toinen piikkilanka on leikattu, laita Inferno tai Fins ryömimään portille kulman viereen. Jää siihen odottamaan, että upseeri kävelee paikalle. Kävele upseerin kimppuun takaapäin ja kolkkaa tämä tajuttomaksi (suukapula ja köyttä, gag and tie). Raahaa upseerin ruho muurin taakse ja käsken Spookyn ottaa miehen univormu. Lähetä sen jälkeen Spooky toisella puolella porttia olevan vartijan luokse ja ala häiritä (distract) häntä. Lähetä Fins tai Inferno jälleen sitomaan ja kapuloimaan mekaanikko sekä Spooky häiritsemään vartijaa. Määrää Spooky sisälle ajoneuvoon. Siis Spooky ensimmäisenä sisälle, niin hänestä tulee kuski.

Kun olet tehnyt kaiken edellä mainitun, aja autolla tukikohdan portille. Paikalle tuleva luutnantti tarkistaa paperit. Häneltä kestää jonkin aikaa papereiden hyväksyminen, joten istu autossa kaikessa rauhassa. Kun portti avautuu, aja tukikohtaan sisälle.

Kun olet tukikohdassa sisällä, sinun täytyy kehittää hyvä aloituspaikka, josta tehdä kaikki hyökkäykset. Sopivan paikan valitseminen on tietysti kiinni jokaisen mieltymyksistä, mutta seuraavassa yksi hyvä vaihtoehto.

Pysäköi ajoneuvo lähelle radioasemaa vinottain portaita vasten (ei kuitenkaan poikittain). Voit ottaa kommandot pois kyydistä, kun autosta poistumisen jälkeen vaihdat ryömimiseen. Älä kuitenkaan ota Spookya ulos ennen kuin kaikki muut kommandot ovat ulkona, sillä muussa tapauksessa viholliset avaavat tulen.

Radioaseman valtaaminen onnistuu, kun laitat ensin yksittäisen kommandon rakennukseen ja tapat sen kanssa pääalueella olevat kolme vihollisen yksikköä. Radioasemalle sisään meno täytyy ajoittaa oikein yhden vartijan kierroksen kanssa. Tarkkaile tilannetta siis ensin oven läpi ennen kuin ryntäät sisälle.

Kun kolme vihollista on hoidettu pääalueelta, ota loput kommandot ulos ajoneuvosta ja johdata nekin sisälle rakennukseen. Voit käyttää Spookya häiritsemään vihollisia radiotalon toisessa osassa ja kolkata nämä sitten toisen kommandon kanssa.

Sen jälkeen kun olet saanut vallattua radioaseman (tai minkä rakennuksen sitten valitsitkin), aloita lähettämällä Spooky ulkosalle puhumaan vihollisten yksiköiden kanssa. Määrää vihollisyksiköt kävelemään radioaseman oven luokse ja käske niiden kääntyä poispäin radioaseman ovelta. Tämän jälkeen voit yhden kommandon kanssa astua ulos ja kolkata sekä suukapuloida miehet.

Kanna miesten ruhot takaisin sisäpuolelle ja kerää tarvitsemasi ammukset ja esineet miesten taskuista. Jatka tätä samaa rataa, kunnes olet saanut suurimman osan (tai kaikki) katutason miehistä hoidettua pois pelistä. Voit jopa määrätä joitain miehiä ylätasoilta menemään radioaseman eteen, mutta et pysty komentamaan miehiä käyttämään tikapuita.

Vankilan avain on mustaan pukeutuneen luutnantin taskussa sukellusvenerakennuksessa. Avainta voi lähteä noutamaan joko voimalla tahi viekkaudella. Seuraavassa muutama neuvo.

Rakennuksen takaosassa on tikapuut ja hätäuloskäynti. Sieltä on loistava mahdollisuus lähestyä avainluutnanttia.

Pidä silmällä vihollisen tarkka-ampujia. Kun ne saavat vihiä liikkeistäsi, miehiä alkaa putoilla.

Varo kennelissä olevia dobermanneja. Vaikka ne näyttävätkin nukkuvan, ne heräävät säännöllisin väliajoin ja katselevat ympärilleen. Helpoin tapa selvitä koirista on lisätä unitabletteja pihvilihaan ja ruokkia niiden kanssa koiria. Niin tabletteja kuin lihaakin löytyy kartalta, eli unitabletit ovat huoneessa lähellä yhtä torneista, kun taas pihvit ovat hökkelissä lähellä aitaa.

Joskus paras keino on suora hyökkäys. Jos hermot alkavat mennä nysväämisen kanssa, avainta voi lähteä myös noutamaan aseilla ja räjähteillä. Hyökkäyksen seurauksena on tietenkin hälytys, mutta avain ainakin löytää tiensä taskuihisi.

Voit käyttää Spookya ja Whiskeytä häiritsemään katolla olevia vartijoita, samalla kun toinen kommando hoitelee miehet. Upseeri hoksaa Spookyn, joten käytä Whiskeytä kyseisen miehen häiritsemiseen.

Lupin voi ryömiä seinää pitkin, hypätä kaiteen yli ja hiipiä luutnantin kimppuun. Hän pystyy sen jälkeen pihistämään avaimen luutnantin taskusta ja kiipeämään takaisin kaiteen yli. Homman paha puoli on siinä, että kaiken ajoittaminen on erittäin vaikeaa, koska Lupin menettää staminaa mitä kauemmin on kiinni seinässä. Whiskey ja Spooky voivat olla Lupinille avuksi tässä tehtävässä.

Sen jälkeen kun kulku sukellusvenerakennukseen on hankittu, ala houkutella vihollisyksiköitä paikkaan, jossa niistä voi päästä eroon. Viholliset pitäisi pystyä niittaamaan yksi kerrallaan, ja eroon pitäisi päästä lähes kaikista vihollisista alueella.

Tutki kaikki sukellusvenerakennuksen sisällä olevat rakennukset ja kaikki laatikot. Niistä löytyy kosolti esineitä, joista on hyötyä tehtävän (myös bonusten) aikana.

Kun olet löytänyt merimiehet, puhu yhden kanssa, niin saat tehtävään päivityksen ja samalla saat miehet vapautettua. Puhekumppanisi kun alkaa päästämään muitakin merimiehiä vapaaksi. Voit joko auttaa häntä tai sitten vain odotella ja katsoa vierestä, kunnes kaikki miehet ovat vapaana. Tämän jälkeen voit valita koko miehistön ja käskeä miehet sisälle sukellusveneeseen. Älä kuitenkaan tee tätä ennen kuin sukellusvene on putsattu vihollisista.

Veneen kapteeni täytyy myös pelastaa. Kapteeni löytyy läheltä hangaarin ovea, toimiston yläkerroksesta. Hänen vapauttamisensa palkitaan kahdella toissijaisella tavoitteella. Johdata kapteeni sukellusveneeseen (kunhan siellä ei ole enää vihollisia).

Tehtävässä on kolme IT-tykkiä. Niiden tuhoamiseen tarvitset joko aikapommia tai kaukosäätöhässäkkää. Aseta pommit joko tykkien päälle tai ainakin välittömään läheisyyteen. Kaukosäätöpommit ovat siinä mielessä näppärämpiä, että ne voi räjäyttää vasta kun kaikki miehet ovat turvallisen välimatkan päässä.

Polttoainetankkien tuhoaminen sujuu saman kaavan mukaan kuin tykitkin. Yksi pommi hoitaa homman, ja kaukosäätöpommi on näppärämpi.

Torpedon tuhoaminen on sentään hieman monimutkaisempaa. Torpedo löytyy samasta huoneesta kuin mistä löysit Natashan edellisessä tehtävässä. Jälleen tarvitaan vain yksi kaukosäätöpommi homman hoitamiseksi. Pidä huolta että yksikään kommando ei ole sisällä rakennuksessa, kun pommi räjähtää, sillä torpedon mukana menee myös koko rakennus ja kaikki sisällä olevat kuolevat. Rakennukseen ei enää räjähdyksen jälkeen pääse suorittamaan pelastusoperaatiota.

Jos käytät kaukosäätöpommeja räjäytyksiin, kannattaa odottaa aivan tehtävän loppuun asti ennen kuin painaa punaista nappia. Tällä tavalla vihollisen hälytystila ei nouse kuin vasta aivan lopussa. Pommeja löytyy tehtävästä juuri riittävä määrä kaikkien kohteiden hoitamiseen.

Lähellä sitä paikkaa, mistä pelastit sukellusveneen kapteenin, on pieni toimisto/vartiotorni, jossa on ohjauspaneeli, jolla voi avata hangaarin oven. Kyseisessä huoneessa on upseeri, joten Spooky paljastuu, jos hän yrittää mennä sisälle. Huoneen pystyy valtaamaan voimalla (heitä kranaatti sisälle) tai houkuttelemalla vihollisen ulos ampumalla laukauksen huoneen ulkopuolella. Muista ehdottomasti ottaa mukaan paperit upseerin lähellä olevasta puisesta laatikosta!

Kun käytössäsi on pääsy radioasemalle (missä tahansa vaiheessa tehtävää), ota yhteys Tinyyn. Sen jälkeen liittymään ilmestyy uusi ikoni ruudun oikeaan alareunaan. Ikonin napsauttaminen kutsuu paikalle Tinyn, joka saapuu paikalle laskuvarjon kanssa. Tiny tosin kaipaa laskeutumiseen turvallisen paikan, jossa ei ole vartijoita. Yksi hyvä paikka on se, mistä varastit ajoneuvon. Tiny laskeutuu turvallisesti ja voi sen jälkeen mennä portin läheisestä ovesta sisään.

Seuraavaksi lähdetäänkin karkuun sukellusveneellä. Kuten edellä mainittiin, ennen kuin lastaat miehistön alukseen, puhdista sukellusvene vihollisista. Muutamalla vihollisella on partioreitti, mutta kaikkien kimppuun on suhteellisen helppo hiipiä.

Tutki sukellusvene niin ikään ennen miesten lastaamista, sillä siellä on kaksi bonusta. Jos käsket miehet alukseen ennen tutkimista, tehtävä loppuu ja bonukset jäävät saamatta.

Lopuksi vielä vähän vianmääritystä. Jos sukellusvene ei lähdekään rannasta, olet jättänyt jotain tekemättä. Yleisin syy on siinä, että kaikki merimiehet eivät ole kasassa. Miehet menevät sekaisin ja eksyvät herkästi, eivätkä pysy muun ryhmän mukana. Tarkista siis että kaikki ovat paikalla.

Tarkista myös, että kapteeni on kyydissä ja että hangaarin kahdesta ovesta on avattu se, josta pääsee ulos. Aluksella täytyy olla myös kaikki kommandot, olivat ne sitten hengissä tai eivät. Tsekkaa myös ensisijaisten tavoitteiden lista, että kaikki on suoritettu.

Viimeisenä tarkista vielä, että kaikki merimiehet ja kommandot ovat sisällä sukellusveneessä, eivätkä ole juuttuneina tikapuihin tai luukkuihin. Aluksella on kolme luukkua, mutta vain kahdessa niissä on tikapuut. Jos käsket miehet luukulle, jossa ei ole tikkaita, miehet jäävät herkästi jumiin.

Koodeja:

Kirjoita nimeksesi GONZOANDJOHN, jonka jälkeen seuraavat näppäinyhdistelmät toimivat.

ctrl + -: näyttää ruudunpäivitysnopeuden

ctrl + i: kuolemattomuus

ctrl + shift + n: voitto

shift + x: teleportti

ctrl + v: näkymättömyys

ctrl + shift + x: kaikki viholliset kuolevat

Seuraavassa salasanat kaikkiin kenttiin. Koodit ovat vaikeustasojärjestyksessä, eli normal, hard ja very hard.

Taso 1: XHGDR, PLKUM, PVTSL

Taso 2: WKUC4, JE5SH, SKDJF

Taso 3: YSM51, DFY3B, 3DYNG

Taso 4: B7D8F, K9D3H, 9BG3S

Taso 5: 3GHSL, NMWQ9, KJWJK

Taso 6: AZLM1, 16G3L, E2J7H

Taso 7: JAHSG, WL3CZ, ZX78Y

Taso 8: UN63A, LPQ6T, TRIB4

Taso 9: VAZ2P, SRCM8, TRD78

Taso 10: 9TT5W, PAEN8, 1LPQD.

Lisää aiheesta