Croc 2 (PSone) – Pikkukrokon uudet seikkailut

Croc on palannut! Uudet tehtävät kutsuvat, arkkivihollinen Baron Dante on herätetty henkiin ja söpöt karvaturrit gobbot ovat jälleen pulassa.

Odotettu jatko-osa Croc-krokotiilin seikkailuihin on tuttua tavaraa söpön vihreän sankarin ja 3D-tasohyppelyiden ystäville. Ainakin päällisin puolin. Syvempi tutustuminen paljastaa, että Croc 2 on enemmän kuin pelkkä rahastus mielessä tehty jatko-osa. Vaikka se on periaatteiltaan sama vanha, on sen pelillinen toteutus uudistunut todella positiivisesti.

Kauniin, värikkään grafiikan ja sutjakan pelattavuuden lisäksi Croc 2 tarjoaa uuden, epälineaarisen lähestymistavan, paljon uudistuksia, haastavia kenttiä ja tietysti runsaasti söpöä hauskuutta.

Pulloposti

Pelin pääjuoni on lähes sama kuin ykkösosassa. Viime kerralla nitistetty paha Baron Dante on herätetty eloon ja kaukaisen saaren gobbot ovat helisemässä. Dante kun ei luovuta ennen kuin saa keksijä-Gobbon ihmeellisen lentovekottimen salaisuuden itselleen. Siinä sivussa Baron Danten apulaiset, ilkeät pikku Dantinit ovat levittäytyneet joka puolelle ympäri gobbolaaksoa ja tehneet kaikenlaisia tihutöitä.

Croc on autuaan tietämätön tällaisesta pahasta. Leikkiessään eräänä päivänä rannalla gobboystäviensä kanssa se löytää rantaan ajautuneen pullon, jossa on pienen krokotiilintassun jälki ja viesti. Olisiko pulloposti peräisin Crocin kadonneilta vanhemmilta? Gobbot auttavat Crocia sinkauttamaan itsensä saarelle, jonka suunnasta pulloposti näytti ajelehtineen. Seikkailu on valmis alkamaan.

Croc löytää itsensä purjehtijagobbojen kylästä. Turha tosin kuvitella, että gobbot olisivat kovin hyviä purjehtijoita, koska ne inhoavat kastumista. Kylässä on vastassa monenmoista ongelmaa: dantinit pitäisi voittaa vesiskootterikisassa, kadonneet aarteet löytää luolastoista, varastettu tipu pelastaa rosmon kynsistä ja hurja mustekala Soviina ajaa tiehensä gobbojen inkiväärijuoman kimpusta. Siinäpä sitä onkin tekemistä pienelle krokotiiliparalle, jonka ainoat aseet ovat leiskahtava häntä ja hurjat kiljaisut.

Vaihtelu virkistää

Crocille tarjoutuvat tehtävät ovat todella monipuolisia. Aikaisemmasta poiketen Croc voi vaellella kylän alueella vapaasti ja siellä täällä on gobboja. Nyt niin Croc kuin gobbotkin osaavat puhua _ tietenkin omaan söpöön piipittävään tapaansa. Gobbot kertovat edessä olevista tehtävistä ja saattavat tarjota odottamatonta apua.

Tehtävien sisältö vaihtelee. Yhtä kaikki Croc kohtaa monenlaisia vaaroja matkansa varrella ja vaikka hyppelyä on luonnollisesti paljon, tekemisen vaihtelevuus ei tee siitä puuduttavaa. Erilaiset pienet sivutehtävät piristävät kummasti. Vesiskootterikisan lisäksi Croc pääsee muun muassa lentelemään kuumailmapallolla ja riippuliitimellä sekä ratsastamaan suurella lumipallolla.

Selvittäessään päätehtäviä Croc keräilee matkan varrelta löytyviä kristalleja ja jalokiviä. Kristalleilla voi kylän kaupasta ostaa etenemistä helpottavia apuvälineitä ja lisäelämiä. Jalokivet puolestaan aukaisevat portteja uusiin kenttiin.

Edellisestä kerrasta poiketen kristallien keräily ei ole Crocin päätehtävä, vaan kaikki, mitä saa kerättyä, on silkkaa bonusta. Crocin astuessa vaaralliselle maaperälle jo kerätyt kristallit pysyvät hallussa eikä kuolemakaan koita hetkessä.

Elämän ylläpidosta vastaavat elämänpadat ja niiden sisältämät sydämet. Niitä saattaa löytyä jostakin lojumasta ja niitä voi myös ostaa. Elämänpatoja voi hankkia korkeintaan yhdeksän ja Croc kestää niiden sisältämien sydänten määrän kuolettavia töytäisyjä. Pahoista paikoista selviää siis vähän kohelompikin, jos vain sydänkokoelma riittää laavakentän yli pomppimiseen.

Kun kylän tehtävät on selvitetty, Crocille aukeaa reitti eteenpäin uuteen gobbokylään. Tarjolla on neljä erilaista gobbojen yhteisöä ja lisäksi yksi bonustaso niille, jotka ovat saaneet kerättyä kaikkien tasojen kaikki jalokivet, kaikkiaan viitisenkymmentä pelattavaa kenttää. Eri kylien gobbot ovat asianmukaisesti pukeutuneet erilaisiin vaatteisiin. Merimiesten lisäksi nähdään myös ainakin inkat, villin lännen cowboy ja intiaanit sekä lumimaailman gobbot.

Pelin vaikeusaste vaihtelee kentittäin. Mitään asteittain vaikeutuvaa pikselintarkkaa hyppelupainajaista ei onneksi ole luvassa, vaan vaikeus tulee omasta hoksaamisesta, nopeiden refleksien käytöstä ja yleisestä tarkkuudesta. Hankaliinkaan kenttiin ei epäonnistumisen jälkeen kypsy totaalisesti, vaan ne pikemminkin kannustavat yrittämään vielä kerran uudelleen. Onnistumisen ilo palkitsee ahkeran pelaajan, lyhytjännitteisempi etsii jotakin muuta tekemistä. Vasta-alkajille Croc 2 ei tosin ole mikään paras mahdollinen peli kokeiltavaksi ja ainakin ensimmäisten kenttien olisi toivonut olevan hiukkasen helpompia.

Sööttiä kohellusta

Grafiikka on värikästä ja iloista, joskin myös maanalaisten luolastojen synkkä ilme on toteutettu mainiosti. Äänet eivät ole kovin ihmeelliset. Croc itse kiljahtelee ja uhoaa entiseen malliin. Crocin ja gobbojen keskustelut ovat vikisevää siansaksan kimitystä. Pirteä musiikki soi taustalla muutaman erilaisen teeman voimin. Siihen toivoisi vaihtelua enemmänkin.

Crocin hallintaa on hieman muutettu. Häntähyökkäys ja hyppy toimivat kuten ennenkin, mutta poissa ovat mahdollisuus kiepsahtaa kerralla ympäri 180 astetta ja peruuttaa Crocia. Kamera seuraa koko ajan tiukasti Crocin selän takana ja vaikka yleinen pelinhallinta onkin parempi kuin ennen, vastaan tulee lukuisia hetkiä, jolloin toivoisi voivansa siirtää kamerakulmaa tai astua muutaman askelen taaksepäin. Crocin ohjaus on kuitenkin sutjakan toimivaa hurjasta vauhdista huolimatta. Tärinäohjaimen omistajilla menoa ryydittää vielä käsien tutina Crocin kipittäessä pitkin puusiltoja ja jysäyttäessä vihollisia hännällään.

Kaupasta saatavien apuvälineiden avulla Croc voi hypätä muuten saavuttamattomiin paikkoihin trampoliinimaisten Gummi Saverien avulla, tutkailla ympäristöään kiikarilla tai vaikkapa laittaa hankalalle polulle vedettävän lelugobbon keräämään kristallit puolestaan. Eräissä kentissä Croc voi myös poimia esineitä ja heitellä niitä, vaikkapa Soveena-mustekala voi saada niskaansa TNT-laatikoita, joita gobbot auliisti jakelevat Crocille.

Pelin erikoisuutena on OmniPlay eli jonkinlainen yhteispelin mahdollisuus kahdelle pelaajalle. Jos oma näppäryys ja refleksit tuntuvat vajavaisilta, kaverin ohjaimineen voi ottaa avuksi ja jakaa tämän kanssa haluamansa toiminnot. Kaveri voi hoidella hypyt ja hyökkäykset, kun itse pitää huolen tiellä pysymisestä ja kristallien keräilystä.

Vaikka Croc 2 ei tuo suoranaisesti mitään uutta 3D-tasohyppelygenreen, se on toteutettu niin hyvin, ettei se vajoa mihinkään harmaaseen massaan. Kun ohjattavuus ja vaikeusaste ovat kunnossa, pelimaailma kaunis ja vaihteleva, etenemisjärjestys vapaasti päätettävissä ja söpöilykerroinkin kohdallaan, ei voi sanoa muuta kuin, että Croc 2 on ehdoton valinta 3D-hyppelyiden ja söpöpelien ystäville. Hiukan lapsekas ulkoasu kätkee sisäänsä haasteellisen ja laajan peliympäristön, josta riittää iloa viikkokausiksi.

87