Destiny 2 lupaa pelaajalleen kuun taivaalta

Destiny 2 ilmestyy syyskuun alussa, mutta Bungie piti kesällä pelistään suljetun betatestin, jossa pääsi kokeilemaan räiskinnän ja scifiroolipelin risteytystä. Tekijöiden tavoite on maailmoja syleilevä: tarkoituksena on houkutella veteraanien lisäksi myös uusia tulokkaita.  

Missä on mun kamat?

Kampanja alkaa vauhdikkaasti. Red Legion iskee Maahan Dominus Ghaulin johdolla. Ghaul on vakuuttunut, että Traveler teki virheen antaessaan voimansa ihmiskunnan käyttöön. Ghaul haluaa valjastaa voimat Red Legionin ja itsensä alaisuuteen. Iskussa The Last City kukistuu ja guardianit joutuvat pakenemaan uuteen turvapaikkaan Eurooppaan.

Kaiken kaaoksen seurauksena ykkösen veteraanien hahmot menettävät kaikki taitonsa ja varusteensa. Tärkein eli ulkonäkö sentään säilyy, jos hahmo on ehtinyt tasokattoon asti. Bungie halusi tasoittaa pelikentän, jotta jatko-osa houkuttelisi myös uusia pelaajia, eikä mukaan tulo vaatisi ykkösen läpipelaamista.

Tekijät vakuuttivat, että kakkososassa kerrotaan aikaisempaa selkeämmin tarina, jonka on tarkoitus imaista pelaaja maailmaan. Luvassa on aikaisempaa enemmän juoneen liittyviä tehtäviä ja maailmaa avaavia välivideoita. Paikasta toiseen voi liikkua kulkematta kiertoradan kautta, mikä vähentää latausaikoja huomattavasti.

Maailmaa saa myös tutkia entistä vapaammin, sillä kartalla on aikaisempaa enemmän satunnaisia tehtäviä ja tapahtumia. Adventures-tehtävät ovat sivutehtäviä, joita voi käydä halutessaan suorittamassa. Lost Sectorit taas ovat tutkittavia alueita, joissa odottaa aarteen lisäksi myös sitä vartioiva pomo. Konsepti on tuttu palaveripöydän viimeisestä viineristä.

Aloitusalueena toimii Euroopan Dead Zone -alue, joka on tekijöiden mukaan pari kertaa suurempi kuin yksikään ykkösosassa nähty pelialue ja huomattavasti kiinnostavampi kuin ykkösen aloitusalue. Telluksen lisäksi tarinassa seikkaillaan myös Saturnuksen Titan-kuussa, jonka kaupungit on rakennettu metaanimeren päälle kuin öljynporauslautat. Titan toimii myös Vanguardien Zavalan pakopaikkana. Jupiterin Io-kuu taas on warlockien pyhä paikka. Ykkösestä tutut vex-kyborgit ovat vallanneet kääpiöplaneetta Nessuksen, jonka laji on muuttanut jättimäiseksi tietokoneekseen.  

Red Legion iskee Maan polvilleen jo kampanjan alussa. Tarina kertookin voimien palauttamisesta.

Kohtalon tango

Kakkososa säilyttää Destinyn kolme hahmoluokkaa, titaanit, warlockit ja hunterit, mutta lisää kolme uutta erikoistumisalaa. Erikoistuminen vaikuttaa vahvimpaan super-kykyyn. Sentinel Titan saa Kapteeni Amerikka -henkisen voimakilven, jonka voi heittää vihollisiin tai jonka suojassa voi iskeä lähitaisteluun. Dawnblade Warlock saa hehkuvan miekan, joka kourassa pystyy lentämään. Arcstrider Hunter taas saa lähitaisteluaseekseen sähkökeihään.

Hahmoilla on myös kakkostaito. Dawnblade pystyy luomaan ympärilleen auran, joka joko parantaa tiimiläisiä tai lisää heidän tekemäänsä vahinkoa. Striker Titan taas pystyy luomaan voimakentän omiensa suojaksi. Hunter Gunslinger pystyy tekemään vikkeliä väistöjä ja lataamaan aseensa samalla. Kakkostaito ei ole sidoksissa superiin.

Asesysteemi laitetaan kokonaan uusiksi, sillä aseet luokitellaan nyt kolmeen kategoriaan: energia-aseisiin, kineettisiin aseisiin ja voima-aseisiin. Jokaisesta luokasta voi olla mukana vain yksi mutka, mutta sama ase voi kuulua kahteen eri luokkaan. Esimerkiksi pulssikivääri edustaa yhtä aikaa kinetic- ja energy-aseluokkia, mikä monipuolistaa asevalikoimaa aikaisemmasta.

Muuten jako on aika looginen. Kineettiset aseet ovat automaattikivääreitä ja käsiaseita, energia-aseet sädeaseita ja voima-aseet voimakkaimpia eli laakista tappavia kiikarikivääreitä ja rakentinheittimiä. Nettiroolipeliperinteiden mukaisesti asetyypit tekevät vahinkoa vihollistyypin mukaan.

Raidi tappaa talossa ja puutarhassa

Pelattavana oli raidia lukuun ottamatta kaikki pelimuodot. Yksinpelikampanjasta oli valitettavasti näytillä vain E3-demohenkinen tutoriaalitehtävä, josta ei oikein saanut kuvaa ykkösosaa sujuvammasta juonenkuljetuksesta tai vapaammasta liikkumisesta.

Yksinpelin lisäksin päästiin käpistelemään neljä vastaan neljä -moninpeliä ja kolmen hengen co-oppia eli strike-tehtävää. Strike oli ihan hauska keikka, vaikka tehtävää hidastettiinkin turhaan tasoloikkaosuuksilla.

Demokentistä suurimma vaikutuksen teki PvP-maistiainen, jossa pelattiin Countdown-modea. Neljä vastaan neljä -joukkueilla yritettiin joko ampua tai räjäyttää vastapuoli. Räjäyttäminen onnistuu virittämällä jompikumpi kartan kahdesta pommista. Elämiä on vain yksi, mutta kaatuneen asetoverinsa pystyy herättämään henkiin, jos vain pääsee lähelle. Ensimmäisenä kuusi voittoa napannut puoli voittaa pelin. Ainakin ennakkotilaisuudessa PvP oli nopeatempoista, tarkkuutta vaativa räiskintää, jossa tasapaino tuntui suosivan pistooleja. Automaattiaseilla pärjäsi paremmin vain, jos vastustaja tuli joukolla päälle tai yritti sniputtaa kauempaa.

PVP:tä sai kokeilla Countdown-pelimuodossa.

PC-versio julkaistaan yksinoikeudella Blizzardin Battle.netissä, mikä on päätöksenä kohtuullisen yllättävä, vaikka julkaisijana toimiikin Activision-Blizzard.

Syyskuun ilmestymispäivä ei koske PC-versiota, joka ilmestyy myöhemmin. Tekijät korostavat, että versiot ovat silti samanarvoisia. Väitteen tueksi ennakkotilaisuudessa PC:llä oli pelattavana täsmälleen samat jutut kuin konsoliversioilla. Bungien ja Activisionin tyypit vieläpä korjasivat joka kerran, jos joku erehtyi puhumaan käännöksestä: ”Se on versio.” PC-version tekee Bungien johdolla Vicarious Visions.

PC-versio on aavistuksen nätimpi kuin konsoliversiot. Konsoliversiossa hahmoilla on padiohjauksella selvästi enemmän massaa ja hitautta käännöksissään, kun hiirellä ukot ja akat kääntyvät heti. PC- ja konsolipelaajia ei päästetä Destinyssä toistensa kimppuun.

Ennakon perusteella Destiny 2 vaikutti aika samalta kuin ykkönen, mutta tyypillisen jatko-osan tapaan kaikki tuntui jo nyt hiotummalta. Saa nähdä, tavoittaako peli ykköstä laajemman yleisön. Ainakin ykkösosan faneiksi tunnustautuneet journot/influenserit/kanavapersoonat näyttivät innostuvan.

Itseäni tökki aavistuksen kliinisen tuntuinen maailma, jossa ei näkynyt samaa rosoista huumoria kuin tekijöiden Halo-maailmaan loihtimissa covenantin grunteissa. En ole myöskään toipunut World of Tanks -ajoistani, joten grindiin eli kamojen keräämiseen perustuva pelimekaniikka ei ole se kaikkein houkuttavin idea. Jos lupaus aikaisempaa vahvemmasta tarinallisuudesta todella lunastetaan, kohtaloni voi odottaa Last Cityn raunioissa.  

Destiny 2
Tekijä: Bungie Entertainment
Julkaisija: Activision Blizzard
Ilmestyy syyskuun 8. päivä 2017