Diablo 2 [12]

Hahmon voi luoda hyvin monella eri tavalla. Joku panostaa pelkkään yksinpeliin, toinen moninpeliin, jolloin samoja taitoja ei kannata edes harkita. Seuraavasta pitäisi löytyä apua täydellisen hahmon luomiseen.

Tuntuu siltä, että Diablon pelaaminen on vedetty mahdollisimman kovan jyräyshahmon tekemiseksi, barbaarit ottavat whirlwindin, paladinit chargen + concentrationin, maagit frozen orbin ja necromancerit maksimi reviven (necromancerista kyllä on paha tehdä muutakaan) - on unohdettu pelaamisen ilo - erilaisen hahmon tekeminen.

Muutama yleishyödyllinen vinkki:

1. Shieldin torjuntaprosentti on huomattavasti tärkeämpi kuin defence value.

2. Ainoastaan barbaarin kannattaa tosissaan katsoa defenceä.

3. Alussa (normaali vaikeusaste) defencellä tekee jotain, mutta sen jälkeen kannattaa alkaa korvata esineitä, joissa on korkea defence, esineillä, jotka nostavat resistancea.

4. Et menetä kultaa kuollessasi, jos säilöt sitä maahan.

5. Erilaisista jalokivistä ainoastaan timanteilla tekee jotakin (no joku voi tykätä leikkiä topaaseilla To Find Magicin takia).

6. Käytä funktionäppäimiä (F1-F8) taitojen vaihtamisiin, (esim. Townportal Tome kun tulee kiire).

7. Kulta ja tavalliset esineet säilyvät maassa noin 15 minuuttia, taikaesineet ja uniikit tunnin.

8. Kun teet kauppaa Battle.netissä, kannattaa antaa yhdestä erittäin hyvästä esineestä vaikka miljoona hyvää esinettä. Vaikka esine ei olisikaan kuin hieman parempi arvoiltaan, se on usein huomattavasti vaikeampi hankkia.

9. Korjaa kaikki esineet ennen kuin myyt ne, näin niistä maksetaan enemmän, siis korjauksen ja myynnin erotus.

10. Nouki maasta eritoten panssareita, niistä maksetaan eniten.

11. Tapa ensin helpommat vihulaiset ja siirry sitten isompien kimppuun. Saarretuksi tuleminen on tuskaa.

12. Pakene ajoissa, älä ahnehdi.

Amatsoni

Amatsonin voi käytännössä tehdä kolmella eri aselajitavalla: jousella (varsi tai ei), keihäällä tai heittoseipäillä. Keihäs ja heittoseiväs kannattaa tosin yhdistää lähes identtisten taitojen takia. Järjenkäyttö on sallittua, milloin käyttää keihästä ja milloin seipäitä.

Jokainen amatsoni ottaa seuraavat taidot. Taidot, joissa on sana Käytä!, ovat käyttökelpoisia, muut turhia. Esineet nostavat niitä, jos nostavat. Enempää näihin ei joka tapauksessa ole laittamista.

Yksi piste: Inner sight, slow missiles (käytä!), decoy ja valkyrie (käytä!).

Muutama piste (3-4): Dodge, avoid ja evade. Näitä voi nostaa myöhemmässä vaiheessa peliä, kun pointteja on käytettävissä.

6-8 pistettä (enempää ei missään vaiheessa): Critical strike (noin 50 prosenttia).

Jousiamatsoni ottaa tarpeen mukaan penetratea, jopa 20:een asti - jos huteja todellakin tulee paljon, ja pierceen 3-4 pistettä. Always hits -taitoja ei kannata ottaa, sillä niiden vahinko on aivan liian pieni. Vaihtoehdot ovat siis 1. maksimi strafeen (parempi moninpelissä) 2. maksimi multiple arrowiin (huomattavasti parempi yksinpelissä tai pienessä moninpelissä) 3. Immolation-arrow + freezing arrow (immolationiin maksimi, freezingiin 2-8, jolloin jäätymisaika kasvaa, isoa moninpeliä varten enemmän pisteitä).

Keihäsamatsoni ottaa vaihtoehtoisesti joko 20:een asti jabia (aseen nopeus ei vaikuta) tai fendiä (nopeus vaikuttaa). Muut keihästaidot ovat turhia.

Heittoseiväsamatsoni ei ota penetratea eikä pierceä, seipäät tuntuvat toimivan jotenkin nuolien ja loitsujen välimaastosta. Ne osuvat suurimmaksi osaksi aina ja joskus vain häviävät. Seipäät myös läpäisevät satunnaisesti vastustajan ilman pierceä. Heittoseiväsamatsonille poison, lightning bolt ja plague-javeliniin yksi piste, jotta saadaan maksimi (20) lightning furyyn.

Esineet

Kuten huomata saattaa, amatsonilla on hyvin paljon eri taitoja käytössä, niin aktiivisia kuin passiivisia, jolloin +1/2 taitoihin antavat esineet ovat varsin käytännöllisiä. Nightmaren -20 % resistanceihin ja hell-vaikeusasteen -50 % resistanceihin tekevätkin aika tuskaa ACT4:sta. Hyviä panssareita amatsoneille ovat mm. Goldskin (jousiamatsonille), Silks of Victor tai kunnon def 800 ornate plate, -40 % requirementeillä, missä yhteensä noin 60 % resistanceja ja päälle vielä vaikka dexterityä ja lifeä. Vaikea löytää, mutta aivan hyvin mahdollista.

Kaikki amatsonit eivät käytä eniten vauriota tekevää gothic bow'ta, vaan hyökkäysnopeudeltaan parempaa repeating crossbow'n parempaa versiota, chu-ko-nua. Jos To Find Magic on tärkeä, on jousiamatsonille Goldwrap-vyö (inc. attack speed ja +30 % to find magic) ja kunnon To Find Magicilla varustettu Tarnhelm. (40 %+). Kengät fastest runilla ovat ehdottomat.

Kykypisteet

JOUSIAMATSONI:

STR: 103 (gothic bow: 95, ornate plate -40 %: 102, grand crown: 103)

DEX: XX (gothic bow: 118) (15 % vauriosta tulee dexteritystä)

VIT: XX / 2.5

NRJ: Minimi, jos multiple arrow tai strafe, sillä pienikin mana leech pitää manat täysissä. (lukuun ottamatta nyt ehkä aivan alkua, jolloin jouset vielä tekevät niin vähän vauriota)

NRJ: XX / 2.5, jos immolation + freezing arrow.

KEIHÄS- JA SEIVÄSAMATSONI:

STR: 170 (ornate plate).

DEX: 80-100, ei tärkeä alussa. (&45lvl)

VIT: XX

NRJ: Minimi, jos pelkkä keihäsamatsoni. Ilman mana leechiäkin manaa riittää.

NRJ: XX / 2, jos seiväsamatsoni pelkästään.

NRJ: XX / 3, jos jaettu keihäs- ja seiväsamatsoni.

Barbaari

Älykkään barbaarin voi tehdä kolmella eri tavalla, jos eri ase-masteryitä ei lasketa. Vaihtoehdot ovat ehdottoman tylsä ja älyvammainen joka-pelaajan muncha-whirlwind, huomattavasti hauskempi berserk + kilpi tai kolmantena Frenzy + berserk.

Ase-masteryistä kannattaa kirves- ja heittoaseet unohtaa heti. Käyttökelpoisia ovat keihäs ja sauva-aseet (pike ja polearm mastery), jotka sopivat vain massa-whirlwind barbaaria varten, sekä miekat ja nuijat (sword ja mace).

Henkilökohtaisesti en whirlwindiä suostu edes käyttämään, koska se ei kuulu fantasiamaailmaan alkuunsakaan. Kolmen framen pyörintäliike alkaa puuduttaa kovin nopeasti sekä graafisesti että ideallisesti. Jos ja kun joku nyt kuitenkin whirlwindiä haluaa käyttää, pitää miettiä kumman ase-masteryn ottaa. Piken, jolla on hieman pidempi kantomatka (range 3.25), vai polearmin (range 3), jolla on hieman lyhyempi kantomatka mutta joka kompensoituu pienellä tehonlisäyksellä ja huomattavalla aseenkeston parantumisella. Ei ole järkeä ottaa mace masteryä ja whirlwindiä ja löytää vuoden etsimisen jälkeen se täydellinen dualleech dam 300 -Martel de Fer, kun aseen kantama ei ole kuin puolet edellä mainittuihin nähden.

Toista ja kolmatta vaihtoehtoa suosivien kannattaa valita sword- tai mace mastery. Miekkojen etu on tarjonta. Parhaita miekkoja, ancient swordeja sekä executioners swordeja löytyy huomattavasti enemmän kuin nuijiin kuuluvia battle hammereita, ja ovatpa miekat myös nopeampia. Mace-aseet saavat kyllä 50 % vauriobonuksen epäkuolleita vastaan, ja parhaat battle hammerit iskevät muutenkin enemmän vauriota kuin yhdellä kädellä käytetty executioner sword tai yhden käden ancient sword. Executioner sword on kahden käden ase, jolloin aseen kantama on battle hammeria pidempi.

Tekstinä aseen nopeus ei nouse very fastia nopeammaksi, mutta todellisuudessa näin käy. Nopeimmat aseet, long/rune swordit ja flail/knoutit greatly increased attack speedin kanssa huitovat jo aikamoista vauhtia. Frenzyyn aseen nopeus ei vaikuta, mutta frenzyä käytetäänkin vain iskujen nopeuttamiseen, jonka jälkeen nuijitaan berserkillä.

Berserk pienentää tavallisesti defencen yhteen kolmasosaan, mutta kunnon kilpi torjuukin yli 65 % (maksimi 75 %, luki vaikka paladinilla 96 %) iskuista, jolloin osumia muutenkin hyvin kestävä barbaari, ei paljon ota. Eikä defencekään ole ongelma, sillä shout + berserk on aika ennalta-arvaamaton. Defence ei yleensä pienene 1/3:aan, vaan jopa kaksinkertaistuu berserkin ajaksi. Tätä efektiä tehostaa vielä concentrate-taito. Ensin heitetään shout-käyttöön, jonka jälkeen huiskastaan vihulaista concentrationilla ja seuraavaksi berserkillä nassuun - ja defence nousee.

Ongelma on vain se, että shoutin lähdettyä pois defence menee usein alle 5 % alkuperäisestä berserkillä lyödessä. Käsittääkseni joku bugi kyseessä, mutta mieluummin tällaista käyttää hyödykseen kuin täysin mautonta whirlwindiä. Frenzy + berserk iskee paljon ja kovaa, ongelmana vain osumien napsiminen itse. Berserk + shield on parempi pieneen moninpeliin, joskin kyllä sillä pärjää isommassakin, mutta vaatii vain vähän lisää pelaajaltaan...

Jokainen barbaari ottaa:

Yksi piste: Howl, increased stamina, increased speed, bash, stun ja concentrate. Jos välttämättä haluaa leapin, kannattaa ottaa saman tien leap attack, sillä shift (keep position -nappi) pohjassa hyppää barbaari kursorin kohdalle.

4-6 pistettä: Find potion.

1-20 pistettä, lvl 60 mennessä kuitenkin 3 p. Loistava sijoitus loppupelin hahmojen skillpointeille: shout ja battle orders.

6-9 pistettä: Natural resistance (n. 50 %, kumoat hell-vaikeusasteen tuoman -50 %:n).

Maksimipisteet: Valitsemasi ase-mastery, iron skin (vielä tärkeämpi, jos berserk valittuna).

Whirlwind-barbaari ottaa tietenkin kaikki tarvittavat taidot saadakseen whirlwindin, ja änkee tähän maksimipisteet. Se siitä. Eikun jyräämään.

Berserk + kilpi -barbaari ottaa berserkiin maksimin (lvl 60 kohdassa noin 10 pistettä on ihan sopivasti).

Berserk + frenzy -barbaari ottaa yhden pisteen double swingiin ja frenzyyn saadakseen frenzyyn 6-10 (nopeus-bonuksen kesto nousee), berserkiin maksimi (lvl 65 kohdassa noin 10 pistettä on sopivasti)

Esineet

Jos joku ei ole vielä huomannut, barbaari ei tee käytännössä yhtään mitään taitoja nostavilla esineillä, sillä pelissä on bugi, mistä johtuen Iron Skin ja Natural Resistance -taidot eivät nouse. Taitopuusta katsottaessa nousu tulee kyseisiin taitoihin, mutta vaikutusta ei tule (helppo testata amuletilla).

Resistancet on suhteellisen helppo saada barbaarilla maksimiin, kiitos natural resistancen (fire, cold, lightning, poisonillahan ei tee mitään).

Samaiset To Find Itemit, Goldwrap ja kunnon Tarnhelm (40 %+), ovat barbaarille tavaranhankintaan mainiot.

Barbaari pärjää ilman liikkumanopeutta nostavia kenkiä, increased speed -taidon takia. Kyseiset kengätkin kun nostavat nopeutta vain 10-30 %.

Niin whirlwindiä kuin berserkiäkin varten tarvitsee mana leechin. Huonollakin aseella pienin, 4 % mana leech riittää berserkiä käytettäessä, mutta whirlwind vaatii hieman enemmän.

KYKYPISTEET:

STR: XX

DEX: XX / 2

VIT: XX

NRJ: Minimi

Necromancer

Tietämykseni on valitettavasti suppeinta necromancereiden kohdalta. Osaan tehdä toimivan, ylivoimaisesti parhaan pelissä olevan hahmon (helpoin pelata kiperän alun jälkeen), mutta tällaisesta vyörytysnecrosta poikkeavaa en. Tässä ohjeet siis parhaan mahdollisen necromancerin tekemiseen.

Yksi piste: Raise skeleton, raise skeleton mage, clay golem, golem mastery ja amplify damage, summon resist.

Muutama piste (3-5): Iron maiden ja blood golem.

Maksimit: Skeleton mastery ja revive.

Golemeista ei ole hyötyä tappamisen suhteen, vaan ne toimivat lihamuurina ja blood golem oivana elämän takaisinpalauttajana.

Kuten näkyy, jo lvl 50 characterilla on kaikki vaaditut, joten lisäksi voi ottaa hyökkäysloitsuksi bone spearin tai bone spiritin. Kummallakin pystyy pelaamaan yksin koko Diablon läpi, hell-vaikeusastetta myöten. Loitsuista kannattaa valita toinen.

Bonespearin hyvät puolet: Alhainen mana cost, voi ampua ruudun ulkopuolelle shift (hold position) -namiskaa käyttämällä. Menee vihollisten läpi.

Huonot puolet: Hellillä yksittäisen vihollisten tappaminen vaatii jo aikamoista paukutusta, jos yksin tällä tappaa.

Bone spiritin hyvät puolet: Hakeutuu vastustajaan. Korkeampi vaurio bone speariin nähden.

Huonot puolet: noin 40 % korkeampi mana cost, ei voi ampua ruudun ulkopuolelle.

Esineet

Koska necromanceri perustaa kaiken pieksentänsä reviveen ja skeleton masteryyn (lvl 30+), kannattaa kerätä joka ikinen uniikki esine mistä saa ylimääräisiä taitopisteitä. Necromancerille on siis selkeästi tietyt parhaat hyvät itemit. Wormskull - bone helm, Ume's Lament - bone wand, Sigon's block - tower shield, Silks of Victor - ancient armor ja 2x Stone of Jordan - ring.

Kyseisillä roinilla saakin +7 jo kaikkiin taitoihin. Päälle vielä +1/2 amuletti (+2 amuletit vaativat lvl 67:n, pätee kaikkiin hahmoluokkiin), jolloin reviven saa nostettua huomattavasti korkeammaksi. Mana/life leech -esineet, kuten myös To Find Magic/More Gold, ovat turhia, sillä revivellä henkiin herätetyt hirviöt eivät saa esineistä muodostuvia bonuksia.

KYKYPISTEET:

STR: 52/103 (Mage plate: 52, Silks of Victor: 100, ornate -40 %: 102, grand crown: 103)

DEX: Minimi

VIT: XX / 4

NRJ: XX

Paladin

Auroja kannattaa käyttää funktionäppäinten avulla, sillä auran vaikutus tulee heti painalluksen jälkeen käyttöön.

Jokaiselle paladinille:

Yksi piste: Holy bolt, smite, salvation, might, charge ja blessed hammer.

Min. 16 pistettä: Holy shield. Torjuntaprosentti ei nouse korkeammaksi, ainoastaan kesto ja defence bonus.

Paladinin taitoyhdistelmiä, jokainen taito otetaan maksimiin: 1. Charge + concentrate, 2. Blessed hammer + concentration, 3. Conversion + redemption tai meditation ja 4. Zeal (10-20 pistettä, miten tykkää) + fanaticsm + very fast ase + muut iskunopeutta nostavat esineet.

Myös holy freeze on varsin kätevä aura suuremmilla pistemäärillä. Vaihto holy freezeksi, vihulaiset koko ruudusta jäihin ja vaihto takaisin pääauraan.

Esineet

Taitoja nostavat esineet ovat tärkeitä vaihtoehdoissa: 1, 2 ja 3. Nelosvaihtoehdossa riittää maksimi 20 taitopuussa, ja kannattaa korvata taitoja nostavat esineet muilla muuten paremmilla esineillä. Resistancea nostaa loistavasti kolme täydellistä timanttia sisältävä kilpi.

Paladinille on yksi ja sama, mitä asetta käyttää, kunhan sen kanssa voi käyttää shieldiä. Kakkosvaihtoehdossa on hyvä muistaa, että vain sceptreissä on lisäyksiä paladinin taitoihin. Neljännessä vaihtoehdossa ihanteellinen ase olisi rune sword/knout (very fast basic weapon speed) missä greatly increased weapon speed. Iskuja ropisee päälle kymmenenkin sekunnissa.

KYKYPISTEET (numero tarkoittaa eri paladinin taitovaihtoehtoja):

STR: (1, 4): XX (Ornate plate: 170)

STR: (2): 58 (Mage plate: 52, rune sceptre: 58)

STR: (3): 52 (Mage plate)

DEX: (1, 3, 4): XX / 2

DEX: (2): Minimi.

VIT: (1, 2, 3, 4): XX (alussa pidä pienenä, XX / 3)

NRJ: (1, 3, 4): Minimi, mana leech riittää. Zeal ei alun jälkeen tarvitse edes leechiä.

NRJ: (2): XX

Sorceress

Velhotarta tehdessä saakin tosissaan ajatella minne arvokkaat taitopisteensä laittaa.

JOKAISELLE:

1 piste: Ice bolt, ice blast, frozen armor ja shiver armor (käytä!)

8-12: Static field (vähintään 4 p. ennen lvl 40)

Maksimi: Warmth (lvl 35 mennessä)

Mana shield on erittäin kätevä, jos pisteitä vaan riittää. Nosta mana shield ilman itemeitä 49 % asti. Lue esineistä lisää kuinka käyttää.

Osa soveltuu paremmin yksinpeliin, toiset moninpeliin. Ajatelkaa ihmiset.

Maksimiin, jollei erikseen mainintaa: 1. Glacial spike (1 p.) + meteor + fire mastery 2. Glacial spike + blizzard + cold mastery 3. Frozen orb + cold mastery.(suurin osa maageista =3D-tylsää) 4. Glacial spike + static field + mana shield + cold mastery 5. Glacial spike (1 p.) + hydra + fire mastery.

Yhden pisteen glacial spiket on tarkoitettu vihollisten pysäyttämiseen/hidastamiseen.

Esineet

Maagille taitoja nostavat esineet ovat tärkeitä vaihtoehdoissa 3 ja 5. Muuten maksimit riittävät vallan mainiosti.

Mana shieldin kanssa esineet missä XX % damage taken to mana ovat äärimmäisen hyödyllisiä. Nightsmoke on paras vyö manashieldiä käyttävälle maagille, howltusk paras kypärä kunnes omaat noin 500 manaa. Tämän jälkeen kannattaa vaihtaa kypärään, josta saat paljon resistanceja.

Elementaaliset resistancet (muut paitsi poison) kannattaa hommata maksimiin asti, myös hell-tasolla. Unohda kolmen täydellisen timantin shield, sillä käytät wall of eyeless -kilpeä (bone shield), mistä saat faster castin ja aseena spectral shardia (blade), mistä saat fastest castin. Sigonin kilpi ja Culwen's point toimivat varsin hyvin myös alussa.

Joka maagi tunkee kätensä Frostburnereihin (maksimi mana +40 %) ja toiseen sormeensa Stone of Jordanin (+1 skill lvl, maksimi mana +25 %). Vapaasti valittaviksi esineiksi jää kypärä, panssari, toinen sormus ja kengät. Kengiksi tarvitset sellaiset, joissa on fastest run. Frozen orb -velhotar käyttää kahta Stone of Jordania yhden sijasta.

KYKYPISTEET:

STR: (1, 2, 4, 5): 103 (Ornate plate -40 %: 102, grand crown: 103)

STR: (3): 52 (Mage plate) (tarvitset manaa niin jumalattomasti)

DEX: 51 (Spectral shard)

VIT: XX / 2 (nosta 30:een lvl 30 mennessä, aloita nostaminen myöhemmin)

NRJ: XX

Toivottavasti auttoi, hyviä pelihetkiä. Vastaan mielelläni kysymyksiin ja väitöksiin.

Lisää aiheesta