Diablo 2 [2]

Kuten kaikki tietävät, erikoistuminen kannattaa. Sorceressilla kannattaa erikoistua yhteen osa-alueeseen ja jättää muut lähes pisteittä. Jotkut pelaavat tuli- tai sähkövelhotarta, mutta jäällä on ehkä helpoin pelata. Syykin on selvä: jää hidastaa tai pysäyttää viholliset, joten niiden hallinta on helpompaa. Lisäksi tarpeeksi kehittyneet taidot jäätaikuudessa purevat viholliseen kuin viholliseen. Bonuksena esimerkiksi Glacial Spike pirstoo kuolleet viholliset, joten niitä ei voi herättää henkiin (hyödyllinen shamaaneja yms. otuksia vastaan)

Vaikka erikoistuisit mihin osa-alueeseen, niin kaksi loitsua ovat pakollisia kaikille: Static Field ja Warmth. Static Fieldilla ei tee normaalissa taistelussa juuri mitään, mutta se on erittäin tehokas pomojen tappamisessa. Loitsuun pitää kuitenkin laittaa noin 5-7 pistettä, jotta se toimii tehokkaasti. Warmthin pitäisi puolestaan olla ensimmäinen, johon laitat täydet 20 pistettä. Mana ei koskaan palaudu tarpeeksi nopeasti.

Alkupään taitoihin (Static Field ja Warmth pois lukien) ei kannata laittaa yhtä pistettä enempää. Jäällä pelattaessa kannattaa satsata Glaciar Spikeen (vähintään 10 pistettä) ja joko Blizzardiin tai Frozen Orbiin. Toiset pelaavat manaamalla Blizzardin ja jäädyttämällä otukset Glacial Spikella sen alle. Itse pidän parempana Frozen Orbia (makukysymys). Muista laittaa muutama piste myös Cold Mastery -taitoon (5-6 maksimissaan). Tätä taitoa ei kannata kehittää maksimiin. Suojaloitsuihin (Shiver Armor yms.) riittää piste tai pari, eikä kolmostason jääpanssaria kannata ottaa ollenkaan. Loput pisteet laitetaan Blizzardiin tai Frozen Orbiin.

Tulella pelattaessa pätee sama sääntö kuin jäällä alkupään loitsujen kanssa. Tulen käyttäjä satsaa Fire Balliin, ehkä Firewalliin ja Meteor-loitsuun (päätappoloitsu). Lisäksi kannattaa panostaa Fire Masteryyn, koska osa otuksista on resistenttejä tulelle. Blaze saattaa olla hyödyllinen, mutta vaatii mittavaa panostusta kykyyn. Blaze tulee kysymykseen parhaiten nopeita hirviöitä vastaan. Suoraa linjaa karkuun ja otukset grillaavat itsensä. Myös pari pistettä jääpanssareihin on ihan asiaa. Mielenkiintoinen, mutta vaikea versio on satsata rajusti Blazeen ja Fire Masteryyn ja sulkea otukset kuoleman tulirenkaaseen. Tämä ei toimi kovin hyvin loitsuja heitteleviin otuksiin, mutta tavalliset järjestävät iloiset grillijuhlat.

Sähköllä pelattaessa ei alkupään taidoilla tee juuri mitään (jälleen Static Field ja Warmth pois lukien). Salamaan ei kannata satsata, vaan siirtyä Chain Lightningiin heti tasojen salliessa. Lopulta satsataan Thunderstormiin ja Lightning Masteryyn. Piste tai pari jääpanssareihin ei ole pahitteeksi.

Voimaa ei kannata nostaa yli 80 (panssareita varten). Vitalityyn ei kannata satsata paljonkaan, koska velhotar on ja pysyy hernekeppinä, joka ottaa turpaan jokaiselta vastaantulijalta lähitaistelussa. Dexterity on lähes turha. Satsaa kaikki liikenevät pisteet manaan.

Useimmat käyttänevät sauvaa sen tarjoamien loitsujen lisätasojen takia, mutta varsinkin korkeammalla tasolla pelattaessa kannattaa harkita vakavasti kilpeä ja yhden käden asetta. Tähän on hyvä syy: Korkealla blocking ratella (mielellään yli 50) ja kolmella täydellisellä timantilla (yhteensä resist all +48-60) varustettu kilpi tarjoaa tukea ja turvaa varsinkin Act III:n Flayereita ja Act IV:n loitsuja heitteleviä tyyppejä vastaan. Voit lisäksi yrittää saada Horadric Cubella amuletin, joka antaa +2 luokkakohtaisiin taitoihin ja (jos löydät tai saat uhkapelillä) Stone of Jordan -sormuksen (unique).

Panssareista ihan mukava on esimerkiksi Goldskin (unique) sen tarjoamien resistanssien takia. Muista, että panssari ei tarjoa suurtakaan turvaa velhottarelle. Varusteissa kannattaa keskittyä esineisiin, jotka tarjoavat manaa tai resistansseja.

Jalkineet ovat poikkeus. Heti, kun saat ostettua tai löydät, siirry käyttämään jalkineita, jotka tarjoavat Fastest Walking / Run kyvyn. Kyvystä on melkoisesti hyötyä varsinkin nopeita vihollisia vastaan.

Näillä eväillä pitäisi jo Nightmare-vaikeustasokin mennä läpi ilman ylivoimaisia vaikeuksia.

Lisää aiheesta