Diablo III

www.diablo3.com

Diablo III:n valmistumiseen on vielä aikaa, mutta naksutusaaria kehittyy. Viimeisin julkistus on uusi hahmoluokka, munkki.

Ensimmäisen kerran uutta Diabloa pääsi pelaamaan viime vuoden Blizzconissa. Silloin koneelta ei tahtonut lähteä lainkaan, sillä velho oli niin hauska hahmo. Kolusin lyhyen demon läpi eri luokilla niin monta kertaa, että osasin joka nurkan ja notkelman ulkoa.

Tämän vuoden Blizzconissa esillä oli uusi kattaus Diabloa. Nyt matka aloitettiin komealla hiekka-aavikolla, jossa vain tuuli pölyä puhalteli, myöhemmin matka jatkui Diablo-henkisemmässä luolastossa. Demo oli reilusti edellistä pitempi, suurin osa tavallisista messukävijöistä tuskin näki loppua vartin pituisella pelisessiollaan.

Synkkä kurttukulma

Diablo III:n hahmoluokkia on julkistettu hiljalleen kehityksen edetessä. Tähän asti tiedossa ovat voodoomainen witch doctor, meleemättäjä barbaari ja taikoihin luottava velho. Uusin tulokas joukkoon on lähitaisteluun keskittyvä munkki, joten viimeinen vielä julkistamaton hahmoluokka tulee mitä luultavimmin olemaan kaukaa tuhoa kylvävää sorttia. Joku jousiampuja ei olisi yllätys, sillä sellaista pelissä ei vielä ole.

Munkki voi nimestään huolimatta olla Diablo III:n muiden hahmojen tavoin joko mies tai nainen, Sanctuaryssa ei harrasteta sukupuolista syrjintää. Tyyliä on haettu erilaisista munkkijärjestöistä kautta aikojen, ja kaikki on sekoitettu iloisesti samaan soppaan.

"Munkki aloitti matkansa itämaisena pyhänä miehenä, joka on taistelulajien taitaja. Tämä tuntui kuitenkin liian tavalliselta, joten yhdistelmille lisättiin designiin itäeurooppalaisia piirteitä. Lopputulos on vaitonainen risuparta, joka istuu Diablon karuun maailmaan paljon alkuperäistä ideaa paremmin", selittää sisällön pääsuunnittelija Kevin Martens.

Tekninen taiteilija Julian Love jatkaa: "Visuaalisesti munkki on mielenkiintoinen työstettävä, sillä hahmo yhdistelee pyhää voimaa nopeaan lähitaisteluun. Pääsimme leikkimään monilla wuxia-elokuvista tutuilla liikkeillä ja iteroimaan niistä peliin parhaiten sopivia."

Vauhti ennen kaikkea

Taistelutyyliltään munkki on vikkelä iskijä, joka luottaa nopeuteensa. Ison vihollisjoukon keskelle ei kannata jäädä seisoskelemaan tai noutaja tulee erittäin nopeasti. Jos liikkuvuuden ideaa ei tajua, turhautuu munkin jatkuvaan kuolemiseen alta aikayksikön. Itse tykästyin nopeasti liikkuvaan hahmoon barbaaria enemmän, sillä munkin pelaaminen tuntui vaativan enemmän keskittymistä pelkän automaattisen naksuttamisen sijasta.

"Merkittävimmät erot barbaariin, pelin toiseen lähitaisteluhahmoon, ovat heikompi kestävyys ja parempi liikkuvuus. Munkki ei kestä kuritusta samalla tavalla kuin barbaari, joka voi napata kilven käteen ja toimia tankkina. Toisaalta munkki on loistava tankki loitsijoita vastaan, sillä impenetrable defense -kyvyn avulla hahmo voi heijastaa vihollisten loitsut takaisin taikojaan", sanoo Martens.

Itämaisten taistelulajien henkeen sopivasti munkilla on oma taistelusysteemi, joka perustuu iskuyhdistelmiin eli komboihin. Ne ovat yleensä kolmivaiheisia ja useimpien taitojen vaikutukset muuttuvat sen mukaan, kuinka monta iskua sarjassa on jo tehty. Ensimmäiset kaksi iskua eivät yleensä tee kovin merkittävää vahinkoa, mutta viimeinen jakaa sitten oikeutta senkin edestä. Mielenkiintoiseksi systeemin tekee se, että sarjojen kaikkien vaiheiden ei tarvitse tulla samasta kyvystä. Näin eri ominaisuuksia voi ketjuttaa hienosti peräkkäin ja erilaisia mahdollisuuksia on runsaasti. Samalla Diablon kätevä hiiren oikean napin kykyjen vaihtelu tabulaattorilla pääsee täysiin oikeuksiinsa.

Liikkuvuuden ansiosta munkin pelaaminen on jännittävästi erilaista ja moninpelissä rooliksi tulee täsmäaseena toimiminen. Munkki voi esimerkiksi syöksyä selustassa apureita manaavan loitsijan kimppuun, sillä yksi kyvyistä siirtää hahmon suoraan kohteen luo muista matkalla olevista kohteista välittämättä. Barbaariparka joutuu raivaamaan tiensä epäkuolleiden läpi kaksin käsin, mikä on paljon hitaampaa.

Samaan aikaan muualla

Munkki vei suurimman osan peliajasta, mutta pakkohan demo oli pelata läpi muillakin hahmoilla. Yllätykseni oli melkoinen, sillä edellinen suosikkihahmoni wizard ei ollut tällä kertaa lainkaan yhtä hauska. Syy tähän oli vihollisia höyrystävän disintegrate-loitsun puuttuminen, sillä hahmot olivat edellistä matalammalla tasolla. Witch doctorissa en huomannut mitään erikoista eroa aikaisempaan, mutta barbaaria oli muutettu hiukan kestävämmäksi, mikä on hyvä. Näin munkin ja barbaarin välille on samalla saatu enemmän eroja.

Hahmojen kykypuihin oli tullut yksi, mutta sitäkin merkittävämpi uudistus. Aikaisemmin puussa pääsi etenemään vain, jos siihen sijoitti tarpeeksi pisteitä. Nyt hommaa on muutettu niin, että eteneminen ei ole enää yhdestä puusta kiinni. Jos esimerkiksi kakkospuussa on kyky, joka vaatii viisi pistettä sitä edeltävissä kyvyissä, pisteet voivat olla missä tahansa puussa. Muutos on erittäin kätevä ja mahdollistaa hahmon entistä vapaamman muokkaamisen juuri sellaiseksi kuin itse haluaa.

Blizzard ei pidä kiirettä Diablo III:n kanssa, sillä firmalla on jo ennätysmonta rautaa tulessa. Vuonna 2010 nähdään Starcraft II ja mitä luultavimmin World of Warcraftin seuraava lisälevy, joten Diabloa hamuava naksutuskäsi joutunee kouristelemaan tyhjää vielä vuoteen 2011 asti. Kaikki tähän mennessä nähty vaikuttaa kuitenkin todella hyvältä.

Diablo III:n valmistumiseen on vielä aikaa, mutta naksutusaaria kehittyy. Viimeisin julkistus on uusi hahmoluokka, munkki...

Lue koko artikkeli uusimmasta Pelit-lehdestä tai www.pelit.fi:ssä 21.10.2009.

Loppuvuoden pelimarkkinat saivat ilahduttavan piristysruiskeen, kun sekä Playstation että Microsoft pudottivat konsoliensa hintoja. Uuden PS3 Slim -mallin saa nyt noin 350 eurolla, Xbox 360 Eliten 250 eurolla ja kiintolevyttömän Arcaden parilla sadalla. Sen sijaan Nintendo ei ole vielä ilmoittanut Wiin hinnanalennuksesta, tosin huhujen mukaan sellainen olisi lokakuun alussa mahdollisesti tulossa.

Maailmalla hintojen pudotus on saanut uuden Pleikan todelliseen lentoon, esimerkiksi Iso-Britanniassa PS3:n myynti nousi peräti 999 prosenttia edellisviikkoon verrattuna. Amerikassa nousua oli 300 prosenttia ja Suomessa 500 prosenttia. Luvut toki kertovat hyvästä myynnistä, mutta myös siitä, että kuka sitä nyt kalliimmalla ostaa, jos parin päivän päästä uuden mallin saa vanhaa halvemmalla. Vanhaa mallia ei myöskään välttämättä ollut enää jälleenmyyjillä varastossa.

Vaisun alkuvuoden jälkeen kaikki piristykset ovat tervetulleita. Jos konsolien hinnat ovat kuluttajien mielestä nyt kohdallaan, myös pelimyynnin pitäisi alkaa herätä, jos ei nyt ihan Ruususen unesta, niin jonkinlaisesta horroksesta kuitenkin. Paria hittiä, kuten Batman: Arkham Asylumia ja Wolfensteinia lukuun ottamatta Suomen listoilla ovat koko vuoden pyörineet samat pelit, lähinnä siis Singstarit ja Guitar Herot.

Molempien konsoleiden myyntiä vauhdittavat myös erilaiset bundlet (osta konsoli – saat pelin) ja Slimin kohdalla myös vaihtotarjoukset tyyliin "tuo meille vanha PS3:sesi niin saat Slimin parilla sadalla". Xbox 360 tekee muun muassa Call of Duty -paketin, jossa konsolin kiintolevyn koko on peräti 250 gigaa. Lisäksi jälleenmyyjät kilpailevat varmastikin omilla bundleillaan ja hintatarjouksillaan.

Aina kun hinnat laskevat, tulee lisää käyttäjiä. Aina kun tulee lisää käyttäjiä, tulee myös lisää pelimyyntiä. Yhtälö on yksinkertainen, ja vaikka osa peleistä onkin siirretty alkuvuoteen, se ei ole välttämättä huono asia. Tammikuu on jälleenmyyjille hyvä pelikuukausi: uusien konsolien omistajat haluavat lisää pelattavaa ja lahjarahat on pantava kiertoon.

Bonuksena Kuluttajaviraston tutkimusten mukaan taulutelevisioita saa nyt halvemmalla kuin koskaan. Mikään ei siis enää estä kunnon pelinurkkauksen perustamista. Perheiden sisäpoliittiset kriisit ja nootit unohtaen.

Lisää aiheesta

  • Shogun 2: Total War

    Hjalliksen Diili ei ollut kaikkien aikojen työhönottohaastattelu. Se käytiin jo 1600-luvun Japanissa, jossa pyrittiin shoguniksi shogunin paikalle.

    Total War palaa Japaniin Shogun 2:ssa ja tuntuu tiukan teemansa ansiosta sarjan alkuaikojen erinomaiselta strategiapeliltä. Armeijan lisäksi…
  • Killzone 3

    www.killzone.com

    Helghast sai viimeksi ISA:n kädestä, mutta helghastilaiset tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä porukkaa, sillä scifisota jatkuu entistä rankempana Killzone 3:ssa.

    Killzonen avaruustaistelu jatkuu, vaikka Helghastin häikäilemätön diktaattori Visari ei enää väpätä.…
  • LittleBigPlanet 2

    Kun näytin LittleBigPlanetia kaverilleni, mies nauroi ensin hahmon nimelle, kunnes pääsi peliin käsiksi. Ääni loppui mutta hymy ei hyytynyt.

    Jo perinteet velvoittavat, että konsoli tarvitsee maskotikseen tasoloikkahahmon. PS3:lla roolin sai sympaattisen valloittava säkkipoika, jonka…