Disgaea 3: Absence of Justice (PS3) – Tuhansien tasojen maa

Toisia pelejä esitellään kateellisille kavereille ja toiset otetaan laatuviskin lailla esiin vasta, kun rahvas on poistunut talosta. Disgaea 3 nautitaan kaikessa rauhassa.

Japanissa, yltiöpäisen edistyksen ja perinteiden kunnioittamisen omalaatuisessa sulatusuunissa, hyviä roolipelisarjoja ei jätetä kesken. Disgaea-taktiikkaropen kolmas inkarnaatio on tuttua tavaraa tuoreessa kääreessä: pelikliseille irvailua ja vuoropohjaista taktiikkanujakointia mielipuolisen laajalla tasorumballa maustettuna.

Antisankari Mao on Alamaailman demonikoulun mallioppilas, joka haluaa rökittää Helvetin kuninkaana istuvan isänsä. Ai miksi? Demonikunkku astui Maon konsolin päälle ja rytäkässä tuhoutui neljän miljoonan tunnin pelidatat. Huumorihetkistään huolimatta tarina on hidastempoista diibadaabaa, joten pelimekaniikka nousee juonen sijasta pääosaan.

Manan majat

Mao johtaa taistelutantereelle kymmenen demonin, ihmisen ja hirviön muodostaman ryhmän. Disgaean pelimekaniikan erikoisuus on execute-toiminto. Ukkojen siirrot ja hyökkäysvalinnat eivät ole pysyviä ennen execute-aktivointia. Toiminnon myötä soturit pystyvät muun muassa kurmottamaan peräkanaa yhtä vastustajaa, jolloin jokainen hyökkääjä tekee edellistä enemmän lämää. Jos kaverit tiiataan vierekkäin tai peräkkäin, hahmot iskevät tiiminiitillä, joka kuluttaa vain alkuperäisen hyökkääjän vuoron. Hyökkäys tehdään joko ennen liikkumista tai sen jälkeen, joten execute laajentaa taktista arsenaalia melkoisesti.

Kohteet pitää valita huolella, sillä soturit osaavat vastaiskuja, jotka pamahtavat pataan heti osuman jälkeen. Hahmokohtaisten spesiaaliniittien jälkeen ei tarvitse pelätä vastaiskuja, mutta vastapainoksi spessuihin kuluu taikaenergiaa ja ne eivät toimi tiimihyökkäyksissä. Käytin erikoisiskuja kestopisteiden verottamiseen, ja lopetin hirviöt tiimi-iskuilla. Tiimi-iskussa kaikki osallistujat saavat kokemuspisteitä.

Kokemuspisteiden maksimoinnille on syytä uhrata muutama ajatus, sillä Disgaeassa kaikella mahdollisella on kokemustasoja: sankareilla, vihollisilla, kyvyillä, aseilla ja jopa arkiesineillä kuten mehupurkeilla. Mikä mehukkainta, tasoilla on tuntuvia, selkeästi havaittavia vaikutuksia. Kokeiltavaa, säädettävää ja viilattavaa on älyttömästi, sillä hahmoluokkia on sadoittain, kyvyistä, aseista ja varusteista puhumattakaan. Kaiken tasopolkka ja optimointipoptimointi on peli pelin sisällä.

Kuutio töihin

Jos kokemuspisteet ja -tasot ovat Disgaean polttoaine, mana on voiteluöljy. Teilatuista vastustajista irtoaa manaa, jolla ostetaan uusia hahmoja, kykyjä, loitsuja tai viritetään vanhoja. Manalla saa vaikka tulipalloon lisää kantomatkaa ja laajemman vaikutusalueen. Mitä enemmän manaa uhraa hahmon luomiseen, sitä parempi siitä tulee. Rajalliset manavarastot tuovat pähkäilyyn tuotannon hallintaa muistuttavia aspekteja, jotka kiteytyvät kysymykseen: mitä tarvitsen eniten?

Manaa ja tasoja saa junnaamalla perustaisteluita eli grindaamalla. Grindatessa ei tarvitse rampata tutuissa kentissä, sillä tavaroiden sisäisen esinemaailman satunnaiskenttiä piisaa rajattomasti. Jokainen läpäisty kenttä lisää esineen tai aseen tasoa ja tehoa. Seikkailin esinemaailmassa tyytyväisenä monta parin tunnin sessiota, sillä kattavan tasosysteemin myötä esineiden, hahmojen ja kykyjen kehittyminen pitää homman mielekkäänä.

Geopaneelit ja -kuutiot ovat Disgaean taktinen erikoisjuju. Geokuutiot vaikuttavat tiettyihin ruutuihin tai alueisiin taisteluareenalla, joko hyödyllisesti tai haitallisesti. Jos kuutio tuhotaan, vaikutukset poistuvat. Kasautuvat geokuutiot ovat Disgaea 3:n merkittävin uutuus Hour of Darknessiin (Pelit 6/04, 92 p) (kakkosta en ole pelannut) verrattuna. Jos kuutiokasaan heitetään saman värinen kuutio, kaikki tuhoutuvat ja läjän päältä pudonneet ottavat lämää. Nokkelat kuutioheitot aiheuttavat ketjureaktioita, jotka kurmottavat ilmaiseksi vastustajia ja boostaavat bonusmittaria. Geokuutioiden eliminointi toimii kahakointia piristävänä pulmapelinä.

Disgaea 3 on addiktiivinen, laadukas, monipuolinen ja pitkäikäinen paketti vuoropohjaista fantasianujakointia. Kuukausia kestävä pakkomielteinen nysvääminen, säätäminen ja pikkumiesten nujakointi ei voi juuri olla toimivampaa.

84