Doom II (Xbox 360)

Mikä on videopelihistorian merkittävin peli? Kiperä kysymys, jonka yksi oikea vastaus on Doom. id Softwaren räiskintälegenda valoi FPS-genren perustukset, joille jatko-osa Doom II rakensi tutulla pelimoottorilla.

Räväkkä räiskintä näyttää nykymittapuulla karkealta ja teknisesti alkeelliselta, mutta se vähentää demonilaumojen tenhoa ja paniikkia yllättävän vähän. Doom ei ollut alunperinkään mikään realismin esitaistelija. Helvetti saattaa hyvinkin näyttää tältä, ainakin kultasilmille. Xbox 360 -käännös tarkentaa polygoniviivoja, mutta rankasti palikoituville pinnoille ei tehdä mitään ja laajakuvatuki jää haaveeksi.

Merkittävin Xbox 360 -bonus on uunituore yhdeksän kentän No Rest for the Living -episodi, jonka vaikeustaso on sovitettu Doom-veteraaneille. Demoneita iskee päälle kymmeniä kerrallaan ja kookkaat möröt uivat liiveihin jo alkumatkalla. Sutjakka moninpeli tukee tiimitehtäviä ja neljän soturin tappomatseja jaetulta ruudulta tai netin läpi.

Doom II on siitä huolimatta parhaimmillaan yksin. Yksin pimeässä tuhannen verenhimoisen demonin keskellä.

82