Dota 2

Haluatko tehdä vain yhtä asiaa, mutta sitä sitten niin viimeisen päälle? Ehkä sinusta on dotaajaksi.

Vain yksi kenttä, vain kolme reittiä, vain kaksi osapuolta. Dotaaja ei etsi vaihtelua vaan täydellisyyttä.

Maailman menestynein free 2 play -peli alkoi Warcraft 3:n modista nimeltään Defense of the Ancients (DotA).  Nyt superjättiläinen League of Legends ja sen kantapäitä näykkivä Heroes of Newerth saavat seurakseen Valven rahoittaman Dota kakkosen.

Peli lienee kaikille tuttu. Kaikissa Dota-klooneissa on kaksi tukikohtaa, joihin johtaa kolme puolustustornien suojaama reittiä, lanea. Näitä pitkin kone lähettää automaattisesti prötöarmeijoita. Pointti on pelaajien ohjaamat, villisti erilaiset sankarit, jotka prötöjä ja toisiaan lahtaamalla nousevat tasoissa ja voimassa. Lopulta toinen tukikohta sortuu.

Satunnaiselle pelaajalle kaikki Dota-kloonit näyttävät ja tuntuvat jotakuinkin samalta peliltä. Tarkoitan siis minua. Pelailin uutta Dotaa eikä se pöllömpi peli tietysti olekaan. Minusta vain tuntui kuin pelaisin taas Legendsiä tai Newerthia, mitä nyt pari selkeintä eroa rekisteröityi jopa minun tajuntaani. Ikävä kyllä tiedän, että dotaajista pelit ovat kuin yö, päivä ja 17:30 illalla.

Onneksi

 poikani on League of Legends -addikti, joten hän sai valjastaa mania...asiantuntemuksensa Darth Faderin avuksi.

Ilmaista betaa ei ole

Jollei kutsua kuulu, betatestauksessa olevaan Dota 2:een pääsee mukaan rahalla ostamalla early access -version aika kovaan hintaan. Tai odottamalla julkaisua, jolloin Dota 2:sta tulee täysin free 2 play, käytössä on ilman rahaa koko 96-henkinen sankarirosteri ja inventaario.

Sankari- ja buusterimyynnin asemasta rahastus hoidetaan esinekaupalla Team Fortress 2:n tyyliin, joten pelaajatkin pääsevät bisneksen makuun. Kohderyhmä ei valita: ”Dota 2:ssa voi tehdä omia koriste-esineitä Steam Workshopissa, ja sieltä löytyy kyllä todella hyviäkin. En ole vielä tehnyt ensimmäistäkään itse tai edes niitä ladannut, mutta jotkut kyllä näyttävät aika haluttavilta. Hinnat ovat luokkaa eurosta viiteen. Ihan hyvä tapa nyhtää lisää rahaa.”

Tiimityötä

Yksin nurkassa leikkiminen ei ole dotaajalle optio. ”Dota kakkosessa joudut luottamaan tiimiisi todella paljon enemmän kuin LoLissa. Jos haluat tappaa jonkun, et onnistu yksin paitsi jos olet todella feedattu. Ja sinut todennäköisesti tapetaan, kun vastaan tuleekin koko vihollisen tiimi.”

”Dotassa on respawnaava Roshan-hirviö, jonka nitistämiseen tarvitsee yleensä koko tiimin. Palkkioksi jokainen saa 200 kultaa ja joku onnellinen Aegis of the Immortalin. Sillä saa yhden kuoleman kuitattua heräämällä saman tien taas henkiin.”

Dota-pelaajien globaalisti myönnetty kusipäisyys johtuu osittain siitä, että pelissä ei ole varaa sooloilla. Niinpä se yksi, joka ei osaa, kampittaa yleensä koko puolensa. Tarpeeksi korkealla tasolla dotautistit hyväksyvät vain täydellisen suorituksen.

Lollaattorin kertomaa

Entäs ne erot markkinajohtajaan, nuori padawan? ”Dotassa on selvästi vaikeampaa saada tasoja. Viidentoista tunnin jälkeen olin vasta tasolla 1, Legendsissä samassa ajassa nousisin noin tasolle 10.”

”Mutta Dota kaksi on hauskempi kuin League of Legends, kunhan sen ensin oppii. Haastetta on paljon enemmän, ja melkein kaikki sankarit ovat mielenkiintoisia. Peli on myös vaikeampi kuin League of Legends, mutta osittain vääristä syistä. Tainnutus, hiljaisuus ja näkymättömyys kestävät järjettömän kauan. Nähdessäni että yhdellä sankarilla on tainnutus, joka kestää 5 sekuntia, olin jo aivan ”Oh come the hell on!” Malttikynnykseni ylitti myös pahimmillaan yli minuutin kestävä näkymättömyys.”

”Toisaalta Dota 2:ssa ei muutu näkymättömäksi puskissa, joten League of Legendsissä väijytystapot ovat paljon helpompia.”

Keitä ne on ne sankarit

”Sankareiden välillä on älyttömät erot, jotkut tekevät tajuttomasti lämää, jotkut eivät ollenkaan! Sankarit ovat ykkösestä kotoisin, Lifestealer on ilmetty ghoul, Omniknight on selvä paladin ja niin edespäin. Sankareita parannellaan esineillä, jotka Dotassa ovatkin mielenkiintoisia. Mikään niistä mikään ole turha. On näkymättömäksi tekevä miekka ja vaikka sauva, joka hiljentää koko tiimin.”

”Sankarilla on kolme attribuuttia. Yksi niistä on pääatribuutti, johon yhden pojon lisäämällä saat yhden pojon lisää lämää. Strength kehittää hipareita ja niiden regeniä (automaattista palautumista – suom.huom.), agility nostaa hyökkäysnopeutta sekä armoria, ja intelligence lisää sekä manaa että sen regeniä. Hyvänä juttuna Dotassa ei ole LoLn tapaisia hahmoa pysyvästi parantavia rune- ja mastery-ominaisuuksia,  joten kenelläkään ei ole epäreilua etua heti matsin alussa.”

Miks mun pitää kävellä?

Dotassa tukikohta on koti, jonne palataan parantamaan haavoja ja ostamaan uutta, parempaa kamaa. Mutta taas nykynuoria kiusataan!

”Leaguessa on recall, teleporttaus takaisin tukikohtaan. Dotassa pitää juosta, paitsi jos ostaa loitsukääröjä. Siksi kuriirit, otukset jotka toimittavat sinulle ostamasi kamat kun olet keskellä kenttää, ovat suuri plussa.”

Vaikka pelaajakunta ainakin aluksi tuntuu olevan normidotautisteja normaalimpaa, häiriköitä löytyy. Yksi laji sabotoi pelinmuodostamista lähtemällä pois juuri ennen pelin alkua, jolloin peli perutaan,  ja hakemalla saman tien uutta peliä päästäkseen tekemään saman uudestaan. Yksi ikuinen ongelma kismittää junioria: ”Melkein joka matsissa on vähintään yksi ihminen joka lähtee kesken matsin. Sama ongelma oli jo ykkösessä, joten luulisi että Valve tekisi jotain estääkseen sen.”

Montako DotA-kloonia maailmaan mahtuu? Ainakin yksi vielä, sillä maksullisessa betassa oleva Dota 2 on jo nyt Steamin suosituimpia pelejä. Eiköhän tämän tulevilla jättituotoilla makseta sen Valven kehittämän päälle puettavan tietokoneen tutkimuskulut.

Nnirvi & Jnirvi

www.dota2.com

 

PC

Valve

Testattu: AMD FX-6100 3.3 Ghz/8 Gt RAM, NVIDIA GeForce GTX 650 Ti 1Gt VRAM

Moninpeli:10

Valven näkemys Dotasta pärjää kilpakumppaneilleen jo betavaiheessa, ja keksii jopa oman tavan rahastaa.