E3 '96

Kaikki moninpelaavat

Tänä vuonna toisen kerran järjestetty Electronic Entertainment Expo eli E3 täytti Los Angelesin messukeskuksen niin ääriään myöten, että osalle halukkaista näytteilleasettajista oli jouduttu myymään ei-oota. Tarjolla oli neljä hallia, yli 400 näytteilleasettajaa, miltei 1700 tuotetta ja yli 40 000 kävijää.

Trendi on selvä: peli kuin peli tarjoaa tästä lähtien monen pelaajan mahdollisuuden, ainakin mikäli messujen antiin on uskomista. Jos pelitalot tai verkkoyrittäjät eivät ole perustaneet omaa Internet-serveriään pelaamista varten, on jonkinlainen verkko- tai kaksinpeli taatusti mukana. Aina lentosimulaattoreista strategiapeleihin.

Viime vuodesta poiketen pelitalot olivat keskittyneet tuotteittensa esittelyyn, eivätkä julkkisten paikalle raahaamiseen. Paikalla olikin lähinnä vain kuuluisia amerikkalaisia baseball- tai jalkapallotähtiä, pari pakollista Star Trek -tähteä (John Delancie eli Q ja Terry Farrel eli DS9:n Dax) sekä joukko tuttuja klingoneja, jotka suureen ääneen julistivat muistavansa allekirjoittaneen viime vuodelta ja haluavansa nähdä lehdet. Qap'la!

Mario was here

Isoistakin isoimmat olivat Sega ja Nintendo, jotka oli sijoitettu ripirinnan samaan etelähalliin. Molempien vaikuttavan näköiset osastot olivat maksaneet miljoonia dollareita, ainakin kateellisten pelitalojen mukaan.

Nintendo 64 oli ensi kertaa kokeiltavana, mutta Mario on Mario vaikka sitten 64-bittisenäkin. Eurooppaan sitä saa kuitenkin vielä odotella. Sega ja Sony panivat isot pyörät pyörimään ennen Nintendon ilmestymistä markkinoille tiputtamalla molemmat hintansa 199 dollariin eli vajaaseen tuhanteen markkaan.

Microsoft panostaa peleihin oikein tosissaan, eikä pelkästään opettaviin lastenpeleihin vaan oikein kunnon kamaan. Mielenkiintoiselta näytti esimerkiksi toisen maailmansodan strategiapeli Close Combat, jossa pääsee komentelemaan joko U.S. 29. tai saksan 352. jalkaväkeä Normaniasta Saint-Lo'hon Ranskaan. Pelin on tehnyt V for Victory -sarjasta tuttu Atomic Games. Age of Empires taas kuulostaa lähinnä Civilizatonilta: tarkoituksena on johdattaa pieni jääkauden heimo suureksi sivilisaatioksi.

Ysiseiskat tulossa

Electronic Arts esitteli tapansa mukaan EA Sportsin tuotteiden tämän vuoden versioita sekä Dungeon Keeperiä ja Jane'siin liittyviä lentosimulaattoreita.

The Darkening oli ensi kerran saanut etuliitteekseen tutun sanan Privateer. Kyseessä on "eurooppalainen interaktiivinen elokuva", jossa pääosia näyttelevät John Hurt ja Christopher Walken. Privateerin jatko-osa tarjoaa taas tehtävää kaupankäynnistä taisteluun, toivottavasti vähän mielenkiintoisemmin tällä kertaa.

Crusader: No Remorse saa jatkoa nimeltä Crusader: No Regret ja sen jälkeen tuleekin Crusader: No Mercy.

Wing Commanderien tekijä Chris Roberts ei muuten enää ole töissä Originilla, vaan on kuulemma siirtynyt elokuvateollisuuden pariin!

Lutherkin was here

Westwoodin Lands of Lore II: Guardians of Destiny on viimeinkin miltei tuloillaan. Pelaaja on ykkösessä tapetun Scotian poika Luther, joka istuu Gladstonessa vankina äitinsä rikosten tähden. Scotia siirsi pojalleen muodonmuutoskykynsä, mutta siirto onnistui vain osittain ja muodonmuutos on sattumanvaraista.

"Pelissä on monia eri tehtäviä ja juonia, monia polkuja ja monia eri loppuja. Normaaleista seikkailuista poiketen voit pelata pelin läpi pahana jätkä, vaikka se voikin olla vähän vaikeampaa", kertoi Jeff Filhaber, yksi pelin tekijöistä.

"Liikkuminen on täysin vapaata, mukana on dynaaminen valosysteemi, elokuvamaisia elementtejä ja maailma elää ympärillä, eikä vain seiso paikallaan. Aseita on yli 100 erilaista fantasiamaailmoista tuttuja", hän lisää ja väittää pelin olevan roolipeligenressä yhtä vaikuttavan kuin Command & Conquerin omalla tahollaan.

Viime vuonna ensimmäisen kerran vilautettu Toonstruck näytti todella upealta. Back to the Futureista tuttu Christopher Lloyd on istutettu piirrettyyn ja animoituun taustaan vähän samaan tapaan kuin Roger Rabbit oli istutettu elävään taustaan. Lloyd on Drew Blanc, kuuluisa tv-animaattori, joka ihmeellisesti joutuu itse luomaansa maailmaan. Pelaajan on autettava Blanc takaisin kotiin kolmen ihmeellisen kuningaskunnan lävitse.

Myös Heart of Darkness oli esillä, tosin tämä ranskalaisen Amazing Studion peli näytti edelleen hyvin samalta kuin viime vuonna. Kyseessähän on pitkälle animoitu tasohyppely.

Blade Runnerista näytettiin suljettujen ovien takana pieni pätkä, joka näytti lähinnä elokuvalta. Luvassa on vapaata liikkumista ja elokuvamaisia kamerakulmia sitten joskus ensi vuoden puolella.

Haukka melkein lentää

Kaikkien aikojen odotetuin lentosimulaattori Falcon 4.0 oli jo hyvin varhaisena versiona esillä. Falcon 3 ilmestyi vuonna -91 ja kuuluu edelleenkin lentosimujen ykköskaartiin. Haukka-Neljä tarjoaa luonnollisesti näyttävää bittikarttapinnoitettua grafiikkaa, mahdollisimman tarkan lento-, ase-, mittaristo- ja tutkamallinnuksen, mutta tärkeintä ovat itse asiassa pelin tuottaja Leon Rosensheinin kertomukset Falcon 4:n dynaamisesta kampanjasta. Sota riehuu koko ajan eikä pelkästään tehtävien välissä, mikä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että matkalla siltaa tuhoamaan saattaa pelaajan Falcon-lentue saada avustuspyynnön väijytykseen joutuneelta tankkipataljoonalta.

Koska Falcon 4 ilmestyy vain Win95-versiona, lienee syytä olettaa, että se tulee vasta kun 3D-kiihdytinkortit ovat arkipäivää. Siipimiehistä tai itse sodasta ei nimittäin vielä ollut mitään tietoa.

Magic The Gatheringista tuli sitten mahdollisimman autenttisen oloinen korttipeli, jossa pelaaja saa käyttöönsä kaikki mahdolliset pakat. Tuhansien pelaajien Internet-versio on tulossa myöhemmin.

Sierra jatkoseikkailee

Sierra yllätti esittelemällä Betrayal at Antaraa, suoraa jatkoa Betrayal at Krondorille. Eikös sen pitänyt tulla 7th Leveliltä? Joka tapauksessa 3D-peli jakautuu edellisen tapaan osiin, mutta tekstiä on jonkin verran karsittu. Sitä oli kuulemma liikaa, ainakin amerikkalaiseen makuun.

Phantasmagoria jatkuu kakkososalla nimeltä A Puzzle of Flesh, joka ei ole jatkoa Donin ja Adriennen tarinalle, vaan uusi kertomus häiskästä nimeltä Curtis Craig. Craigin ympärillä tapahtuu kummia, valokuvat vuotavat verta, rotat puhuvat ja sellaista jännää.

Larry taas jatkuu seiskaosalla nimeltä Yank Hers Away, jossa Larry lähtee laivaristeilylle. Tulossa on myös Lighthouse, first person -seikkailu, jossa pitää selvittää professorin ja hänen tyttärensä kidnappaus, sekä scifi-seikkailu RAMA, joka perustuu Arthur C. Clarken kirjasarjaan.

Larrysta saa muuten Larry Pops Up -nimisen Windowsin screensaverin ilmaiseksi Sierran kotisivulta www.sierra.com (johon on linkki omalta kotisivultamme).

Strategistin kohokohdat

Kotikenraalien loppuvuosi näyttää hyvältä: klassikot poikivat poikkeuksellisen kiinnostavia jatko-osia.

Steel Panthers II: Modern Battles on Gary Grigsbyn odotettu jatko-osa tuolle klassiselle taktisen tason tankkitaistelupelille. Teräspantterin poika kattaa nykyaikaisen sodankäynnin alkaen 50-luvusta aina vuosituhannen vaihteeseen. Taistelunäyttämöinä on Lähi-itä, Korea ja Eurooppa. Nykyaika tuo mukanaan suihkuhävittäjät, taisteluhelikopterit ja ohjukset, ja tällä kertaa modeemia tarvitaan muuhunkin kuin päivitysten imurointiin: luvassa on kaksipeli.

Toisen klassikon, Panzer Generalin, pelirunko pannaan töihin Star Generalissa. Seitsemän muukalaisrodun välinen taistelu käydään joko avaruudessa tai planeettojen pinnalla, heksaympäristössä ja vuoropohjaisesti. Ja todennäköisesti lopputulos on mainio. Star Generaliinkin on luvassa sekä modeemi- että verkkopeli.

Sir-Techin vuosi sitten ilmestyneen palkkasoturipelin Jagged Alliancen menestys oli varmaan firmalle itselleenkin yllätys. Jatkoa seuraa nimellä Jagged Alliance: Deadly Games. Se tuo takaisin vuoden takaiset palkkasoturit ja paljon uusia. Lisäksi mukana on tietysti uusi kampanja ja skenaario- ja kampanjaeditorit. Grafiikkaa on parannettu ja aseita lisätty. Haavoittuneet palkkasoturit jättävät verijälkiä, mistä lienee tavattomasti iloa moninpelissä.

LucasArtsia ei voi syyttää yhteen peligenreen juuttumisesta. Tulossa on seikkailua: Outlaws etsii innoituksensa spagettiwesterneistä; taistelua avaruudessa: X-Wing vs. TIE Fighter päästää vihdoinkin Imperiumin ja Kapinaliiton ässät ottamaan toisistaan mittaa muuallakin kuin purkkien viestialueilla; toimintaa: Jedi Knight: Dark Forces II tuskin esittelyä kaipaa, ja nyt mukana on moninpeluu modeemista Internettiin. SimHelvetti-peli Afterlife lienee jo ilmestynytkin.

Kaikkea kivaa

GT Interactive on kasvanut vuoden aikana valtavan suureksi firmaksi, joka on haalinut siipiensä suojaan niin id Softwarea, Williamsia kuin Miragea ja Scavengeria. idin tuotteista Hereticin jatko on nimeltään Shadow of the Serpent Riders, Hexenin Deathkings of the Dark Citadel ja Doomista on tulossa Final Doom, nimensä mukaisesti viimeinen Doom. Maxisin seuraava Sim on SimCopter, jolla pääsee lentelemään SimCity 2000:een. Peli on itsenäinen, mutta siihen saa sisällytettyä itse tekemänsä kaupungit.

Scavenger ei vielä ole saanut ensimmäistään peliä markkinoille, mutta osastoon oli ainakin panostettu: se oli valtaisan kokoinen hämähäkkiä muistuttava rakennelma, joka oli maksanut mansikoita. Pelejä Scavengerilla oli esillä useita, joista tunnetuin ja odotetuin on ehkä Into the Shadows. Sen taiteilija on kuulemma suomalainen, mutta useista yrityksistä huolimatta en onnistunut tavoittamaan häntä.

Mukava oli nähdä myös tuttuja nimiä Gametekin osastolla: Stardust ja seikkailupeli Alien Incident, entiseltä nimeltään Benjamin and The Alien Incident. Suomalaisen Housemarquen tekemän pelin nimi lyhennettiin kuulemma siksi, että se kuulosti enemmän opetuspeliltä kuin seikkailulta.

Legend sai ostettua itselleen Space Quest kutosesta ja Freddy Pharkasista kuuluisan Josh Mandelin, jonka seuraavan seikkailun nimi on Callahan's Crosstime Saloon. Mandelin haastattelu on ensi lehdessä.

Activision on tehnyt kokonaan uuden mech-pelin nimeltä Mechwarrior 2: Mercenaries, mutta siitä eteenpäin ei sopimusta FASAn kanssa ole. Mukana on 30 uutta mechiä ja tehtävää, tapahtumat sijoittuvat aikaan 18 vuotta ennen edellistä. The Muppet Treasure Island taas oli alle 10-vuotiaille tarkoitettu samannimiseen elokuvaan perustuva seikkailu, joka tempaisi muutaman kerran vanhemmankin mukaansa.

Interplayn Starfleet Academy on lopultakin saamassa konkreettista muotoa. Peli on ensimmäinen ja ainoa Star Trek -simulaattori, jossa pääsee lentämään USS Enterprisea yli 30 alusta vastaan. "Peli tapahtuu Starfleetin päämajassa San Franciscossa, mistä valmistuu Starfleetin upseereita. Pelaaja aloittaa kadettina ja lentää 27 tehtävää valmistuakseen", kertoo tuottaja Rusty Buchert. Opettajina toimivat Kirk, Chekov ja Sulu varustettuna ihan oikeilla äänillään.

Waterworldin action-peli on muuten dumpattu, strategiapeli sen sijaan on vielä tulossa. Kauan, kauan odotettu Bethesdan Elder Scrolls: Daggerfall on saanut ihan uuden ilmeen (siis Future Shockin enginen) ja on jopa ilmestymässä.

Blizzardin Diablo näytti ja kuulosti todella herkulliselta. Warcraftin tekijöiden reaaliaikaisessa roolipelissä johdetaan sankari läpi isometrisen SVGA-holviston, joka luodaan uusiksi joka peliä varten. Pelaajaa odottaa yli sata upeaa hirviötä. Kun yksinpeli ei enää maistu, pelillä voi lokkautua Internettiin ja ryhmänä käydä pahaa vastaan. Tai pirauttaa kaverille modeemilla. Diablo ilmestyy kesällä Win95-versiona.

Ultima Online - Tuhansien pelaajien Ultima

Richard Garriot eli Lord British esitteli messuilla tuhansien pelaajien Ultima Onlineaan. Garriot itse johtaa tällä hetkellä Originia, mutta lupasi palata pelien pariin piakkoin.

"Tekeillä on tällä hetkellä kaksi Ultimaa: vain Internetissä toimiva Ultima Online ja Ultima IX. Ultima Online on itsenäinen peli, ei vain Internet-pelaamisen mahdollistava lisälevy tai jokin sellainen", Lord British kertoi.

"Peliä pääsevät pelaamaan tuhannet pelaajat yhtä aikaa. Jokainen heistä on tunnistettava yksilö, jolla on omannäköisensä haarniska, vaatteet ja aseet", British korostaa.

Ultima Online on parhaillaan betatestauksessa. "Kotisivuillamme oli pieni ilmoitus, jossa haimme halukkaita betatestaajia pari kuukautta sitten. Saimme yli 3500 vastausta, nyt meillä on pelaajia ympäri maailmaa: Euroopasta, Australiasta, Skandinaviasta, jopa Venäjältä yksi", British kertoo ja toteaa, että vain jotkin erittäin syrjäiset paikat ovat tuottaneet ongelmia.

Miten päästä?

Ultima Online pyörii Teksasissa omalla serverillään. Pelaamiseen tarvitaan normaali TCP/IP-yhteys.

Pelistä on kaksi versiota: ilmainen 10 megatavun imuroitava demo, jota käytetään myös lehtien kansilevykkeillä. Toinen versio on parinkymmenen dollarin (sadan markan) varsinainen 500 megatavun peli. Origin ei ole vielä päättänyt, tuleeko se perimään tunti- vai kuukausimaksua, Garriot lupaa kuitenkin pitää hinnat kohtuullisina.

Pelin alaotsikko on Shadow Legacy, ja se kattaa kaikki yhdeksän Ultimaa eri aikajatkumona rinnakkaisuniversumissa.

"Ultima Onlinessa on pääjuoni ja pienempiä juonia, mutta olemme huomanneet, että ihmiset tekevät itse omat juonensa paljon paremmin kuin me ne suunnittelemme", Garriot naurahtaa.

Maailma on täynnä Ultima ykkösestä tuttuja pieniä siruja, jotka täytyy yhdistää, jotta toisistaan eriytyneet maailmat voi taas yhdistää yhdeksi. Mukana on myös peligeneraattori, joka luo itsekseen uusia seikkailuja. "Esimerkiksi vaikka lohikäärmeet heräävät aamulla ja haluavat syödä lempiruokaansa lampaita, ja mennä sitten takaisin nukkumaan. Joku pelaajista on kuitenkin tappanut kaikki lampaat, joten lohikäärmeet syövät toista lemppariruokaansa, ihmisiä. Joten kun saavut läheiseen kaupunkiin, ihmiset huutavat apua ja pyytävät sinua tappamaan lohharin", selvittää Garriot.

Ultima ysi

Ultima IX: Ascention on kolmannen trilogian kolmannen kirjan loppu. Se ei siis ole viimeinen Ultima, mutta tämän sarjan viimeinen tarina. Se on myös suurin näistä kaikista.

"Kaikkien yhdeksän pelin historia on tässä pelissä. Vaikka et olisi pelannut muita Ultimoita, löydät selitykset esimerkisi tapahtumiin, tekoihin ja esineihin.

Teknisesti Ultima IX on erilainen kuin muut. Se ei perustu tiiligrafiikkaan, vaan esimerkiksi jokainen rakennus on suunniteltu itsenäisesti. "Mukana on esimerkiksi puihin kaiverrettuja taloja ja kelluvia taloja velhojen Moonglow-kaupungissa. Se on visuaalinen ja sen roolipelimaailma on interaktiivinen kuten seiskassa", Garriot kertoo.

Entäpä ne hypyt?

"Se oli meidän moka täydellisesti. Kasista ei pitänyt tulla toimintapeliä, mutta mokasimme hypyt. Hyppyjen pituus oli määritelty etukäteen, mutta riippuen siitä, mikä oli suuntana, oli vaikea aina hypätä kiinteälle maalle. Meille ei tullut alunperin mieleenkään hypätä sinne, mihin hiiri osoittaa, kuten sen sitten korjasimme", selittelee Garriot, eikä selvästikään ensimmäistä kertaa ja lisää, että ysissäkin on hyppimistä, mutta juuri sinne minne pelaaja haluaa.

Ultima kympin piti alunperin olla yhdistelmä Underworldeja ja Ultimaa. Nyt kuitenkin mietitään, tuleeko siitä online vai ei. "Itse asiassa keskustelemme vielä, tuleeko Ultima Online 2, Ultima X ja Ultima Underworld 3 ja kuinka monta tuotetta näistä tulee!" Joka tapauksessa tulevissa Ultimoissa on interaktiivinen maailma, josta on jo kehittynyt niiden tuotemerkki.

Lisää aiheesta