ECTS 2001

Pelimessut kuolinkourissa

Voiman päivinään maailman merkittävin pelitapahtuma ECTS on ollut viime vuosina pahassa laskusuhdanteessa. Tämän vuotiset messut vetivät todelliset pohjat, kaikki suuret julkaisijat Ubi Softia lukuun ottamatta kiersivät Lontoon uuden ExCeL-messukeskuksen kaukaa.

ECTS:n tämänvuotiset valopilkut olivat harvassa. Vain pienimmät pikkustudiot julkistivat messuilla uusia pelejä, muiden messuosastot olivat täynnä vanhaa, jo aikaisemmin nähtyä tavaraa.

Ubi Soft oli suurista julkaisutaloista ainoa, joka piti osastoa messuilla, Electronic Arts, Eidos ja Activision (joka oli liikkeellä jo elokuussa) näyttivät pelejä omissa varjotapahtumissaan ECTS:n ulkopuolella.

Laitevalmistajatkin pitivät matalaa profiilia. Nvidian suurin juttu oli jo ilmestynyt GeForce 3 -näytönohjain eikä PowerVR ennakko-odotuksien vastaisesti esitellyt seuraavan sukupolven Kyro-kiihdyttimiä.

ATIlla oli esitellä uusia huippunopeita Radeon-ohjaimia. Radeon 7500 on uusi vanhat Radeonit syrjäyttävä halpiskortti ja Radeon 8500 taas harkkoremiesten uusi superkortti, joka ainakin speksien mukaan päihittää GeForce 3:n mennen tullen. Nopeuden lisäksi Radeon 8500 tukee uusia 3D-efektejä, jotka muun muassa poistavat polygonimalleista kulmikkuutta tuoden niihin luonnollista pyöreyttä. Nastoilta näyttävät efektit on kuitenkin koodattava erikseen peleihin, joten on kyseenalaista, kuinka nopeasti ne yleistyvät.

Blizzardin salainen projekti

Messujen suurin pelijulkistus ja siten ehdoton kohokohta oli Blizzardin esittelemä World of Warcraft, EverQuestit ja kumppanit haastava toiminnantäytteinen nettiroolipeli.

Peli sijoittuu vanhaan tuttuun Azerothin fantasiamaailmaan, jossa pelaajat ovat ehtineet sotia jo kahdessa Warcraft-tosiaikaisstrategiassa. Mittakaava on tietysti täysin erilainen, nyt pelaajat ovat armeijoita johtavien kenraalien sijaan yksinäisiä oman onnensa sotureita.

Pelattavina rotuina World of Warcraft tarjoaa ihmiset, örkit ja härkämäiset taurenit. Hahmoluokkien määrää ei ole vielä päätetty, mutta kovin rajoittavia niistä ei ainakaan tehdä, vaan hahmot luokasta riippumatta muotoutuvat pelaajan pelityylin mukaisiksi.

Erona muihin suuriin nettiroolipeleihin, Blizzard painottaa World of Warcraftin nopeatempoisuutta. Pelaaja on Warcraftin maailmassa välittömästi täysvaltainen jäsen, ilman viikkojen satsausta hahmon kehittämiseen. Pelaaminen onnistuu mainiosti vaikka puolen tunnin erissä, aivan kuten Diablo II:ssakin.

Taistelu muistuttaa aggressiivisuudessaan Diabloa, vaikka ei aivan yhtä suoraviivaista olekaan. Perusidea on silti sama: täysillä päin ja mätetään niin paljon kuin lähtee. Aarteet luodaan samanlaisella satunnaiskaavalla kuin Diablossa, vaikka peliin luodaan myös uniikkeja esineitä.

World of Warcraft on epäilemättä Blizzardin historian haasteellisin projekti. Studio ottaa pelissä kolme jättiharppausta: 2D-grafiikasta 3D-grafiikkaan, muutamien pelaajien moninpelistä tuhansiin samanaikaisiin pelaajiin ja ilmaispeluusta kuukausimaksulliseen.

Kuten odottaa saattaa, World of Warcraftin julkaisupäivästä ei uskalleta antaa edes varovaista arviota. Jos Diablo II:ta voi käyttää yhtään esimerkkinä, faneilla saattaa olla edessään jopa vuosiin venyvä odotus.

X2 vie avaruuden ääriin

Saksalainen EgoSoft esitteli messuilla jatko-osan X # Beyond the Frontierille. X2: Khaak Threat on kovasti edeltäjästään kaunistunut, mutta sisällöltään samaa vanhaa. Toiminnanvapaus on tallella, pelaaja voi olla kauppias, vihattu piraatti tai juonivyyhtiä ratkova avaruussankari.

Suurin hienous on, että pelaaja voi synnyttää X2:n maailmaan oman imperiuminsa ostamalla avaruusasemia ja luomalla hankkimistaan siipialuksista kokonaisia laivastoja. Valitettavasti tunnelmaa latistavasta tyhmiin sektoreihin jaetusta avaruudesta ei ole päästy eroon.

EgoSoft kehittää myös X:ään pohjautuvaa massiivimoninpeliä X Online, jossa joka ikinen pelimaailman alus on ihmispelaajan miehittämä. X2 ilmestyy ensi vuonna, X Online vielä myöhemmin.

Imperium Galactica jatkuu

Jo E3:ssa vaivihkaa esitelty avaruusstrategia Imperium Galactica III oli ECTS:ssä kehittynyt jo lähes valmiin pelin mittoihin.

Galactica III:n painopiste on muuttunut kakkososan galaktisen mittakaavan strategoinnista Homeworldia muistuttavaksi taktisen tason avaruuskamppailuksi, jossa Babylon 5:stä varastetun näköiset avaruusristeilijät ja niitä suojaavat hävittäjät ottavat yhteen uskomattoman hienoilta näyttävissä taisteluissa. Pelissä on silti mukana myös kevennetty strateginen osuus, jossa päästään muun muassa suunnittelemaan omia aluksia, tutkitaan tiedettä ja komennetaan siirtokuntia.

Imperium Galactica etenee tehtäväpohjaisesti. Juoni on varsin epälineaarinen, pelin 35 tehtävästä 25 luodaan satunnaisesti ja pääjuoni haarautuu peräti kuudeksi sivuseikkailuksi. Pelattavaa on siis yhtä yltäkylläisesti kuin sarjan edellisissäkin osissa.

Pelin avaruustaistelusta oli vaikea saada kunnollista kuvaa lyhyen esityksen perusteella, mutta sädeaseiden loimussa käytävä avaruuden jättiläisten kuolemantango muistutti kummasti Homeworldia. Pääpiirteiltään taistelussa on ideana pitää omien aluksien suojat mahdollisimman pitkään ylhäällä, sillä niiden romahtaessa alus on nopeasti tykitetty reikäjuustoksi. CDV:n julkaisema Imperium Galactica III ilmestyy jouluksi.

Minne menet, ECTS?

ECTS:n tulevaisuus ei näytä kovinkaan ruusuiselta. Nykyisellään tapahtuma on syöksymässä kohti brittijälleenmyyjien ja -tukkurien kokoontumisajoa, jonne vaivautuvat paikalle vain britit itse ja huomionkipeimmät pikkupelitalot. Edes ECTS:n kyljessä järjestetty uusi Euroopan pelikehittäjien konfrenssi GDC ei riittänyt parantamaan latteaa tunnelmaa.

Messujen järjestäjät voivat syyttää esittelijäkadosta vain itseään: ECTS on yksinkertaisesti hinnoitellut itsensä ulos markkinoilta. Suurille julkaisijoille tulee paljon halvemmaksi näyttää pelejä hotellissa ECTS:n ulkopuolella kuin rakentaa kallis osasto kalliille messutontille.

Nykyisellä menolla ECTS:ää uhkaa parissa vuodessa lopullinen pystyynkuoleminen amerikkalaisten näyttävän E3-tapahtuman ja japanilaisten omien pelimessujen varjossa.

Electronic Arts pelaa varman päälle

ECTS:ää boikotoinut Electronic Arts järjesti oman pelitapahtumansa palatsilta näyttävässä Euroopan-pääkonttorissaan Chertseyssä. Pelit ovat pääpiirteiltään tuttuja jo E3:sta.

EA Sports -sarjan urheilupelitarjonta ei tarjonnut suuria yllätyksiä. NHL, FIFA ja NBA näyttivät taas vähän paremman näköisiltä versioilta edeltäjistään.

Uudessa formulapelissä F1 2001:ssä oli jo enemmän yritystä. Luvassa on realismia, kunnollista ajajatekoälyä ja dynaamista säätä kuurosateineen kaikkineen. Mikä hienointa, peli perustuu tämän vuotiseen formulakauteen. Formula 2001:n pitäisi olla piakkoin kaupoissa.

Kunnian kentät

Jo lähes valmis Medal of Honor: Allied Assault on komistunut entisestään. Pelin käynnistävä Pelastakaa sotamies Ryan -leffan mieleen tuova maihinnousujakso on saanut rinnalleen näyttävää tankkitaistelua Ardennien metsissä, jossa pelaaja antaa saksalaisille kyytiä kaapatussa Tiikeri-tankissa.

Vaikka pe

lissä muuten onkin armottoman sodanmakuinen tunnelma, realismista on tingitty väkivallan osalta. Medal of Honorissa ei nähdä pisaraakaan verta, mikä tuntuu aika kummalliselta ottaen huomioon, kuinka inhorealistisen väkivaltainen pelin esikuva Sotamies Ryan on.

EA:lla oli näyttää myös toimiva versio enemmän kuin vähän Counter-Strikea muistuttavasta Global Operationsista. Yhtäläisyys Striken kanssa ei ole sattumaa, sillä tekijätiimi Barking Dog on sama, joka kehitti Counter-Striken beta 5:n.

Moninpeliksi tarkoitettu Global Ops on vanhaa tuttua terroristit vastaan erikoisjoukot -sotimista realistisilla aseilla ja pikselintarkalla haavamallinnuksella. Peli toteutetaan samalla LithTechin pelirungolla kuin viime joulun mainio No One Lives Forever.

Peli tukee dedikoituja servereitä, joten peliareenoista ei pitäsi tulla pulaa, kunhan Global Ops ensi jouluksi vain ilmestyy. Mikä ei ole mitenkään takuuvarmaa, sillä pelin terrorismiaihe saattaa tietää julkaisun tahallista siirtämistä.

Simsiä koko rahalla

Simsit ovat tulleet jäädäkseen. Electronic Artsin julkaisulistalla on peräti kolme uutta Sims-tuotetta, joista yksi, SimsVille, juuri hyllytettiin.

Hot Date on kolmas laajennuslevy The Simsiin, jossa pelaaja pääsee treffailemaan oman Sims-ihastuksensa kanssa. Treffejä varten Hot Datessa on oma SimsKeskusta puistoineen, ravintoloineen ja baareineen. Deittailemaan pääsee jo ennen joulua.

Sims Onlinea EA ei vielä näyttänyt, mutta jo pelin idea tuntuu kiehtovalta. Sims Onlinea pelataan kuin The Simsia, paitsi että jokaista maailmaa asuttavaa simiä ohjaa yksi pelaaja. Periaatteessa päämääränä on luoda mahdollisimman laaja ystävyysverkosto tuhansien ihmispelaajien muodostamassa kaupungissa, mutta myös antisosiaalinen toiminta kuten rikollisuus ja katujengiytyminen luvataan mahdollisiksi.

Sims Online ilmestyy ensi vuoden lopulla.

Eidokselta Emotionia peliin

Eidos piti oman tapahtumansa nimeltä Emotion hulppeassa Pennyhill Park -hotellissa juuri ennen ECTS-messuja. Paikalla oli enimmäkseen jakelijoita ja kaikki peliesittelyt olikin suunnattu suoraan heille markkinointisuunnitelmineen ja kilpailijavertailuineen.

Eidos luottaa tänäkin vuonna hyvin vahvasti Haluatko miljonääriksi? -peliinsä. Ykkösosa myi pelkästään saarivaltakunnassa 1,5 miljoonaa kappaletta ja Eidos on varma, että myös kakkososa puree. Mukaan on nyt liitetty paikallinen Lasse Lehtinen ja koko pelistä on tehty entistä enemmän televisio-ohjelmaa muistuttava.

Ykkösosa Miljonääristä saadaan suomennettua joulumarkkinoille, lupaa Toptronics.

Kokonaisuudessaan Eidoksen pelivalikoima oli hyvin PS2-painotteinen. PC-peleistä Commandos 2 nousi omiin sfääreihinsä, hyvänä kakkosena perässä tuli Coren Project Eden, jotka kummatkin löydät tästä lehdestä. Eidos itse tuntui luottavan Salt Lake City -lisenssiinsä.

Sieluja ja urheilua

Championship Managereitten ystäville on mannaa tiedossa Season 01/02:n muodossa. Mukana on 26 liigaa, yli 90 000 pelaajaa, manageria ja valmentajaa ja ensi kertaa mahdollisuus verrata kahden pelaajan ominaisuuksia kerrallaan.

Salt Lake 2002 on Eidoksen talviolympialisenssin saanut peli. Lajeista mukana ovat miesten snoukan suurpujottelu, miesten syöksylasku, naisten slalom, miesten kelkkailu, naisten freestyle ja miesten mäkihyppy, kaikki tietysti myös moninpelinä. Selostajina toimivat Eurosportilta tutut Stuart Storey ja Graham Bell.

Legacy of Kain -sarja jatkuu Soul Reaver 2:lla. Raziel palaa Nosgothiin eri aikakausina ja jatkaa loputonta taisteluaan Kainia vastaan. Suosittua peliä on myyty 1,4 miljoonaa kappaletta.

Lisäksi Eidokselta on tulossa Republic, kiinnostavan kuuloinen strategiapeli, jossa rakennetaan omaa valtakuntaa, sekä Praetorians, Commandosin tekijöitten Rooman valtakunnan taisteluihin sijoittuva strategiapeli. Kumpaakaan ei Emotionissa näytetty.

Nintendon uudet innovaatiot

ECTS:n rinnalla järjestetty Nintendo-show oli varsin "uskonnollinen" kokemus gospel-lauluineen ("Take me higher", "We bring you there") kaikkineen, mutta Nintendon uutuudet kuulostivat kyllä todella upeilta.

Pokemon-korteista on tulossa e-Card-versio, jossa normaaliin pahvikorttiin on piilotettu chippi, josta Gameboy Advanceen liitettävällä kortinlukijalla voi ladata itselleen uusia hahmoja Pokemon-seikkailuunsa. Ja rahaa virtaa taatusti. Kortit ovat tulossa Eurooppaan keväällä. Lisäksi Pokemon-kansaa rahastetaan pienellä, kämmeneen mahtuvalla Pokemon Mini -pelillä.

Mielenkiintoisinta oli kuitenkin Gameboy Advancen ja GameCuben yhdistäminen linkkikaapelilla. Tuolloin Gameboy toimii liikeohjaimena eli sitä nostellaan ylös ja alas ja kallistellaan sivuille.

Pelinä Nintendo näytti jonkinlaista Pacman-versiota, jossa pyörivällä pallolla syötiin raiteilta pillereitä. Vitsi vaan oli siinä, että kun raiteilta putosi, päätyi suoraan Gameboy Advancen näytölle ja pystyi jatkamaan peliä siellä. Trampoliinilla pääsi hyppäämään takaisin GameCubeen. Peli ja sovellus yleensä näyttivät tosi hauskalta ja varmasti kiehtovat pelintekijöitä.

Suuria uutisia Nintendo Show'ssa oli myös se, että niin Mario kuin Zeldakin palaavat uudelle platformille.

Lisää aiheesta