Ennakko: World of Warships -- Meritaisteluni

warships_art

Eskortteja ja korvetteja pursuava ilmainen kruisailupeli kuulostaa suurimmalta suomihitiltä hetkeen! Hetkinen, eiväthän nämä olekaan autoja!

Valkovenäläinen Wargaming nousi free-to-play-boomin myötä pikkutekijästä 2 000 hengen pelitehtaaksi. Firman World of Tanks -räiskintäpeli tekee liki kaiken oikein. Ansaintalogiikan (ennen pelimekaniikka) core loop on selkeä: pelaa, korjaa, päivitä. Taisteluissa kerätään kokemuspisteitä ja rahaa, jolla korjataan taistelussa vaurioituneet tankit ja avataan vaunuja tai entistä parempia osia. Rahan tarve on jatkuva, koska pelissä on koko ajan auki uusi lelu, johon ei ole vielä varaa. Etenemistään voi nopeuttaa oikealla rahalla.

Tankkipelin suosion salaisuus oli se, että räiskintä oli riittävän hidastempoista vanhemmallekin herrasmiehelle, idea upposi Vauva-foorumista vaariin. World of Warships perustuu samaan koukkuun, mutta teemana ovat tankkeja tuntemattomammat sotalaivat. Taistelukenttä ja säännöt ovat uusia, samoin tunnelma.

World of Warships_torpedo

Tora, tora, tora

Kalusto kattaa laivat ensimmäisen maailmansodan vehkeistä toisen maailmansodan kalustoon. Toistaiseksi betassa ovat mukana Japani ja Yhdysvallat, Neuvostoliitto ja Saksa liittyvät merisotaan myöhemmin. Laivat jaetaan neljään eri luokkaan: hävittäjiin, risteilijöihin, taistelulaivoihin ja lentotukialuksiin.

Nopeiden hävittäjien tehtävänä on reagoida yllättäviin tilanteisiin. Hävittäjät tuhoutuvat helposti, mutta toisaalta ne pystyvät torpedoimaan parhaankin vihollisen suunnitelman. Torpedo-osuma voi tuhota minkä tahansa aluksen, ja alakynteen jäädessään hävittäjä pystyy levittämään näkyvyyden peittävän savuverhon. Käytännössä matsin upotustilaston kärjessä on aina hävittäjäkapteeni.

Risteilijät jäävät ominaisuuksiltaan hävittäjien ja taistelulaivojen väliin. Risteilijät ovat suhteellisen liikkuvia ja tulivoimaisia, sillä järeiden tykkien lisäksi osassa on myös torpedoaseistus. Taistelulaivat ovat järeimmin panssaroituja, ja niissä on eniten osumapisteitä sekä tulivoimaa. Ilosta maksetaan muita heikompana liikkuvuutena.

Lentotukialukset vastaavat World of Tanksin tykistöä yllättävän tarkasti. Lentotukialusten tarkoituksena on pysytellä piilossa ja lähettää matkaan torpedo-, syöksy- ja hävittäjäkoneita. Käytännössä pelaaminen muistuttaa yksinkertaista tosiaikanaksua, sillä tekoäly huolehtii pommittamisesta.

Japanilaisten yllätyshyökkäys Pearl Harboriin osoitti, että meritaisteluita hallitsevat nykyään lentotukialukset. World of Warshipsissa huonoa lentotukialuskapteenia ei huomaa kukaan, mutta hyvästä valittaa vihollinen. Kahden torpedolentueen yhtäaikaisesta hyökkäyksestä on liki mahdotonta selvitä, jos torpedot ammutaan yhtä aikaa kahdesta eri suunnasta #-kuviossa. Torpedojen ristitulessa uhri ei pysty väistämään kääntymällä, hidastamalla eikä kiihdyttämällä kuin hirveällä tuurilla.

Wargaming-tyyliin tekniikkapuussa sekoittuu iloisesti fakta ja fiktio, sillä osa laivoista on seilannut vain piirustuspöydällä, osa jäänyt pelkäksi prototyypiksi, mutta kuuluisimpia ei ole unohdettu. Esimerkiksi japanilaisten taistelulaivapuu päättyy oikeutetusti Yamatoon, joka oli aikansa suurin taistelulaiva.

Tekniikkapuussa japanilaisten vahvuutena ovat pitkälle uivat torpedot, jenkkien erikoisuutena lentotukialukset. Pelissä näkyy myös hienosti alusten kehitys. Esimerkiksi japanilaisten ensimmäinen panssarilaiva Kawachi-dreadnought on myös yksi pelin huonoimmista laivoista. Alus on hidas, tykit tehottomat, mutta paksun panssaroinnin ansiosta muiden murjottavana saa kärsiä tavallista pidempään. Kawachissa tykkitornit sijoitettiin keskilinjan sijaan vielä aluksen kylkiin, minkä takia kaliiperi jäi pieneksi eikä tulta pystynyt keskittämään putkien harittaessa joka suuntaan.

world of warships_2015-03-22 23-32-24-71

Laiva on lastattu

Aluksista mallinnetaan tarkasti panssarin paksuus, moottorin, ammusvarastojen ja aseiden sijainti. Osuma perään saattaa lukita peräsimen paikoilleen, jolloin alus menettää ohjattavuutensa. Yksittäisten komponenttien rinnalla käytetään myös osumapistesysteemiä, jossa jokainen kuti verottaa pistesaldoa. Pojojen loppuessa alus tuhoutuu, mutta myös kriittiset osumat tunnetaan. Täydellinen osuma ammusvarastoon voi räjäyttää aluksen kerrasta.

Ammuksia on kolmea tyyppiä. Torpedot ovat tehokkaimpia repien valtavia lovia laivan runkoon, jolloin alus voi upota ennen kuin hiparit loppuvat. Panssariammus on pelin perusammustyyppi, ja perustuu tankkipelistä tuttuun nopanheittelyyn. Osuessaan kuti voi kimmota kyljestä, upota tai suhahtaa kokonaan läpi kohteesta. Kimmoke ei aiheuta mitään, mutta tehokkaimmassa osumassa ammus läpäisee panssarin ja jää kimpoilemaan rungon sisälle. Sirpalekranaatteja käytetään vain lähellä olevia hävittäjiä vastaan juuri yliläpäisyn välttämiseksi.

Vauriomallinnus on riittävän hyvä, mutta haaveilin silti enemmästä. Hävittäjän ja risteilijän puikoissa meno on vauhdikasta, mutta lentotukialuksella ja taistelulaivalla ehtisi huolehtia tarkemmastakin vauriokorjauksesta. Olisi kiinnostavaa priorisoida enemmän: sammutetaanko tulipalo, korjataanko vuoto vai moottori ensimmäisenä. Nyt kaikki tiivistyy yhteen korjausnappiin, joka fiksaa kaikki ongelmat heti. Cooldownin takia sitä ei kannata painaa ellei laiva pala, motti petä tai pääase hajoa.

worldofwarships 2015-03-22 23-22-27-15

Noob team again

Random-matseissa taktiikoita ei tietenkään ole. Kartasta riippumatta molemmat puolet tuntuvat purjehtivan ensin kartan oikeaan laitaan ja aloittavat sieltä taistelunsa. Koska en halua jäädä vastapuolen jyräämäksi, menen itsekin oikealle. Koska yhteistyötä ei ole, laumaan piiloutuminen on paras mahdollinen taktiikka.

Väitän olevani (tai ainakin olleeni) erinomainen pelaaja World of Tanksissa. Pelasin paremmin kuin monet, tiesin enemmän kuin useimmat. World of Warshipsissa en ole ihan varma, mitä minun pitäisi oppia. 10 kilometrin päässä liikkuvan risteilijän ammusvarastoon osuminen on enemmän taidosta kuin tuurista kiinni, sillä ammuksen lentoaika on yli kuusi sekuntia. Pienikin suunnanmuutos heittää osumapistettä metritolkulla. Torpedoisku pitäisi ajoittaa niin, että hävittäjäni ilmestyy saarten välissä täsmälleen oikeaan aikaan ja sopivassa kulmassa, että saan ammuttua torpedot oikealla ennakolla. Liikkeen oikein arvioiminen on vain todella, todella vaikeaa. Toisaalta alfasta asti peliä vääntäneet erottaa matseissa, joten taitoelementti on selkeästi mukana.

Jo tankkipelissä rassannut spottaussysteemi ärsyttävää meritaistelussa vielä enemmän. Kartat sijoittuvat avomeren sijaan Suomenlahden tyyliseen saaristoon, joten tähystämisen voisi hyvin jättää pelaajan vastuulle. Spottaussysteemi on neuvostohenkinen: yksilö ei näe mitään, mitä systeemi ei halua nähtävän. Laivat ilmestyvät näkyviin vasta, kun peli niin päättää ja samaan aikaan kaikkien ruudulle. Ei ollut kerta eikä kaksi, kun tyhjästä ilmestyy vihollisen hävittäjä kuin klingonien risteilijä.

worldofwarships 2015-03-22 23-55-43-54

Osui ja upposi

Lämpenen World of Warshipsille sitä enemmän, mitä enemmän pelaan. Taistelulaivat ovat aavistuksen yksitoikkoisia, lentotukialuksilla seilaaminen turhauttaa, mutta risteilijöillä ja hävittäjillä purjehtiminen käy jo viihteestä. Onnistunut torpedorynnäkkö pahaa aavistamattoman panssarilaivakomentajan kylkeen tuottaa aina outoa tyydytystä.

World of Tanks oli minulle hetken the peli, World of Warplanes jäi suutariksi, mutta World of Warships nousi betasuorituksellaan vakiopelistalleni. World of Warships on parhaillaan suljetussa betassa, mutta mukaan otetaan tasaisesti lisää väkeä. Valitettavasti lisäavaimet ilmestyvät jakoon yllättäen ja loppuvat hetkessä, mutta koitan Pelit.fin World of Warships -ketjussa huhuilla aina, kun lisää tulee.

Pelaajia on servereillä parhaimmillaan noin 5 000. Eniten yllätti, että pelaajakanta on iloisen ystävällistä. En pelleile.

Tuukka Grönholm

World of Warships on parhaillaan pelattavana suljetussa betassa.