Erään modin tarina - Babylon 5: Earth-Minbari Wars

Maanvyöry on jo alkanut, ja sen saavat aikaan pikkukivet yhteistyössä.

Toistaiseksi ainoat vähänkään realistisemmat avaruustaistelupelit ovat olleet Glyn Williamsin Warhead (Amiga, ST) sekä paljon tuoreempi I-War. Babylon 5 -huuman huipulla muutama vuosi sitten Sierra ilmoitti tekevänsä B5-realistisen avaruustaiston nimellä Babylon 5: Into the Fire.

Raha puhui ja jo enemmän kuin puolivalmis peli dumpattiin kaikkien muidenkin Sierran simulaationomaisten pelien ohella. Mutta fanit eivät luovuttaneet, vaan kaivoivat esiin parhaiden kaupallisten avaruussimujen enemmän tai vähemmän viralliset editorit ja haalivat kasaan joukon aatteelle omistautuneita taiteilijoita. Ryhdyttiin tosimielessä tekemään modia sekä I-Warin että Freespace kakkosen pohjalta.

Tyypillisistä modiprojekteista vain harva saa aikaiseksi muuta kuin kotisivun ja pari varhaista screenshotia. Buda5-tiimi siirtyi vapun alla suurista suunnitelmista konkreettiseen muotoon: I-Wariin tarkoitettu Earth-Minbari Wars -mod julkaistiin.

Erikoisen mielenkiintoisen asiasta tekee se, että Buda5:n porukasta suuri osa on suomalaisia nuoria osaajia, opiskelijoita, joilla on edes hiukan aikaa tällaisiin pyyteettömiin projekteihin, josta ainoa palkkio on maine, kunnia ja toivottavasti ainakin monien kohdalla ponnahduslauta nimen luomiseksi peliteollisuudessa.

Earth-Minbari Warsin matka ideasta pelattavaan muotoon antaa hyvää kuvaa siitä, että modiin vaaditaan muutakin kuin editori ja alkuinnostusta.

Vapaus, veljeys, tasa-arvo

Buda5-tiimissä vallitsee tasa-arvoinen yhteishenki. Haastattelemani Anssi Luomaranta on useimpien kampanjan tehtävien käsikirjoittaja ja modiprojektin organisaattori, joten hän olkoon päävorloni.

Juha Kuusela on porukan webbisivujen ylläpitäjä ja "sekatyömies" modin kehittelyssä. Hän sai touhun liikkeelle huomattuaan, miten helposti I-Waria pystyy muuntelemaan aina uusien alusten 3D-malleista ääniin, välinäytöksiin ja suurin piirtein kaikkeen, jolla pelistä voi tehdä vaikka täyskonversion. Varsinaisia aktiivisia budalaisia on puolisen tusinaa, ja epäsäännöllisesti pikkujuttuja sinne tänne nysvääviä riittää noin kymmenkunta.

Brittiläinen Simon Richardson tekee tappotahdilla täysin ammattilaistasoisia alus- ja asemamalleja Budan käyttöön eikä Anssi suotta tituleeraa häntä supermieheksi. Tämä palkaton työnarkomaani on suoltanut valmista kamaa siihen tahtiin, että Budalla on jo nyt läjäpäin aluksia tuleviin Babylon-kampanjoihinsa.

Jo ennen Buda-hommiin ryhtymistä Richardson oli näkyvimpiä jäseniä Babylon 5 Modeller's Guildissa. Tämä "salaseura" koostuu lahjakkaista 3D-mallintajista, jotka tekevät B5-universumiin liittyvää 3D-raytraceja ihan vain taiteen vuoksi siinä, missä jotkut piirtävät ja maalaavat tauluja itseään toteuttaakseen. Myös Budan EMW-kampanjan CGI-välinäytökset on toteutettu hyödyntämällä Modeller's Guildin valmiita malleja, jotka ovat kaikkien vapaasti käytettävissä. Mallit ovat kuitenkin vain palikoita, joista Budan porukka on itse ohjannut ja luonut välinäytökset.

I-War muunnostyön runkopelinä I-War on aika selvä valinta. Ulkonäkö ja äänet on helppo muuttaa mihin tahansa peliin, mutta pelirungon perusfysiikka, joka I-Warissa on se toivotty newtonilainen, on oma lukunsa. Plussaa sekin, että I-Warin tehtäväeditori on oikeamminkin ohjelmointikieli, jolla pääsee käsiksi tehtävärakenteisiin ruohonjuuritasoa myöten, jopa niin, että sillä saatiin luotua tyhjästä ilmestyvät hyppypisteet, joita I-Warissa ei muuten varsinaisesti ole.

Ihan kaikkea ei voi muuttaa. Vaikka alusten suorituskykyjä voi jokseenkin vapaasti muunnella, on esimerkiksi pelaajan aluksen itsestäänsuuntautuva tykki sen verran sisäänrakennettu, että se on ja pysyy. Ainoastaan sen tulialaa pystyy vaihtelemaan kuuden ja kuudenkymmenen asteen välillä.

Budalaisia harmittaa myös asetyyppien rajoittuneisuus esimerkiksi pyssyissä PBC/PPC:n kaltaiseen peruspulssiaseeseen. Sen ominaisuuksia pystyy kuitenkin virittämään, esimerkiksi laakin nopeutta rukkaamalla syntyy uskottava illuusio minbarien fuusiosäteistä.

B5:n isojen alusten sekunteja jatkuvaa sädettä on melko mahdoton toteuttaa, vaikka yritetty on. "Me yritimme liittää alukseen tavallaan toisen alusmallin, joka näyttäisi säteeltä, mutta homma meni sellaiseksi sähläämiseksi, että anti olla", nauraa Anssi.

Tasoitusta peliin

Viimeistään toisesta osumasta kosahtavassa Starfuryssa minbarien Nial-hävittäjät tuntuvat epäreilun kestäviltä. Earthforcen varsinainen ongelmahan oli, ettei aluksia näkynyt tutkassa, joten niihin ei saanut aselukitusta.

EMW:ssä alukset näkyvät, sillä Anssin mukaan muuten olisi mennyt hermot. "YHTÄÄN ei näe, mistä ne tulevat, vaan jossain vaiheessa vaan huomaa, että nyt kolisee. Ajateltiin, että antaa olla. Pistettiin vaan joihinkin juonen kannalta tärkeisiin tehtäviin niin, että niitä ei näy."

Pelattavuus on etusijalla parissa muussakin jutussa. Starfuryn kiihtyvyydeksi olisi hyvin voinut laittaa sen noin yhdeksän geetä, miksi se on sarjan perusteella arvioitu. Sen ihminen hetkellisesti kestää. "Vähänkään pitempiaikaisesti puhutaan jostain kuudesta geestä", korjaa Anssi. Tämä kuusi geetä sattuukin olemaan alkuperäisen I-Warin Dreadnaught-luokan korvetin maksimikiihtyvyys. I-Warin tietokoneen ohjaamat korvetit on kyllä luokiteltu kuuteen geehen, mutta oikeasti pelaajan alus luukuttaa kahdenkymmenen tienoilla. Juuri samoista pelattavuussyistä Budan Starfuryn kiihtyvyys on noin 30 geetä. "On meillä se realistinenkin 'Fury jos haluat kokeilla ja kuolla", myhäilee Anssi.

Saisiko puheenvuoron?

Pyrkimyksenä on tehdä vähintään alkuperäisen pelin tasoinen modi, mikä tarkoittaa että tehtävissä pitää olla radiopulinaa, ja kampanjaa tietysti ryyditetään välianimaatioilla. Radioliikennettä varten kampanja pitää ensin hahmottaa kokonaan, jotta siihen tarvittavien ääninäyttelijöiden kanssa voi sopia hyvissä ajoin, kuka tekee mitäkin. Etenkin useammassa tehtävässä toistuvan henkilön panos on tärkeä.

Yllättäen ärsyttävimmäksi viiveeksi kampanjan toteuttamisessa ei noussutkaan tehtävärakenteiden hiominen toimiviksi, vaan lupautuneiden ääninäyttelijöiden viivyttely tai kokonaan jänistäminen. Liian helposti sattuu sellaista, että yksi tyyppi lähettää jonkun tehtävän äänet, mutta sitten hän "katoaa" ja kampanjan koordinaattori on luonnollisesti pienoisessa nesteessä.

"Siinä meinasi tosiaan mennä pariin otteeseen hermot", Anssi sadattelee. "Meillä oli ehkä joku tuplamäärä näyttelijöitä tiedossa, mutta loppujen lopuksi mukaan äänistä tuli vain puolet ja niistäkin suurin osa myöhässä." Äänien odottelemisessa meni ylimääräinen kuukausi.

Ketään ei voi kovistella aikataulujen suhteen, kun kaikki ovat vapaaehtoisesti mukana. Edes suomalaiset Budan jäsenet eivät ole koskaan tavanneet toisiaan muuten kuin netissä.

Anssi kasasi eri puolilta maailmaa tulleiden budalaisten ja heidän kavereidensa kotikoneella spiikkaamat murjaisut kuitenkin ihmeen saumattomasti. Alunperin tähän piti olla oma ohjaajansa, mutta hän "katosi jonnekin". Koska äänien toimitusaika osalta hepuista alkoi venyä viivyttäväksi tekijäksi, Anssi joutui jopa itse esittämään korvetti Jasonin kippari Peterseniä. Mikäs siinä, kyllä avaruudessa 2200-luvulla varmaan skandimurrettakin kuullaan. Suurin osa päärooleista tulee silti perusjenkeiltä, mitä nyt yksi saksalainen ja britti vierailevat rikastuttamassa kulttuurikirjoa.

Keskitaso pysyy hieman huolimattomammistakin suorituksista huolimatta yllättävän hyvänä, eikä Buda-tiimillä ole oikeastaan kuin yksi suurempi ongelma ääninäyttelijöiden kanssa: naisia ei tunnu löytyvän kirveelläkään. "Itse asiassa syntetisoitiin Starfuryn tietokone naisääneksi, että modiin saataisiin edes yksi", naureskelee Anssi.

Sota kaipaa yhtä miestä (ja naista)

EMW-kampanjan yhdeksän tehtävää ovat kaikki jokseenkin itsestäänselviä johdannaisia niistä tapahtumista mitä sarjassa on nähty. Anssi sanookin, että he pyrkivät pitämään tulevatkin modikampanjansa sellaisina, etteivät ne ole ristiriidassa kaanonin kanssa.

Kun inspiraatio iskee ja kokonaisuuden on hahmottanut paperille, yhden tehtäväskriptin teossa ei kauan nokka tuhise. Varsinainen työ alkaakin vasta siitä, kun tehtävän luovuttaa pelattavaksi eteenpäin. Sitten alkaa tulla kasapäin valituksia siitä, miksei sejase tehtävä toimikaan, kun satuin huvikseni tuhoamaan oman rahtialuksen.

"Kyllä me pystytään ihan omia juttujakin kehittämään, esimerkkinä vaikka Show of Force (viimeisen päälle kiero tehtävä jonka kanssa sain palamaan kolme iltaa ja käämin palo oli jo lähellä), eihän sellaista ole missään B5:ssä tapahtunut. On mukava olla mukana tilanteissa, mitä on nähty sarjassa, mutta kyllä meillä ideoita riittää."

Tarkoitus on jatkaa näpertelyä seuraavaksi joko Raider-, Maan sisällissota- tai Narn#Centauri-kampanjoilla. Erityisesti Raider-kampanja kuulostaa sangen mielenkiintoiselta, koska Anssin visio on pistää pelaaja pahisten puolelle. Suuritöisempi ja kunnianhimoisempi tavoite on toteuttaa sisällissotakampanja, jossa voisi jopa pelata haarautuvaa juonipolkua joko Sheridanin tai Clarken puolella.

Taisteluhenki pysyy korkealla

Anssi tuntuu suhtautuvan projektien tulevaisuuteen terveellä asenteella: tätä tehdään niin kauan kuin huvittaa ja tuntuu siltä, että aikaa riittää. Entäpä se, että I-Warista alkaa aika jättää ja kakkososa on tulossa?

"Kyllä me ollaan koetettu lypsää tietoja tekijöiltä, muttei vastauksia ole tullut. Me emme tiedä yhtään, pystyykö meidän juttuja käyttämään tai voiko kakkosta ylipäätään muunnella yhtä helposti. Mutta vaikkei pystyisikään, kyllä me tehdään Buda5.2. I-War ykköseen satsataan niin kauan, kunnes kakkonen ilmestyy."

Modi ei synny hyvistä aikomuksista. "Joka jätkällä pitää olla kiinnostusta", teroittaa Anssi itsestäänselvyyttä. Ainakin palkatta työskentely takaa sen, että se mitä tehdään, tulee puhtaasti omasta motivaatiosta. Pienoisena vinkkinä Anssi toteaa, että uudet innokkaat jäsenet ovat aina Budaan tervetulleita. Erityisesti ääninäyttelijöitä (haloo, te Pelit-lehden kaksi naislukijaa) ja 2D-grafiikoita alusten ohjaamoihin (haloo minä) kaivataan.

I-Warin tekijät saati kustantajat eivät ole mitään virallista lupaa modin tekoon antaneet, eikä heidän kanssaan olla juuri kommunikaatiossa. "Kyllä me ne tiedetään ja ne tietää mitä me tehdään", sanoo Anssi. "Eipä ole TNT:ltäkään mitään reklamaatiota tullut. Onhan näitä B5-fanifilmejä ollut netissä vaikka kuinka kauan."

Straczynski itse on pariin otteeseen nettifoorumeissa pyytänyt "luvattoman" B5-kaman levityksen lopettamista, mutta julistuksissa on ollut aina se maku, että mies ei puhu omalla suullaan vaan tuottajan. Minulla on vähän semmoinen tutina, että jos Straczynski esimerkiksi Budan saavutuksia kommentoisi, hän luultavasti sanoisi: "Way to go guys!"

In the beginning...

Earth-Minbari War

Buda5

http://mods.firstones.com/buda5

Minimi: I-War

Suositus: I-War Defiance

Buda5-tiimin työstämä Earth-Minbari War -kampanjapaketti kriitikoiden yksimielisesti ylistämälle I-Warille on enemmän kuin modi ja lähentelee totaalikonversiota. Yhdeksän tehtävän kampanja saattaa kuulostaa vaatimattomalta, mutta tässä jos missä puhuu enemmän laatu kuin määrä.

Pelaaja aloittaa akatemiasta vihreänä Starfury-pilottina, joka joutuu heti kättelyssä ehkä Varjojen jälkeen kohtalokkaimpaan ja dramaattisimpaan kohtaamiseen muukalaisten kanssa.

Nämä kaikki yhdeksän tehtävää noudattavat juuri samaa henkeä kuin I-Warissa. Niissä käytetään täysin rinnoin hyväksi kaikkia peruspelimoottorin suomia mahdollisuuksia, sen sijaan, että turvauduttaisiin räiskintään yhä kasvavaa vihulaismäärää vastaan. Niissä on samaa klassikoiden ainesta kuin X-Wingin legendaarisessa Korolevissa, mikä pistää tahkoamaan yhtä ainokaista tehtävää kauemmin kuin Tachyonin koko kampanjaa.

Eli: Budan EMW ei missään tapauksessa sovellu tutustumisretkeksi I-War-peliin, vaan on ehdottomasti kovan luokan veteraaneille suunnattua viihdettä. Tässä on kyse epätoivoisesta taistelusta ylivoimaista vihollista vastaan ihmiskunnan eloonjäämisen puolesta, joten tehtävissä palaa useampi ilta ja niin monet hihat kuin sattuu päivittäin paitoja vaihtamaan. Itse olin aikamoinen ässä I-Warissa aikoinaan, mutta EMW pisti kyllä täysin polvilleen, kunnes hommat alkoivat olla taas hallussa noin viikon intensiivisen preppauksen jälkeen.

Mistä on pienet modit tehty?

EMW:llä on paljon muutakin tarjottavaa kuin loistavasti käsikirjoitetut tehtävät. Aivan oman näköisekseen ei Buda ainakaan vielä ole I-Waria saanut muutettua, mutta 3D-grafiikkapuolella Simon Richardsonin väsäämät alukset jättävät monet kaupalliset pelit syvään häpeään.

Toinen tärkeä tunnelmanluoja modissa tai missä hyvänsä pelissä ovat ääninäyttelijät. Paraskin konversio voi mennä totaalisen poskelleen, jos kesken kiivaimman tulitaistelun ja jännityksen joku pösilö heittää täysin tunnelmaan sopimatonta legendaa suoraan paperista luettuna.

Lieneekö syynä aihetta kohtaan tunnettu rakkaus, mutta Budassa ääninäyttely radiopulinoissa on keskiarvoltaan parempaa kuin monissa kaupallisissa peleissä. Toki joukkoon mahtuu vähemmänkin hyviä suorituksia, mutta erityisesti pelaajaa itseään esittävä 'Fury-pilotti on etelänpuoleinen perusjenkkinuorukainen kuin sotaelokuvan Big Red One kertoja. Lentueenjohtaja Alpha Leader kerää pistepotin kuolemattomalla oneliner-murjaisullaan virittäessään taktista ydinohjusta: "Let's fry these alien freaks!"

Kolmas äärimmäisen tärkeä tunnelmanluoja on musiikki. EMW:ssä ei ole jatkuvaa taustamusiikkia, mutta Christopher Franken teemoja on käytetty sopivissa paikoissa oivina tunnelmanluojina, samoin sarjasta kaapattuja puheenpätkiä.

Linja kestää

Kun Maa-Minbari-sodasta on kyse, ei liene mikään spoileri, että kampanja päättyy Linjan taisteluun, missä käy hyvin selväksi, miten epätoivoisesta viimeisestä puolustuksesta on kyse. Ironista kyllä, tämä on koko EMW-kampanjan helpoin nakki ja jää lähinnä näytösluontoiseksi heilunnaksi täysin ylivoimaisia minbareja vastaan. Juuri Sinclairin ja hänen lentueensa välinen kiihkeä kommentointi tekee siitä sopivan dramaattisen loppunäytöksen pelaajan odotellessa lähinnä sivustakatsojana väistämätöntä lopputulosta.

Buda5-tiimin Earth-Minbari War on niin lähellä täydellistä B5-pelikokemusta kuin täysin erilaista peliä muokkaamalla voi tehdä. Aina juonta, tehtäviä, välinäytöksiä ja jopa ääninäyttelijöitä myöten. Koska kyseessä on kuitenkin modi valmiin pelin pohjalta, en katso aiheelliseksi jakaa pisteitä saati hyviä ja huonoja pointteja peliarvostelun tapaan. Sen sijaan annan ylioppilasarvosanan erikseen niille osa-alueille mitä modeissa joutuu tekemään, jotta siitä tulisi aiheelleen uskottava esitys.

Alusten 3D-mallit: Laudatur

Tehtäväsuunnittelu: Eximia

Kampanjasuunnittelu: Cum Laude

Ääninäyttely: Lubenterista Laudaturiin

Välinäytösten CGI: Cum Laude

Alusten ominaisuuksien mallinnus: Cum Laude

B5-tunnelma: Eximia

Aika hyvät pahvit ottaen huomioon, että tässä "vain" ratsastetaan jo valmiin laudaturin arvoisen pelin harteilla. Näillä kelpaisi elvistellä minkä hyvänsä miljoonabudjetin avaruuspräiskeen rinnalla.

Lisää aiheesta