European Computer Trade Show Lontoossa

Pommien tehdessä Lontoossa pahinta jälkeä sitten toisen maailmansodan Pelit-lehti urheasti osallistui kevään ECTS-messuihin. Vaikkei uutuuksia massoittain ollutkaan, näyttää pelimiehen tulevaisuus varsin hyvältä: laatu korvaa määrän.

European Computer Trade Shown suosio kasvaa koko ajan ja pienehkö London Business Center oli varsin täynnä. ECTS on niin sanottu trade show eli businessmessut, jonne ei ilman kutsukorttia pääse. Messut on tarkoitettu nimenomaan maahantuojille, jälleenmyyjille ja lehdistölle.

ECT-messuissa viehättää niiden hiljaisuus. Yleisömessujen hälinä puuttuu lähes kokonaan, samoin kaikki ylimääräiset rekvisiitat: ei julisteita, ei isoja elokuvakankaita, ei musiikkia, ei autoja, ei robotteja... Kolme naamioitunutta miestä sentään harhaili tuskaisena pitkin messualuetta: ohjelmoijat esittelivät pelejään kivikautisena miehenä, sammakkona ja ritarina.

Koneiden tulevaisuus

Moni softatalon edustaja sanoi suoraan lopettavansa C64:n tukemisen. Jopa System 3 keskittyy Nintendoon ja Amigaan. Amigaa puolestaan järsivät yhä pahemmin ja pahemmin Megadriven ja SuperNESin (siis 16-bittisen Nintendon) kaltaiset konsolit. Suuntautuminen PC:hen on yhä selvempää ja selvempää.

Peliohjelmissa alkaa näkyä niin sanottujen kehittyneempien pelien kasvava määrä, simppelit toimintarutistukset alkavat olla konsoleiden heiniä.

Mitä tapahtui Wallylle?

Lucasfilmin kehitysosaston johtaja Kelly Flock, miellyttävä amerikkalainen mies, piti jostain oudosta syystä kovasti Pelit-lehden ykkösnumerosta ja kertoi monia mielenkiintoisia tarinoita.

LeChuck's Revengen huvittava luurankotanssi sai alkunsa säveltäjän leikkiessä koneellaan. Sikariporras tuli pauhaamaan työajan haaskauksesta, mutta loppujen lopuksi kohtaus oli niin hauska, että se yksimielisesti päätettiin jättää peliin.

Wallyn kohtalo on varmasti jäänyt askarruttamaan monia. Itse asiassa pelissä piti olla kohta, jossa Wally ajelehtii merellä lautan kanssa, harhailee ympäriinsä etsimässä monokkeliaan ja tipahtaa mereen. Pelintekijät kuitenkin säälivät miesparkaa ja kohtaus jätettiin pois.

Kelly Flock pysähtyy katsomaan lehtemme kuvasarjaa luurangon muuttumisesta kokiksi: "Tämä oli hauska. Tiedättekö, että animaatio vie yli 300 kiloa, enemmän kuin koko Maniac Mansion?" Flock myöntää myös, että Terminator 2 -viittaukset kohtauksessa olivat täysin tahallisia.

Lucasfilm aikoo panostaa CD-teknologiaan, ja Kelly Flock kertoi heidän yrittävän saada Harrison Fordin lainaamaan äänensä Indiana Jones & Fate of Atlantiksen "talkie"-versioon. Ainakin Loom puhuu jo, ja Guybrushiksi Flock haaveili Robin Williamsia. Tosin Flock myönsi, että tähdet varmaan pyytävät aivan liikaa rahaa.

Ensi vuonna on Flockin mukaan tulossa lukuisia pelejä, muun muassa avaruuteen sijoittuva seikkailupeli, ja epäilimme heti Star Warsia. "Ei ole. Elokuvan juonta olisi seurattava orjallisesti, paljoakaan ei saisi muuttaa. Emme halua olla sidottuja", Flock yritti. "Mutta onhan teillä Indy-elokuvapelitkin?" vänkäsimme me. "Se on eri asia, Indy on yksiulotteinen ja siten vapaammin muokattavissa oleva hahmo." Tiedä häntä sitten, mies piti varsin pitkän tauon ennen vastaamistaan.

Star Wars siirtyy kuitenkin todella mielenkiintoiseen uutuuteen eli syksyllä ilmestyvään peliin nimeltä X-Wing, jonka takaa löytyy Larry Holland. Peli käyttää Secret Weapons of Luftwaffen pohjalta edelleen kehitettyä runko-ohjelmaa, ja X-Wingissä tietysti lennellään Tähtien Sodan kalustolla joko kapinallisten tai Imperiumin puolella. Marraskuuta lupaillaan ilmestymisajankohdaksi. Monkey 3:kin saattaa tulla, tai sitten jäädä tulematta.

Lord British

Ultimoiden isä Richard Garriot eli itse Lord British oli paikalla esittelemässä uusinta parivaljakkoaan eli Ultima Underworldia sekä Ultima VII: Black Gatea.

Garriot kertoi ohjenuoranaan olevan sekä Ultimoiden jatkuva kehitystyö että pyrkiminen yhä luonnonmukaisempaan vaihtoehtomaailmaan. "Pelaajan täytyy todella olla siellä, sisällä pelissä. Realistisen maailman lakien on pädettävä myös fantasiamaailmassa. Eli jos et löydä vihjeittenkään perusteella avainta, sinulla on oltava mahdollisuus hakata puuovi säleiksi tai vaikka räjäyttää metalliovi pommilla", Garriot korosti.

Ultima seiskassa kaikkia tavaroita voi koskettaa, kaikki voi kerätä. Haarukkaa voi käyttää aseena tai kaverin päälle voi heittää vettä kaivosta. "Jokaisen Ultiman on oltava valtava edistysaskel edelliseen verrattuna", tähdentää Garriot. "Ultima VII:ssa on pyritty pääsemään mahdollisimman yksinkertaiseen, mutta joustavaan käyttäjäliityntään." Hän jatkaa esittelemällä käyttöliityntää: "Kaksi hiirennappia, oikea on jalat, vasen on kädet. Siinä se. Joko yhden kerran painamalla, kaksoispainalluksella tai pitämällä nappia pohjassa ohjataan koko peliä. Simple, isn't it?" Ja me myöntelimme.

Lord British ei itse ole osallistunut Ultima Underworldin kehittämiseen. Hän on kuitenkin peliin erittäin tyytyväinen, se tapahtuu hänen vaatimustensa mukaisessa maailmassa.

Ultima VIII on jo työn alla, ja se on yhdistelmä näistä kahdesta.

Originin varapääjohtaja Marten Davies kertoi Underworldin olevan valtava menestys. Wing Commanderin Special Operations 2:n kohtaloa tivattaessa hän kertoi sen olleen jo kauan valmis mutta julkaisu tapahtuu aikaisintaan toukokuun lopulla. "Emme halua päästää sitä markkinoille yhtä aikaa Ultimoiden kanssa syömään samoja markkinoita", hän livautti.

No nyt!

Ja vihdoinkin pitäisi kuuluisan Epicin olla laukaisualustalla. Digital Image Designin ohjelmoijat Martin Kenwright ja Phil Alsop esittelivät peliään meille ja vaikuttivat varsin tyytyväisiltä. Syytäkin, sillä Epic tuntuu varsin massiiviselta tuotteelta ja antanee vastuksen jopa itse Wing Commanderille. Vai mitä sanotte avaruustaistelusta, jossa 500 alusta ottaa yhteen? Kohtaus oli kuin suuren budjetin elokuvasta.

Muita ikuisuuden roikkuneita projekteje on Dungeon Masterin PC-version ilmestyminen Psygnosiksen kautta, ja saman firman Aquaventura näkee vihdoinkin päivänvalon. Nämähän ovat roikkuneet tapetilla jo pari vuotta.

Odottamisen arvoista

Jostain oudosta syystä toiseen maailmansotaan sijoittuvat lentosimulaattorit tuntuivat olevan seuraava Juttu. MicroProselta tulee erittäin lupaavan tuntuinen, yksityiskohtaisella vektorigrafiikalla tehty B-17-pommikonesimu B-17 Flying Fortress, Electronic Artsilta P-51 Mustangeihin pohjautuva Heroes of the 357th ja sokurina pohjalla vektorivelho Damon "Red Baron" Slyen Aces of The Pacific, jossa käytössä on Tyynen meren taisteluiden koko konekanta.

Roolipelirintamalla Gremlinin megaeepos Daemonsgate I on liki valmis, kertoi pelin ohjelmoija Nigel Kershaw, jonka kova kohtalo oli mainostaa peliä raskaassa haarniskassa ja parinkymmenen kilon miekka kädessään. Miekkoja on valmistettu parikymmentä ja ne jaetaan pelin ensin ratkaisseiden kesken lopussa annettavaa koodia vastaan.

SSI aikoo lopettaa jo liiankin tuttujen kultalaatikko-AD&D-pelien tekemisen, eli siis näiden Pools of Radiance -tyyppisten. AD&D-pelien tekeminen kyllä jatkuu, ja tekeepä SSI vaihteeksi strategiapelejäkin. Näistä mielenkiintoisin on Silent Servicen tekijöiden Bismarck, jossa ohjastetaan yksi aikansa mahtavimmista taistelulaivoista. U.S. Goldin SSI-puolen johtaja Bob Malin muuten lipsautti vahingossa, että Eye of Beholder III:sta voinee odotella joulun aikoihin.

Seuraaviin Pelit-lehtiin on siis odotettavissa erittäin mielenkiintoisia arvosteluja. Mikäli aikataulut pitävät paikkansa.

Lisää aiheesta