Fallout [2]

Raidersien leiri

Kun olet nitistänyt Shady Sandsin skorpionit, suuntaa etelään kohti Junktownia. Palaa sitten takaisin Shady Sandsiin, ja Aradesh itkeskelee kadonneen tyttärensä perään. Tyttö löytyy kylän ja Junktownin välissä olevalta raidersien leiriltä. Hänet voi saada turvaan muutamalla eri tavalla: uhkailemalla raiderseja, haastamalla heidän johtajansa kaksintaisteluun tai silkalla raa'alla voimalla.

Säpinää Junktownissa

Mene yöllä kylän baariin ja juttele ihmisille, mutta älä jengiläisiltä näyttävien kanssa. Pian tunnelma tiivistyy ja syntyy tappelu, jonka aikana baarimikko ampuu Skullin kappaleiksi. Muiden jengiläisten poistuessa paikalta kostoa vannoen mene heidän päämajalleen. Kerro haluavasi jengin jäseneksi, ja saat tehtäväksesi varastaa pokaalilta näyttävän uurnan baarimikolta (Neal).

Palaa baariin ja nuku aamu seitsemään, jolloin voit kaikessa rauhassa pihistää uurnan. Kiikuta uurna jengiläisille ja huomaat heidän suunnittelevan Neilin tappamista. Lähde vasikoimaan heidän aikeistaan Larsille, joka seisoskelee kaupungin portilla kellon ympäri. Pienen kapakkatappelun jälkeen voit palauttaa uurnan Neilille.

Hubaa Hubissa

Paikallisen kaljapaikan alla on Dekkerin päämaja ja häneltä saa kaksi tehtävää. Ensimmäinen on erään kauppiaan salamurha. Mene ohjeet saatuasi kauppiaan kotiovelle ja ammu tylysti koko poppoo pieniksi paloiksi. Kätevä taktiikka niin tässä kuin muissakin vastaavanlaisissa tehtävissä on mennä rauhallisesti vahvimman näköisen hahmon taakse, ja ampua kylmästi sarja takapuoleen. Näin saa helposti pahimman vastustajan saman tien pois pelistä.

Myös toinen Dekkeriltä saatava tehtävä on salamurha. Tämä on paljon helpompi juttu. Kirkko löytyy Hubin eteläisimmästä osasta. Salamurhista saat sievoisen summan rahaa ja sitten voitkin käräyttää työnantajasi poliisille. Lainvartija syyttää sinua osallisuudesta hämäriin hommiin, mutta kunhan ihmettelet suureen ääneen, miten hän edes kehtaa syyttää sinua, on kaikki OK.

Tämän jälkeen poliisi pyytää sinua auttamaan Dekkerin hoitelemisessa. Ennen tähän hommaan lähtemistä kannattaa käydä kaupungin itäisimmässä osassa olevassa asekaupassa, sillä tiedossa on verinen kohtaaminen. Varustauduttuasi kunnolla mene baariin, josta löytyy Kane-niminen mies. Hän on Dekkerin adjutantti ja hänet voi listiä saman tien. Menkää sitten poliisien kanssa Dekkerin vastaanotolle. Koska Kane on jo kuollut, Dekkerin kova vartiokaarti antautuu heti pomonsa kuoltua. Heitä voi tämän jälkeen ammuskella miten lystää.

Kätevä tapa saada rahaa ja varusteita on lainayhtiön ryöstö. Paikka on helppo tunnistaa, sillä sen seinässä on kirjaimet FLC. Kaupungin poliisit eivät asiaan tunnu sekaantuvan, joten ammu paikan vartijat. Tiirikoi holvi auki (ei onnistu ihan huonolla arvolla --ks) ja ota rahat ja plasmakranaatit.

Far Go Tradersista saatavaa tehtävää, jossa pitäisi selvittää kadonneiden karavaanien kohtalo, tuntuu olevan mahdotonta selvittää. Kun olet käynyt Necropoliksen holvissa, tappanut deathclawit ja käynyt Brotherhood of Steelissä, on tapaus selvä sillä Necropoliksen holvista löytyvä ruumis on karavaanien johtaja. FGT:n tyypit eivät kuitenkaan tätä halua koskaan uskoa.

Zombit pumppaavat

Tapettuasi Necropoliksen pumppurakennuksen ulkopuolella olevat supermutantit mene pumppurakennuksen pihalla olevaan viemäriin. Suunnista etelään ja kohtaat pian rottia ja myyrärottia. Jossain lähistöllä lojuu kasa rojuja, jotka pitää ottaa mukaan. Käyttämällä rojuja pumppuun sen saa korjattua ja ystävälliset zombit ovat tyytyväisiä.

Panssaripoikien kerho

Heti kun olet päässyt sisään Brotherhood of Steeliin, etsi toisesta kerroksesta käsiisi lääkäri. Hän tekee sopivasta summasta mukavia operaatioita, jotka parantavat erinäisiä ominaisuuksia. Alimmasta kerroksesta löytyvät High Elder ja Maxwell. Heiltä saat tehtäväksesi tutkia syytä mutanttien lisääntyneeseen toimintaan pohjoisessa. Kun löydät vihernahkojen tukikohdan, käväise sen portilla ja palaa veljeskuntaan. Saat saman tien tehtäväksesi nitistää mokomat luonnonoikut.

Mentyäsi uudestaan tukikohtaan löydät kolme veljeskunnan soturia, joiden avustuksella mutanttivartijat kuolevat nopeasti. Ovesta pääsee sisään yhdeltä kuolleelta mutantilta löytyvällä holodiskillä. Sisällä punaisista suojakentistä pääsee lävitse juoksemalla, vihreisiin täytyy käyttää repair-taitoa. Raivaa tiesi alimpaan kerrokseen ja tapa mutanttiluutnantti. Läsnä olevan kirkkokansan ihmetellessä käynnistä tukikohdan itsetuho ja poistu niin nopeasti kuin mahdollista.

Loppunäytös

Suuntaa tukikohdan tuhon jälkeen Bonetownista etelään olevalle katedraalille. Mene sisälle ja aseta räjähde lukitun oven eteen, jolloin syntyy tappelu. Tappelun jälkeen ja oven räjähdettyä astu huoneeseen. Löydät portaat alas ja niiden luota kovan mutantin, jonka kanssa ei luonnollisesti auta keskustella. Etsi alakerrasta perimmäinen huone, jossa on kirjahylly. Hetken aikaa hyllyä kummasteltuasi salaovesta marssii esiin kaapuun pukeutunut kirkonmies. Selitä tälle mitä tahansa, kunnes hän kutsuu paikalle "vartijat". Listi kimppuusi käyvät mutanttihirviöt ja jatka eteenpäin. Holvin ovesta pääset kerroksiin, joista löytyy kaikkea rukoilevista mutanteista hulluihin tiedemiehiin.

Alimmasta kerroksesta löydät holvin hallintakeskuksen. Seinässä on ovi, josta voi astua koputtamatta. Oven takaa tapaat mutanttien epäjumalamaisen mestarin. Kun astut hänen lähelleen, silmäsi puhkeaa. Älä vielä aloita taistelua, vaan käytä doctor-taitoa korjataksesi silmäsi. Tämän jälkeen onkin aika tuhota mestari.

Jos hahmosi on enemmänkin diplomaatti-insinööri kuin huippuunsa viritetty tappokone, voit yrittää myös toista lähestymistapaa. Hallintakeskuksen lähellä on kymmenkunta tavallista mutanttia isossa huoneessa. Niiden takana on hyvin lukittu hissi. Täältä kuitenkin pääsee alas, jossa ydinpommille voi asettaa sopivan lyhyen räjähdysajan ja juosta sitten suoraan kartalle. Tämän jälkeen onkin enää jäljellä happy end kotiholvilla, jossa Overseer tietysti ottaa sinut lämpimästi vastaan ja tarjoaa mukillisen nuka-colaa...

Lisää aiheesta