Fallout Tactics: Brotherhood of Steel, osa 1/2

Kaupanteko

Kauppoja pystyy hieromaan bunkkereissa pääasiassa huoltopäällikön (Quartermaster) kanssa ja joissain satunnaiskohtaamisissa kauppiaiden kanssa. Jotta pääset kunnolla kaupanteon makuun, poimi tehtävien aikana kaikki tavara mukaasi. Vain muutamilla esineillä ei ole mitään arvoa ja kaiken muun mitä ryhmäsi ei tarvitse, voi myydä huoltopäällikölle (tai kohtaamisten kauppiaille). Huoltopäälliköltä saat kylmää käteistä, jolla voit ostella tarvitsemiasi tavaroita pelin edetessä.

Tärkein juttu kaupanteossa on se, että kaikkia kauppoja täytyy hieroa (eli "käyttää" barter-kykyä). Näin ollen kauppiaan kanssa pitäisi aina asioida hahmolla, jolla on paras barter-kyky, sillä hän saa parhaan tarjouksen ostettavista esineistä ja parhaan hinnan myymisestä.

Jos yhdelläkään ryhmässä olevalla hahmolla ei ole mitenkään ihmeellistä barteria, värväyskeskuksesta voi värvätä ryhmään siksi aikaa sellaisen hahmon, jolla on kova barter-kyky. Kaupanteon jälkeen kauppahemmolta voi napata rahat ja lempata takaisin odottelemaan, mikäli hahmon kyvyt eivät muuten sovi suunnitelmiin.

Kannattaa myös muistaa, että mitä enemmän huoltopäälliköllä on jotain tiettyä esinettä varastossa, sitä vähemmän hän maksaa niistä. Huoltopäällikkö saattaa esimerkiksi pulittaa ensimmäisestä raskaasta konekivääristä 1000 dollaria kappale, mutta siinä vaiheessa kun varastot pullottavat konekivääreitä, hintatarjous saattaa laskea 100 dollariin. Niinpä samanlaiset esineet kannattaakin myydä aina samalla kertaa, jolloin niistä saa kaikista saman hinnan.

Kaikkia esineitä ei kuitenkaan kannata myydä huoltopäällikölle, sillä joistakin esineistä saa paremman hinnan lääkintäupseerilta (Medical officer). Ero saattaa joskus olla todella suuri, joten miesten väliä kannattaa ravata katsomassa, kumpi tekee paremman tarjouksen.

Parantaminen

Kotibunkkerissa pääset lääkintäupseerin juttusille. Lääkintäupseeri ei tarjoa parantamista ryhmällesi, vaan häntä kiinnostaa vain kylmä valuutta, joten hän on valmis myymään erilaisia lääkintätarvikkeita. Tarvikkeet ovat osittain hyvinkin kalliita, joten paras tapa niiden hankkimiseen onkin ostamisen sijaan ruumiiden tutkiminen tehtävissä. Lääkintäupseerilta on tosin käytännössä lähes pakko ostaa lääkärinlaukku (doctor's bag) aina kun oma lääkärisi on kuluttanut vanhan loppuun.

Ensiapupakkauksen (medikit) käyttäminen loukkaantuneeseen hahmoon jättää hahmot sidottuun tilaan (bandaged), jonka jälkeen hahmoa ei pysty enää parantamaan ensiapupakkauksella. Vain lääkärinlaukku pystyy sen jälkeen parantamaan hahmon. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana, ettei yritä käyttää laukkua sellaiseen hahmoon, joka ei muuten tarvitse parannusta. Lääkärinlaukku parantaa myös muut vammat (ja hengästymisen, eli windedin), jotka vaikuttavat hahmon kykypisteisiin.

Parannusjauheet (healing powder) ovat käteviä tehtävien aikana, mutta ne vähentävät jokaisella käyttökerralla hahmon perception-kykyä yhdellä. Kun perception on pudonnut ykköseen, jauhe ei tehoa enää. Perceptionin putoaminen on vain väliaikaista, joskin kestää verrattain kauan.

Stimpackit ovat erinomaisen käyttökelpoisia tehtävien aikana, koska niillä ei ole minkäänlaisia haittavaikutuksia. Niiden ostaminen lääkintäupseerilta on kuitenkin erittäin kallista, joten silmät kannattaa pitää auki tehtävien aikana (useimmiten niitä löytyy vihollisten ruumiilta). Muita parannusjuttuja, joita kannattaa hakea, ovat RadX (estää säteilysairautta), Rad Away (parantaa säteilysairautta) ja vastamyrkky.

Huumeet ja muut aineet

Paras neuvo huumeiden suhteen (pelissä ja elämässä) on pysytellä niistä kokonaan erossa, koska hahmo tulee ennemmin tai myöhemmin (addicition-ominaisuuden mukaan) niistä riippuvaiseksi. Kun riippuvuussuhde on syntynyt, hahmon ominaisuuspisteet putoavat jonkin verran, jos et pysty käyttämään lisää aineita. Toki voit katkaista riippuvuuden kertalaakista, jolloin ominaisuudet jonkin ajan kuluttua palaavat takaisin, mutta sen jälkeen ei tarvita kuin yksi annos ainetta, jotta riippuvuus pulpahtaa jälleen pinnalle.

Seuraavassa on lista, jossa on kaikki pelin aineet ja niiden vaikutukset (paitsi tietenkään riippuvuuden aiheuttamista).

XXXXXBeer, Rot Gut, Ol' Flakey, Gamma Gulp Beer, Booze ja Beer: kaikki lisäävät humalatilaasi (drunk level) ja vähentävät perceptionia yhdellä. Ainoa hyöty on juomisesta saatava 200 kokemuspistettä.

Yellow Nuka Cola: Aine on yksinkertaisesti myrkkyä ja vaatii vastamyrkkyä (poison antidote) olotilan parantamiseen. Aineesta ei ole mitään hyötyä.

Nuka-Cola, Classic Nuka-Cola ja Cherry Nuka-Cola: Ei sitten niin minkäänlaisia vaikutuksia kumpaankaan suuntaan. Voodoo: Agility +2 ja Luck +3. Ei huonoja puolia.

Psycho: Agility +2 ja Damage Resistance +50 %. Huonona puolena psycho vähentää intelligenceä kahdella.

Mentats: Perception +2, Intelligence +2 ja Charisma +1. Ei huonoja puolia.

After Burner: Strength +1 ja Perception +1. Ei huonoja puolia.

Buffout: Strength +1, Endurance +3 ja Agility +2. Ei huonoja puolia.

Mutie: Strength +2 ja Endurance +4. Huonona puolena vähentää Intelligenceä neljällä ja Charismaa kolmella.

RadX: Radiation Resistance +50 %. Ei huonoja puolia.

Yksi mielenkiintoinen juttu huumeissa ja muissa aineissa on se, että niitä voi käyttää toisiin ihmisiin. Kuusi yksikköä mitä tahansa ainetta pumpattuna NPC:hen aiheuttaa yliannostuksen ja seuraava annos kuoleman. Temppu on siinä mielessä ihan kätevä, että viholliset eivät hyökkää kimppuusi sen tekemisen takia.

Sitten vielä käteviä pikkuvinkkejä. Pystyt hankkimaan loppumattoman määrän kokemuspisteitä hahmolla, jolla on lockpick-kyky 30 % ja jolla on hallussaan tiirikointivälineet (lockpicking set). Mene kassakaapin tai arkun luokse ja yritä tiirikoida lukkoa painamalla lockpick-pikanäppäintä. Kun lukko aukeaa, lukitse se uudelleen ja aloita näprääminen alusta. Toista tätä kunnes olet erinomaisen kokenut tai erinomaisen kyllästynyt.

Satunnaiskohtaamisten alueet tallentavat pudotettujen esineiden sijainnin. Voit hyödyntää tätä ja monistaa joitain tiettyjä esineitä niin paljon kuin haluat. Temppu toimii jopa tankkien ja Hummerien kanssa. Homma sujuu siten, että ensimmäisellä kerralla, kun saavut alueelle, pudota maahan esineet, jotka haluat monistaa. Poistu tämän jälkeen alueelta ja palaa sitten takaisin ja poimi esineet. Lähde tämän jälkeen taas pois ja kun palaat, esineiden kopiot ovat maassa valmiina poimittavaksi. Tätäkin temppua voit toistaa niin paljon kuin haluat (Tai sitten et. Päivitys ilmeisesti tukkii tämän aukon. -mä).

Satunnaiskohtaamiset

Seuraavassa lista pelin satunnaiskohtaamisista (random encounter). Kohtaamiset sattuvat kartalla tietyissä paikoissa ja kannattaa pitää mielessä, että löytymisen jälkeen samoihin paikkoihin voi palata uudelleen, jolloin vuorossa on täysin eri kohtaaminen. Jotkin kohtaamiset tapahtuvat vain kerran, kun taas toisia voi toistaa vaikka ikuisesti. Osa kohtaamisista on erityisen vaarallisia, joten kannattaa aina tallentaa ennen kuin lähtee kokeilemaan onneaan.

Tällä kerralla esittelyssä ovat pelkästään yhden kerran tapahtuvat kohtaamiset, mutta ensi lehdessä käydään läpi myös muut satunnaistapahtumat.

Pip-Boy: Tapaat tyypin, joka esiintyy esimerkiksi Perks-ruuduissa. Hänellä on mukanaan konekivääri ja 7.62-ammuksia. Jos ryhmässäsi on kyseisellä hetkellä vain viisi jäsentä, hemmo liittyy joukkosi jatkoksi.

Deathclawien vapautus: Eläinten oikeuksien puolesta taisteleva hahmo avaa oven Deathclawien karsinaan ja pötkii pakosalle. Tehtäväksesi jää Deathclawien vapauttaminen - hengestään nimittäin.

Komodo-mies: Krokotiili-Dundee -henkinen mies yrittää houkutella Komodo Dragonia luokseen, mutta ei kovin hyvin tuloksin.

Grimmin veljekset: Tapaat kaksi mutanttiveljestä, joista toinen on loukkaantunut. Paranna loukkaantuneen haavat, niin molemmat liittyvät miehistöön Brotherhoodissa. Mutantit eivät kuitenkaan ole käytettävissä kuin vasta viimeisinä, koska ne ovat molemmat Paladin Commandereita (rank 11).

Lisää aiheesta