Fractured Soul (3DS) – Tervetuloa tasoloikkahelvettiin

Fractured Soul

Tervetuloa tasoloikkahelvettiin

Olivatko videopelit ennen vaikeampia? Höpön löpön, osataan sitä nykyäänkin.

Wanhoina hyvinä aikoina monet pelit olivat tuskallisen ja ah, niin palkitsevan vaikeita. Virheistä rokotettiin sumeilematta heittämällä sankari vähintään kentän alkuun. Toiminta raastoi hermot riekaleiksi, mutta kentän läpäisyä seurannut kuningasfiilis oli (toisinaan) sen arvoista.

Sellaisia pelejä ei enää tehdä? Ei suurelle yleisölle, mutta latauspalveluissa piileksii kaikenlaista kiperää: Mighty Switch Force! Hyper Drive Edition ja Fractured Soul ovat armottomia 2D-pulmatasoloikkia, joiden pelimekaniikassa on piristeenä erikoinen idea.

Petri Heikkinen

Tasoloikka Fractured Soul ei tyydy pelkkään Nintendo 3DS:n kolmiulotteisuuteen, vaan vie seikkailun kokonaan uuteen ulottuvuuteen. Loikkasankari pystyy nimittäin siirtymään rinnakkaisulottuvuuteen pelikoneen ruudulta toiselle.

Ylä- ja alaruudulla näytetään aina saman paikan eri versiot rinnakkaisulottuvuuksissa. Sankari vaihtaa ruudulta toiselle vaihtaessaan ulottuvuutta. Maailmoissa paikat ovat liki samanlaisia, mutta toisessa tasot sijaitsevat hieman eri kohdissa, puuttuvat kokonaan tai reitti suljetaan vaikkapa energiaseinillä, jolloin pitää osata luovia oikein ajoitetuilla tuplahyppyjen ja ruudun vaihtojen yhdistelmillä.

Taisteluissa vaihto toimii kätevästi väistönä, sillä rinnakkaisulottuvuuteen vaihtanut sankari ei vahingoitu. Kentät vaativat ajatusta vain minimaalisesti, sillä millintarkka ajoitus ja näppärät sormet ovat tärkeämpiä.

Muutama kenttä sisältää sadistista kikkailua, jossa hiuksia nostattavat äkkikuolemapaikat seuraavat toisiaan ja alati lähestyvä laserseinä polttelee persauksia. Kuolema vie tietysti pitkän kentän alkuun, mikä on väärin vaikeutettu. Useimmissa kentissä tarkistuspisteet ovat oikeaoppisesti killeripaikkojen tuntumassa, minkä takia tekijöiden hetkittäinen harkintakyvyn pettäminen ihmetyttää.

Harvinaisina välipaloina nähdään 2D-räiskintäkenttiä, joissa vaihdetaan ruutua vihollisten perässä. Räiskintäkentissä maailman vaihtaminen ei ole lähimainkaan yhtä tarkkaa kuin tasoloikkapaikoissa.

Fractured Soulissa on ideaa, sillä peli hyödyntää harvinaisen hyvin 3DS:n kahta peliruutua. Valitettavasti peli kärsii murhaavan vaikeista äkkikuolemarypistyksistä ja puuduttavan harmaasta scifi-tyylistään. Eteneminen maistuu liian usein viihteen sijaan pakkopullalta.

74