Go! Sudoku (PSP) – Paperiton toimisto

Kynä on miekkaa mahtavampi, mutta PSP voittaa kynänkin, sillä PSP:llä sudoku-ristikot eivät ole kertakäyttökamaa.

Go! Sudoku on äkkiseltään ajateltuna kaupallinen itsemurha. Peli käyttää vain murto-osan PSP:n tehoista eikä siinä kaahailla, räiskitä tai pudotella palikoita teknon tahdissa, vaan ruudulla näkyy vain tylsiä numeroita.

Virtuaalisudokun ja paperiversion erot ovat varsin pienet. Paperilla ruudukkoon on helppo tehdä omia merkintöjä, mikä helpottaa huomattavasti kiperien tehtävien ratkaisua. Go! Sudokussa numerokandidaattien raapustelu onnistuu näppärästi napin painalluksella. Tarvittaessa numeroehdokkaat saa päivittymään myös automaattisesti, mutta näin ratkaistusta sudokusta ei mitata aikaa.

Sudokun ratkaisua on helpotettu ehkä liikaakin, sillä kone ei hyväksy väärää numeroa vaan kirkastaa sen punaiseksi ja töräyttää ilkeästi. Summamutikassa arvailu ei kannata, sillä jokainen epäonnistunut yritys poistaa ruudulta yhden sydämen. Kun sydämiä ei ole, virheet kasvattavat ratkaisuaikaa. Esimerkiksi vaikeimmalla tasolla sallitaan kaksi erehdystä, jonka jälkeen kelloon lisätään kolme minuutin sakko jokaisesta tunaroinnista.

Yli 300 tuntia pelattavaa

Tekeminen ei lopu kesken, sillä tehtäviä on tuhat ja ne jakaantuvat seuraavasti: helppoja 440, mietoja 320, vaikeita 160 ja kieroja 80 kpl. Jokainen ratkaistu ruudukko ja siihen käytetty aika tallentuu muistikortille, joten omia tuloksia on helppo tarkastella myöhemmin. Omaa aikaansa vastaan taisteleminen on viihdyttävää, sillä ruudukoiden paljoudessa oikeita ratkaisuja ei muista, vaan ennätyksissä näkee oman kehittymisensä.

Mukana on kimppakiva, jossa laitetta kierrätetään kädestä toiseen neljän pelaajan kesken. Ensimmäinen täyttää numeron ja siirtää koneen seuraavalle, joka yrittää ratkaista yhden numeron mahdollisimman nopeasti. Kunkin pelaajan ajat lasketaan yhteen ja vähiten aikaa tuhlannut voittaa.

Numerokimppa onnistuu myös langattomasti 2-4 konsolilla, jolloin mukaan tulee kaksi uutta pelimuotoa. Versuksessa kilpaillaan siitä, kuka ratkaisee sudokunsa ensimmäisenä. Battlessa voittaa se, jolla on eniten oikeita soluja. Koska vauhdikkaampiakin pelejä löytyy, bileiden kestosuosikkia Go! Sudokusta tuskin tulee.

Pelisuunnittelussa on pari käpyä. Kesken jäänyttä tilannetta ei voi tallentaa, joten ainoa vaihtoehto on laittaa PSP virransäästötilaan ja toivoa, että akussa riittää potkua. Moninpeli tuntuu keinotekoiselta viritykseltä, sillä parhaiten Sudoku toimii yksin omia ennätyksiä parannellen.

Numeropulmien perusidea on niin toimiva, että PSP-version suunnittelun pikkuvirheistä ei välitä. Käyttöliittymä on selkeä, ja taustakuvat ja äänet rauhoittavat, mikä tekee pelaamisesta rennon kokemuksen. Go! Sudokuun verrattuna ristikkolehti on silkkaa paperia.

* * * * *

Mikä ihmeen Sudoku?

Japanilaisen numeroristikon eli sudokun idea on yksinkertaisen nerokas. Numerot 1-9 järjestetään ruudukkoon siten, että kullakin pysty- ja vaakarivillä sekä jokaisessa pienessä 3x3 ruudukossa saa olla sama numero vain kerran. Osa numeroista on annettu etukäteen, joten kuhunkin tehtävään on olemassa vain yksi oikea ratkaisu. Laskea ei tarvitse, vaan vastaus löytyy puhtaasti päättelemällä ja vääriä vaihtoehtoja pois sulkemalla.

Kokeile Sudokun ratkaisemista netissä:

www.websudoku.com

www.paulspages.co.uk/sudoku

* * * * *

Sudoku LCD Game

Valmistaja: Play Vision

Maahantuoja: K.E. Mathiasen A/S

Testikappale: Citymarket

Hinta: noin 15 euroa

Kannettava numeropulmakko

Sudoku LCD Game on taskukokoinen ristikkolehti, jonka uusi ruudukko -nappula tuottaa satunnaisen tehtävän yli 750 kappaleen valikoimasta. Määrä riittää varmasti vähäksi aikaa paatuneimmallekin sudokistille.

Laite on lähes PSP:n kokoinen, mutta huomattavasti kevyempi. Kookas LCD-näyttö on selkeä, mutta taustavalo puuttuu. Taskulaskimesta tutut numerot erottuvat vaivattomasti, joten normaali valaistus riittää hyvin pelaamiseen. Erillistä näppäimistöä ei ole, vaan numerot valitaan nuolinäppäintä nylkyttämällä.

Aloittelijana valitsin kolmesta vaikeustasosta helpoimman. Noin viidentoista minuutin kuluttua sain viimeisen numeron paikalleen, mutta mitään ei tapahtunut. Kiroillen kävin jokaisen ruudun läpi painaen ratkaisunappia, joka paljasti virheen. Ja toisen. Ja kolmannen.

Koska virheiden tekemistä ei ole estetty, nopein tapa selvittää umpikuja on nollata ruudukko, jonka jälkeen sama tehtävä alkaa alusta. Ristikko-ohjaimen sijoittaminen oikean peukalon alle tuntuu pelimiehestä oudolta, mutta kaikkeen tottuu, paitsi ärsyttävään piip-ääneen. Onneksi sen saa pois päältä.

Automaattinen tehtävän tarkistus ja ratkaisuun kuluneen ajan näyttö ovat elektronisen sudokun kovimmat valtit. Lisäksi kone kulkee kätevästi mukana ja on aina valmis, sillä paristokäyttöisen koneen virrankulutus on taskulaskimen luokkaa. Jos mitään painiketta ei hiplata viiteen minuuttiin, laite menee lepotilaan ja kesken jäänyt peli säilyy muistissa. Rutkasti PSP:tä halvempana kone on mainio vaihtoehto Go! Sudokulle.

Ari Kekkonen

Tekniset tiedot

Mitat: 11 x 14 x 3 cm

Paino: 170g (paristojen kanssa)

Virtalähde: 3 AAA paristoa

Hyvää:

Edullinen hinta.

Kuluttaa vähän virtaa.

Ei kuolleita pikseleitä.

Huonoa:

Ohjainristikko on väärällä puolella.

Pimeässä hiilikellarissa pelaaminen ei onnistu.

Numeroehdokkaiden asettelua ei tueta.

Hauska ja edullinen sudokukone.

* * * (3 tähteä)

80