Gran Turismo 5: Spec 2.0 (PS3) – Automessiaan ylösnousemus

Vuoden mittainen maksullinen beta on ohi: Gran Turismo 5 on viimein valmis.

Kun videopeliä tehdään isolla ja vakavaraisella porukalla yli kuusi vuotta, luulisi, että siitä tulee likimain täydellinen.

Toisin kävi. Gran Turismo 5 sai niskaansa täysin aiheellista kritiikkiä muun muassa junamaisesta tekoälystä, alkeellisesta nettipelistä, köyhästä vahinkomallinnuksesta ja nelosturismosta suoraan kopioiduista standard-autoista. Japanilaiset olivat sulkeneet silmänsä autopelien kehitykseltä, joten Gran Turismo tuntui 1990-luvulla suunnitellulta.

Fanien onneksi kehitystyö jatkuu edelleen. Ensimmäinen päivityserä saatiin pian julkaisun jälkeen, mutta tähän asti järein päivitys, giganttinen Spec 2.0 ilmestyi lokakuussa.

Koska kyse on päivitysarvostelusta, keskityn vain parannuksiin. Varsinainen  Gran Turismo 5 -arvostelu (81 p) löytyy Pelit.fi:stä ja numerosta 1/11.

Odottavan aika on pitkä

Spec 2.0 nopeuttaa tuntuvasti latausta, mikä piristää kaikkia pelitiloja. Ensin latautuu noin 10 sekunnissa rata, jonka maisemia katsellaan samalla, kun autot ilmestyvät kohtuutahtiin yksitellen radalle. Kilpureiden latautumista odotellessa voi muuttaa oman auton asetuksia. Usean kisan sarjoissa autot säilyvät muistissa kisasta toiseen, mikä tekee seuraavaan kisaan siirtymisestä rivakkaa.

Pitkän ajotauon jälkeinen sössiminen paljasti, että vahinkomallinnus on edelleen suhteellisen vaatimatonta. Vain kunnon kolhuista seuraa ajamista häiritseviä vaurioita. Moottorin teho laskee tuntuvasti, ohjaus puoltaa ja ravistaa voimakkaasti. Uramoodin kisoja ei vaurioilla kiusata, mutta vahinkomallinnusta käyttävissä nettiväännöissä kisa menee yhdestä pahasta kolarista pilalle. Napsin kärkikolmikon sijoituksia helposti pelkällä siistillä ajolla.

Standard-tason vanhat autot saavat Spec 2.0:n myötä kauan kaivatut sisätilanäkymät. Ne eivät ole premium-tasoa, sillä standardiohjaamot ovat mustia silhuetteja. Ikkunat ja peilit noudattavat kaaran muotoja, mutta sisätilojen yksityiskohdista on turha haaveilla.

Ohjaamon ainoat koristeet ovat muista kuvakulmista tutut pyöreät perusmittarit. Karkean kompromissin kanssa pystyy elämään, sillä kilpailun tiimellyksessä ehtii harvoin ihailla kojelautaa.

Avonaisen ohjaamon autot, kuten Formula Gran Turismo ja päheä Caterham Seven Fireblade, ovat melkein premiumien veroisia, koska niihin on pitänyt mallintaa ohjaamo jo edellisissä Turismoissa. Mazda Miatat ja muut rättikattoraaserit ovat yhtä synkkiä sisältä kuin kovakattoiset standard-masiinat.

Suorituskyky nousee

Tekijöiden mukaan konekuskien tekoälyä on parannettu ja mainospuheet näyttävät pitävän kutinsa. Kisaan nähden selkeästi alitehoisilla autoilla, kiharaisella Trial Mountain -radalla ja Extreme-tasolla tekoälykuskit eivät puskeneet päälle juuri lainkaan, jos ei itse tehnyt jotain odottamatonta. Pikkukolhuille ei mahda ahtaissa väleissä mitään. Selkeästi nopeammalle kuskille näyttäisi irtoavan jopa tilaa ohittaa, sillä mutkissa tekoäly nössöilee edelleen tarpeettoman paljon.

Verkkopelissä nettikaahareiden äly ja vanhanaikainen aulasysteemi ovat ennallaan, mutta autojen jaottelukriteerejä on parannettu tuntuvasti forzamaisella PP (Performance Points) -systeemillä. Suorituskykypisteet huomioivat tehon ohella auton massan, mistä seuraa mielenkiintoisia kisoja monipuolisilla, mutta suhteellisen tasaväkisillä autoilla.

Nettikisoista jaetaan palkinnoksi kokemuspisteitä ja krediittejä uramoodin puolelle. Yksin- ja moninpelin palkkiot kasvavat peräkkäisinä pelipäivinä nousevan buustin myötä parhaimmillaan 200 prosenttia, mikä motivoi tehokkaasti krediittigrindaukseen. Rahaa ei tarvitse haalia aina samoista skaboista, sillä yksinpeliä ryyditetään vähitellen vaihtuvilla netin Seasonal-kisoilla. Melkein vuoden GT-tauon jälkeen addiktioni oli edelleen yllättävän kova: grindasin monta kertaa reilusti aamuyön puolelle krediittejä sitä tai tätä autoa varten.

Spec 2.0 tuo Gran Turismo 5:een maksulliset laajennukset. Aloitussetissä on ratoja, kilpa-autoja ja erikoisia maaleja. Minä kiinnostuin vain radoista, koska autoja on edelleen enemmän kuin riittävästi peruspelissä ja hei, siis niinq oikeesti, värejä? Kahdella eurolla? Ratoja tyyriimpää autopakettia myydään perusmallia tehokkaammalla mikroautolla: vastaavaa et saa muualta, eli häviät nettikisat, jos et osta.

Kahden ja puolen euron ratapaketissa on modernin formulasirkuksen hienoin ja pisin rata Spa-Francorchamps ja neljän muunnelman sisämikroautorata Kart Space. Spassa vaihtelevat säät, kuten radan luonteeseen kuuluu. Nätisti valaistu mikroautobaana on kiva bonus, mutta olisin mieluummin nähnyt toisen oikean moottoriradan. Ehkä sitten ensi kerralla. Uudet radat kelpaavat jokaiseen pelimuotoon.

Isompien juttujen rinnalla Gran Turismo 5:een on tullut paljon pieniä säätöjä, joita maallikko ei välttämättä edes huomaa. Muutama (pikku)asia, kuten sekavat valikot, ovat oikotieparannuksista huolimatta edelleen sekavia. Se ei haittaa, koska isot asiat ovat viimein pääpiirteissään kohdallaan.

Gran Turismo 5: Spec 2.0 on peli parhaissa voimissaan, selkeästi parempi kuin syntyessään. Miten se riittää Forza 4:ää vastaan, jää nähtäväksi.

90