Grand Slam Tennis 2 (Xbox 360) – Neljän ässän suora

Hurjasta ähkimisestä huolimatta tenniksessä ei koskaan tavoiteta kolmospesää.

Fight Night -nyrkkeilystä alkanut kontrollirenessanssi on Grand Slam Tennis 2:n myötä saavuttanut tenniksen. EA Sportsin tenniksessä lyönnit tehdään tuttujen näppäinten sijaan oikealla tatilla.

Uusiksi rukatut mailakontrollit ovat loogiset. Suorassa peruslyönnissä tattia nykäistään eteenpäin ja tökkäyksen suunta määrää lyönnin suunnan. Alakierre irtoaa takaviistosta ja oikealle vedetty tatti tähtää pallon vasemmalle. Yläkierteessä ohjain vedetään ensin alas ja siitä peruslyönnin tapaan ylös.

Peruslyönnin ideaan kuuluu varmuus ja helppous, joten pikanykäisy vie lyönnin takalinjalle. Virhealttiimpi pitkä liipaisu lyhentää pallon lentorataa, mutta tekee sijoituksesta vaarallisemman. Syöttö muistuttaa yläkierrettä, mutta alasveto asettaa näkyvän voimamittarin skaalan. Mitä enemmän voimaa, sitä tiukempi osuman ajoitus. Korkeat roikut ja pudotukset aktivoidaan liipaisimista.

Jos pelaaja tavoittaa pallon vastaanottopaikan ajoissa ja iskun ajoitus osuu nappiin, lyönnistä tulee tarkempi ja voimakkaampi kuin hätäisestä juoksulyönnistä. Väljän ajoituksen ansiosta osuminen sinänsä on helppoa, mutta napakat osumat vaativat keskittymistä. Taitoa edellyttävän lyöntisysteemin myötä isoja ja pieniä virheitä syntyy enemmän ja ne ovat luonnollisempia kuin näppäintenniksissä.

Kun ohjaus uusitaan perusteellisesti, vaikeustason viilaaminen on tarkkaa puuhaa ja EA Sportsin ässä ei osu aivan viivalle. Toiseksi matalin perusvaikeustaso amateur on liian helppo. Etenin uramoodissa kerta toisensa jälkeen huonosti treenatulla alter egollani grand slam -turnausten voittoon pelkillä peruslyönneillä.

Vaikeustaso ylöspäin muuttaa kaiken. Prossa tarvitaan kaikki kikat ja ripaus tuuria ottelun voittoon. Kaipasin kipeästi yhtä vaikeustasoa lisää löperön amateurin ja kivikovan pron väliin.

Pappakerhon jutut

Uudet kontrollit opiskellaan interaktiivisesti John ”kiukkupussi” McEnroen johdolla. Harjoituksissa yritetään osua maalialueisiin erilaisilla lyönneillä joko paikaltaan tai liikkeestä. Kasarilegenda McEnroe kehuu tai kettuilee suorituksen tasosta riippuen.

En oppinut millään lyhyempää versiota yläkierteestä, vaikka veivasin sitä yhteensä pitkälti toista tuntia. Tämäkin tunti elämästäni olisi käytetty paremmin, jos treenin ohjeet näyttäisivät tattieleen animaationa ja oikealla nopeudella. Sain topspin-treenin läpi vain fuskaamalla, kun turvauduin perinteiseen näppäinohjaukseen.

McEnroe esiintyy harjoitusten, historia- ja fantasiamatsien ohella otteluiden selostamossa Pat Cashin aisaparina. Miesten jaarittelu on asiantuntevaa ja kiinnostavaa, mutta vain yhden ottelun ajan. Jutut toistuvat samanlaisina heti seuraavassa pelissä. Onneksi selostajien suut voi tukkia äänisäädöillä.

Yksinpelin pihvi on korkeintaan kymmenen kautta kestävä maailman parhaimman pelaajan paikan metsästys. Yksi kausi koostuu neljästä grand slam -turnauksesta, joita edeltää yksi vapaaehtoinen McEnroe-treenisessio ja/tai näytösottelu. Se on noin illan tai parin urakka.

Treeni ja näytökset parantavat alter egon ominaisuuksia tai varusteita ja voitot nostavat rankingia. Arcademaisen selkeään uraan ei sotketa ylimääräistä tilpehööriä, kuten erilaisia kauppoja, kalentereita tai minipelejä. Legendaaristen matsien ennalta määrätyt aloituspisteasetelmat ovat toinen yksinäistä pelimiestä kiinnostava ottelukohde.

2–4 pelaajan moninpeli onnistuu samalta sohvalta tai netin välityksellä. Paikallisessa moninpelissä pelaajat käyvät vuorotellen ruudun ylälaidalla, mikä kääntää mailakontrollit perusasetuksilla toisin päin.

Nettiottelut koostuvat tyypilliseen tapaan rankatuista otteluista ja harjoitusmatseista. Vastus on kovaa, mutta jos pärjää pro-tason tekoälylle, pärjää netissä. Jopa minä voitin satunnaisesti. Verkossa noustaan aktiivisesti verkolle, mikä kannattaa huomioida harjoittelussa. Nettinelinpelissä ei näkynyt ketään, sillä partnerin täytyy istua samalla koneella.

Otteluissa on toisinaan aavistuksen verran lagia, joka näkyy etupäässä vastustajan, ei niinkään pallon liikkeissä.

Teknisesti pätevä Grand Slam Tennis 2 nousee realistisen makuisella lyöntisysteemillä sujuvasti tennispelien kärkikaartiin. Puuttuva vaikeustasopykälä ärsyttää, mutta siitä pääsee (jos pääsee) yli treenaamalla. Tatti tanaan ja ässää tantereeseen.

83