GRID Autosport - Ruudukon takaa

Audien ylivaltaa murentamassa.

Grid on Codemastersin rasti kausipäivitysruudukkoon.

Tuli kesäkuu, tuli Le Mansin 24 tunnin ajo ja se oli rakkautta ensisilmäyksellä. Kun tarvitsin jotain täyttämään WEC-kestävyyssarjan kolmen kuukauden mittaista kesätauon, Grid Autosportin julkaisu osui täydellisesti vieroitusoireisiini.

Olin varovaisen toivorikas: GRID 2 keräsi paljon kritiikkiä puuttuvasta ohjaamonäkymästä sekä liiallisesta arcadetyhmennyksestä. Korjaako jälkeläinen isänsä ongelmia?

Pätkätyöläinen

Autosportin pihvi on uramoodi. Tarjolla on Touringia, kestävyyskisaa, formuloita, kaupunkikisailua, sekä se pakollinen keikistelylaji, driftaus. Driftaus on minulle samanlaista pakkopullaa minulle kuin Dirtin turha Gymkhana, mutta sitä pitää sietää, että saa grindattua World Series -kilpailut auki.

Ensimmäisenä räkänokka istutetaan vähän sporttisemman käyttöauton puikkoihin keräämään kokemusta. Omaa tiimiä ei voi luoda, tarjolla on vain geneeristen sponssitallien sopimuksia eri kausille. Sponsorit sentään ovat oikeita, mutta oma tiimi, autojen maalaus ja tarrojen lätkiminen olisi tuonut kivaa tarttuvuutta uramoodiin. Nyt uralla eteneminen on tallista ja sarjasta toiseen loikkimista kokemuspisteiden perässä, ja se muuttuu nopeasti puuduttavaksi.

Ajomallinnus yllätti positiivisesti. Odotin täyttä arcadea, sain nautittavaa puolirealismia. Ajon haastavuus nousee sopivasti hevosvoimien myötä. Mitään iRacingia tai rFactoria on turha odottaa, mutta kyllä peräkontin saa osoittamaan menosuuntaan huolimattomalla kaasun annostelulla.

Konepeltini alta kuuluu murinaa autojen massasta, sillä ne tuntuvat kokoonsa nähden liian kevyiltä. Realismiruuvia olisi saanut vielä kiristää, sillä innokkaimmat modaajat ovat jo löytäneet useita piilotettuja ajoapuja pelin asetustiedostoista. Varsinaista modia ohjausavustuksen ja lisäluistoneston käytöstä poistamiseen ei kirjoitushetkellä vielä ollut, mutta luultavasti sellainen on jollain Racedepartmentin kommuunissa jo työn alla. Ehkä he onnistuvat kytkemään rengaskuluman mallinnuksen käyttöön muissakin kuin kestävyyskisoissa.

Kevyttä kohdeyleisöä ajatellen on luonnollista, että kilpailut pysyvät kausimoodissa maltillisissa mitoissa, mutta miksi poistaa valinnanvapaus yksittäiskisoista? Skaala on naurettavan pieni, varsinkin kestävyyskisoissa. 40 minuuttia maksimipituus, mitä hemmettiä, täysimittainen F1-kisakin kestää jo reilut kaksi kertaa pidempään! Harjoitusten pituudeksi on rajattu hurjat 20 minuuttia. Ei tuossa ajassa saa kunnon tuntumaa uuteen autoon tai rataan, saati sitten ehdi ruuvata auton säätöjä kohdilleen. Kun Time Trial -moodikin puuttuu, alan olla jo aidosti ärsyyntynyt.

Säädöissä ei valinnanvaraa ole kovinkaan ruhtinaallisesti. Säätömahdollisuuksia on lähinnä jarrubalanssin lisäksi muutama suuripiirteinen tasapainoon vaikuttava palkki. Olisin kaivannut F1-sisarsarjassa olevaa mallia, jossa esimerkiksi joka vaihteen pituuden pystyy passaamaan erikseen haluamakseen.

Autoja on mukavasti kahta vajaat kahdeksankymmentä, mutta lisenssoinnissa on selkeästi menty säästöbudjetilla, kiitos Codemastersin rahavaikeuksien. Ferrarin ja Porschen kaltaiset merkit loistavat vain poissaolollaan, eikä esimerkiksi Le Mans -protoista ole mukana kuin Lola B12/80.  Rahapula riivaa ratapuolellakin, jossa 22 radan joukosta puuttuu sellaisiakin legendaarisia nimiä kuin Nürburgring ja Le Mansin Circuit de la Sarthe. Onneksi edes Spa-Francorchamps on mukana, muuten olisin jo vihastunut.

Suht yleinen tilanne tekoälyn kanssa, pusu perään ja ratavalliin

Hiilikuitua ja pellinpaloja

Graafisesti peli on pääosin onnistunut. Autot ja radat ovat nättejä, ja näkymät kruunaa hyvännäköiset valaistusefektit. Harmillisesti sadekeli on jätetty kokonaan pois, mikä on outoa, koska pelimoottori on sama sama kuin F1:ssä. Uudet ohjaamonäkymät eivät saa puhtaita papereita. Codemastersin grafiikkavelhot ovat kyllä lisänneet ohjaamokamerat, mutta loppuiko aika kesken kun he sumensivat matalatarkkuuksiset sisustat mössöksi. Modikommuuni onneksi on innokkaana jo ohjaamoiden kimpussa. Toivottavasti samalla korjata turhan munaton äänimaailma, esimerkiksi V12 Vantagen tai C63 AMG:n murina ei vain kuulosta oikealta.

No, radalla autot punnitaan. Kilpailu on aika fyysistä, sillä tekoälyllä ei ole itsesuojeluvaistoa ollenkaan ja meno äityy jo pikkuluokissa romuralliksi. Mikä pahinta, sitä lujempaa kolisee, mitä enemmän tehoja on alla. Saa olla joko eturivissä tai Hannu Hanhi, jos selviää ensimmäisestä kurvista kolhuitta läpi. Minut yleensä lanattiin reunavalliin tai hietikolle kuin Felipe Massa konsanaan. Hienona piirteenä tekoäly sentään spinnailee ulos aika ajoin, mikä luo edes jonkinlaisen illuusion erehtyväisestä inhimillisyydestä.

Tärinäpalaute toimii mainiosti pienen asetusten hakemisen jälkeen. Driving Force GT:llä välittyy tien tuntuma hienosti käsiin, etenkin joidenkin suorien epätasaisuus tuo mukavan säväyksen. Muilla rateilla tärinäpalaute ja säädöt eivät ilmeisesti aina pelitä, eli tekemistä rattituen kanssa vielä on.

Moninpelissä on onnistuttu hyvin. Racenetissä kisatessa kerätään rahaa ja kokemusta, ostellaan uusia kärryjä (joita voi kustomoida!) sekä muodostetaan omia autoklubeja, joiden nimissä niitetään kunniaa. Moninpelissä on oikeastaan enemmän syvyyttä kuin yksin kautta puurtaessa. Teknisesti homma toimii hyvin, vain peliseuraa joutuu odottelemaan ajoin turhan pitkään.

GRID Autosport on lyhyinä rykäisyinä maistuvaa kaahausta, mutta pidemmissä sessioissa puuduttavuus nostaa rumaa päätään. Uramoodin monotonisuus yhdistettynä muihin puutteisiin ei ainakaan kannusta ostamaan peliä täyteen hintaan. Lisäaika suunnittelupöydällä olisi tehnyt GRID kakkoselle jälkeen hyvää. No, sentään kahdeksaan delsuun oikeuttavaa kausipassia muuten myydään jo nyt, vain 29,99 euroa.

En maksa.

Kokemusgrindaus on uramoodin selkäranka.

Arvosteltu: PC

Saatavilla: PS3, X360

Minimi: Intel/AMD 2,4GHZ,  AMD HD2000/Geforce 8000, 2GB RAM, 15GB kiintolevytilaa, Windows Vista

Testattu: AMD 3,7GHZ, Geforce GTX760, 8GB RAM, Windows 8.1, Driving Force GT

Moninpeli: Racenet, 2–16 pelaajaa

Ikäraja: 3

79